Gå til innhold

Arbeidsgiver krever legeerklæring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

.....................

I kontakt med lege for å få siste erklæring, så blir jeg fortalt at arbeidsgiver har tatt kontakt med min fastlege og spurt om det er korrekt at jeg har en kronisk lidelse og om denne er av en slik art at jeg ikke kan ha en slik stilling som jeg har............

Anonymkode: 72cc9...9f3

 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

............ Men arbeidsgiver trenger absolutt ikke vite hva du feiler, så veldig uproft av ham å spørre legen din om det.

Anonymkode: 1a4af...b4e

Prøv igjen.  Arbeidsgiver har spurt om det er kronisk, ikke om diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt usikker på om innlegget er under riktig tema, men forsøker. 
Har vært fullt sykemeldt i 5 uker grunnet plutselig forverring av en grunnsykdom, samt en ny kronisk diagnose. Skal også på en utredning på sykehus som er fastsatt. Tidlig i forløpet fikk jeg innkalling til et møte vedr forlengelse av prøvetid, noe som er greit nok, men grunnet min helsetilstand kunne jeg ikke møte, noe også sykemelder presiserte i sykemelding (fysisk møter i perioden ikke mulig). Jeg sa at vi kunne ha dette digitalt men det var visstnok ikke ønskelig for arbeidsgiver. De forlangte derfor en legeerklæring på at jeg ikke kunne møte til møtet. Noe jeg ordnet. Lege ble da forundret over at ikke det var nok med sykemelding. 

For to uker siden ble jeg på nytt innkalt til det som da ble betegnet som dialogmøte 1. Lege ble også kalt inn, men etter dialog med lege ble vi enige om at det var unødvendig da det er meningen jeg enten skal tilbake i jobb etter denne sykemeldingsperioden, eller ta en vurdering på om min sykdom er så alvorlig at jeg ikke kan jobbe i det hele. 
 

Jeg avlyste dialogmøtet på morgenen den dagen det skulle være, fordi det ikke var mulig for meg med et fysisk møte, noe jeg egentlig visste på forhånd, og hadde informert min arbeidsgiver om. De ber da også om en legeerklæring for at jeg ikke stilte på dette møtet. Jeg klarer ikke å finne noen steder om det er noe de kan kreve, da jeg har en sykemelding i bunn. Det er jo å betvile både meg og lege sin avgjørelse.

I kontakt med lege for å få siste erklæring, så blir jeg fortalt at arbeidsgiver har tatt kontakt med min fastlege og spurt om det er korrekt at jeg har en kronisk lidelse og om denne er av en slik art at jeg ikke kan ha en slik stilling som jeg har. Lege hadde henvist til taushetsplikt og syntes dette var svært ufint. 

Er det noen som har erfaring med dette? 

Anonymkode: 72cc9...9f3

Høres ut som om de vil slippe å betale lønn til deg så du bør bare gi alle erklæringer du trenger underveis sånn at du iallfall har ditt på det rene. Det er ikke så godt å være i den situasjonen du er i men folk er veldig dårlige på å forstå slikt dessverre. Så det kan være en ekstra belastning for en som sliter med helsa fra før. Ikke tap lønna de iallfall fordi den har betydning for din eventuelle uføretrygd når alt er ferdig vurdert her fra spesialistene dine.

Anonymkode: d6745...0c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tipper arbeidsgiver prøver å finne grunner til å ikke forlenge prøveperioden. Kan jo forstå det, når du allerede er langvarig syk. Jeg ville gjort alt jeg kan for å bare ordne disse legeerklæringen de ønsker, og aller helst virkelig prøve å stille opp på disse møtene. Dersom du får beskjed at de ikke kan gjøres digitalt, be om å få det skriftlig på Mail. Da har du bevis på at du prøver å samarbeide. Utrolig ufint av arbeidsgiver å ringe legen din, hva trodde han at han skulle få vite egentlig?

Anonymkode: 1a4af...b4e

Det er i arbeidsgivers interesse å nettopp forlenge prøveperioden, da det blant annet innebærer kun 14 dagers gjensidig oppsigelse. Jeg har ordnet de legeerklæringene, og har i disse 5 ukene gjort det klart, både i sykemelding og skriftlig samt muntlig, gjort det klart at jeg kan ha digitalt møte, dersom jeg ikke kan møte fysisk. 
TS

Anonymkode: 72cc9...9f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, for i løpet av sykmeldingsperioden plikter arbeidsgiver å ha møter osv. De fleste sykmeldte kan delta på dette. Når du ikke kan delta, ønsker selvsagt arb.giver en erklæring på dette. Forstår egentlig ikke hvorfor dette er et problem hverken  for deg eller lege?? Det tar 2 min å skrive en erklæring.... Sykmeldingen handler om at du ikke kan jobbe. Erklæringen handler om at du ikke kan delta i den oppfølgningen som kreves av arbedisgiver og deg.

Anonymkode: 85e86...070

Ja, det forstår jeg. Det skal avvikles et dialogmøte 1 før det er gått 7 uker dersom det er åpenbart at det ikke er nødvendig. Men nå er det gått 5 uker. Jeg har ordna med legeerklæring begge gangene, og lege har gjort dette, men uttrykt at det ikke pleier å komme sånne forespørsler når det foreligger en sykemelding der det står at fysisk møte ikke er mulig pga min helsetilstand. Jeg har hatt dialog med arbeidsgiver, via Mail, via telefon og via SMS - hele tida og flere ganger i uka, da min leder ringer eller sender SMS nesten daglig. Jeg gjør det som blir bedt av meg, og har ikke gjort uttrykk ovenfor arbeidsgiver at jeg stiller spørsmål ved denne oppfølgingen. Det er kun det at jeg ikke kan være på et fysisk møte nå, som er min utfordring. 
 

TS 

Anonymkode: 72cc9...9f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *Emma* skrev:

Har du forsøkt å ha en dialog med arbeidsgiveren din? Har du fortalt dem noe av dette? (Minus eventuelle private detaljer som ikke betyr noe for dem?) Min erfaring er at mange kutter helt dialog og skaper problemet som ikke eksisterer. Så sitter man på hver sin side og lkksom tillegger hverandre onde hensikter. Ta en prat. 

Har hatt dialog så og si daglig i begynnelsen og deretter flere ganger i uka, på telefon, Mail og SMS. Jeg har vært ganske ærlig på sykdom, men kjenner kanskje litt på at det brukes imot meg nå  De har altså ringt fastlege for å spørre om det medfører riktighet at jeg har en kronisk sykdom og om dette er til hinder for at jeg kan stå i denne jobben. I mitt hode så har de gått bak ryggen min for å innhente opplysninger for å bruke de til noe som gagner de mer enn meg. Og jeg har forståelse for at de er bekymret. Men har en følelse av å ikke bli trodd. 
 

TS

Anonymkode: 72cc9...9f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er utrolig få sykdommer som gjør at man fysisk ikke kan være på et møte i 30 min. Skjønner godt at arbeidsgiver vil ha ekstra dokumentasjon.

Anonymkode: c9569...290

Det er verken utrolig eller umulig. Det er slik det er. Er mange grunner til at man ikke kan forlate hjemmet. Ikke alle er like åpenbare, og det er slike holdninger som du har som gjør at man føler seg som en liten dritt fordi man er blitt syk. 
TS

Anonymkode: 72cc9...9f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ta kontakt med NAV og be NAV kalle inn arbeidsgiver og ev legen din til et dialogmøte, som kan tas som nettmøte, så slipper du en arbeidsgiver som går over streken, hvis du er redd for det.

Anonymkode: 3210e...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå foregår jo dialogmøter selv om man er sykemeldt.

Dialogmøter avholdes FORDI man er sykmeldt.

Dialogmøte 1 avholdes normalt etter ca 4 uker og hensikten er å se om arbeidsgiver kan tilrettelegge slik at arbeidstaker kan komme tilbake i arbeid, helt eller delvis, eller raskere enn ellers. Ingenting annet skal diskuteres.

Dersom legen mener at arbeidstakers helsetilstand er slik at en retur til arbeid er utelukket nå, selv med tilretteleggelse, opphører behovet for møtet. Det er tilstrekkelig at legen uttrykker dette, og så skriver det med én kort setning i oppfølgingsplanen, som er et standardskjema NAV har. Det sendes til NAV og alt er greit.

Noen uker senere - dersom arbeidstaker fremdeles er sykmeldt - er det tid for dialogmøte 2, som innkalles av NAV (og ikke av arbeidsgiver). Da innkalles arbeidstaker, arbeidsgiver og sykmelder (legen). NAVs representant skriver referat fra møtet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv var jeg åpen med min arb giver, fortalte hva som var greia at jeg var sykemeldt. Mye bedre det. Etter hvert hadde jeg åpen dialog med arbeidsgiver om tilpassning. Helt supert.

Dette satte arbeidsgiver veldig pris på. 

Jeg vil uansett ikke være ansatt et sted hvor man ikke kan ha gjensidig tillit. Og hvis de var misfornøyde så hadde jeg sagt opp og skaffet meg nytt arbeid som passet bedre meg. Opplever alt for mange skal være så jævla vanskelige. 

Anonymkode: 1ea77...9b5

Ja det er min ønskesituasjon. Men hele min nye helsesituasjon er såpass ny for meg, og jeg stresser med å ikke klare å tilpasse meg, og da kjennes nok dialogen med arbeidsgiver som ekstra mas akkurat nå. Og ikke misforstå, har vært høflig og grei, jeg har vært ærlig og fortalt hva årsak er uten å ha vært så detaljert, og hatt denne dialogen hele veien. 
Du har helt rett i at man bør skifte jobb dersom man ikke kan ha gjensidig tillit. Kjenner vel at denne ikke er der akkurat nå. Takk for svar. 
 

TS 

Anonymkode: 72cc9...9f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...