Gå til innhold

Arbeidsgiver krever legeerklæring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om innlegget er under riktig tema, men forsøker. 
Har vært fullt sykemeldt i 5 uker grunnet plutselig forverring av en grunnsykdom, samt en ny kronisk diagnose. Skal også på en utredning på sykehus som er fastsatt. Tidlig i forløpet fikk jeg innkalling til et møte vedr forlengelse av prøvetid, noe som er greit nok, men grunnet min helsetilstand kunne jeg ikke møte, noe også sykemelder presiserte i sykemelding (fysisk møter i perioden ikke mulig). Jeg sa at vi kunne ha dette digitalt men det var visstnok ikke ønskelig for arbeidsgiver. De forlangte derfor en legeerklæring på at jeg ikke kunne møte til møtet. Noe jeg ordnet. Lege ble da forundret over at ikke det var nok med sykemelding. 

For to uker siden ble jeg på nytt innkalt til det som da ble betegnet som dialogmøte 1. Lege ble også kalt inn, men etter dialog med lege ble vi enige om at det var unødvendig da det er meningen jeg enten skal tilbake i jobb etter denne sykemeldingsperioden, eller ta en vurdering på om min sykdom er så alvorlig at jeg ikke kan jobbe i det hele. 
 

Jeg avlyste dialogmøtet på morgenen den dagen det skulle være, fordi det ikke var mulig for meg med et fysisk møte, noe jeg egentlig visste på forhånd, og hadde informert min arbeidsgiver om. De ber da også om en legeerklæring for at jeg ikke stilte på dette møtet. Jeg klarer ikke å finne noen steder om det er noe de kan kreve, da jeg har en sykemelding i bunn. Det er jo å betvile både meg og lege sin avgjørelse.

I kontakt med lege for å få siste erklæring, så blir jeg fortalt at arbeidsgiver har tatt kontakt med min fastlege og spurt om det er korrekt at jeg har en kronisk lidelse og om denne er av en slik art at jeg ikke kan ha en slik stilling som jeg har. Lege hadde henvist til taushetsplikt og syntes dette var svært ufint. 

Er det noen som har erfaring med dette? 

Anonymkode: 72cc9...9f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poenget med dialogmøte 1 er å avklare om arbeidsgiver kan tilrettelegge slik at den sykmeldte likevel kan jobbe (noe). Dette er det eneste som er tema for møtet. Hvis legen mener at dette pga. sykdommen ikke er relevant nå, kan møtet utgå med helsefaglig begrunnelse.

Det er ikke nødvendig med møte i anledning forlengelse av prøvetid. Et brev holder hvis arbeidsgiver har rett til å forlenge (det må i så fall stå skrevet i arbeidsavtalen).

Endret av Hunmedham
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er sykmeldt har man medvirkningsplikt for å komme tilbake i arbeid. Vær obs nå så du ikke mister sykepengene dine. 

Anonymkode: 03fd0...08e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå foregår jo dialogmøter selv om man er sykemeldt. Antar arbeidsgiver vil ha legeerklæring for å bevise at han har forsøkt å opprettholde pliktene fra nav, så det er ikke han som trenerer saken. 

Anonymkode: 33175...873

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man er sykmeldt har man medvirkningsplikt for å komme tilbake i arbeid. Vær obs nå så du ikke mister sykepengene dine. 

Anonymkode: 03fd0...08e

Lege skreiv i sykemelding at fysisk møte utgår grunnet min helsetilstand, og jeg sa at et digitalt møte var mulig dersom ønskelig. Men det var det ikke fra deres side. Vet at jeg skal medvirke og har aktivitetsplikt dersom dette lar seg gjøre, men det er ikke mulig nå i utredningsfasen. Forhåpentligvis er dette avklart før det går 7 uker (som er frist for dialogmøte 1). 
 

Mitt spørsmål var om arbeidsgiver har hjemmel til å be om en legeerklæring oppå en sykemelding. Og hva meningen er med å ta kontakt med fastlege for å høre om det er riktig at jeg har en kronisk sykdom. Hadde de sagt noe om at de kan tilrettelegge så langt det lar seg gjøre (det er lov å opplyse lege om det), så hadde det vært noe annet, men her er de ute etter å finne ut om jeg burde fortsette i jobben. Etter 5 uker sykemelding. 
 

Jeg tror (håper) det skal litt mer til før jeg mister sykepengerettighetene, da jeg har gitt uttrykk for at jeg kan delta digitalt og ikke fysisk og dette er underbygd av lege. 
 

TS 

Anonymkode: 72cc9...9f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå foregår jo dialogmøter selv om man er sykemeldt. Antar arbeidsgiver vil ha legeerklæring for å bevise at han har forsøkt å opprettholde pliktene fra nav, så det er ikke han som trenerer saken. 

Anonymkode: 33175...873

Men er ikke sykemelding en legeerklæring i seg selv? 
 

TS

Anonymkode: 72cc9...9f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke sånn at arbeidsgiver har krav på refundering fra nav dersom det er visse kroniske sykdommer som er grunnen for sykemelding? Er det derfor de spør? 

Anonymkode: 243a2...f8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke sånn at arbeidsgiver har krav på refundering fra nav dersom det er visse kroniske sykdommer som er grunnen for sykemelding? Er det derfor de spør? 

Anonymkode: 243a2...f8e

Nei de er allerede fritatt for arbeidsgiverdagene (de 16 første dagene). Ordnet dette før jeg startet i jobben. Jeg var ærlig på jobbintervju og fortalte de at jeg har en medfødt kronisk sykdom og hvilke utfordringer det medførte. Sendte inn søknad når jeg skiftet arbeidsgiver, så det er allerede i orden. 
TS 

Anonymkode: 72cc9...9f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke sykemelding en legeerklæring i seg selv? 
 

TS

Anonymkode: 72cc9...9f3

Nei, sykemelding er en attest på at du ikke er i stand til å gjøre jobben din, du kan likevel være i stand til å gå på et møte. 

Anonymkode: 33175...873

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper arbeidsgiver prøver å finne grunner til å ikke forlenge prøveperioden. Kan jo forstå det, når du allerede er langvarig syk. Jeg ville gjort alt jeg kan for å bare ordne disse legeerklæringen de ønsker, og aller helst virkelig prøve å stille opp på disse møtene. Dersom du får beskjed at de ikke kan gjøres digitalt, be om å få det skriftlig på Mail. Da har du bevis på at du prøver å samarbeide. Utrolig ufint av arbeidsgiver å ringe legen din, hva trodde han at han skulle få vite egentlig?

Anonymkode: 1a4af...b4e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke sykemelding en legeerklæring i seg selv? 
 

TS

Anonymkode: 72cc9...9f3

Nei, for i løpet av sykmeldingsperioden plikter arbeidsgiver å ha møter osv. De fleste sykmeldte kan delta på dette. Når du ikke kan delta, ønsker selvsagt arb.giver en erklæring på dette. Forstår egentlig ikke hvorfor dette er et problem hverken  for deg eller lege?? Det tar 2 min å skrive en erklæring.... Sykmeldingen handler om at du ikke kan jobbe. Erklæringen handler om at du ikke kan delta i den oppfølgningen som kreves av arbedisgiver og deg.

Anonymkode: 85e86...070

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tipper arbeidsgiver prøver å finne grunner til å ikke forlenge prøveperioden. Kan jo forstå det, når du allerede er langvarig syk. Jeg ville gjort alt jeg kan for å bare ordne disse legeerklæringen de ønsker, og aller helst virkelig prøve å stille opp på disse møtene. Dersom du får beskjed at de ikke kan gjøres digitalt, be om å få det skriftlig på Mail. Da har du bevis på at du prøver å samarbeide. Utrolig ufint av arbeidsgiver å ringe legen din, hva trodde han at han skulle få vite egentlig?

Anonymkode: 1a4af...b4e

Arbeidsgiver er pliktig til å følge opp sykmeldinger etter så og så lang tid. Dette må arb.giver bevise at de har gjort, og det handler om regler som skal følges. Handler ikke om at de skal prøve å sabotere sykmeldingen....

Anonymkode: 85e86...070

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å ha en dialog med arbeidsgiveren din? Har du fortalt dem noe av dette? (Minus eventuelle private detaljer som ikke betyr noe for dem?) Min erfaring er at mange kutter helt dialog og skaper problemet som ikke eksisterer. Så sitter man på hver sin side og lkksom tillegger hverandre onde hensikter. Ta en prat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lege skreiv i sykemelding at fysisk møte utgår grunnet min helsetilstand, og jeg sa at et digitalt møte var mulig dersom ønskelig. Men det var det ikke fra deres side. Vet at jeg skal medvirke og har aktivitetsplikt dersom dette lar seg gjøre, men det er ikke mulig nå i utredningsfasen. Forhåpentligvis er dette avklart før det går 7 uker (som er frist for dialogmøte 1). 
 

Mitt spørsmål var om arbeidsgiver har hjemmel til å be om en legeerklæring oppå en sykemelding. Og hva meningen er med å ta kontakt med fastlege for å høre om det er riktig at jeg har en kronisk sykdom. Hadde de sagt noe om at de kan tilrettelegge så langt det lar seg gjøre (det er lov å opplyse lege om det), så hadde det vært noe annet, men her er de ute etter å finne ut om jeg burde fortsette i jobben. Etter 5 uker sykemelding. 
 

Jeg tror (håper) det skal litt mer til før jeg mister sykepengerettighetene, da jeg har gitt uttrykk for at jeg kan delta digitalt og ikke fysisk og dette er underbygd av lege. 
 

TS 

Anonymkode: 72cc9...9f3

Det er utrolig få sykdommer som gjør at man fysisk ikke kan være på et møte i 30 min. Skjønner godt at arbeidsgiver vil ha ekstra dokumentasjon.

Anonymkode: c9569...290

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv var jeg åpen med min arb giver, fortalte hva som var greia at jeg var sykemeldt. Mye bedre det. Etter hvert hadde jeg åpen dialog med arbeidsgiver om tilpassning. Helt supert.

Dette satte arbeidsgiver veldig pris på. 

Jeg vil uansett ikke være ansatt et sted hvor man ikke kan ha gjensidig tillit. Og hvis de var misfornøyde så hadde jeg sagt opp og skaffet meg nytt arbeid som passet bedre meg. Opplever alt for mange skal være så jævla vanskelige. 

Anonymkode: 1ea77...9b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok bare det at arbeidsgiver vil sikre seg dokumentasjon for hvorfor det ikke er avholdt dialogmøte ovenfor NAV. 

En sykemelding er ikke tilstrekkelig som dokumentasjon ovenfor NAV hvorfor slike møter ikke er avholdt. 

Anonymkode: 178d5...fef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

..........

For to uker siden ble jeg på nytt innkalt til det som da ble betegnet som dialogmøte 1. Lege ble også kalt inn, ...........
 

Jeg avlyste dialogmøtet på morgenen den dagen det skulle være, fordi det ikke var mulig for meg med et fysisk møte, ........

Anonymkode: 72cc9...9f3

 

14 minutter siden, *Emma* skrev:

Har du forsøkt å ha en dialog med arbeidsgiveren din? .........

Arbeidsgiver har åpenbart forsøkt gjentatte ganger å få i gang en dialog.  I dette tilfellet ser det ut som om arbeidsgiver utfyller sine plikter i henhold til regelverket og med god intensjon.  TS synes ikke å være interessert i denne dialogen og det kan se ut som om det handler mer om å mistenkeliggjøre arbeidsgiver enn å finne løsninger som fungerer for BEGGE parter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

TS:

Arbeidsgiver kan få bot dersom det kan bevises at de ikke har oppfylt sine plikter.

Men, det er på tide at du og legen din lager litt baluba her fordi arbeidsgiver ikke aksepterer elektronisk møte. Jeg aner ikke, og skal heller ikke vite, hva din sykdom er, men jeg har full forståelse for at det finnes sykdommer som gjør fysisk oppmøte umulig. Dette foreslår jeg at du og legen din gjør 100 % klart overfor arbeidsgiver: arbeidstaker stiller gjerne i møte, men grunnet sykdommens karakter er det ikke mulig å gjennomføre møtene fysisk. Arbeidstaker er imidlertid tilgjengelig etter avtale for Teams, Zoom eller lignende plattformer for møte.

Jeg foreslår at du tar legen med i et hvert møte fremover med bedriften og gjerne også en tillitsvalgt, verneombud eller et annet vitne som kan bekrefte møtets innhold og karakter.

Her gjør arbeidsgiver seg vanskelig - selv om de har krav på dialogmøtene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om arbeidsgiver kan komme hjem til Ts? 

Anonymkode: 1ea77...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo tilrettelegge møter også, rart at ikke digitalt var ok. Jeg var langvarig innlagt på psykiatrisk, og da kom både arbeidsgiver og nav dit på møte etterhvert. Det tok svært lang tid før jeg kunne kommet på et slik møte, så min lege oppdaterte arbeidsgiver på dette når han etterspurte. Men arbeidsgiver trenger absolutt ikke vite hva du feiler, så veldig uproft av ham å spørre legen din om det.

Anonymkode: 1a4af...b4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...