Gå til innhold

Kan man gå opp i vekt på lite karbohydrater i kostholdet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 6.7.2020 den 0.36, AnonymBruker skrev:

Off, for en uvitende kommentar. Det kommer mye ny forskning på dette nå, og jo, man bør absolutt spise lavkarbo, slik denne personen gjør, når man har diabetes. Faktisk kan de med dia 2 spise seg frisk fra diabetes med riktig kosthold. Insulin er det eneste hormonet som klarer å lagre fett på kroppen, og derfor legger man på seg ved å spise mer karbohydrater, som igjen fører til økt insulinproduksjon. Er du undervektig TS? Hvis ikke høres det ut som om du har et veldig sunt kosthold! Hilsen en som også spiser lavkarbo som deg👍😊

Anonymkode: dd7b8...48a

Man kan ikke spise seg frisk fra dia2. Man kan spise seg symtomfri. Det er noe helt annet. Dessuten så har jeg akkurat snakket med en diabetessykepleier som ikke var for lavkarbo om man har diabetes. Mitt inntrykk av henne var at hun er oppdatert på forskning.

Anonymkode: ddf8b...59d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Beklager å ikke svart her tidligere. Jeg fikk ikke varsel da dette var en anonym tråd.

Jeg har gått mer og mer til strengere lavkarbo. I noen år har dette fungert svært bra. Under en graviditet ble det svært strengt kosthold. Har hatt problemer å gå tilbake til normal kosthold etter dette. Føler meg tvunget, siden jeg ikke vet om noe annet. I det siste året har blodsukkeret vært umulig å holde styr på. Har fått angst for både insulin og følinger. Har blitt vant å sette lite insulin. Dette ser ikke ut å fungere lengere. På grunn av dårlig regulert blodsukker, amming og streng kost har jeg gått ned i vekt. Under ammingen gikk det greit. Når jeg sluttet med ammingen, kom det problemer med for høyt blodsukker. Går til diabetes sykepleier, men vi kommer ingen veier. 

Vi har senket basal for at jeg skal tørre å sette mer insulin til maten. Etter vi senket basal har jeg opplevd dårlig effekt av insulin. Tidligere måtte jeg kun sette insulin til karbohydrater. Nå må jeg sette insulin til alt hva jeg spiser(salat, kjøtt, ost etc) Jeg forstår ikke hvorfor.

Så nå sliter jeg både med dårlig regulert blodsukker og vektnedgang. Er ikke undervektig, men på grensen i følge BMI. Syns selv jeg er blitt for tynn og vil tilbake til trivselsvekt.

Noen her som har noen erfaringer omkring dette? Hadde vært kjempe fint med noen gode råd nå. 

Anonymkode: c71e6...10a

Har du mulighet til å bytte diasykepleier? Kan jo hende en annen har en annen innfallsvinkel som kan hjelpe?

Anonymkode: ddf8b...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du mulighet til å bytte diasykepleier? Kan jo hende en annen har en annen innfallsvinkel som kan hjelpe?

Anonymkode: ddf8b...59d

Jeg kan lite om type 1, men er i risikosonen for type2 i tillegg til at jeg er gift med som har type2. Så kan mer om type2, så har egentlig ikke bedre forslag enn å høre om du kan prate med en annen diasykepleier.

Anonymkode: ddf8b...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan lite om type 1, men er i risikosonen for type2 i tillegg til at jeg er gift med som har type2. Så kan mer om type2, så har egentlig ikke bedre forslag enn å høre om du kan prate med en annen diasykepleier.

Anonymkode: ddf8b...59d

Jeg har byttet. Utifra ham selv er han Nord-Norges beste diabetessykepleier😀 Har ikke hvert store framskritt hittil. Håper det ordner seg etterhvert. Han har hvertfall troa. Har også vært i kontakt med ernæringsfysiolog. Hun ville jeg skulle spise mer karbohydrater og hun som foreslo å spise SeterRømme og mere fettholdig mat. 

Anonymkode: c71e6...10a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Edie, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...