Gå til innhold

Kan man gå opp i vekt på lite karbohydrater i kostholdet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å gå opp 5-7 kg, da jeg har gått ufrivillig ned det siste året. Jeg har problemer med å spise store mengder med karbohydrater på grunn av helsen, har diabetes 1. Jeg kan spise en boks seter rømme daglig, pluss tykt lag med smør på brødskivene, fløte i kaffen, masse fett og proteiner og mye salater. Jeg går bare ikke opp i vekt. Spiser proteinbrød, egg og lite karbohydrater fordi det fungerer best for meg. Jeg syns det blir for mye å holde styr på med mye karbohydrater i kosten. Vil ikke påstå at jeg spiser lavkarbo. Ligger på ca  50-100 g karbo hverdag.

Noen gode råd for å gå opp i vekt? 

 

Anonymkode: c71e6...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du spise så mye protein og fett som du greier uten å måtte øke insulinmengen?  Hilsen "uvitende".

Anonymkode: 263ce...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser jo lavkarbo på 50-100 gram karbohydrater. Uansett, så kan du selvsagt gå opp i vekt uten å spise mer karbohydrater så lenge du spiser mer enn du forbrenner. Det er dog ingenting som tilsier at man må spise lavkarbo med dia 1. Du kan spise vanlig mat og ta mer insulin. Om du synes det blir mye å holde styr på så burde du jo bli henvist på diabeteskurs og til diabetessykepleier. 

Anonymkode: 4a8d5...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du spiser jo lavkarbo på 50-100 gram karbohydrater. Uansett, så kan du selvsagt gå opp i vekt uten å spise mer karbohydrater så lenge du spiser mer enn du forbrenner. Det er dog ingenting som tilsier at man må spise lavkarbo med dia 1. Du kan spise vanlig mat og ta mer insulin. Om du synes det blir mye å holde styr på så burde du jo bli henvist på diabeteskurs og til diabetessykepleier. 

Anonymkode: 4a8d5...22e

Off, for en uvitende kommentar. Det kommer mye ny forskning på dette nå, og jo, man bør absolutt spise lavkarbo, slik denne personen gjør, når man har diabetes. Faktisk kan de med dia 2 spise seg frisk fra diabetes med riktig kosthold. Insulin er det eneste hormonet som klarer å lagre fett på kroppen, og derfor legger man på seg ved å spise mer karbohydrater, som igjen fører til økt insulinproduksjon. Er du undervektig TS? Hvis ikke høres det ut som om du har et veldig sunt kosthold! Hilsen en som også spiser lavkarbo som deg👍😊

Anonymkode: dd7b8...48a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig at du med diabetes bør holde karbohydratinntaket lavt.  

Wolfgang Lutz behandlet mange undervektige med ketogen kost. Ketogen kost er vektnormaliserende. Undervektige kan gå litt ned i vekt først før det går riktig vei. Les "Bedre Uten Brød". 

Anonymkode: 70821...01b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er dog ingenting som tilsier at man må spise lavkarbo med dia 1. Du kan spise vanlig mat og ta mer insulin. 

Anonymkode: 4a8d5...22e

Dette rådet ditt er direkte farlig. Dårlig regulert diabetes gjør at folk blir blinde eller må amputere bein. Dårlig regulert diabetes får du av å spise mye karbohydrater. Jo mer karbohydrater du spiser, jo vanskeligere er det å regulere. Spiser du lite karbohydrater er det mye lettere å regulere. Jo mer karbohydrater du spiser, jo mer insulin trenger du, men dette er heller ingen absolutt regel. Det er ikke slik at x gram karbohydrater gir behov for y enheter insulin alltid. Fett bremser blodsukkerstigningen, stress kan gjøre blodsukkerstigningen raskere, varm stivelse påvirker blodsukkeret mer enn kald stivelse og så videre. Det tryggeste er å kutte karbohydratene. Vi trenger jo ikke å spise karbohydrater likevel og faktisk har kroppen det bedre uten masse karbohydrater.

Anonymkode: 01924...b68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du har best kunnskap om dia 1, av alle som har svart her. Det kunne nok allikevel være på sin plass å snakke med lege/ernæringsfysiolog om problemet. 

Å legge på seg er egentlig ikke så vanskelig. Man må spise flere kalorier enn du bruker. Du vet selv best hvordan og hvor mye du trener, men kanskje det kan være greit å fokusere på å bygge muskler en stund? Det finnes noen måter å øke kaloriinntaket uten å øke matmengden nevneverdig. Noen eksempler som har lite eller relativt lite karbohydrater er oljer, majones, nøtter, fet fisk, avokado, fete oster og smør. Du vil nok oppleve å føle deg både mett og full av energi om dette økes. Har du en Fitbit eller lignende ser du hvor mye du forbrenner og da bør du legge deg høyere enn det. 

Anonymkode: ec158...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Off, for en uvitende kommentar. Det kommer mye ny forskning på dette nå, og jo, man bør absolutt spise lavkarbo, slik denne personen gjør, når man har diabetes. Faktisk kan de med dia 2 spise seg frisk fra diabetes med riktig kosthold. Insulin er det eneste hormonet som klarer å lagre fett på kroppen, og derfor legger man på seg ved å spise mer karbohydrater, som igjen fører til økt insulinproduksjon. Er du undervektig TS? Hvis ikke høres det ut som om du har et veldig sunt kosthold! Hilsen en som også spiser lavkarbo som deg👍😊

Anonymkode: dd7b8...48a

Hva med kortisol, tyroksin, østrogen og adrenalin?

Endret av Pierre Gynt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Hvis man spiser for mye av noe annet.

Anonymkode: 0e08d...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Off, for en uvitende kommentar. Det kommer mye ny forskning på dette nå, og jo, man bør absolutt spise lavkarbo, slik denne personen gjør, når man har diabetes. Faktisk kan de med dia 2 spise seg frisk fra diabetes med riktig kosthold. Insulin er det eneste hormonet som klarer å lagre fett på kroppen, og derfor legger man på seg ved å spise mer karbohydrater, som igjen fører til økt insulinproduksjon. Er du undervektig TS? Hvis ikke høres det ut som om du har et veldig sunt kosthold! Hilsen en som også spiser lavkarbo som deg👍😊

Anonymkode: dd7b8...48a

Du må gjerne vise til denne forskningen. TS har ikke dia 2, TS har dia 1. Dette med karbohydrater og insulinproduksjon er forøvrig en myte. Man kan fint gå ned i vekt ved å spise mye karbohydrater, og man vil ikke legge på seg av å spise mye karbohydrater så lenge man ikke spiser mer kalorier enn man forbrenner. 

Anonymkode: 4a8d5...22e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette rådet ditt er direkte farlig. Dårlig regulert diabetes gjør at folk blir blinde eller må amputere bein. Dårlig regulert diabetes får du av å spise mye karbohydrater. Jo mer karbohydrater du spiser, jo vanskeligere er det å regulere. Spiser du lite karbohydrater er det mye lettere å regulere. Jo mer karbohydrater du spiser, jo mer insulin trenger du, men dette er heller ingen absolutt regel. Det er ikke slik at x gram karbohydrater gir behov for y enheter insulin alltid. Fett bremser blodsukkerstigningen, stress kan gjøre blodsukkerstigningen raskere, varm stivelse påvirker blodsukkeret mer enn kald stivelse og så videre. Det tryggeste er å kutte karbohydratene. Vi trenger jo ikke å spise karbohydrater likevel og faktisk har kroppen det bedre uten masse karbohydrater.

Anonymkode: 01924...b68

Nei, man får ikke dårlig regulert diabetes ved å ikke spise karbohydrater. Dårlig regulert diabetes får man om man ikke tar riktig insulinmengde i forhold til det man spiser. Her er det ikke snakk om å spise kilosvis med godteri hver dag, men et normalt kosthold som ikke er lavkarbo. 

Kanskje du skulle gått på et diabeteskurs du også. 

Anonymkode: 4a8d5...22e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt riktig at du med diabetes bør holde karbohydratinntaket lavt.  

Wolfgang Lutz behandlet mange undervektige med ketogen kost. Ketogen kost er vektnormaliserende. Undervektige kan gå litt ned i vekt først før det går riktig vei. Les "Bedre Uten Brød". 

Anonymkode: 70821...01b

Nei, dette stemmer ikke. De med diabetes type 1 kan spise et helt normalt kosthold. Karbohydtater er ikke farlig. Det er synd at så mange har så lite kunnskap som dette.

https://levmeddiabetes.no/2017/11/nei-karbohydrater-er-ikke-farlig/

"Personer med diabetes type 1 må først og fremst lære å sette riktig mengde insulin til maten de spiser. "

https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/kosthold-ved-diagnoser-og-sykdomstilstander/rad-om-kosthold-ved-ulike-diagnoser-og-sykdomstilstander/kosthold-ved-diabetes

Anonymkode: 4a8d5...22e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2020 den 14.27, AnonymBruker skrev:

 

"Personer med diabetes type 1 må først og fremst lære å sette riktig mengde insulin til maten de spiser. "

 

Jeg bare må kommentere dette.

Variasjonene i blodsukkeret er et resultat av hva vi spiser. Å senke blodsukkeret med insulin, er å ta tak i symptomene av sykdommen. Å spise rett kost, er å ta tak i selve sykdommen.

TS skriver at dagens kosthold fungere godt sammen med sin diabetes, da er det opplest og vedtatt at TS skal fortsette sånn.

Anonymkode: 9e30e...7e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å svare på spørsmålet ditt,  JA, du kan legge på deg på lavkalori hvis du spiser mye kalorier.  Men noen mennesker har høy forbrenning,  og sliter med å legge på seg uansett hvor mye de spiser! Har du et høyt aktivitetsnivå?

Liker du nøtter?  Tilsett nøtter i kostholdet ditt,  spis det i salater, og i feks cottage cheese eller yoghurt. Spis også mye avocado, ost og fet fisk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare må kommentere dette.

Variasjonene i blodsukkeret er et resultat av hva vi spiser. Å senke blodsukkeret med insulin, er å ta tak i symptomene av sykdommen. Å spise rett kost, er å ta tak i selve sykdommen.

TS skriver at dagens kosthold fungere godt sammen med sin diabetes, da er det opplest og vedtatt at TS skal fortsette sånn.

Anonymkode: 9e30e...7e2

I alle dager, du har ikke mye peiling på diabetes type 1, har du?? Tenk å skrive noe som dette her.. Sett deg inn i hva diabetes type 1 er for noe. 

Anonymkode: 4a8d5...22e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare må kommentere dette.

Variasjonene i blodsukkeret er et resultat av hva vi spiser. Å senke blodsukkeret med insulin, er å ta tak i symptomene av sykdommen. Å spise rett kost, er å ta tak i selve sykdommen.

TS skriver at dagens kosthold fungere godt sammen med sin diabetes, da er det opplest og vedtatt at TS skal fortsette sånn.

Anonymkode: 9e30e...7e2

Jeg rapporterer forresten innlegget da det er et helseskadelig råd. Om en person med diabetes type 1 tror på det du skriver her kan det faktisk ende med at vedkommende får ketoacidose. Dette er helt hårreisende.

Anonymkode: 4a8d5...22e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Beklager å ikke svart her tidligere. Jeg fikk ikke varsel da dette var en anonym tråd.

Jeg har gått mer og mer til strengere lavkarbo. I noen år har dette fungert svært bra. Under en graviditet ble det svært strengt kosthold. Har hatt problemer å gå tilbake til normal kosthold etter dette. Føler meg tvunget, siden jeg ikke vet om noe annet. I det siste året har blodsukkeret vært umulig å holde styr på. Har fått angst for både insulin og følinger. Har blitt vant å sette lite insulin. Dette ser ikke ut å fungere lengere. På grunn av dårlig regulert blodsukker, amming og streng kost har jeg gått ned i vekt. Under ammingen gikk det greit. Når jeg sluttet med ammingen, kom det problemer med for høyt blodsukker. Går til diabetes sykepleier, men vi kommer ingen veier. 

Vi har senket basal for at jeg skal tørre å sette mer insulin til maten. Etter vi senket basal har jeg opplevd dårlig effekt av insulin. Tidligere måtte jeg kun sette insulin til karbohydrater. Nå må jeg sette insulin til alt hva jeg spiser(salat, kjøtt, ost etc) Jeg forstår ikke hvorfor.

Så nå sliter jeg både med dårlig regulert blodsukker og vektnedgang. Er ikke undervektig, men på grensen i følge BMI. Syns selv jeg er blitt for tynn og vil tilbake til trivselsvekt.

Noen her som har noen erfaringer omkring dette? Hadde vært kjempe fint med noen gode råd nå. 

Anonymkode: c71e6...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2020 den 23.48, AnonymBruker skrev:

Kan du spise så mye protein og fett som du greier uten å måtte øke insulinmengen?  Hilsen "uvitende".

Anonymkode: 263ce...bd5

Før ja, men ikke nå lengere. 

Anonymkode: c71e6...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2020 den 14.21, AnonymBruker skrev:

Du må gjerne vise til denne forskningen. TS har ikke dia 2, TS har dia 1. Dette med karbohydrater og insulinproduksjon er forøvrig en myte. Man kan fint gå ned i vekt ved å spise mye karbohydrater, og man vil ikke legge på seg av å spise mye karbohydrater så lenge man ikke spiser mer kalorier enn man forbrenner. 

Anonymkode: 4a8d5...22e

Står mye om dette her, også forskning som har kommet de siste åra. 

https://www.dietdoctor.com/diabetes/type-1

Anonymkode: dd7b8...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...