Gå til innhold

.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fysisk eller psykisk sykdom ? 

Anonymkode: 711c5...c82

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
AnonymBruker
Skrevet

Det er uansett ikke din skyld -at man blir syk er ingen sin skyld. Vet det er lett å tenke sånn. Har fått en fysisk kronisk sykdom selv og det er no dritt. Det er lov å være lei seg og sørge over alt det tapte. Det er en prosess og det er vanskelig. Ofte er det to steg frem og ett tilbake. Nå er du kanskje der at du er ett skritt tilbake. Vet ikke om det er noe trøst men ingenting er konstant og alt er i bevegelse, også din livssituasjon. Dette vil roe seg og du vil snart finne bruk for de verktøyene du har lært, du trenger bare få igjen pusten også prøve igjen på din egen måte, i ditt eget tempo. Ikke la folk og omgivelser stresse deg, gjør det i ditt tempo og på din måte. Vi har alle forskjellige fremgangsmåter, noen krongler før de finner sin vei i livet. Masse lykke til -jeg har tro på deg!

Anonymkode: a905f...185

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker gjerne. Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Har også kronisk psykisk sykdom. Jeg har lite håp for å bli bedre og akkurat nå føles alt egentlig helt håpløst. Jeg skyver alltid alle unna for å prøve å skåne dem fra meg, men tror egentlig det bare gjør dem mer bekymret. Det er så sårt å møte dem når de virkelig gjør alt for å prøve å hjelpe og være der for meg, men jeg klarer bare ikke å ta det i mot. For to ukers tid siden fikk jeg også et dumt innfall om å avslutte behandling, så har virkelig gjort alt for å unngå å være en byrde, selv om jeg jo egentlig innerst inne vet at det bare gjør det verre. Har alltid hatt dårlig samvittighet for å ta opp plass, selv om jeg får høre at jeg ikke gjør det og at jeg er en av de som trenger all hjelp jeg kan få. 

Vet ikke helt hva mer jeg skal skive, men gir en klem ❤️

Anonymkode: d9931...a90

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva feiler det deg? Diagnose? 
høres ut som du er inne i en vond periode, men det vil bli bedre. Du har ikke ansvar for hvordan andre folk reagerer på deg. 
du er mye sterkere enn du tror. Tro på det! 
sett deg små mål og gjennomfør, etterhvert kan du utvide. Så ser du at du klarer mer enn du tror. Sett av 1 time totalt om dagen til å gruble og gråte. Resten må du fylle med noe positivt. Grubling drar deg ned og løser ingenting. 

Anonymkode: 4be9b...7d1

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tusen takk for svar ❤️

Endret av Tvillingsjel
Skrevet (endret)

Har du startet i behandlingen igjen? ❤️ Sender deg gode tanker 💗

Endret av Tvillingsjel
Skrevet (endret)

Takk.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Tusen takk for svar ❤️ Trist å høre at du også har en kronisk sykdom. Det er en sorg, som du er inne på.

Det er så kaos at det er vanskelig å tenke klart. Føler jeg burde gjort så mye mer. At jeg skuffer de rundt. At jeg burde ha gjort mer, kjempet mer.. når sannheten er at det er en kamp å bare være i live. 

Takk for at du har troen på meg. Trenger at noen har det 💕

Klem til deg -det er slitsomt å kave sånn❤️ Ikke tenk på at du burde ha gjort ting annerledes for det kunne du ikke der og da. Lett og være etterpåklok og kverne på det. Men å kverne på det gir bare negativitet og suger energi. Vet ikke hvordan du kan klare å bli kvitt dine negative tanker, men det er bare tanker og du får ikke fortiden din ugjort. Kanskje det er nok for deg å være akkurat så sterk som du er akkurat nå, du har jo skrevet innlegg her og ønsker å lufte tankene dine, kanskje du ikke skal føle at du burde og måtte gjøre noe akkurat i dag, men at det er mulig å gjøre noe mer med det snart -håper det!

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Uatskillelig said:

Jeg har fått meg en skikkelig knekk.. Gråter og gråter, og føler meg så mislykket. Føler skyld for at jeg ikke klarer å bli frisk. Føler noe er galt med meg. At jeg er utilstrekkelig og ikke har gjort nok. At jeg er en byrde for de rundt meg. Får vondt av nærmeste familie som ser meg reagere med angst og gråt. Vil så gjerne skåne dem. Er så tappet. Har kjempet hele livet mot kronisk sykdom, og jeg føler alt er en tåke. Aner ikke hvor jeg skal starte å jobbe. Føles som jeg må bestige et fjell. Så mye å ta tak i. Er helt motløs og fortvilet. Gått mange år i terapi, og har blitt verre i løpet av det siste året. Føler ingen kan hjelpe, at ingen når inn og at jeg ikke klarer å ta imot eller bruke noen verktøy. Alt er bare et kaos og jeg vet ikke ut eller inn. Slitsomt å stå opp, spise og få lagt meg. Føler skyld for at jeg ikke klarer å bli frisk. Har vondt av de rundt meg som ser at jeg har det vondt. 🥺

Flere som føler på det samme?

Du er på ingen måte mislykket eller utilstrekkelig da du er et fantastisk menneske verden trenger, og det er ingen grunn til å føle skyld for at du er syk; du er den du er, og så lenge du gjør ditt beste, har du gjort det du kan.

Skjønner at livet kan føles tungt når du har gått i terapi så lenge, men den beste legen du kan finne; den legen som kjenner deg best, er du selv. For til tross for at livet kan se dystert ut, er det fortsatt fullt av muligheter, og det er utallige ting man kan finne på som kan spre litt lys i en mørk hverdag; hva er det du liker best og setter mest pris på ...?

Så ta godt vare på deg selv, og glem aldri at det alltid finnes håp - et håp som også er ditt eget, fordi det er en mening med det varme hjertet du har inni deg, fordi det er en mening med alt.

- Brian

P.S.: Er utrolig sliten idag etter knappe fem timers søvn stadig avbrutt av bråk fra naboene, så jeg beklager at jeg ikke får skrevet mer her nå; skal senere svare i tråden med alle pingvinene som du kanskje har lest før, og håper noe av det som står der også kan være til hjelp for deg - så lenge det kommer en morgendag, finnes det alltid, alltid håp. D.S.

Anonymkode: a862d...5b7

• Liker 1
Skrevet

Hei TS, jeg har også kompleks PTSD, det er noe drit. Men jeg har en veldig god periode i livet nå som har vart i snart to år, så jeg vurderer å slutte på antidepressiva :) Var tidligere mye innlagt og trodde egentlig ikke jeg kom til å overleve. Skikkelig kjipt å høre at det sikkert er sånn du har det nå. 

Har det skjedd noe fint hos deg i dag? Jeg lærte meg å lage pom pom’er med garn, det var ganske gøy :) totalt ubrukelig, men gøy. Og så fant jeg ut at favorittkaféen min åpner til uka for første gang etter corona.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Kompleks ptsd og angst, muligens også ocd.

Jeg ble trigget og reagerte med angst og gråt i dag. Er noen mennesker jeg er livredd. Som ringer til nærmeste pårørende og tar mye kontakt. Truer med å oppsøke oss, og jeg får helt angst. Så mine pårørende kan ikke blokkere nummeret heller. Da kommer de kanskje på døra. 

Takk. Jeg prøver å være sterk hver dag, men det føles ikke nok fordi jeg ikke kommer videre. Føler meg som en lost case😢

Ingen er en lost case, du mer en diagnosene dine. Selvom de tar mye fokus fra deg, så ikke glem at du er deg inni der og ikke alt det andre som forstyrrer. Gjetter på at du har mange gode egenskaper -de bare drukner litt i følelseslivet ditt akkurat nå og da blir de lett å glemme. Du har nok opplevd mye og sikkert mer en de fleste og har masse erfaring på området. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Veldig slitsomt. Lurer på om det kan bli bedre og eventuelt når ❤️

Takk💕 Er midt i en krise, og har lært at man må jobbe i fredstid. Nå er det en krigssone innvendig.. så må bare hjelpe meg selv ut av denne krisen først 💕

Ja da vet du hva som må til -håper krisen er av det mindre langvarige slaget denne gangen! 

Skrevet (endret)

Blir helt overveldet av hvor mange fine mennesker det er i denne tråden ❤️ Tusen hjertelig. Det betyr med enn dere aner 💕

Endret av Tvillingsjel
Skrevet
1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Veldig slitsomt. Lurer på om det kan bli bedre og eventuelt når ❤️

Takk💕 Er midt i en krise, og har lært at man må jobbe i fredstid. Nå er det en krigssone innvendig.. så må bare hjelpe meg selv ut av denne krisen først 💕

Jeg husker godt en på et kriseteam som sa «ett minutt om gangen, en time om gangen, og en dag om gangen»

Det syntes jeg var ganske fint - selv om det selvfølgelig til tider føltes som litt vel mange minutter og timer å deale med. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Fint å høre at ting begynner å gå fremover for deg 🥰 

Endret av Tvillingsjel
Skrevet (endret)

Takk 💗

Endret av Tvillingsjel
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja da vet du hva som må til -håper krisen er av det mindre langvarige slaget denne gangen! 

❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...