AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #61 Skrevet 18. november 2020 12 timer siden, Uatskillelig skrev: Har du også traumerelatert tvangslidelse? Jeg er diagnostisert med k-ptsd og alvorlig gymnofobi, og tvangsproblematikken er en konsekvens av disse lidelsene. Mye av tvangstankene bunner i dysregulerte følelser av skyld og ansvar (altså overdreven skyld- og ansvarsfølelse) som tar helt av. Mye "aggressive tvangstanker", altså tanker om å forhindre at andre blir utsatt for fysisk eller psykisk smerte, bl.a. Er dette gjenkjennelig for deg? ❤️ Nei, jeg har en "klassisk" OCD diagnose med vaske- og slukketvang, som jeg utviklet mens jeg var gravid Anonymkode: ae172...0ad
Silva Pluvialis Skrevet 22. desember 2020 Forfatter #62 Skrevet 22. desember 2020 (endret) . Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
Gjest Blondie65 Skrevet 23. desember 2020 #63 Skrevet 23. desember 2020 Jeg synes selvsagt at det er leit at du fikk avslag på et tiltak du var veldig motivert til og forstår også godt at det er en sorgprosess å avslutte tankeløpet om bedring på den måten. Men jeg tenker også at det er viktig å legge det bak seg og ikke stivne i at man ikke fikk det tilbudet. Det hadde jo uansett vært slitsomt å gå gjennom hvis det ikke ble noe bedring. Jeg håper du og behandleren finner andre løsninger for behandling som kan hjelpe deg. Stor klem fra meg.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #65 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (På 3.7.2020 den 17.30): Jeg er pårørende til en som var med på intensiv eksponeringsterapi mot traumebasert bakteriefobi/vasketrang. Det innebar blant mye annet å slikke ringen på et offentlig toalett (det ble ikke vasket først). Det skulle liksom være det ultimate beviset på at bakterier ikke er farlig, og jeg skal ærlig si at det ikke akkurat gjorde vedkommende bedre. Å tvinge noen som er blitt nedverdiget og gjort skitten, kalt skitten og følt seg skitten hele oppveksten til å stå på knær på gulvet på et offentlig toalett midt i oppbløtt dopapir og Gud vet hva for å slikke en skitten toalettring (noe det ikke finnes et menneske som ville godtatt å gjøre uten å allerede være dypt traumatisiert og livredd for straffen hvis man nektet) er faktisk ikke et hakk bedre enn traumene vedkommende opprinnelig gikk igjennom. Jeg sier ikke at all eksponeringsterapi foregår sånn, men noen arbeider på denne måten. Og jeg tror altså det er usedvanlig lite nyttig (for ikke å si direkte skadelig) for folk med traumer. I min pårørendes tilfelle har vi rundt brukt årevis på å plukke opp igjen bitene etter denne terapien. Anonymkode: 12300...79d Ble denne personen virkelig bedt om å slikke doringen?? Jeg ville rapportert "terapeuten" som foreslo dette! Anonymkode: 64971...0ce
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #66 Skrevet 5. april 2022 Blondie65 skrev (På 4.7.2020 den 0.33): Altså: Eksponeringsterapi handler om mestring. Dvs. at den som har angst eller OCD eller en kombinasjon, kan gjennom eksponering forstå at det de frykter ikke skjer selv om de eksponeres for det de frykter. Dvs. at de mestrer situasjonen og gjennom mestringen gir angsten mindre makt. I den BBC dokumentaren jeg viste til er den ene gutten ute av stand til å drikke vann fra annet enn en flaske som har vært forseglet. Har han satt fra seg flasken etter å ha drukket av den er den "skitten". Det var to ting han ble bedt om - det ene var å drikke fra en ikke-forseglet flaske. Når "verdens ende" eller hva det enn var han trodde skulle skje, ikke skjedde, ja da ble han spurt om han ville drikke fra en flaske som noen andre hadde drukket av. Merk "spurt om", ikke tvunget og ikke latterliggjort. Det gikk bra med han. En av de andre fikk et angstanfall og måtte forlate turbussen - jeg husker ikke nå hva som var grunnen. De stoppet og lot han gå ut samtidig som de skjermet han, og så snakket de om episoden etterpå. Det fine her er at uansett hva det var de skulle eksponeres for så var det snakk om frivillig - og hvis de ikke fikk det til eller trakk seg så var det ros for å forsøke, og ingen form for press. Det er slik man bygger tillit. "Militære metoder" i form av "helvetesuke" lignende metoder med meningsløs eksponering av det ekstreme slaget burde være anmeldt og forbudt. Man kan ikke skremme folk ut av angst og OCD. I tillegg til at serien viser hvordan disse ungdommene fikk hjelp, er det også god informasjon for oss som ikke har slike problemer i dette. Det øker forståelsen vår. Synd at jeg ikke greier å finne den norske serien - den var også veldig fint innrettet. Her lærte de også at sjekketrang (*låse-opp-låse-igjen - gjenta fra * i et bestemt antall ganger - det samme med komfyrbrytere) også kan kontrolleres ved at man sier til seg selv "nå har jeg låst døren", "nå har jeg sjekket komfyren" - da kontrollerer en dette gjennom rutiner fremfor at en gjentar sjekken. "Det de frykter ikke skjer..." De med OCD tenker: "Hvordan vet du det? Kan du garantere at det ikke skjer?", og siden du ikke kan garantere noe, forblir de urolige Anonymkode: 64971...0ce
Gjest Blondie65 Skrevet 6. april 2022 #67 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): "Det de frykter ikke skjer..." De med OCD tenker: "Hvordan vet du det? Kan du garantere at det ikke skjer?", og siden du ikke kan garantere noe, forblir de urolige Anonymkode: 64971...0ce Når du skal svare på noe noen har skrevet er det lurt å lese det i sin sammenheng. Jeg aner ikke hva du vil med dette innlegget - jeg er fullt innforstått med hva OCD er. Det jeg refererte til er en behandlingsmetode - der nettopp det å ERFARE at det de frykter skal skje ikke skjer gjør at de etter hvert også klarer å bekjempe sin urolighet.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #68 Skrevet 6. april 2022 Blondie65 skrev (9 timer siden): Når du skal svare på noe noen har skrevet er det lurt å lese det i sin sammenheng. Jeg aner ikke hva du vil med dette innlegget - jeg er fullt innforstått med hva OCD er. Det jeg refererte til er en behandlingsmetode - der nettopp det å ERFARE at det de frykter skal skje ikke skjer gjør at de etter hvert også klarer å bekjempe sin urolighet. Det å ERFARE kan ta lang tid. "Hvordan vet du at det ikke skjer senere?". Spørs hva man er redd for. Anonymkode: 64971...0ce
Gjest Blondie65 Skrevet 7. april 2022 #69 Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det å ERFARE kan ta lang tid. "Hvordan vet du at det ikke skjer senere?". Spørs hva man er redd for. Anonymkode: 64971...0ce Det å erfare er noe man gjør hele tiden. Alle erfaringer i livet betyr at man kan lære noe. Eksponeringsterapi handler om å gjøre om irrasjonell frykt (f.eks. at vann som ikke er i en forseglet flaske er farlig) til en erfaring av at det man frykter (f.eks. forgiftning) ikke skjer. Det er ingen som har sagt at en positiv erfaring en gang oppveier for all irrasjonell frykt for all fremtid. Men en positiv erfaring (f.eks. at man overvant frykten og drakk vann fra en flaske som ikke var forseglet uten å bli forgiftet) som man har hatt i et trygt miljø i eksponeringsterapi kan hjelpe en til å arbeide med den irrasjonelle frykten i fremtidige situasjoner. OCD går ikke over av en positiv erfaring, og det har jeg heller aldri sagt.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #70 Skrevet 7. april 2022 Vet at denne tråden er gammel, men jeg tror jeg vet hva det norske programmet heter 😅 Psyk forandring. Gikk på tv 3 i sin tid Anonymkode: e3ee6...ef0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå