AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #21 Skrevet 3. juli 2020 Jeg har vært i behandling i OCD-team. Stort sett fokus på eksponering, men varte lengre enn det 4 dagers kurset. Anonymkode: 9cde1...5a9
Silva Pluvialis Skrevet 3. juli 2020 Forfatter #22 Skrevet 3. juli 2020 (endret) Hvordan var det? Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #23 Skrevet 3. juli 2020 13 minutter siden, Uatskillelig skrev: Hvordan var det? Det var veldig bra og nå er jeg så og si kvitt tvangen som invalidiserende. Henger litt igjen,vil nok alltid det, men nå har jeg styringen og klarer å ta kontroll. Anonymkode: 9cde1...5a9 1
Silva Pluvialis Skrevet 3. juli 2020 Forfatter #24 Skrevet 3. juli 2020 (endret) Så godt å høre ☺️ Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #25 Skrevet 3. juli 2020 1 minutt siden, Uatskillelig skrev: Så godt å høre ☺️ Var du innlagt mens behandlingen foregikk? Og var det i gruppe eller individuelt? Nei, var ikke innlagt, var poliklinisk. Hadde vel 2-3 timer av og til 4 timer i uken i over en måned. Var individuelt med to behandlere. Tror ikke det er basert på gruppe. Møtte bare de andre første dag på informasjonsmøte. Det er intensivt og krevende og er du i jobb blir du mest sannsynlig sykemeldt i den perioden. Anonymkode: 9cde1...5a9
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #26 Skrevet 3. juli 2020 7 minutter siden, Blondie65 skrev: I den BBC dokumentaren jeg viste til er den ene gutten ute av stand til å drikke vann fra annet enn en flaske som har vært forseglet. Har han satt fra seg flasken etter å ha drukket av den er den "skitten". Det var to ting han ble bedt om - det ene var å drikke fra en ikke-forseglet flaske. Når "verdens ende" eller hva det enn var han trodde skulle skje, ikke skjedde, ja da ble han spurt om han ville drikke fra en flaske som noen andre hadde drukket av. Merk "spurt om", ikke tvunget og ikke latterliggjort. Det gikk bra med han. Jeg er helt enig i at situasjonen er en helt annen når behandlingen bygges på frivillig deltakelse, mestring og respekt. Men likevel mener jeg at traumerelatert tvang (og fobier for den del) kan være litt annerledes. Sånn jeg ser det ville situasjonen vært en annen og krevd en annerledes tilnærming for denne gutten dersom han hadde hatt (og kanskje til og med fortsatt hadde) faktisk grunn til å tro at vannet hans hadde vært tuklet med på ekte. For eksempel at en forelder gjennom hele oppveksten puttet GHB eller rohypnol i vannflasker eller -glass flere ganger ukentlig med påfølgende overgrep, og at kundene forelderen solgte deg til ofte brukte samme metode og du ofte våknet opp etter overgrep uten å vite hverken hvor han var eller hvem som hadde gjort ham noe og hva. Hva da? Ville hovedproblemet egentlig vært at han kun drakk flaskevann fra uåpnede flasker og ville isåfall det å utvide vannreportoaret vært det som burde stjele fokuset? For det er ofte det i norsk psykiatri. Å få behandling for traumer er ti ganger så vanskelig som å få tilgang på en runde med (noen ganger temmelig uvøren) eksponeringsterapi. Og sånn jeg ser det hjelper det bare så så mye at pasienten lærer seg å klare å drikke fra en åpnet flaske eller et glass dersom enhver vannslurk fortsatt utløser flashbacks, angst og dissosiasjon. For ordens skyld tror jeg ikke Blondi65 er uenig med meg, jeg prøver bare å få ordentlig fram det jeg synes er så utrolig viktig: at OCD og tvang ikke er kun en ting, men kan være flere ulike ting med ulik opprinnelse og med ulike behandlingsbehov selv om symptomene ved første blikk kan se like ut. Jeg vil også påpeke at jeg over her IKKE snakker om gutten fra denne dokumentaren, men om en tenkt gutt med samme tvangsproblematikk. Anonymkode: 12300...79d 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #27 Skrevet 3. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig i at situasjonen er en helt annen når behandlingen bygges på frivillig deltakelse, mestring og respekt. Men likevel mener jeg at traumerelatert tvang (og fobier for den del) kan være litt annerledes. Sånn jeg ser det ville situasjonen vært en annen og krevd en annerledes tilnærming for denne gutten dersom han hadde hatt (og kanskje til og med fortsatt hadde) faktisk grunn til å tro at vannet hans hadde vært tuklet med på ekte. For eksempel at en forelder gjennom hele oppveksten puttet GHB eller rohypnol i vannflasker eller -glass flere ganger ukentlig med påfølgende overgrep, og at kundene forelderen solgte deg til ofte brukte samme metode og du ofte våknet opp etter overgrep uten å vite hverken hvor han var eller hvem som hadde gjort ham noe og hva. Hva da? Ville hovedproblemet egentlig vært at han kun drakk flaskevann fra uåpnede flasker og ville isåfall det å utvide vannreportoaret vært det som burde stjele fokuset? For det er ofte det i norsk psykiatri. Å få behandling for traumer er ti ganger så vanskelig som å få tilgang på en runde med (noen ganger temmelig uvøren) eksponeringsterapi. Og sånn jeg ser det hjelper det bare så så mye at pasienten lærer seg å klare å drikke fra en åpnet flaske eller et glass dersom enhver vannslurk fortsatt utløser flashbacks, angst og dissosiasjon. For ordens skyld tror jeg ikke Blondi65 er uenig med meg, jeg prøver bare å få ordentlig fram det jeg synes er så utrolig viktig: at OCD og tvang ikke er kun en ting, men kan være flere ulike ting med ulik opprinnelse og med ulike behandlingsbehov selv om symptomene ved første blikk kan se like ut. Jeg vil også påpeke at jeg over her IKKE snakker om gutten fra denne dokumentaren, men om en tenkt gutt med samme tvangsproblematikk. Anonymkode: 12300...79d Min tvang er traumerelatert og jeg var i behandling i OCD-team i over en måned. Tror aldri jeg hadde blitt kvitt tvangen på et sånt 4 dagers opplegg. Sant som du sier, at opprinnelsen til tvangen bør avgjøre behandlingsform. Anonymkode: 9cde1...5a9 1
Silva Pluvialis Skrevet 3. juli 2020 Forfatter #28 Skrevet 3. juli 2020 (endret) Takk for svar 💕 Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #29 Skrevet 3. juli 2020 3 minutter siden, Uatskillelig skrev: Takk for svar 💕 Jeg har bare fått vite at opplegget kan kjøres parallelt med behandlingen hos psykologen jeg går til. 😊👍 Bare hyggelig❤️ Håper behandlingen blir bra for deg 🤗Kanskje du kan oppdatere når den tid kommer? Interessant å høre om behandlingsopplegg. Anonymkode: 9cde1...5a9 1
Silva Pluvialis Skrevet 3. juli 2020 Forfatter #30 Skrevet 3. juli 2020 (endret) Takk💗 Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel
Gjest Blondie65 Skrevet 3. juli 2020 #31 Skrevet 3. juli 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: (... klippet bort gode poenger ...) For ordens skyld tror jeg ikke Blondi65 er uenig med meg, jeg prøver bare å få ordentlig fram det jeg synes er så utrolig viktig: at OCD og tvang ikke er kun en ting, men kan være flere ulike ting med ulik opprinnelse og med ulike behandlingsbehov selv om symptomene ved første blikk kan se like ut. Jeg vil også påpeke at jeg over her IKKE snakker om gutten fra denne dokumentaren, men om en tenkt gutt med samme tvangsproblematikk. Anonymkode: 12300...79d Selvfølgelig er jeg enig. Eksponeringsterapi er en av mange behandlingsformer for noen typer OCD. Med all behandling må man tenke over om man behandler symptomet eller årsaken til symptomet. Traumebehandling er langt mer komplekst enn det ene symptomet som er OCD.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #32 Skrevet 3. juli 2020 Jeg har vært gjennom 4 dagers intensiv behandling for OCD i Trondheim. Det som er min erfaring er at det er veldig krevende, men at dersom du gir alt kan du komme veldig langt på kort tid. Jeg har fortsatt OCD, men ikke i nærheten så ille som det var før jeg startet intensiv behandlingen. Det eneste jeg savner er bedre oppfølging i tiden etterpå. Lykke til! ☺️ Anonymkode: 1c7b0...5ca 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #33 Skrevet 3. juli 2020 5 minutter siden, Uatskillelig skrev: Takk💗 Jeg kan gjerne oppdatere om det ender med at jeg blir henvist og får plass. Psykologen bare nevnte det, men vi skal se litt på utredning og sånt først, og psykolog har ferie til midten av august, så det blir utover høsten eventuelt 🥰 Jeg tror nok ganske sikkert du får plass siden dette er noe som du sliter med daglig😊Blir spennende og se hvordan opplegget blir🤗 Anonymkode: 9cde1...5a9
Silva Pluvialis Skrevet 3. juli 2020 Forfatter #34 Skrevet 3. juli 2020 (endret) . Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel
Silva Pluvialis Skrevet 3. juli 2020 Forfatter #35 Skrevet 3. juli 2020 (endret) . Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #36 Skrevet 3. juli 2020 Vet ikke noe om eksponeringsterapi knyttet til OCD, men medisiner kurerte i hvert fall meg da jeg hadde det som barn. Anonymkode: 4342c...404
Silva Pluvialis Skrevet 4. juli 2020 Forfatter #37 Skrevet 4. juli 2020 (endret) . Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #38 Skrevet 4. juli 2020 12 minutter siden, Uatskillelig skrev: Jeg håper jeg får plass om jeg får diagnosen OCD. Litt usikker på hvordan eksponeringen ville foregått, føler jeg har litt uvanlig tvang som er litt vanskelig å få tak på. Det er mye knyttet til angst for å bli sett uten klær (diagnostisert angstlidelse), gjentakelser av setninger i hodet for å ikke være skyld i dødsfall (påvist separasjonsangst), samt tvang knyttet til å beskytte alle andre fra å oppleve fæle ting når jeg er utendørs (nok reaksjon på ting jeg har vært vitne til). 🥺 Ja vil si du har definitivt tvang. Eksponeringen vet ekspertene alt om, de har vært borti det meste. Men jeg må ærlig si at din tvang (siden den er litt kompleks) hadde sikkert vært bedre å behandle over litt tid. Føler det 4 dagers opplegget egentlig virker best for de med konkret tvang som feks angst for bakterier og vasketvang. Men alt blir nok nøye vurdert når du får diagnosen👍 Jeg kan si at behandlerne i OCD-teamet var skeptiske til få dagers eksponeringsbehandling. Men eksperter pleier jo å være uenige😄 Anonymkode: 9cde1...5a9 1
Silva Pluvialis Skrevet 4. juli 2020 Forfatter #39 Skrevet 4. juli 2020 (endret) . Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel
Silva Pluvialis Skrevet 9. september 2020 Forfatter #40 Skrevet 9. september 2020 (endret) . Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå