Gå til innhold

.

Fremhevede innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet
10 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Psykologen skal henvise meg til OCD-behandling i løpet av uka. Håper jeg får plass og behandling slik at jeg kan bli kvitt dette én gang for alle. 😬❤️

Jeg er spent på å høre hvordan det går, men bare hvis du har lyst og orker å dele det med oss. Lykke til!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gjennomgått denne 4-dagers behandlingen for tvang. Jeg var på det tidspunktet jeg ble henvist nærmest invalidisert av tvangen og gjorde omtrent ikke annet enn å sitte stille i sofaen fordi jeg var helt låst av alt jeg "ikke fikk lov til" av tvangen. Var sykemeldt i en lang periode og følte ikke at jeg levde.

Min tvang eskalerte pga. frykt for å miste noen jeg er glad i. Det var stor variasjon av hva folk var redd for i gruppen jeg var i.

Man blir utfordret til å utsette seg for sin største frykt (det være seg om det er å tenke utenkelige tanker eller ta på overflater man tenker er fulle av bakterier). Dette blir gjort sammen med en psykolog, eller alene dersom man føler seg trygg nok til det. Man blir oppfordret til å pushe grensene, men man blir på ingen måte tvunget til noen ting. Jeg opplevde at å utsette meg for ting når jeg var i den settingen var mye tryggere enn jeg hadde sett for meg, samtidig som man er del av en gruppe som gjør at man blir motivert til å ikke "være noe dårligere" enn alle de andre når de er så modige som utfordrer frykten. Allerede første dagen følte jeg meg friere, og nå halvannet år etter kan jeg telle på én hånd hvor mange ganger jeg har gitt etter for tvangen. Helt vilt.

Så ja, det KAN fungere. Jeg sier "kan" fordi det så klart ikke er 100% suksessrate på dette, og noen vil nok angripe meg hvis jeg høres for positiv ut. Men de har veldig, veldig gode resultater å vise til i denne behandlingen. For meg var det helt magisk og jeg ville ikke dra derifra den siste dagen fordi det ble en så fin opplevelse (de de mente de andre jeg var på gruppe med også.)

Så det er absolutt verdt forsøket!

Anonymkode: f5b63...688

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Uatskillelig skrev:

Psykologen skal henvise meg til OCD-behandling i løpet av uka. Håper jeg får plass og behandling slik at jeg kan bli kvitt dette én gang for alle. 😬❤️

Masse lykke til!❤😗

Anonymkode: 6bf0c...bbc

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet
1 time siden, Uatskillelig skrev:

Hei dere. ❤️

Jeg fikk vite i dag at jeg har fått avslag. Psykologen og jeg skal snakke om det neste time, og så forhåpentligvis påklage avslaget. Jeg vet ikke hva han har skrevet i henvisningen, men jeg tenker å lese det, og eventuelt legge til noe mer informasjon i en ny henvisning.

❤❤❤❤ Masse lykke til!

Anonymkode: 6bf0c...bbc

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet

Så bra at du får hjelp. Det viser at psykiatrien fortsatt er bra for mange :)❤️

Anonymkode: 0af52...21f

Skrevet

Så spennende! Jeg har selv vært igjennom en del slike samtaler nå, og venter på å få plass på selve behandlingen! :) Masse lykke til! ❤️

Anonymkode: ae172...0ad

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 16.11.2020 den 22.35):

Så bra at du får hjelp. Det viser at psykiatrien fortsatt er bra for mange :)❤️

Absolutt. Man må bare stå på sitt og ikke gi seg om man får avslag. ❤️

AnonymBruker skrev (På 16.11.2020 den 22.36):

Så spennende! Jeg har selv vært igjennom en del slike samtaler nå, og venter på å få plass på selve behandlingen! :) Masse lykke til! ❤️

Spennende. Hvor mange samtaler har du vært med på? ❤️

Endret av Tvillingsjel
Skrevet
19 timer siden, Uatskillelig skrev:

Absolutt. Man må bare stå på sitt og ikke gi seg om man får avslag. ❤️

Spennende. Hvor mange samtaler har du vært med på? ❤️

Takk. Jeg har brukt timevis på å fylle ut symptom-skjemaer i dag som jeg ble tilsendt. 😅

Har hatt 3 tror jeg før jeg ble henvist til ocd teamet, og 3 med en behandler derfra :) To av de tre første var over telefon pga korona. Perfekt timing å starte prosessen samtidig som Covid19 🙈

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 17.11.2020 den 18.25):

Har hatt 3 tror jeg før jeg ble henvist til ocd teamet, og 3 med en behandler derfra :) To av de tre første var over telefon pga korona. Perfekt timing å starte prosessen samtidig som Covid19 🙈

Jeg forstår. ❤️ 

Endret av Tvillingsjel
Skrevet
4 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg forstår. ❤️ 

Selv går jeg fast til en privatpraktiserende psykolog, og psykologen henviste meg til en DPS som jobber med eksponeringsterapi for tvangslidelser. Jeg ble tatt inn i dag til vurderingssamtale. Samtaler om tvangstanker, tvangshandlinger og utfylling av symptomskjemaer. Så får jeg svar om én uke om jeg får plass i selve behandlingen eller ikke. ❤️ 

Så dumt at de har stengt ned der du går. Håper de snart åpner igjen slik at du kan få kommet inn til vurdering og behandling. ❤️ 

Får du gå begge stedene samtidig? Altså får du beholde den psykologen du har nå om du kommer inn på DPS-en? :)

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet
1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Jeg har ikke hørt noe annet. Ocd-behandlingen går jo kun over 4 dager. :) 

Aha, Skjønner! Masse lykke til , og jeg håper du får plass :hug:

Skrevet
5 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg forstår. ❤️ 

Selv går jeg fast til en privatpraktiserende psykolog, og psykologen henviste meg til en DPS som jobber med eksponeringsterapi for tvangslidelser. Jeg ble tatt inn i dag til vurderingssamtale. Samtaler om tvangstanker, tvangshandlinger og utfylling av symptomskjemaer. Så får jeg svar om én uke om jeg får plass i selve behandlingen eller ikke. ❤️ 

Så dumt at de har stengt ned der du går. Håper de snart åpner igjen slik at du kan få kommet inn til vurdering og behandling. ❤️ 

Ah! Det virker som om du slipper de første kartleggingene jeg hadde, og at dere har et litt annerledes opplegg enn det er her jeg bor :) Håper du får plass!! ❤️

Det er ikke stengt ned lenger (heldigvis), men bare veldig lang venteliste 🙈 

Skrevet
2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg har ikke hørt noe annet. Ocd-behandlingen går jo kun over 4 dager. :) 

4 dager, etterfulgt av tre uker :)

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aha, Skjønner! Masse lykke til , og jeg håper du får plass :hug:

Takk. ❤️ 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah! Det virker som om du slipper de første kartleggingene jeg hadde, og at dere har et litt annerledes opplegg enn det er her jeg bor :) Håper du får plass!! ❤️

Det er ikke stengt ned lenger (heldigvis), men bare veldig lang venteliste 🙈 

Jeg håper du også får plass. ❤️ 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4 dager, etterfulgt av tre uker :)

Hva skjer i de tre ukene etter? ❤️

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet
7 timer siden, Uatskillelig skrev:

Takk. ❤️ 

Jeg håper du også får plass. ❤️ 

Hva skjer i de tre ukene etter? ❤️

Slik jeg tolket det skal man fortsette med det man gjorde under 4 dagers behandlingen og rapportere hver dag til ocd teamet :) Altså prøve å leve så normalt som mulig, men dette vil nok behandlerne gi en bedre beskrivelse på! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...