Gå til innhold

Mammadrømmen

Stjerne009

Anbefalte innlegg

Amatariel skrev (2 timer siden):

Ikke akkurat. :roll: Det er litt tragikomisk for meg å lese den tråden nå. Helt seriøst - den eneste grunnen for at jeg var redd for MA i sommer var fordi jeg ikke hadde opplevd det før og tenkte at det "sikkert også er noe jeg kommer til å få, fordi jeg skal få alt". Og så skjedde det.

Så det er veldig rart for meg å være i dpo-land nå og alt jeg ønsker meg er en positiv test til jul. Samtidig så gruer jeg meg helt sinnsykt til det. Vet hvor fælt det er å være der du er nå (er fullt lov å si ja, selv om det er andre prøvere/slitere her inne!) Men du må bare ta èeen dag av gangen. Man må ha veldig små mål. Ikke tenk på termindato og hva som kommer da. Det blir for langt frem å tenke. Nå blir det testen med 3+ som blir neste mål. Og så dato for tidlig UL. Jeg har jo vært igjennom et fullbyrdet svangerskap etter min abort i uke 14, så jeg vet det er en lang vei og mange små mål som må i havn. Men det kan gå! Jeg måtte bare begrave meg i helt andre ting. Trening, håndarbeidhobby og sove mye. Nå kan du ordne mye klart til jul? Bake og vaske, så går nok tiden raskere :hug: Jeg kan love deg at når du kommer forbi det tidspunktet du mistet sist, så VIL det føles bedre. Det gjorde det for meg i uke 14, men helt skuldersenking skjedde ikke før etter OUL.

Du må bare skrive her så mye du orker. Kan være fint å skravle i ventetiden. Bare spør om du lurer på noe, jeg er i alle fall her :klem:

Tusen takk for støtten! Er nok lurt å ha ting å drive med ja, så er fint at det er mye å gjøre før jul :)

har lurt litt på om jeg skulle fortelle det til noen venninner. Har en gjeng som var en veldig god støtte sist, og de fikk vite om forrige graviditet med en gang. Var fint å ha dem da jeg opplevde MAen. Der er flere gravide og noen har nettopp fått barn, og jeg har nok følt på litt sjalusi... Jeg skal møte dem om noen dager, og tenkte at jeg ville fortelle om graviditeten, men den tanken fikk meg til å gråte. Så jeg tror det er et tegn på at jeg skal vente litt, for det å fortelle det til noen øker jo forventningene veldig. Det er egentlig veldig deilig at bare jeg og samboeren vet det, så vi skal prøve å holde det sånn ei stund til.. Veldig deilig å dele tankene med noen her inne, da❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er nok ingen fasitsvar på når man bør fortelle - her er det kun magefølelsen man må gå etter :klem: Kan høres ut som du bør vente litt ja. Kanskje det føles lettere etter UL. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5+5

Er det bare tre dager siden jeg skrev her sist? Føles som tre uker... 

Jeg tenkte at jeg ikke skulle oppdatere denne dagboken så mye når jeg er gravid, men kanskje bare ved milepæler eller om det skjer noe spesielt. Jeg fikk 3+ på digital test på onsdag, så det er jo noe!

Jeg føler meg fortsatt ganske deppa og trist, og begynner å grine av ingenting. Tenker at det kommer til å gå dårlig uansett. Og blir "trigga" av hva som helst, bl.a. min mor som fortalte om en dame hun kjenner som hadde hatt "kjempemange aborter før hun klarte å få barn". Syns det var litt ufølsomt å si det når hun vet at vi prøver... (jeg har ikke fortalt noe om denne graviditeten, og det er veldig deilig å ha hemmeligheten for oss selv!)

Samboeren synes jeg er litt vel negativ som er så sikker på at ting kommer til å gå dårlig, men heldigvis er han en god støtte. i dag sa han at han ikke kommer til å bli lei av meg, uansett hvor nedtrykt og selvdestruktiv jeg blir. Og så shina han hele leiligheten når jeg dro på nattevakt❤ han er utrolig god å ha altså, og har alltid vært en vanvittig god støtte gjennom tøffe tider.

I dag bestilte jeg svangerskapskontroll, og fikk time hos jordmor i uke 10. Veldig glad for det! Jeg har hørt at jordmor ofte har mye bedre tid til å snakke enn fastlegen, og føler jeg trenger en liten samtale nå. Men hvis ting går som det skal er jeg nok mye mer positiv hvis jeg kommer så langt som til uke 10, da har jeg evt fått se hjerteslag!

Utrolig bra tips av deg @Amatariel å bare se fram til neste milepæl, og ikke tenke helt fram til termin, f.eks. Så det får være fokuset nå. TUL i uke 8, og jordmor i uke 10. 

Jeg får bare håpe, og fylle dagene med jobb og juleforberedelser! I morra skal jeg og samboeren ha en skikkelig koselig dag bare vi to, og lage julegodteri, høre på julemusikk og se på julefilm! Hehe, elsker å bli litt barnslig og prøve å få så mye julestemning som mulig❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

7+0

Nok en milepæl nådd, og jeg har fortsatt ikke begynt å blø😊 

Jeg kjenner på en del symptomer nå, puppene er fortsatt ømme (men jeg blir livredd de dagene de kjennes litt mindre ømme), og jeg er ganske kvalm. Har ikke kasta opp, men går rundt med en konstant kvalme som er ganske slitsomt. Akkurat nå besøker jeg familie i hjembyen min.  Samboeren kommer ikke hit før om noen dager, og det er litt krevende å holde ting skjult 😛 at jeg er så kvalm er verst, for jeg kan liksom ikke si hvorfor jeg bare orker 1/2 porsjon av fiskesuppa, hvorfor jeg spiser brødskive så ofte osv. I tillegg drikker jeg verken kaffe eller alkohol, så mulig de får litt mistanke, men håper ikke de spør. Er fortsatt ikke klar for å dele det med noen. På nyttårsaften kommer en god familievenn som selv har hatt en MA og som jeg har pratet mye med om akkurat det. Jeg fikk en koselig melding på bursdagen min om hvor vanskelig det er å gå rundt å vente på å få to streker igjen, og at hun tenkte mye på oss. Så hun kommer jo til å skjønne tegninga når jeg ikke drikker med en gang. Men hun fikk baby i sommer som jeg ikke har møtt, så det blir koselig å hilse på 😍

Jeg har vært ganske redd for å begynne å blø når jeg er her på ferie, og særlig om det skjer før samboeren kommer. Får bare krysse fingrene for at det ikke skjer!

Og nå er det bare 9 dager igjen til TUL🤯😱 HJELP🥶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8+1 

Jeg har ultralyd i morra og er så nervøs, klarer nesten ikke å tenke på annet! Jeg kommer ikke til å få sove i natt, altså! Jeg tror hodet mitt forbereder seg på det verste, for jeg spiller av en "film" hvor gynekologen sier at han ikke ser liv, om og om igjen. Jeg tror det beste er om jeg ikke tenker så mye på det, for jeg vil liksom ikke tenke at det går bra eller dårlig, men det er jo ganske umulig å få det ut av hodet! Jeg er spent på hvordan kroppen reagerer i morra, og om jeg kommer til å bli like nervøs som sist.

Akkurat nå er jeg veldig kvalm og i dårlig form, og det har blitt verre den siste uka. Har vært borte fra jobb noen dager og klarer stort sett ikke gjøre noe mer enn grunnleggende hygiene :P (litt glad for at jeg ikke har barn enda, når jeg leser om alle de andre som er kvalme med små barn rundt seg). Jeg blir ikke noe bedre av å spise heller, jeg blir heller ofte dårligere etter at jeg har spist. Så det går i klementiner, juice og litt Pringles. Prøver å få i meg litt middag, men det blir stort sett små porsjoner. I løpet av romjula gikk jeg ned 2 kg (vi har ikke vekt her hjemme, så har ikke fådd veid meg etter at jeg dro fra familien), det er jo ikke sånn skummelt mye, men man vil jo helst ikke gå ned så fryktelig mye når man er gravid. Men, nå tenker jeg egentlig bare på ultralyden i morgen, så får jeg ta alle andre problemer om kvalme og næringsinntak senere, hvis det går bra i morra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh nå føler jeg sååå med deg. Vet akkurat hvordan du har det. Jeg var så nervøs selv i forkant at jeg opprettet en egen tråd om det (her). Tipsene jeg fikk gikk jo mest på å kontakte jordmor. Er vel ikke akkurat tid for det for deg nå, men er det noen andre du kan snakke med? Len deg på mannen din, venninner eller noen andre. Du har kanskje ikke fortalt til så mange at du er gravid ennå, men frykten kan nesten spise en opp innvendig, så er sikkert lurt å ha i alle fall èn som vet. Skal mannen din være med i morgen?

Høres bra ut at du har vært borte fra jobb noen dager da, for det er lurt å ta vare på seg selv. Spesielt hvis du er i dårlig form også. Men når man gruer seg så er tankene altoppslukende ja... Når i morgen er timen? Jeg ville forsøkt å gjøre noe hyggelig i kveld (se tv-serie eller noe, så holder tankene seg opptatt). Satser på du får sove i natt ja, og prøv å sov så lenge som du kan i morgen. Hvis timen er sent på dagen så er det kjedelig å stå opp tidlig og vente... I mitt tilfelle dro jeg til byen 1 time før jeg måtte fordi jeg ikke orket å sitte hjemme og vente, så da gikk jeg heller i noen butikker før jeg måtte inn gynekologdøren.

Masse lykke til!! Er egentlig et veldig godt tegn at du er så kvalm (mye hcg da), så det går nok veldig fint på timen din :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk @Amatariel! Nei, har faktisk ikke fortalt noen det enda, så mannen får gjennomgå 😂 han får dessverre ikke være med inn på timen, men skal bli med meg og vente utafor, og være med på videosamtale (det var han hvertfall sist). Timen er heldigvis ganske tidlig - 10.30, så da rekker jeg ikke gå rundt og være nervøs i mange timer. Tenker jeg prøver å sove så lenge jeg kan før vi må dra! Sist gang var den sent på dagen, klokka 14 eller noe, og det var pain å være hjemme så mange timer før! 

Har også tenkt på at kvalmen kan være bra - sist mistet jeg alle symptomer mange uker før ultralyd, så er litt betryggende sånn sett. Men har jo også lest om de som har alle symptomer, men oppdager MA likevel. Mannen sier han er spent og tror det kommer til å gå bra, men han har heller ikke klart å glede seg over graviditeten, i likhet med meg. Nå er det bare å vente å se, altså! Det eneste jeg må huske - om det går dårlig - er å be gynekologen om mer smertestillende enn sist. Men håper jo jeg slipper det🤞🤞🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på deg i dag! :klemmer: Om bare et par timer får du forhåpentligvis se en nydelig bamsemums med sterkt hjerte ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk se et bankende hjerte i dag😭😭❤❤ alt så bra ut med den lille, jeg fikk se den bevege litt på seg, høre hjertebank, og gynekologen var veldig fornøyd! Han mente jeg var 8+4 eller 8+5 uker på vei. Og jeg ble satt opp på ny ultralyd om 4 uker. Det er bare så sykt, jeg begynte å skjelve noe utrolig, så klarte nesten ikke å få inn kortet i betalingsterminalen etterpå😅 ord kan ikke beskrive hvor lettet jeg er nå.. har jo den lille stemmen som sier at det fortsatt kan gå galt, men gynekologen mente at det var en stor sjanse for at alt ville gå bra nå. Er bare så glad og letta nå😭

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sååå herlig med en oppdatering fra deg nå! :klemmer: Skjønner godt den følelsen din nå! Den skjelvingen har jeg også vært borti etterpå. Surrealistisk - men så fantastisk! ❤️ Og skikkelig bonus å bli flyttet frem noen dager også. Blir herlig å titte på den lille om en måned igjen. Da ser man jo virkelig en minibaby! NYT svangerskapet videre :nordvesta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (7 minutter siden):

Sååå herlig med en oppdatering fra deg nå! :klemmer: Skjønner godt den følelsen din nå! Den skjelvingen har jeg også vært borti etterpå. Surrealistisk - men så fantastisk! ❤️ Og skikkelig bonus å bli flyttet frem noen dager også. Blir herlig å titte på den lille om en måned igjen. Da ser man jo virkelig en minibaby! NYT svangerskapet videre :nordvesta:

Tuusen takk @Amatariel! Jeg har jo ikke sagt det til noen andre enda, så kjempekoselig å få heiarop fra deg her i dagboken😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjerne009 skrev (På 6.1.2021 den 13.42):

Jeg fikk se et bankende hjerte i dag😭😭❤❤ alt så bra ut med den lille, jeg fikk se den bevege litt på seg, høre hjertebank, og gynekologen var veldig fornøyd! Han mente jeg var 8+4 eller 8+5 uker på vei. Og jeg ble satt opp på ny ultralyd om 4 uker. Det er bare så sykt, jeg begynte å skjelve noe utrolig, så klarte nesten ikke å få inn kortet i betalingsterminalen etterpå😅 ord kan ikke beskrive hvor lettet jeg er nå.. har jo den lille stemmen som sier at det fortsatt kan gå galt, men gynekologen mente at det var en stor sjanse for at alt ville gå bra nå. Er bare så glad og letta nå😭

Weee gratulerer! 🥰🥰🥰

Fikk høre det samme. Når man ser et bankende hjerte tror jeg sannsynligheten for å miste synker til typ 1%. Å det er en lettelse! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noddi skrev (53 minutter siden):

Weee gratulerer! 🥰🥰🥰

Fikk høre det samme. Når man ser et bankende hjerte tror jeg sannsynligheten for å miste synker til typ 1%. Å det er en lettelse! 

Oi, bare 1%? Det er jo veldig betryggende! Jeg prøvde å få gynekologen til å gi meg et prosentanslag i går, men han sa bare "veldig stor sjanse" 😛 jeg merker en veldig forskjell på innstillinga mi nå. Lasta ned gravidappen til babyverden i går, hittil har jeg liksom ikke ville følge med på fosterets utvikling og prøvd å glemme det litt. Men nå merker jeg hvor koselig det er. Fortalte det til en venninne i dag som også er gravid, og hun ble veldig glad 😊 kjenner jeg gleder meg til å fortelle det til flere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

10+2 (sånn ca..)

Jeg var hos jordmor i dag på første svangerskapskontroll. En veldig positiv opplevelse. Jordmora var kjempegrei, og jeg var der i over en time. Jeg fortalte om bekymringene mine siden sist MA, og hun sa det var veldig naturlig. Hun sa jeg også kunne komme på ekstra samtaler hos psykolog eller jordmor på helsestasjonen hvis det ble veldig mye. For et flott tilbud vi har i Norge, altså!

Så tok hun blodprøver, og prøvde å finne hjertelyden, men fant den dessverre ikke. Hun sa at jeg ikke skulle bekymre meg, da det var vanlig å ikke finne den så tidlig. 

Jeg har egentlig følt at jeg har svevd på en sky siden ultralyden, men i går kveld begynte jeg å bekymre meg igjen. Puppene er nesten ikke ømme lengre, og kvalmen er mye mindre. På morran og når jeg er sulten blir jeg kvalm, men stort sett ikke ellers. Er det ikke typisk, når man er skikkelig kvalm så skulle man gjort alt for å føle seg bedre, men når den er borte så skulle man gjerne blitt litt mer betrygga av den igjen! Haha. 

Ja, jeg fikk hvertfall en dårlig følelse i går, MEN jeg vet jo ingenting og kan heller ikke gjøre så mye fra eller til. Ny ultralyd om 2 uker, og da får jeg hvertfall et svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Stjerne009 skrev (På 18.1.2021 den 15.39):

10+2 (sånn ca..)

Jeg var hos jordmor i dag på første svangerskapskontroll. En veldig positiv opplevelse. Jordmora var kjempegrei, og jeg var der i over en time. Jeg fortalte om bekymringene mine siden sist MA, og hun sa det var veldig naturlig. Hun sa jeg også kunne komme på ekstra samtaler hos psykolog eller jordmor på helsestasjonen hvis det ble veldig mye. For et flott tilbud vi har i Norge, altså!

Så tok hun blodprøver, og prøvde å finne hjertelyden, men fant den dessverre ikke. Hun sa at jeg ikke skulle bekymre meg, da det var vanlig å ikke finne den så tidlig. 

Jeg har egentlig følt at jeg har svevd på en sky siden ultralyden, men i går kveld begynte jeg å bekymre meg igjen. Puppene er nesten ikke ømme lengre, og kvalmen er mye mindre. På morran og når jeg er sulten blir jeg kvalm, men stort sett ikke ellers. Er det ikke typisk, når man er skikkelig kvalm så skulle man gjort alt for å føle seg bedre, men når den er borte så skulle man gjerne blitt litt mer betrygga av den igjen! Haha. 

Ja, jeg fikk hvertfall en dårlig følelse i går, MEN jeg vet jo ingenting og kan heller ikke gjøre så mye fra eller til. Ny ultralyd om 2 uker, og da får jeg hvertfall et svar! 

☹️☹️

Uff kjip beskjed å få. Syns ofte jeg hører om folk som ikke har funnet hjertelyd med disse doplene. De er så ustabile syns jeg. Morkakeplassering har også litt å si på slikt. Babyens plassering etc. 

Men du har masse symptomer å det er alltid et godt tegn! Men forstår selvfølgelig at det er en uutholdelig ventetid og kjedelig beskjed. 

Når skal du på ny ultralyd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noddi skrev (11 minutter siden):

☹️☹️

Uff kjip beskjed å få. Syns ofte jeg hører om folk som ikke har funnet hjertelyd med disse doplene. De er så ustabile syns jeg. Morkakeplassering har også litt å si på slikt. Babyens plassering etc. 

Men du har masse symptomer å det er alltid et godt tegn! Men forstår selvfølgelig at det er en uutholdelig ventetid og kjedelig beskjed. 

Når skal du på ny ultralyd? 

Ja, jordmora la vekt på at det var veldig vanlig å ikke finne den så tidlig. Så jeg har klart å ikke ta det altfor tungt, heldigvis! 

Og i dag er jeg faktisk 12+0 😱 og har ultralyd på tirsdag. Har faktisk en ganske god følelse (sannsynligvis pga kvalmen som fortsatt er fremtredende - noe er den da godt for 😉), så jeg tror jeg klarer å holde nervene i sjakk fram til da. Det ligger jo selvfølgelig i bakhodet at det kan bli ny MA, eller fosteret kan ha organfeil/nakkefold o.l. En venninne av meg fikk påvist veldig avvikende nakkefold i uke 12, og de fikk beskjed om at det var veldig liten sannsynlighet for at fosteret var levedyktig. Men i uke 18 var alt normalt, etter at de hadde vært gjennom masse testing og bekymring.

Jeg vet jo at ingen er beskytta mot noe, men jeg prøver å la statistikken trøste meg litt.. stor sannsynlighet for at det går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg leste at du hadde fått en positiv test, ble jeg kjempeglad på dine vegne. Dette fortjener du etter MA. Jeg forstår det med MA ikke slipper deg helt men tror du bekymrer deg helt uten grunn, kos deg med graviditeten din ❤️

Gleder meg til ny oppdatering på hvordan den lille har det 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjerne009 skrev (22 timer siden):

Ja, jordmora la vekt på at det var veldig vanlig å ikke finne den så tidlig. Så jeg har klart å ikke ta det altfor tungt, heldigvis! 

Og i dag er jeg faktisk 12+0 😱 og har ultralyd på tirsdag. Har faktisk en ganske god følelse (sannsynligvis pga kvalmen som fortsatt er fremtredende - noe er den da godt for 😉), så jeg tror jeg klarer å holde nervene i sjakk fram til da. Det ligger jo selvfølgelig i bakhodet at det kan bli ny MA, eller fosteret kan ha organfeil/nakkefold o.l. En venninne av meg fikk påvist veldig avvikende nakkefold i uke 12, og de fikk beskjed om at det var veldig liten sannsynlighet for at fosteret var levedyktig. Men i uke 18 var alt normalt, etter at de hadde vært gjennom masse testing og bekymring.

Jeg vet jo at ingen er beskytta mot noe, men jeg prøver å la statistikken trøste meg litt.. stor sannsynlighet for at det går bra!

Så gøy! Vi er 2 dager fra hverandre :) Jeg er 11+6 i dag 👏🏻

Godt det ikke er lenge igjen til ultralyden din. Ja kvalmen er nå som oftest et veldig god tegn på at den lille herjer der inne 😄

Uff. Hadde de bommet på målene eller var nakkefoldet tykt men barnet fortsatt friskt? Må ha hvert en forferdelig tid for dem. 

Statistikken er fin å ha 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noddi skrev (20 minutter siden):

Så gøy! Vi er 2 dager fra hverandre :) Jeg er 11+6 i dag 👏🏻

Godt det ikke er lenge igjen til ultralyden din. Ja kvalmen er nå som oftest et veldig god tegn på at den lille herjer der inne 😄

Uff. Hadde de bommet på målene eller var nakkefoldet tykt men barnet fortsatt friskt? Må ha hvert en forferdelig tid for dem. 

Statistikken er fin å ha 😊

Ja, er gøy at vi er så nært!

Nakkefolden var altfor tykk, og de var på mange undersøkelser, og alle de var til mente at dette var dårlig nytt..  men i dag har de en sunn og frisk jente, så det er tydeligvis ikke alltid at det trenger å være en "dødsdom" med tykk nakkefold. Men grusomt for dem å gå og vente de ukene før hun ble friskmeldt.. 

Saschi skrev (21 timer siden):

Da jeg leste at du hadde fått en positiv test, ble jeg kjempeglad på dine vegne. Dette fortjener du etter MA. Jeg forstår det med MA ikke slipper deg helt men tror du bekymrer deg helt uten grunn, kos deg med graviditeten din ❤️

Gleder meg til ny oppdatering på hvordan den lille har det 😃

Gøy å få en ny "følger" her inne, jeg tittet så vidt innom dagboka di også 😀

Skal definitivt oppdatere hvordan det går på ultralyden på tirsdag.. er veeldig spent! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjerne009 skrev (41 minutter siden):

Ja, er gøy at vi er så nært!

Nakkefolden var altfor tykk, og de var på mange undersøkelser, og alle de var til mente at dette var dårlig nytt..  men i dag har de en sunn og frisk jente, så det er tydeligvis ikke alltid at det trenger å være en "dødsdom" med tykk nakkefold. Men grusomt for dem å gå og vente de ukene før hun ble friskmeldt.. 

Gøy å få en ny "følger" her inne, jeg tittet så vidt innom dagboka di også 😀

Skal definitivt oppdatere hvordan det går på ultralyden på tirsdag.. er veeldig spent! 

Kjenner jeg gleder meg på dine vegne, hver gang jeg finner ut at noen er gravid etter å ha prøvd så lenge, så føler jeg at jeg er «støttegravid» (eller hva det nå heter 🙈) sammen med dem 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...