Gå til innhold

Mammadrømmen


Stjerne009

Anbefalte innlegg

Håper EL-testene fungerer på deg nå! Er jo egentlig så spennende å følge med på 😊 men hvis de forblir svake så skjønner jeg at det er kjedelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

cd18

ingen utflod eller utslag på EL-testene enda.. kjedelig. Tempen er fortsatt lav.

Jeg merker at humøret ikke er helt på topp for tida. Det trenger ikke å ha med prøvinga å gjøre, men jeg er så sykt overfølsom og blir fort trist. Jeg kan bli litt sånn på høsten, og det går ut over forholdet til mannen.. jeg er veldig sensitiv for avvisning, blir redd for å bli forlatt, og det hele bare blir en ond sirkel hvor jeg ofte ender opp med å gjemme meg for å gråte. Har vært sånn i noen uker nå, det passer så dårlig nå som vi er midt i prøvinga. Sexen blir også vanskelig, og jeg har hatt litt smerter under sex. Jeg blir jo så bekymra for at det skal bli verre, at jeg skal utvikle vestibulitt og aldri klare å ha sex igjen. Lurer på om det kan være alle de smertefulle gynekologundersøkelsene som gjør at sexen gjør vondt nå? Jeg har jo hatt en spatel oppi der oftere enn en penis de siste månedene. Jeg leste at sjeden automatisk kan spenne seg etter vonde GU og det kan bli vondt å ha sex.. det hjelper ikke akkurat at jeg er en som bekymrer seg mye fra før 😕

Rant over, er bare godt å få lufta tankene litt i blant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja her høres det ut som du er på vei inn i en litt negativ periode og sirkel. Du sier du kan bli litt sånn på høsten, husker du da hva som har gjort at du har kommet deg ut av det tidligere? Man sitter ofte på løsningen for slike problemer/situasjoner som man opplever gjentagende ganger, men man glemmer ofte hva som hjelper for å bryte sirkelen. Prøv å tenk gjennom tidligere dårlige perioder og se om du husker hva som skjedde rundt deg når sirkelen ble brutt, og kanskje du kan fremprovosere dette for å bryte sirkelen tidligere nå😊

Når det kommer til disse smertene under sex så vet jeg ikke om det kan komme av koniseringen kanskje? Jeg har aldri vært gjennom konisering, men det er den første sammenhengen jeg tenker på. Hvis ikke det er vanlig hadde jeg vel kanskje tatt en ny samtale med gynekolog for å snakke om smertene du opplever og for å vite hva det kan komme av og hvordan man kan lære seg å slappe av i musklene det nede😁

Hvordan gikk foresten samtalen med fertilitetseksperten? Jeg er litt spent på hvordan handlingsplanen deres er lagt opp ettersom du har pcos men velger å vente med medisiner (hvis jeg forstod det riktig). Har akkurat fått diagnosen pcos selv, så jeg er ganske nysgjerrig på alt som har med det å gjøre, og leser gjerne hvis du er villig til å fortelle😁🙈

Håper bedre dager er på vei til deg veldig snart😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Noldi skrev:

Uff, ja her høres det ut som du er på vei inn i en litt negativ periode og sirkel. Du sier du kan bli litt sånn på høsten, husker du da hva som har gjort at du har kommet deg ut av det tidligere? Man sitter ofte på løsningen for slike problemer/situasjoner som man opplever gjentagende ganger, men man glemmer ofte hva som hjelper for å bryte sirkelen. Prøv å tenk gjennom tidligere dårlige perioder og se om du husker hva som skjedde rundt deg når sirkelen ble brutt, og kanskje du kan fremprovosere dette for å bryte sirkelen tidligere nå😊

Når det kommer til disse smertene under sex så vet jeg ikke om det kan komme av koniseringen kanskje? Jeg har aldri vært gjennom konisering, men det er den første sammenhengen jeg tenker på. Hvis ikke det er vanlig hadde jeg vel kanskje tatt en ny samtale med gynekolog for å snakke om smertene du opplever og for å vite hva det kan komme av og hvordan man kan lære seg å slappe av i musklene det nede😁

Hvordan gikk foresten samtalen med fertilitetseksperten? Jeg er litt spent på hvordan handlingsplanen deres er lagt opp ettersom du har pcos men velger å vente med medisiner (hvis jeg forstod det riktig). Har akkurat fått diagnosen pcos selv, så jeg er ganske nysgjerrig på alt som har med det å gjøre, og leser gjerne hvis du er villig til å fortelle😁🙈

Håper bedre dager er på vei til deg veldig snart😁

Takk for gode tanker❤ 

Jeg tror det hjelper meg å snakke mye med venninner og å gå ut og gjøre hyggelige ting. Har følt meg litt ensom i det siste, så tror jeg må gjøre en innsats for å møte venner nå, selv om det ikke er det som frister mest når man er nedfor. Det er fint å bli litt bevisst på hva som får en til å føle seg bedre, takk for påminnelsen!

Det kan hende det kommer av koniseringen ja.. jeg tror jeg skal vente og se an litt, bruke ekstra lang tid på oppvarming, og evt ta kontakt med gynekologen igjen om det ikke er over til neste PP.

Foreløpig hadde jeg bare en kort konsultasjon med fertilitetseksperten, men skal inn på første ordentlige time snart, forhåpentligvis i neste uke. Hun har visst jobbet mye med pcos, og mente det som regel var enkle grep som skulle til for å forbedre tilstanden. Hun skal analysere bl.a. blodprøver og tempe-charten min for å gi meg et opplegg, merker jeg er utrolig spent på hva hun finner ut! Skal absolutt holde dere oppdatert 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, disse EL testene er ikke mye å skryte av, her går det tydelig nedover. Og dagen før den første her, var testen enda hvitere. 

MEN jeg oppdaga litt EL-slim i dag. Så da legger vi inn støtet de neste dagene! 

Sist jeg ble gravid hadde vi sex mange dager etter EL-slim (jeg visste mindre da, og fikk bare negative el-tester så vi var litt sløve på prøvinga). Ca 5 dager etter slimet hadde vi sex. Og jeg ble jo gravid! Jeg tenker vi får ha sex annen hver dag nå denne uka så krysser jeg fingrene, og prøver å holde forventningene lave...

Screenshot_20201006-215725_Premom.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at du ikke har fått positiv test ennå :( Syns jo det er en markant styrkeøkning på testen på morgenen på CD16. Tok du ikke en test på ettermiddagen da? Det er flere som opplever veldig kort LH-topp og ikke får med seg positiv test dersom man ikke tester ofte i en periode. Kanskje du er en av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Amatariel skrev:

Kjedelig at du ikke har fått positiv test ennå :( Syns jo det er en markant styrkeøkning på testen på morgenen på CD16. Tok du ikke en test på ettermiddagen da? Det er flere som opplever veldig kort LH-topp og ikke får med seg positiv test dersom man ikke tester ofte i en periode. Kanskje du er en av dem?

Nei, tok bare på morgenen den dagen.. og tempen er fortsatt lav, så den ville vel ha økt til nå om EL var på CD16? I dag er CD20.

Jeg fikk som sagt litt EL slim i går ettermiddag, og hadde litt i dag også, selv om den var mindre strekkelig. I følge FLO appen så skal EL skje i morgen. (Vet man ikke skal stole på appene til å tracke det, men Flo har faktisk vært mystisk presis med å regne ut når jeg får mensen!) Så jeg fortsetter å teste, selv om det er litt rart at strekene blir svakere..

Har du forresten vært borti at noen blir gravide uten å få utslag på EL test? Jeg kan jo være en av de som får korte topper som du sier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Stjerne009 skrev:

Har du forresten vært borti at noen blir gravide uten å få utslag på EL test?

Jepp, meg selv! Men da var årsaken til at EL-testene var av et dårlig merke. Jeg visste jo at teststreken måtte bli minst like sterk som kontrollstreken for å anses som positiv, derfor avskrev jeg denne testerekken helt (bilde). Men et par uker senere testet jeg plutselig positivt på g-test. Så EL hadde jeg definitivt.
Og i prøvingen på mitt forrige barn hadde jeg veldig kort LH-topp. Testet veldig hyppig da, og fikk derfor meg meg LH-toppen. Negativt på morgen, negativt på ettermiddag, positivt på kvelden, så negativt igjen på morgenen. Dersom jeg ikke hadde tatt den kveldstesten så hadde jeg misset LH-toppen...

Ettersom tempen din ikke har økt og du opplever EL-slim, så tenker jeg nok litt det samme som deg - at du ikke har hatt EL ennå. Kanskje bare kroppen gjorde et halvhjertet forsøk rundt CD16. Men nå snart trår ordentlig til. Håper det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Amatariel skrev:

Jepp, meg selv! Men da var årsaken til at EL-testene var av et dårlig merke. Jeg visste jo at teststreken måtte bli minst like sterk som kontrollstreken for å anses som positiv, derfor avskrev jeg denne testerekken helt (bilde). Men et par uker senere testet jeg plutselig positivt på g-test. Så EL hadde jeg definitivt.
Og i prøvingen på mitt forrige barn hadde jeg veldig kort LH-topp. Testet veldig hyppig da, og fikk derfor meg meg LH-toppen. Negativt på morgen, negativt på ettermiddag, positivt på kvelden, så negativt igjen på morgenen. Dersom jeg ikke hadde tatt den kveldstesten så hadde jeg misset LH-toppen...

Ettersom tempen din ikke har økt og du opplever EL-slim, så tenker jeg nok litt det samme som deg - at du ikke har hatt EL ennå. Kanskje bare kroppen gjorde et halvhjertet forsøk rundt CD16. Men nå snart trår ordentlig til. Håper det!

Det er så fint å høre fra noen med litt erfaring, og kunne dele bekymringer her! Jeg fortsetter med testene fram til tempen har økt, så får vi bare se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våkna opp i dag til en mye sterkere strek, og nå nettopp så den slik ut! Wohoo, da er det bare å legge inn aksjer i kveld 😃 kjæresten reiser bort i helga, så satser på at det holder med i går og i kveld! 

Screenshot_20201008-182406_Premom.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, jeg fikk en enda sterkere strek på EL-testen torsdag kveld! Og negativ igjen i gåe. Så da er jeg vel i DPO-land nå, dag 1 tror jeg!

Jeg tror min største jobb nå blir å senke forventningene. Jeg vet jo at det statistisk sett er ganske liten sjangs selv om man har hatt EL. Jeg skal leve så normalt som mulig, gjøre yoga og få nok søvn (som jeg tror har vært viktig for å stabilisere menssyklusen - og sikkert min hormonelle helse), og har bestemt meg for å ikke teste før IKM, tidligst! Kanskje jeg til og med venter noen dager over. Jeg vil helst ikke vite det om det er en kjemisk, den store skuffelsen når man begynner å blø igjen. Så ja - jeg skal prøve å tenke på andre ting framover, og nyte "friheten" fra denne EL testinga. Jeg skal få besøk av noen venninner i kveld og kommer nok til å ta et glass vin og leve så normalt som mulig de neste ukene (unntaket er en krem mot kviser man ikke skal bruke hvis man kan være gravid - den slutter jeg med noen dager før EL)

Jeg er fornøyd med at vi har hatt sex såpass mange ganger denne uka (4 ganger). Vi har slitt en del med sexlyst i mange år, og som jeg skrev så opplevde jeg smerter de 2 første gangene vi hadde sex. Heldigvis ikke de siste, da gikk det helt fint 😊 men må jo si at det ikke er denne "pliktsexen" ikke er den aller beste sexen.. det blir jo veldig orgasmefokus på mannen, noe vi vanligvis har prøvd å unngå. Men må si jeg er imponert over samboeren også, han har gjort en god innsats, også selv da han var dødssliten. 

Vi har bestemt oss for å lage en liten hyggelig tradisjon. På torsdag da jeg fikk positiv EL-test hadde vi en romantisk kveld med vin og ost og kjeks, vi hørte på musikk og satt og prata og koste oss før vi la inn aksjene. Det er jo fint å ha noen sånne tradisjoner hvis denne prøvinga skal foregå over lang tid! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, tror jeg skal suge til meg litt inspirasjon fra deg. Er bare et par dager foran deg i løypa, og kjenner jeg også trenger å senke forventningene. Er så skuff når det ikke går! Og å leve som normalt tror jeg også er kjempelurt.

Masse lykke til til deg!! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Amatariel skrev:

Åh, tror jeg skal suge til meg litt inspirasjon fra deg. Er bare et par dager foran deg i løypa, og kjenner jeg også trenger å senke forventningene. Er så skuff når det ikke går! Og å leve som normalt tror jeg også er kjempelurt.

Masse lykke til til deg!! :klemmer:

Ja, man legger liksom merke til de minste ting og bygger opp så mye forventninger (i dag fant jeg f.eks et grått hår, og det gjorde jeg sist jeg var gravid også.. tolker det som et "tegn" selv om det jo er umulig når jeg er 1 dpo😂) så vi får prøve å være litt realistiske - selv om det er vanskelig!

Jeg har vært inne og lest litt i dagboken din selv om jeg ikke har lagt igjen kommentar enda - ønsker deg masse lykke til også! Krysser fingre for oss begge🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 dpo

Disse dpo-dagene går altså såå sakte! Jeg skal ikke teste før neste fredag, selv om Flo-appen sier jeg skal ha mensen på onsdag. Orker bare ikke utsette meg for mer skuffelse enn nødvendig 😛

det er litt tidlig for å kjenne etter symptomer, men selvfølgelig gjør jeg jo det. Har litt små kramper i livmorområdet, men det har jeg generelt hatt litt av de siste månedene. Så prøver å ikke tolke det som et symptom. Har ingen ømme pupper og må ikke tisse på natta, som var et veldig tydelig symptom sist jeg ble gravid (jeg må aldri tisse på natta ellers). 

så nå prøver jeg å "nyte" dagene i uvisshet, og tenke på andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ganske på samme sted. Jeg er 6 dpo i dag. Spennende! Kjenner dog heller ingenting... men har problemer med å tro på symptomer da jeg sjeldent har opplevd det før ved graviditet. Så enig med deg - vi får forsøke å leve som normalt og få dagene til å gå så raskt som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7dpo

Her snegler dagene seg framover. Dessverre har jeg ingen symptomer enda, puppene er ikke det grann ømme. Så jeg er forberedt på det verste. I natt drømte jeg om en skikkelig tydelig positiv test, var så skuffa når jeg våkna 😐 tror jeg må ta testen på onsdag, den dagen mensen er forventa. Orker ikke vente til fredag!

Men tempen har økt jevnt og trutt. Fra flere dager med 36,30, har den de siste dagene gått til 36,40 og 36,49. Er litt spennende med den tempinga😀 den mnd jeg ble gravid var jeg helt oppe i 36,8 på et tidspunkt.. og har aldri vært det etter. 

Jeg har hatt første møte med fertilitetseksperten nå. Det var mye nyttig info, men mest generelt om reproduksjonssystemet. Det mest oppsiktsvekkende var at hun mener jeg kanskje ikke har pcos. Jeg har riktignok kun fått diagnosen Pco fra gynekolog, men har konkludert selv med pcos fordi jeg treffer nok diagnosekriterier (hårvekst har jeg mye av). Men - blodprøvene mine er helt normale. Både insulin og testosteron er langt innenfor normalen. Hun mener det kalles pcos kun om man har insulin-problemer (noe jeg tidligere har lest gjelder 70% av pcos-ere). Vi skal bruke de neste timene på å finne ut hva som skylder min pco, det kan være overtrening, for lite mat, stress, inflammasjon, og andre ting. Jeg spiser jo ikke for lite eller trener mye, så tror ikke det skyldes det. Er helt normalt slank. 

Merka jeg ble litt skeptisk, så jeg tror nok jeg må be om å få se noen ordentlige studier på dette. Jeg har jo gjort veldig mye research selv de siste årene, men har ikke funnet så mye som gjelder insulin-normale pcos'ere. 

Uansett, mensen min har jo vært ganske regelmessig i det siste. Til tross vektøkning og at jeg ikke holder et strengt sukkerfritt regime, som før. Jeg gikk hvertfall et år med moderat lavkarbo og trening 3x i uka,uten at det hjalp på syklusen. Så kanskje det er noe i det hun sier!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speeeennende hos deg altså!! Du er jo hakk i hælene på meg, og jeg vet hvor spent jeg er selv 😅 En gang må det jo gå for oss også!? Kanskje det er nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Amatariel skrev:

Speeeennende hos deg altså!! Du er jo hakk i hælene på meg, og jeg vet hvor spent jeg er selv 😅 En gang må det jo gå for oss også!? Kanskje det er nå?

Jaa! Jeg så du hadde fått hvit test i dag :( men det kan jo gå likevel, krysser fingrene🤞🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Stjerne009 skrev:

Jaa! Jeg så du hadde fått hvit test i dag :( men det kan jo gå likevel, krysser fingrene🤞🤞

Ja det er jo veldig tidlig - så jeg skal ikke avskrive det helt ennå. Men innen søndag bør jeg skimte noe altså! Du kommer til å holde deg helt til onsdag er planen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...