Gå til innhold

Møkk lei kollega som nyter glasuren og gir smulene til meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er yngst og alltid vært hjelpsom og samvittighetsfull. Flere år har gått, og jeg får verken opprykk eller nye utfordringer. Tjener dårlig og har lenge forsøkt å påta meg mer/ vise teamspirit/ være proaktiv, men til ingen nytte. Det jeg imidlertid får mye av er rutinepregede drittoppgaver vedkommende ikke vil ta selv. Oppgavene jeg ender opp med for å være en lagspiller er aldri definert som mine, mens min kollega har ansvaret for at de blir gjort i sin seniorrolle og kan dermed briefe med å nå alle sine frister og budsjetter. Kollegaen tjener 250 000 mer enn meg og har på papiret mer ansvar og flere oppgaver, men den som sørger for å redde skinnet hennes hver gang, er meg eller en annen kollega. 

Forsøkt å snakke med leder, men det jattes bare med. Det er 6 år siden jeg startet i bedriften

Anonymkode: ee2e3...80c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søk jobb et annet sted. Det der blir det ingen endring på før enten du eller noen av de du nevner, slutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten må du knuse henne med spisse albuer eller så må du bytte jobb. 

Anonymkode: 7efaa...0ae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjøre små ting slik at hun mislykkes uten at noen merker det?

Anonymkode: 88463...cc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kommer ikke til å endre seg hvis hun har holdt på med dette i flere år. Noen har ingen kvaler med å ta rosen for andres arbeid eller sitte på baken dagen lang å la andre gjøre jobben.

Realiteten er vel som nevnt over her at løsningen er å slutte, men hold hodet kaldt og legg en plan for veien videre.

Ei venninne var i en liknende situasjon som deg. Hun valgte å legge en langsiktig plan hvor hun tok videreutdanning samtidig som hun fortsatte i jobben med den late kollegaen og fikk etterhvert en bedre jobb pga tilleggsutdannelsen og arbeidserfaringen. Bedriften hun forlot satt igjen med svarte per og den late kollegaen.

Anonymkode: 48bc7...d49

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun kommer ikke til å endre seg hvis hun har holdt på med dette i flere år. Noen har ingen kvaler med å ta rosen for andres arbeid eller sitte på baken dagen lang å la andre gjøre jobben.

Realiteten er vel som nevnt over her at løsningen er å slutte, men hold hodet kaldt og legg en plan for veien videre.

Ei venninne var i en liknende situasjon som deg. Hun valgte å legge en langsiktig plan hvor hun tok videreutdanning samtidig som hun fortsatte i jobben med den late kollegaen og fikk etterhvert en bedre jobb pga tilleggsutdannelsen og arbeidserfaringen. Bedriften hun forlot satt igjen med svarte per og den late kollegaen.

Anonymkode: 48bc7...d49

Dette. Søk deg bort, og om det tar tid legger du en plan for hvordan du kan få mer kompetanse. Kanskje du kan få kurs i noe via arbeidsgiver? Ta på deg små, men viktige oppgaver som er fine på CV?

Anonymkode: 289a0...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vel, det er svært sjeldent arbeidsgiver bare legger mer lønn i hånda di uten at du selv går i lønnsforhandling. har du bedt om høyere lønn og kan forsvare hvorfor du mener du fortjener mer lønn?

Anonymkode: f49ca...744

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Søk deg bort, og om det tar tid legger du en plan for hvordan du kan få mer kompetanse. Kanskje du kan få kurs i noe via arbeidsgiver? Ta på deg små, men viktige oppgaver som er fine på CV?

Anonymkode: 289a0...632

Takk. Mistet så motivasjonen, men er nok lurt å

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

vel, det er svært sjeldent arbeidsgiver bare legger mer lønn i hånda di uten at du selv går i lønnsforhandling. har du bedt om høyere lønn og kan forsvare hvorfor du mener du fortjener mer lønn?

Anonymkode: f49ca...744

Flere ganger. Gikk til leder og var ganske streng. Krevde høyere lønn med konkret begrunnelse, både ved å vise til ansinitet, en ny oppgave med mer ansvar og e-post fra fagforening. Gikk opp ca 15 000 det året, men så at jeg hadde fått lønnsøkning på 3 % mens de andre lå på 2,8%. Det er fortsatt lite. Jeg trenger opprykk/ bli senior med 100 000 mer, minst. Gikk en runde til og la frem lignende argumenter, men det ble bare jattet med. Jeg purret, men ble snakket bort. Jeg purret, og det ble utsatt. ( Fordi leder ikke gidder å argumentere til HR) Det har gått ett år siden sist. Vært på 3 jobbintervjuer og fikk avslag på alle. 

TS

Anonymkode: ee2e3...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enten må du knuse henne med spisse albuer eller så må du bytte jobb. 

Anonymkode: 7efaa...0ae

Å knuse henne vil medføre hevn. Hun snakker ordentlig stygt og håner de hun er misunnelig på. Det var så ille at hun måtte i møter med HR osv fordi en ung mann følte seg mobbet. Hun har vært litt etter meg også. Jeg holdt en presentasjon, og i etterkant fikk jeg høre at hun hadde et kjapt møte med en annen kollega for å overbevise henne om at alt jeg sa var tull. Hun var rasende fordi jeg la frem en god forretningside. Hun har allierte i bransjen ( oppover i systemet) så det er litt vanskelig. Vi oppfattes som venner, men jeg stoler ikke på henne. 

Anonymkode: ee2e3...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sjef i mange år. Jeg observerte at det til en hver tid var ca 1 prosent av de ansatte som mente at de burde ha rett på høyere lønn og flere goder. De mente også at de alltid gjorde både mer enn de skulle, og at de gjorde like mye eller mer enn sjefen. De hadde også en holdning om «hadde-det-ikke-vært-for-meg, så-måtte sjefen-ha...».

i praksis stemte ikke dette i det hele tatt. En sjefsrolle er veldig omfattende, og består gjerne av ca 90% flere oppgaver enn det som er synlig for arbeidstageren. En sjef sitter gjerne overtid når alle har gått hjem, sitter i helger og ferier etc. 
 

De som seriøst tror de yter mer enn en sjef, og som er overbevist om at bedriften og sjefen ville gått rett under om det ikke var for dem: det stemmer jo ikke i hele tatt. Å være en sjef er 80-90% mer enn å gjøre det bra på gulvet. Det er budsjetter, rapporteringer, kritikk, håndtering av konflikter- både med personal og med eventuelle brukergrupper, det er overhengende drift og resultat og målstyring. En god innsats som ansatt vil aldri erstatte lederen.
 

Min erfaring er at de arbeidstagerne som følte dette, ofte var er som ytet minst, og som var avhengig av ekstremt mye feedback (i form av stadig økt lønn, og flere daglige gode/eksellente tilbakemeldinger). det er ikke alltid sikkert ens arbeidsinnsats er det en selv vurderer det til. Kanskje du kan finne deg en annen jobb som kanskje passer deg bedre? Med mer mulighet til avansement? 

 

Anonymkode: cb07c...5b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var sjef i mange år. Jeg observerte at det til en hver tid var ca 1 prosent av de ansatte som mente at de burde ha rett på høyere lønn og flere goder. De mente også at de alltid gjorde både mer enn de skulle, og at de gjorde like mye eller mer enn sjefen. De hadde også en holdning om «hadde-det-ikke-vært-for-meg, så-måtte sjefen-ha...».

i praksis stemte ikke dette i det hele tatt. En sjefsrolle er veldig omfattende, og består gjerne av ca 90% flere oppgaver enn det som er synlig for arbeidstageren. En sjef sitter gjerne overtid når alle har gått hjem, sitter i helger og ferier etc. 
 

De som seriøst tror de yter mer enn en sjef, og som er overbevist om at bedriften og sjefen ville gått rett under om det ikke var for dem: det stemmer jo ikke i hele tatt. Å være en sjef er 80-90% mer enn å gjøre det bra på gulvet. Det er budsjetter, rapporteringer, kritikk, håndtering av konflikter- både med personal og med eventuelle brukergrupper, det er overhengende drift og resultat og målstyring. En god innsats som ansatt vil aldri erstatte lederen.
 

Min erfaring er at de arbeidstagerne som følte dette, ofte var er som ytet minst, og som var avhengig av ekstremt mye feedback (i form av stadig økt lønn, og flere daglige gode/eksellente tilbakemeldinger). det er ikke alltid sikkert ens arbeidsinnsats er det en selv vurderer det til. Kanskje du kan finne deg en annen jobb som kanskje passer deg bedre? Med mer mulighet til avansement? 

 

Anonymkode: cb07c...5b7

Bare så det er nevnt, min kollega er ikke min sjef. Hun er en slu og veldig utspekulert. Hun sår frykt slik at alle tier og sørger for å bevare en posisjon som er veldig kontraproduktiv og bremser bedriftens utvikling. Kommer jeg med forslag, får jeg en grusom hverdag med stikk og spydigheter. Alle tier. Hun er dermed øverst i hierarkiet og fremstår som en leder. Utrolig vanskelig. Stillingen hennes er egentlig under meg, men som senior er hun faglig flink på en del og har en høy lønn. Jeg er overkvalifisert ( rent akademisk) og pga.hennes sjalusi får jeg alle de kjipe oppgavene.  Må nok finne meg noe annet. 

Anonymkode: ee2e3...80c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å knuse henne vil medføre hevn. Hun snakker ordentlig stygt og håner de hun er misunnelig på. Det var så ille at hun måtte i møter med HR osv fordi en ung mann følte seg mobbet. Hun har vært litt etter meg også. Jeg holdt en presentasjon, og i etterkant fikk jeg høre at hun hadde et kjapt møte med en annen kollega for å overbevise henne om at alt jeg sa var tull. Hun var rasende fordi jeg la frem en god forretningside. Hun har allierte i bransjen ( oppover i systemet) så det er litt vanskelig. Vi oppfattes som venner, men jeg stoler ikke på henne. 

Anonymkode: ee2e3...80c

Da må du gå lengre selv, allier deg med andre, og slik du forklarer det så høres det ut som om det også er andre som har fått merke hennes dårlige oppførsel. Ja, det kan være tøft, men man har egentlig to valg: Hvis det er en jobb man vil beholde og utvikle seg i, så må man ta kampen. Alternativet er å stikke fingeren i jorden der man ser at det ikke er liv laga og finne noe annet. Hvilket valg som er riktig for den enkelte er en vurderingssak opp mot hvor mye man liker jobben generelt, om man ser for seg utviklingsmuligheter (bare man kommer over en kjip kollega), hvor lenge man tenker å bli der osv.

Man skal velge sine kamper, og det er ikke alltid det er verdt det (f. eks. hvis man tenker man slutter etter 1-2 år uansett), men hvis man først velger å ta den må man gå all inn. Arbeidslivet i dag er tøft, og det er i praksis den sterkestes rett som teller. 

Anonymkode: 7efaa...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var sjef i mange år. Jeg observerte at det til en hver tid var ca 1 prosent av de ansatte som mente at de burde ha rett på høyere lønn og flere goder. De mente også at de alltid gjorde både mer enn de skulle, og at de gjorde like mye eller mer enn sjefen. De hadde også en holdning om «hadde-det-ikke-vært-for-meg, så-måtte sjefen-ha...».

i praksis stemte ikke dette i det hele tatt. En sjefsrolle er veldig omfattende, og består gjerne av ca 90% flere oppgaver enn det som er synlig for arbeidstageren. En sjef sitter gjerne overtid når alle har gått hjem, sitter i helger og ferier etc. 
 

De som seriøst tror de yter mer enn en sjef, og som er overbevist om at bedriften og sjefen ville gått rett under om det ikke var for dem: det stemmer jo ikke i hele tatt. Å være en sjef er 80-90% mer enn å gjøre det bra på gulvet. Det er budsjetter, rapporteringer, kritikk, håndtering av konflikter- både med personal og med eventuelle brukergrupper, det er overhengende drift og resultat og målstyring. En god innsats som ansatt vil aldri erstatte lederen.
 

Min erfaring er at de arbeidstagerne som følte dette, ofte var er som ytet minst, og som var avhengig av ekstremt mye feedback (i form av stadig økt lønn, og flere daglige gode/eksellente tilbakemeldinger). det er ikke alltid sikkert ens arbeidsinnsats er det en selv vurderer det til. Kanskje du kan finne deg en annen jobb som kanskje passer deg bedre? Med mer mulighet til avansement? 

 

Anonymkode: cb07c...5b7

Det er ikke alltid slik at det er urimelig at enkelte fortjener høyere lønn/goder. Klart det ikke gjelder alle, det er nok en del som smører på, men på mange arbeidsplasser er min erfaring at det litt for ofte er slik at noen gjør en del mer enn andre. Alle har ikke samme arbeidskapasitet, og alle har ikke samme arbeidsvilje, noe som gjerne kommer til uttrykk gjennom skjevdelt arbeidsfordeling. Det er ikke det at man skal kunne ta over for sjefen som er poenget (Det kan de aller fleste ikke av grunnene du nevner), men poenget er at lederen i mange tilfeller likevel ikke kunne klart seg uten de som jobber og gjennomfører mest. I min bransje har jeg sett flere eksempler på at bedriften sliter etter at kompetente folk med høy arbeidskapasitet- og vilje slutter, noen ganger har det endt i konkurs. 

Nå kan det selvfølgelig være slik at det i noen bedrifter er noen som tror at de gjør mer enn andre uten at det er reelt, men i seriøse bedrifter med en viss grad av gode målings- og rapporteringssystemer så kan man i bunn og grunn finne ut om noen gjør uforholdsmessig mye mer enn andre. Og når det faktisk er tilfelle, så bør ledelsen faktisk belønne god innsats. Ikke bare for den enkeltes del, men også bedriften som helhet, for det kan bli dyrt når de mest arbeidsvillige ser at de ikke oppnår mer der de er og bytter beite. Å sitte igjen med de som gjør minst er sjelden en god ide. 

Anonymkode: 7efaa...0ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mulig å gå sammen med andre som har fått merke hennes vrede og sjalusi, og klage til HR på oppførselen hennes? Baksnakking, nedrakking og slike ting bør ikke forekomme på gode arbeidsplasser. 

Anonymkode: 90c1c...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare så det er nevnt, min kollega er ikke min sjef. Hun er en slu og veldig utspekulert. Hun sår frykt slik at alle tier og sørger for å bevare en posisjon som er veldig kontraproduktiv og bremser bedriftens utvikling. Kommer jeg med forslag, får jeg en grusom hverdag med stikk og spydigheter. Alle tier. Hun er dermed øverst i hierarkiet og fremstår som en leder. Utrolig vanskelig. Stillingen hennes er egentlig under meg, men som senior er hun faglig flink på en del og har en høy lønn. Jeg er overkvalifisert ( rent akademisk) og pga.hennes sjalusi får jeg alle de kjipe oppgavene.  Må nok finne meg noe annet. 

Anonymkode: ee2e3...80c

Sånne er det vanskelig å ta opp kampen med. Det er nok best å stikke og finne seg en annen jobb. 

Anonymkode: 56f86...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å gå sammen med andre som har fått merke hennes vrede og sjalusi, og klage til HR på oppførselen hennes? Baksnakking, nedrakking og slike ting bør ikke forekomme på gode arbeidsplasser. 

Anonymkode: 90c1c...44d

Nærmeste leder og henne er venninner. Nærmeste leder forsvarer henne bestandig ( redsel). Mannen hennes er også kompis med nærmeste leder. Det er ganske låst

Anonymkode: ee2e3...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres i grunn ut som dette stedet er så forgiftet av firmapsykopaten at det kan lønne seg å finne en måte å komme ut av det med referansene i god behold. Om nødvendig svelge all stolthet og gi henne følelsen av makt og glans bare for å kunne gli unna.

Anonymkode: 48bc7...d49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Høres i grunn ut som dette stedet er så forgiftet av firmapsykopaten at det kan lønne seg å finne en måte å komme ut av det med referansene i god behold. Om nødvendig svelge all stolthet og gi henne følelsen av makt og glans bare for å kunne gli unna.

Anonymkode: 48bc7...d49

Sistnevnte har vært strategien hele veien, og ut av alle tilbakemeldingene tror jeg det beste er å lukke døren bak seg i stillhet og komme seg videre. Ironisk nok har jeg fått henne med på kjøpet "fritidsmessig" også, men bare ved spesielle anledninger. Greit å slippe å forholde seg til personen fra 7 til 3 hver dag

Anonymkode: ee2e3...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Sistnevnte har vært strategien hele veien, og ut av alle tilbakemeldingene tror jeg det beste er å lukke døren bak seg i stillhet og komme seg videre. Ironisk nok har jeg fått henne med på kjøpet "fritidsmessig" også, men bare ved spesielle anledninger. Greit å slippe å forholde seg til personen fra 7 til 3 hver dag

Anonymkode: ee2e3...80c

Den ironien har jeg lagt merke til også. Rart hvordan det skjer.

Hvis du ikke har noen glede av å jobbe der og det egentlig bare  er et energisluk så er det nok ikke så dumt å se seg om etter noe annet. Så lenge du ikke sier opp før du har en ny jobb så kan det vel ikke bli så mye verre.

Anonymkode: 48bc7...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/2/2020 at 4:57 PM, ti10 said:

Søk jobb et annet sted. Det der blir det ingen endring på før enten du eller noen av de du nevner, slutter.

Du må bytte jobb hvert 5. år.

Da får du høyere lønn, og starter med et ryddet skrivebord. Anbefales!

Anonymkode: 976b7...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...