Silva Pluvialis Skrevet 1. juli 2020 #21 Skrevet 1. juli 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det jeg mener er at det finnes folk som er så syke at de ikke klarer å sminke seg. Jeg har selv nettopp avsluttet 10 år med terapi. Helsevesenet må prioritere. Anonymkode: d25f2...7ef Om man sminker seg eller ei sier ingenting om hvor syk man er eller ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #22 Skrevet 1. juli 2020 Helsepersonell vurderer alltid pasientens utseende først! Anonymkode: 26ec4...c4e
Silva Pluvialis Skrevet 1. juli 2020 #23 Skrevet 1. juli 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 1.7.2020 den 22.14): Ikke rart kapasiteten i psykiatrien blir sprengt hvis oppegående folk blir sperret inne i månedsvis.. Anonymkode: 26ec4...c4e Mener du at man er oppegående kun fordi man sminker seg? Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel
Energidronning Skrevet 1. juli 2020 #24 Skrevet 1. juli 2020 la oss se på noe helt konkret: verdens mektigste mann, synes du at han er helt frisk, fra psykologisk synspunkt? han kunne absolutt gå på terapi, han har flere rare tanker..men han kan også fungere helt greit, uten terapi. du kan også bli en som Trump! sterk person med masse selvtillit og drivkraft! terapi og psykologer er for de svake. du "trenger" det ikke heller!
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #25 Skrevet 1. juli 2020 Jeg sminker meg hver dag, og går til behandling og får medisin. Nå hjelper det litt å sminke seg da😂 Anonymkode: 2d6b4...97e
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #26 Skrevet 1. juli 2020 Hva sa du i timen da hun foreslo at dere avslutter? Det er viktig å være tydelig og ærlig. Kan du få time hos fastlegen og diskutere muligheter? Om du ikke vil snakke med noen i kommunen, har du økonomi til å gå privat? Anonymkode: 81ce2...721 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #27 Skrevet 1. juli 2020 Dropp sminketråden, de som skriver om dette vil bare prioritere. Det ærlige svaret er at det finnes utrolig mange mennesker der ute som føler at de sliter og kunne trenge en psykolog. Psykologen din vet nok at du kan ha et subjektivt lidelsestrykk. Men de må faktisk prioritere, så da prioriterer de heller dem som ikke klarer det du klarer. Psykologer går også ofte etter spesifikk behandling. Når behandlingsprinsippene er gått gjennom og man tenker at man har vært gjennom det behandlingen har å tilby for den spesifikk lidelse- eller at man føler at her kommer man ikke nødvendigvis noe lenger av å fortsette- så blir man ofte nødt til å avslutte. Ikke fordi hun er kald eller ikke bryr seg, men fordi det er sånn jobben er. Samtaler for å bli sett kan man også få av andre enn en psykolog, f.eks hjelpeapparatet i kommunen. Det er ikke sikkert du hadde følt deg noe mer klar om to år heller. Hvis man kun skulle ha skrevet ut de som var klare, ville det ikke vært rom for nye. Anonymkode: ada3d...46d 7
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #28 Skrevet 1. juli 2020 16 minutter siden, Energidronning skrev: la oss se på noe helt konkret: verdens mektigste mann, synes du at han er helt frisk, fra psykologisk synspunkt? han kunne absolutt gå på terapi, han har flere rare tanker..men han kan også fungere helt greit, uten terapi. du kan også bli en som Trump! sterk person med masse selvtillit og drivkraft! terapi og psykologer er for de svake. du "trenger" det ikke heller! 😂 denne var fin. Har alltid lurt på hvem de berømte svake menneskene er og hva som menes med svak. Så det må du gjerne utdype! Anonymkode: c515d...8c7 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #29 Skrevet 1. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det jeg mener er at det finnes folk som er så syke at de ikke klarer å sminke seg. Jeg har selv nettopp avsluttet 10 år med terapi. Helsevesenet må prioritere. Anonymkode: d25f2...7ef 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke rart kapasiteten i psykiatrien blir sprengt hvis oppegående folk blir sperret inne i månedsvis.. Anonymkode: 26ec4...c4e Lol. Helsevesenet sine prioriteringer handler jo ikke om man er syk nok til å ordne seg, men mer om ressurser den enkelte har og systemet. Jeg er en av de som på utsiden kanskje ser vellykket ut på flere områder. Har nylig fullført en bachelorgrad, stort nettverk og får gå på DPS så lenge jeg vil og trenger. Dette er i en storby. Likevel er jeg syk på et vis. Sliter med tilbakevendende depressiv lidelse, går på antidepressiva og har en del selvmordsforsøk bak meg. Gått i behandling i nesten 10 år. Jeg klarer jo å stå opp, spise, dusje, være litt sosial. Resten av dagen er jeg helt utslitt. Kan hende jeg sover i 24 timer om jeg er sliten nok. Har vært igjennom mange påkjenninger, som jeg kjenner både fysisk og psykisk på kroppen. Anonymkode: fc83a...695 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #30 Skrevet 1. juli 2020 For det første, hun kjenner din mentale helse bedre enn deg. Selv de som holder kjeft og ikke deler ting, deler mye ved å ikke dele. Så det å sitte så bastant å si at du har et "lidelsestrykk hun ikke kan sette seg inn i".. det blir helt feil, hun er profesjonell og det er ikke du. Det å være så trass og skylde på triggere og bruke dette for å få psykologen din tilbake. Er normalt for folk som er friske, men tviholder på psykologen av enten frykt, feighet eller fordi de er avhengig. Og gjett hva, psykologen vet hvilken du er, og din reaksjon understreker nok dette. Om du virkelig har skjult psykdommen, så ville du fått tilbud om ny behandler eller ny time over sommeren. Uti fra innlegget så er det å forstå at du ikke fikk det, så da er du frisk nok! Om en psykolog baserer en person mentale helse uti fra klær og sminke alene, så er de ingen god psykolog. Det å være feit, skitten og stygg er ingen kriterier for mentale lidelser, just saying. Voks opp, skjerp deg og ta litt ansvar selv! Du har nok fått de verktøyene du trenger for å klare siste rest selv. Det er få som er 100% frisk når de avsluttet behandling, på lik linje som at du er ingen ekspert-sjåfør så fort du får førekortet. Behandling er bare halve jobben! Anonymkode: ce90f...b8a 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #31 Skrevet 1. juli 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde siste samtale før ferien med psykologen min.. jeg har det tungt på sommeren og det er en del triggere som fyrer opp angsten.. Joda, da foreslår hun at jeg kan avslutte behandlingen for hun synes jeg klarer meg så fint.. det var så tungt å få den beskjeden når du virkelig føler du trenger hjelp og er nede.. skrev en Mail til henne i dag, at den beskjeden gjorde meg bare dårligere. Det er jeg som kjenner hvor skoen trykker, og selv om jeg er reflektert og oppegående og klarer ting i hverdagen så er det et lidelsestrykk hun ikke kan sette seg inn i.. skrev også at jeg kan finne meg noen andre å gå til. Og at jeg ikke føler hun forstår. jeg har bra utseende, trent og sminker meg. Ser fresh ut og utad ser jeg sterk ut.. Anonymkode: 597ee...ebc Egentlig fint atbhun har avsluttet deg for det er mye bedre at psykiatrien hjelper de som faktisk har et så stort lidelsestrykk at de faktisk ikke er i stand til å klare seg i hverdagen eller ta vare på egen helse. Anonymkode: 8d259...64e 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #32 Skrevet 1. juli 2020 Et bra utseende er alfa og omega for å stå på egne ben !!!! Anonymkode: 26ec4...c4e
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #33 Skrevet 1. juli 2020 Akkurat nå, Uatskillelig skrev: Om man sminker seg eller ei sier ingenting om hvor syk man er eller ikke. Selvfølgelig kan det det ha noe å si. Det er ikke uten grunn at utseende er noe legene alltid vurderer når de skal innlegge en person. Her er noen eksempler de ofte bruker å skrive i journalen og som sier noe om pasientens evne til å ta vare på seg selv: "Pasienten er blek", "pasienten er anstendelig kledd" "pasienten er uflidd" Anonymkode: 8d259...64e 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #34 Skrevet 1. juli 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: For det første, hun kjenner din mentale helse bedre enn deg. Selv de som holder kjeft og ikke deler ting, deler mye ved å ikke dele. Så det å sitte så bastant å si at du har et "lidelsestrykk hun ikke kan sette seg inn i".. det blir helt feil, hun er profesjonell og det er ikke du. Det å være så trass og skylde på triggere og bruke dette for å få psykologen din tilbake. Er normalt for folk som er friske, men tviholder på psykologen av enten frykt, feighet eller fordi de er avhengig. Og gjett hva, psykologen vet hvilken du er, og din reaksjon understreker nok dette. Om du virkelig har skjult psykdommen, så ville du fått tilbud om ny behandler eller ny time over sommeren. Uti fra innlegget så er det å forstå at du ikke fikk det, så da er du frisk nok! Om en psykolog baserer en person mentale helse uti fra klær og sminke alene, så er de ingen god psykolog. Det å være feit, skitten og stygg er ingen kriterier for mentale lidelser, just saying. Voks opp, skjerp deg og ta litt ansvar selv! Du har nok fått de verktøyene du trenger for å klare siste rest selv. Det er få som er 100% frisk når de avsluttet behandling, på lik linje som at du er ingen ekspert-sjåfør så fort du får førekortet. Behandling er bare halve jobben! Anonymkode: ce90f...b8a Ts her.. Jeg har timer etter sommeren og utover høsten.. Men hun mener vi bør slutte av da. Jeg vet nok mer hva jeg føler og tenker enn det psykologen min vet.. hun er ikke i mitt hode. Er overhode ikke avhengig av henne, men trenger noen å gå til som har peiling og som ikke er i min hjemkommune Anonymkode: 597ee...ebc 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #35 Skrevet 1. juli 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Egentlig fint atbhun har avsluttet deg for det er mye bedre at psykiatrien hjelper de som faktisk har et så stort lidelsestrykk at de faktisk ikke er i stand til å klare seg i hverdagen eller ta vare på egen helse. Anonymkode: 8d259...64e Vi har ikke avsluttet enda, bare så det er sagt. Hun vil jeg skal få en ny behandler i kommunen min.. mer som en psyk sykepleier. du vet ingenting om min historie, så ikke uttal deg om ting du ikke aner. Anonymkode: 597ee...ebc 3
Cambria Skrevet 1. juli 2020 #36 Skrevet 1. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts her.. Jeg har timer etter sommeren og utover høsten.. Men hun mener vi bør slutte av da. Jeg vet nok mer hva jeg føler og tenker enn det psykologen min vet.. hun er ikke i mitt hode. Er overhode ikke avhengig av henne, men trenger noen å gå til som har peiling og som ikke er i min hjemkommune Anonymkode: 597ee...ebc Men du har jo timer? Det hun har gjort er jo bare å lufte tanken rundt at det er på tide å forberede en avslutning. Jeg synes kanskje tidspunktet var litt uheldig da jeg vet det kan være skummelt med en lang sommer uten psykologen like mye tilstede, men du har jo flere timer igjen. Viser det seg at det ikke vil fungere prater dere jo om det før tiden er inne for siste time. Prøv å ikke ta alle sorgene på forskudd. Du har ikke hatt din siste time enda og det vil fortsatt være noen timer å forberede hverdagen uten psykologen din. 4
Silva Pluvialis Skrevet 1. juli 2020 #37 Skrevet 1. juli 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 1.7.2020 den 23.05): Egentlig fint atbhun har avsluttet deg for det er mye bedre at psykiatrien hjelper de som faktisk har et så stort lidelsestrykk at de faktisk ikke er i stand til å klare seg i hverdagen eller ta vare på egen helse. Anonymkode: 8d259...64e Det er mulig å ha et høyt symptomtrykk, men samtidig fungere på en del områder. En forklaring kan være at en pasient kan være splittet, altså ha en velfungerende del og en barnlig del. Kanskje det er sånn for TS. At hun har en svært sårbar del som skaper mye lidelse, samtidig som hun også har en del i seg som er fylt av ressurser? Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #38 Skrevet 1. juli 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Egentlig fint atbhun har avsluttet deg for det er mye bedre at psykiatrien hjelper de som faktisk har et så stort lidelsestrykk at de faktisk ikke er i stand til å klare seg i hverdagen eller ta vare på egen helse. Anonymkode: 8d259...64e Ja jeg klarer det meste i hverdagen.. stort sett.. bortsett fra de periodene jeg er sykmld. fra jobb. Ikke klarer å reise på ferie pga angst. Mareritt, traumer etter seksuelle overgrep som sender meg rett i kjelleren når sommeren kommer.. og alt kommer tilbake. Og når jeg ikke tør smake på alkohol på en fest fordi jeg får angst. Når jeg ikke klarer å ta offentlig transport, når jeg ikke får i meg mat i de periodene.. ts Anonymkode: 597ee...ebc
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #39 Skrevet 1. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi har ikke avsluttet enda, bare så det er sagt. Hun vil jeg skal få en ny behandler i kommunen min.. mer som en psyk sykepleier. du vet ingenting om min historie, så ikke uttal deg om ting du ikke aner. Anonymkode: 597ee...ebc Du sier jo selv i hi at du er oppegående og klarer deg fint i hverdagen. Da er det mye bedre at noen som har så høyt lidelsestrykk at de ikke er oppegående og ikke klarer seg i hverdagen får hjelp isteden. Anonymkode: 8d259...64e 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #40 Skrevet 1. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det jeg mener er at det finnes folk som er så syke at de ikke klarer å sminke seg. Jeg har selv nettopp avsluttet 10 år med terapi. Helsevesenet må prioritere. Anonymkode: d25f2...7ef Tenker du har ekstremt lite peiling og livserfaring når du skriver slik. Du vet at til og med noen mennesker som tar selvmord sminker seg den dagen de velger å dø. Utseende sier ingenting om hvor syk du er... Anonymkode: ace6c...316 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå