Gå til innhold

Far vil ikke ha sommerferie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet er 8 år og bor fast hos meg, og samvær med far annenhver helg. I sommerferien skulle vi ha barnet 2 uker hver av gangen, men nå nekter han plutselig. Han åpnet en bedrift rett før sommerferien, og har ikke tenkt å ta seg fri for å ha barnet, og det er uaktuelt for meg at barnet skal være med han på jobb i 10t hver dag, slik han hadde tenkt. Jeg sa at jeg godt kan ha barnet hele sommerferien, men da må han også være med å bidra økonomisk. Jeg har lagt av penger til å reise 60mil for å besøke familie, og den turen koster 2500,- bare med tog, og nå må jeg bruke de pengene på mat istedet.
Jeg går på Nav, og har ikke noe ekstra penger i sommer. Nå nekter han å betale og har bare slått seg helt vrang. Dette er en mann som jeg har slitt mye med opp gjennom, vi har vært i retten og mekling og veileding, men ingenting hjelper. Hva kan jeg gjøre nå? Nå må jeg bruke alle pengene mine på mat i sommer, og vi har ikke råd til å finne på noe..

Anonymkode: 6ba8e...ca4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan han organiserer ferien sin med barnet sitt har du vel ikke så mye med å gjøre. Det er jo ikke han som nekter, men du?

Jeg har også måtte jobbe mesteparten av ferien min samtidig som jeg hadde sønnen min og det har gått helt fint, så har vi funnet på hyggelige ting etter jobb og i helgene. Aldri har far motsatt seg det.

Anonymkode: 62c39...a84

• Liker 44
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan han organiserer ferien sin med barnet sitt har du vel ikke så mye med å gjøre. Det er jo ikke han som nekter, men du?

Jeg har også måtte jobbe mesteparten av ferien min samtidig som jeg hadde sønnen min og det har gått helt fint, så har vi funnet på hyggelige ting etter jobb og i helgene. Aldri har far motsatt seg det.

Så du ville latt barnet ditt stå på ett gatekjøkken i 10 timer hver eneste dag, i to uker? Sist barnet var hos han, var barnet hjemme alene i en uke, noen av dagene var skoledager, men barnet måtte klare seg selv. Jeg måtte til slutt hente barnet og nå vil ikke barnet tilbake til far, fordi h*n vil selvfølgelig heller være med meg enn å være alene/stå på jobb hos far.
TS

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg godt og at du ikke ønsker dette for barnet ditt. Men du har vel egentlig ikke noe å si på det når alt kommer til alt, så lenge han ikke er uegnet som omsorgsperson kan han bestemme selv hva han gjør i den tiden han har barnet deres.

Anonymkode: be284...00a

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Men kjære vene, ha nå sønnen din med glede i hele ferien uten å kreve ekstra penger av far. Makan. (Og kom deg ut av NAV).

Anonymkode: fd6a6...839

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så du ville latt barnet ditt stå på ett gatekjøkken i 10 timer hver eneste dag, i to uker? Sist barnet var hos han, var barnet hjemme alene i en uke, noen av dagene var skoledager, men barnet måtte klare seg selv. Jeg måtte til slutt hente barnet og nå vil ikke barnet tilbake til far, fordi h*n vil selvfølgelig heller være med meg enn å være alene/stå på jobb hos far.
TS

Jeg har tatt med sparkesykkel, sykkel, pc etc som han kunne drive med når jeg var på jobb. Gikk helt fint det, selvfølgelig litt klaging, men hey, sånn er livet noen ganger. Jeg var også mye med pappa på jobb når jeg var liten. Har gode minner fra det selv om det var langt uti ødemarka, ingen pc eller andre ting. 

Skjønner jo at dette ikke er ønskelig, men ikke så mye du får gjort. Du kan ikke nekte han ferie med barnet sitt pga han skal jobbe. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

For noen svar du får her, alt fra dømmende kommentarer at du går på nav til de som ikke ser problemet i at barnet skal være alene i 10 timer hver dag. Hva med barnet selv da som sier at h*n ikke vil til far, er det ingen som bryr seg om det? Det høres jo ikke ut som det er engangstilfellet at barnet blir ignorert, så det er noe helt annerledes enn en unntakstilstand der far dessverre må jobbe mye.

Synes du høres ut som en god mor som bryr seg om barnet ditt. Håper du finner ut av det. Uansett, vektlegg hva barnet ditt ønsker:) Om det hjelper er det flere av oss som ikke har så mye penger til ferie/opplevelser og som blir nye hjemme.

Anonymkode: 9217c...a60

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært helt uaktuelt her også, ri timer på gatekjøkken hver dag er bare nei.

Anonymkode: c08e6...d7b

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For noen svar du får her, alt fra dømmende kommentarer at du går på nav til de som ikke ser problemet i at barnet skal være alene i 10 timer hver dag. Hva med barnet selv da som sier at h*n ikke vil til far, er det ingen som bryr seg om det? Det høres jo ikke ut som det er engangstilfellet at barnet blir ignorert, så det er noe helt annerledes enn en unntakstilstand der far dessverre må jobbe mye.

Synes du høres ut som en god mor som bryr seg om barnet ditt. Håper du finner ut av det. Uansett, vektlegg hva barnet ditt ønsker:) Om det hjelper er det flere av oss som ikke har så mye penger til ferie/opplevelser og som blir nye hjemme.

Anonymkode: 9217c...a60

Ungen skal jo ikke være 10 timer alene. Uansett, Ts har ikke lov å hindre samvær pga far må jobbe i ferien og hun skal oppmuntre barnet til samvær. Sånn er det for ganske mange desverre at de må jobbe i ferien sin. Selvfølgelig vil jo ikke barn være med på jobben somregel, men vet du, sånn er livet noen ganger. 

Bare det at hun skriver at det er far som nekter når det i utgangspunktet er hun som nekter sier vel sitt? 

• Liker 11
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er 8 år og bor fast hos meg, og samvær med far annenhver helg. I sommerferien skulle vi ha barnet 2 uker hver av gangen, men nå nekter han plutselig. Han åpnet en bedrift rett før sommerferien, og har ikke tenkt å ta seg fri for å ha barnet, og det er uaktuelt for meg at barnet skal være med han på jobb i 10t hver dag, slik han hadde tenkt. Jeg sa at jeg godt kan ha barnet hele sommerferien, men da må han også være med å bidra økonomisk. Jeg har lagt av penger til å reise 60mil for å besøke familie, og den turen koster 2500,- bare med tog, og nå må jeg bruke de pengene på mat istedet.
Jeg går på Nav, og har ikke noe ekstra penger i sommer. Nå nekter han å betale og har bare slått seg helt vrang. Dette er en mann som jeg har slitt mye med opp gjennom, vi har vært i retten og mekling og veileding, men ingenting hjelper. Hva kan jeg gjøre nå? Nå må jeg bruke alle pengene mine på mat i sommer, og vi har ikke råd til å finne på noe..

Du har vært til mekling og retten osv. Hvorfor har dere ikke en 50/50 løsning?

Annenhver helg som samvær er jo en ren vits. Blir jo omtrent ikke kjent med sitt barn da. Da kan man like gjerne gå videre i livet. 

Som hovedomsorgsperson står du fritt til å gjøre hva du vil. Far betaler bidrag og ut fra det må du forholde deg. Han har fyllt sine plikter. At du har dårlig inntekt selv angår ikke far. 

• Liker 4
Skrevet

Høres i grunn merkelig ut at 14 dager med ett barn skal ødelegge økonomien din? Min erfaring er at matbudsjettet til 1 voksen forblir så si uendret av en unge i hus, alle pakninger du kjøper og diverse er ofte porsjonert til 2 eller flere....

Jeg må dessverre si jeg skjønner faren i dette scenarioet, først legger du styring på hvordan faren skal styre tiden med ungen i disse 14 dagene, før du så tar barnet selv, for å så kreve at faren kompenserer deg for at han mister 14 dager med barnet fordi du ikke mener hans "sommerplan" er tilstrekkelig? Hallo?

• Liker 16
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes far planlegger dårlig. Her kunne man jo f.eks. utsatt ferie til et senere tidspunkt.

Men, det er far sitt problem hvordan han løser ferien. Og det er helt urimelig av deg å først nekte far å ha barnet på sine premisser (noe som er forståelig) for deretter å kreve penger av far. En av delene, ikke begge deler, vel?

Og når det gjelder 50/50 fordeling kontra helge samvær annenhver helg kontra null og niks: Ingen med fornuften i behold ville valgt å ikke se barnet sitt i det hele tatt fremfor annenhver helg. Som regel er det vel også noen timer hver uke med den ordningen.

AnonymBruker
Skrevet

Spiser en 8-åring for 2500 på 2 uker???

Anonymkode: 9ee28...a2b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Shackle skrev:

Høres i grunn merkelig ut at 14 dager med ett barn skal ødelegge økonomien din? Min erfaring er at matbudsjettet til 1 voksen forblir så si uendret av en unge i hus, alle pakninger du kjøper og diverse er ofte porsjonert til 2 eller flere....

Jeg må dessverre si jeg skjønner faren i dette scenarioet, først legger du styring på hvordan faren skal styre tiden med ungen i disse 14 dagene, før du så tar barnet selv, for å så kreve at faren kompenserer deg for at han mister 14 dager med barnet fordi du ikke mener hans "sommerplan" er tilstrekkelig? Hallo?

Nå er det ikke snakk om 14 dager heller, men 4 uker ekstra som jeg må ha barnet. Når barnet ikke er her, har jeg knapt utgifter på mat ol. så det er klart det utgjør en forskjell for meg.
Problemet er ikke å være med far på jobb, men at far er 100% uføretrygdet, og nettopp har startet en tulle-bedrift. Han skal leke butikk på fulltid, mens jeg er hjemmeværende, fordi ingen vil ansette meg på fulltid, fordi jeg har barn. Jeg kan aldri jobbe kveld, fordi ingen kan passe barnet. Arbeidstilsynet og Nav er varslet, jeg blir vel bare forbanna over at jeg alltid skal ta ansvar, fordi han ikke tar sin del av ansvaret som far. Han klarte ikke ta ansvar når vi hadde 50/50, og nå klarer ikke være helge/ferie-pappa heller..
TS

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Her har far flere ganger ikke hatt barnet sitt hele ferien han skal, 2 uker. Men jeg har aldri krevd mer penger eller noe pga det. Hans tap, og jeg får mer ferie med barnet mitt.

Anonymkode: 235e7...b24

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spiser en 8-åring for 2500 på 2 uker???

Anonymkode: 9ee28...a2b

Nei? Men de 2500,- skulle gi oss 1-2 uker ferie med familie, men nå må jo pengene vare til andre ting istedet.
TS

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg synes far planlegger dårlig. Her kunne man jo f.eks. utsatt ferie til et senere tidspunkt.

Men, det er far sitt problem hvordan han løser ferien. Og det er helt urimelig av deg å først nekte far å ha barnet på sine premisser (noe som er forståelig) for deretter å kreve penger av far. En av delene, ikke begge deler, vel?

Og når det gjelder 50/50 fordeling kontra helge samvær annenhver helg kontra null og niks: Ingen med fornuften i behold ville valgt å ikke se barnet sitt i det hele tatt fremfor annenhver helg. Som regel er det vel også noen timer hver uke med den ordningen.

Det spørs jo hvordan mor oppfører seg det da. Mange mødre er konstant på flyttefot for å nettopp unnslippe en i utgangspunktet tilstedeværende far. Skal han da følge etter på flyttelasset eller hvordan tenker du det? 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
Akkurat nå, Hr. Aktiv skrev:

Det spørs jo hvordan mor oppfører seg det da. Mange mødre er konstant på flyttefot for å nettopp unnslippe en i utgangspunktet tilstedeværende far. Skal han da følge etter på flyttelasset eller hvordan tenker du det? 

Samværs sabotasje er aldri greit. Og den måten som noen mødre holder på slik du nå beskriver umuliggjør også helgesamvær. Det var ikke det jeg svarte på. Jeg svarte på din uttalelse om at det ikke var vits med samvær hvis det bare var annenhver helg.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke snakk om 14 dager heller, men 4 uker ekstra som jeg må ha barnet. Når barnet ikke er her, har jeg knapt utgifter på mat ol. så det er klart det utgjør en forskjell for meg.
Problemet er ikke å være med far på jobb, men at far er 100% uføretrygdet, og nettopp har startet en tulle-bedrift. Han skal leke butikk på fulltid, mens jeg er hjemmeværende, fordi ingen vil ansette meg på fulltid, fordi jeg har barn. Jeg kan aldri jobbe kveld, fordi ingen kan passe barnet. Arbeidstilsynet og Nav er varslet, jeg blir vel bare forbanna over at jeg alltid skal ta ansvar, fordi han ikke tar sin del av ansvaret som far. Han klarte ikke ta ansvar når vi hadde 50/50, og nå klarer ikke være helge/ferie-pappa heller..
TS

Det er vanskelig å ta ansvar når du legger føringen i hvordan livet hans skal være. Det er også vanskelig å samarbeide med noen som ikke kan se at forskjellige hjem har ulike regler. Det er supervanskelig å samarbeide med noen som ikke kan klare seg med sin egen inntekt, men er såpass skakkjørt at selv bidraget og dobbel barnetrygd ikke rekker til. 

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS

Du presterer å si at faren er 100% uføretrygdet og eier/daglig leder av en butikk i samme setning, hva er han? Uføretrygdet eller ansatt i egen bedrift?

Er han ansatt i egen bedrift så er han ikke uføretrygdet, og kudos til han som prøver få til noe istedenfor å gjemme seg bak "Ingen vil ansette meg fordi jeg har barn" og ty til NAV.

Jeg kan med sikkerhet si at det å ha barn ikke hindrer jobb mulighetene dine i så stor grad at man MÅ gå på NAV, her handler det om å se muligheter og ikke problemer, du er langt i fra den eneste som jobber og har barn på fulltid.

Uansett, jeg skjønner godt at du har hatt problemer med barnefar, men mistenker problemet kanskje ligger nærmere hjem enn du selv mener utifra svaret du nettopp ga 😉

• Liker 21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...