Gå til innhold

Mannegruppa Ottar og uthenging av pedofile


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en bekjente (gikk i samme klasse) på Facebook som deler og skriver mye om det som nabovarsel driver på med, da han er stor tilhenger av saken - spesielt siden han er småbarnsfar selv. 

Det som ikke kommer frem i offentligheten, er at denne fyren hadde en lang, lang historie med å fly på fjortisser når han selv var i 20-åra. Da snakker jeg faktisk fjortiser, som i 14-15-16 års alderen. Han ble også anmeldt av foreldrene til ei mindreårig jente, når de fant ut at hun brukte å dra på besøk til ham for sex. Saken ble henlagt av politiet...dette skjedde riktig nok ute i distriktet, der slik oppførsel var / er ganske vanlig. Har alltid noen rånere i 20-åra som puler på fjortisjenter - men sjeldent blir slike forhold anmeldt. 

Så, ja, dersom han er noen representant for medlemmene i gruppa, så tviler jeg ikke et sekund på at flere av disse mannfolka selv har levd i gråsonen av loven...eller faktisk tråkket helt over den. 

Anonymkode: 24f00...e64

For ikke å snakke om MGOs tvilsomme historie med hets av politikere og alt det der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Mari Y skrev:

Det er ikke å sno seg unna spørsmålet. Det er et veldig vesentlig spørsmål at barn kan bli mobba på skolen for dette her. Det er også et veldig vesentlig spørsmål. Om du mener at den norske stat får press fra alle kanter får du dokumentere det. 

Klandrer deg ikke for å legge en død katt på bordet når du forstår hva svarene på spørsmålene vil bli. 

 

Anonymkode: 854b9...7d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så da kan jeg gå å drepe eller banke opp overgriperen min? Grosser du deg like mye da, eller gjelder det ikke? 

Ja, en pedofil overgriper fikk gjøre hva faen han ville med meg når jeg var barn, i mange år. Han fikk noen år i fengsel før han slapp ut å får gjøre hva faen han vil med andre barn. Og politiet, nei de står bare å ser på vel viten om hva som skjer. Så den flotte rettstaten kan du ta å skyve langt oppi rattata. Flott om den funker for deg nå, om noen år sitter vi på gamlehjem og alle disse barna rettstaten skulle beskytte skal regjere. Tipper du har litt andre holdninger da. 

Og forresten, det er ikke nabovarsel som i såfall velter rettstaten, det er manglende politi til å ta nabovarsel, eller manglende lovverk. Flott rettsstat vi har, sant? 

På en selv kjenner man andre. At du gjør ting for å hevne deg, betyr ikke at alle andre gjør det. 

Anonymkode: d6dff...71b

Det er hvert fall mer fair å banke opp sin egen overgriper, da det jo er en form for selvforsvar slik at vedkommende aldri skader en igjen. Dette med "berettiget harme" er også en del av lovverket. Det betyr ikke at det formelt er greit å gjøre det heller, men om det er forklaring i forkant, så finnes det de som får en mildere straffereaksjon da de tok loven i egne hender og gjorde noe mot noen som har gjort noe alvorlig mot dem tidligere. 

Ja, her kommer ditt sanne jeg frem, og den tilsynelatende rasjonelle holdningen din til det hele faller som fisk. Først, jeg er lei meg for at du har opplevd overgrep, men det gir likevel ingen unnskyldning til å bidra til å undergrave rettsstaten. Nei, jeg har nok ikke tenkt å skyve rettsstaten oppi "rattata", det ville uansett ikke hjulpet barna du ønsker å beskytte. Det er mye som kan forbedres med den, inkludert med bedre beskyttelse for barn og unge. Dette har jeg skrevet litt om tidligere. Å la den undergraves helt (Altså i praksis fjernes) vil i alle fall ikke hjelpe hverken barn eller andre som behøver beskyttelse fra en rettsstat. Hvis den velter vil det ikke lenger være noen overgripere som kan etterforskes og dømmes, og svært mange av dem vil gå under radaren og aldri kunne bli avslørt som overgripere i det hele tatt. Det samme gjelder for alle andre typer forbrytelser, både mot mennesker og eiendom. 

Personangrep nytter heller ikke mot meg. Jeg snakket ikke om meg selv her, men at MGO før eller siden møter på feil fyr. Da må de selv ta konsekvensen av det. 

Anonymkode: 0bfa3...ecb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er hvert fall mer fair å banke opp sin egen overgriper, da det jo er en form for selvforsvar slik at vedkommende aldri skader en igjen. Dette med "berettiget harme" er også en del av lovverket. Det betyr ikke at det formelt er greit å gjøre det heller, men om det er forklaring i forkant, så finnes det de som får en mildere straffereaksjon da de tok loven i egne hender og gjorde noe mot noen som har gjort noe alvorlig mot dem tidligere. 

Ja, her kommer ditt sanne jeg frem, og den tilsynelatende rasjonelle holdningen din til det hele faller som fisk. Først, jeg er lei meg for at du har opplevd overgrep, men det gir likevel ingen unnskyldning til å bidra til å undergrave rettsstaten. Nei, jeg har nok ikke tenkt å skyve rettsstaten oppi "rattata", det ville uansett ikke hjulpet barna du ønsker å beskytte. Det er mye som kan forbedres med den, inkludert med bedre beskyttelse for barn og unge. Dette har jeg skrevet litt om tidligere. Å la den undergraves helt (Altså i praksis fjernes) vil i alle fall ikke hjelpe hverken barn eller andre som behøver beskyttelse fra en rettsstat. Hvis den velter vil det ikke lenger være noen overgripere som kan etterforskes og dømmes, og svært mange av dem vil gå under radaren og aldri kunne bli avslørt som overgripere i det hele tatt. Det samme gjelder for alle andre typer forbrytelser, både mot mennesker og eiendom. 

Personangrep nytter heller ikke mot meg. Jeg snakket ikke om meg selv her, men at MGO før eller siden møter på feil fyr. Da må de selv ta konsekvensen av det. 

Anonymkode: 0bfa3...ecb

Nettopp. Man må jo bruke huet, tross alt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er hvert fall mer fair å banke opp sin egen overgriper, da det jo er en form for selvforsvar slik at vedkommende aldri skader en igjen. Dette med "berettiget harme" er også en del av lovverket. Det betyr ikke at det formelt er greit å gjøre det heller, men om det er forklaring i forkant, så finnes det de som får en mildere straffereaksjon da de tok loven i egne hender og gjorde noe mot noen som har gjort noe alvorlig mot dem tidligere. 

Ja, her kommer ditt sanne jeg frem, og den tilsynelatende rasjonelle holdningen din til det hele faller som fisk. Først, jeg er lei meg for at du har opplevd overgrep, men det gir likevel ingen unnskyldning til å bidra til å undergrave rettsstaten. Nei, jeg har nok ikke tenkt å skyve rettsstaten oppi "rattata", det ville uansett ikke hjulpet barna du ønsker å beskytte. Det er mye som kan forbedres med den, inkludert med bedre beskyttelse for barn og unge. Dette har jeg skrevet litt om tidligere. Å la den undergraves helt (Altså i praksis fjernes) vil i alle fall ikke hjelpe hverken barn eller andre som behøver beskyttelse fra en rettsstat. Hvis den velter vil det ikke lenger være noen overgripere som kan etterforskes og dømmes, og svært mange av dem vil gå under radaren og aldri kunne bli avslørt som overgripere i det hele tatt. Det samme gjelder for alle andre typer forbrytelser, både mot mennesker og eiendom. 

Personangrep nytter heller ikke mot meg. Jeg snakket ikke om meg selv her, men at MGO før eller siden møter på feil fyr. Da må de selv ta konsekvensen av det. 

Anonymkode: 0bfa3...ecb

Ja, absolutt, du tenker jo mye mer rasjonelt når du mener det er bedre at jeg dreper overgriperen, enn gir han over til nabovarsel for å stoppe han. 

Jeg bidrar ikke til å undergrave rettstaten, slike som deg bidrar til det, med å stikke hue i sanden å ikke gjøre en dritt for barn som blir sviktet hver dag av staten. Jeg prøver å styrke den, verne barna som også er vår fremtid og det viktigste vi har. Mens du tenker bare på hevn på nabovarsel og tror at nabovarsel faktisk klarer å velte rettstaten. Men tenker faktisk ikke at det er denne "flotte" rettstaten faktisk ikke har klart å stoppe dem, sin skyld 😂

Nei, det var ikke personangrep. Jeg holder ikke på slik som deg. Du fremstiller deg selv som svært hevngjerrig i innleggene dine med all denne gossingen din over at de kan bli banket opp eller drept. Å kalle meg for rednecks er noe helt annet. Bare en latterlig måte å distrahere vekk fra temaet. 

 

Anonymkode: d6dff...71b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke bare være enig i at 

 

1: Selvtekt er ikke OK, uansett om det er en del folk der ute som helst klart hadde fortjent litt av hvert.

2: Det er alt for mange barn som lider, og der trengs at man setter inn riktige ressurser. Bl a at mennesker som er seksuelt tiltrukket av barn får hjelp og ikke blir møtt med stigma. At barn som er utsatt får hjelpen de trenger. At man senker terskelen for bevis-kravene i retten slik det er i dag. At man ikke kutter ned på ressurser til politiet, men at de får mer ressurser å jobbe ut ifra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er imot dette. Henger de ut feil person eller har misforstått noe, er livet til personen med familie ødelagt for alltid. Jeg er for offentliggjøring av register for pedofile domfelte. Dette synes jeg er innafor, det fungerer i andre land. 

Anonymkode: c4fb8...11e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at slike saker er vanskelig å oppklare, fordi det generelt sett er jævlig vanskelig å både etterforske, samt oppklare overgrepssaker?

På en side hadde det vært kjekt å kunne få domfelt alle overgripere, men på den andre siden, så kan man ikke sene standardene for etterforskning eller bevisbyrde - en kan jo tenke seg hvor galt det ville gått da, med tanke på uskyldige dømte (og, nei, loven følger ikke noe prinsipp der det er bedre med et par uskyldige dømte / justismord, dersom det hjelper å bure inn flere faktiske overgripere - før noen prøver seg på den argumentasjonen).

Anonymkode: 24f00...e64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er imot dette. Henger de ut feil person eller har misforstått noe, er livet til personen med familie ødelagt for alltid. Jeg er for offentliggjøring av register for pedofile domfelte. Dette synes jeg er innafor, det fungerer i andre land. 

Anonymkode: c4fb8...11e

Kan ikke du fortelle litt om hvordan et register for pedofile domfelte fungerer?

Er det slik at det ikke finnes pedofili i de landene som offentliggjør register av pedofile domfelte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man forøvrig bør huske på hvilken gruppe dette her faktisk er. 

 

Selvsagt måtte jo Mannegruppa Ottar finne på noe så lavpannet, for så å si alt de driver med skriker tøv. Problemet er at ikke sjeldent har man vært utfor den skuelystne mobben til de som elsker gapestokk av et hvilket som helst slag og det er ikke måte på hva de lirer av seg. Jeg synes det bidrar til å fyre folk opp. Man trenger selvsagt at folk er forbanna for å få ting gjort, men ikke på en måte som kan fremstå splittende og frykt- basert. Faen, vi vet jo i dag at det er ikke den fremmede som står å sikler utenfor en barnehage -grind med en godtepose som er mest farlig for barn. Nei, hvem er de? 

Mange av de er selv barn. Faktisk.

De er fedre, lærere, venner, osv. Folk som kjenner barnet. Sånn sett forstår jeg ikke logikken i det hele tatt med et register. Ville ikke dette bare underbygge samfunnets stereotype oppfatninger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mari Y skrev:

Jeg tror man forøvrig bør huske på hvilken gruppe dette her faktisk er. 

 

Selvsagt måtte jo Mannegruppa Ottar finne på noe så lavpannet, for så å si alt de driver med skriker tøv. Problemet er at ikke sjeldent har man vært utfor den skuelystne mobben til de som elsker gapestokk av et hvilket som helst slag og det er ikke måte på hva de lirer av seg. Jeg synes det bidrar til å fyre folk opp. Man trenger selvsagt at folk er forbanna for å få ting gjort, men ikke på en måte som kan fremstå splittende og frykt- basert. Faen, vi vet jo i dag at det er ikke den fremmede som står å sikler utenfor en barnehage -grind med en godtepose som er mest farlig for barn. Nei, hvem er de? 

Mange av de er selv barn. Faktisk.

De er fedre, lærere, venner, osv. Folk som kjenner barnet. Sånn sett forstår jeg ikke logikken i det hele tatt med et register. Ville ikke dette bare underbygge samfunnets stereotype oppfatninger? 

Da skal jeg forklare det vist du ikke skjønner det. 

Jeg blir forelsket i en kar, gifter meg og får barn med. Det jeg ikke vet er at denne fyren er tidligere dømt for overgrep på barn. Selvfølgelig så lar du far og barn være alene da man ikke vet hva mannen har gjort tidligere og har all tiltro til denne mannen. 

Si barnet vokser opp. Vi har fått mange gode venner der vi bor. Er par vi kjenner godt tilbyr seg å være barnevakt for barnet vårt. Vi stoler på paret og lar de sitte barnevakt. Det jeg ikke vet er at dette paret har forgrepet seg på andre barn de har passet før, og dømt. 

Hadde politiet gjort sin jobb med å varsle, hadde jeg kunne verne barnet mitt mot disse menneskene, men politiet gjør desverre sjeldent det. Så et register ville det gjort det ganske enkelt for meg å hverken få barn med denne mannen eller latt dette venneparet passe barnet mitt. 

Anonymkode: d6dff...71b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da skal jeg forklare det vist du ikke skjønner det. 

Jeg blir forelsket i en kar, gifter meg og får barn med. Det jeg ikke vet er at denne fyren er tidligere dømt for overgrep på barn. Selvfølgelig så lar du far og barn være alene da man ikke vet hva mannen har gjort tidligere og har all tiltro til denne mannen. 

Si barnet vokser opp. Vi har fått mange gode venner der vi bor. Er par vi kjenner godt tilbyr seg å være barnevakt for barnet vårt. Vi stoler på paret og lar de sitte barnevakt. Det jeg ikke vet er at dette paret har forgrepet seg på andre barn de har passet før, og dømt. 

Hadde politiet gjort sin jobb med å varsle, hadde jeg kunne verne barnet mitt mot disse menneskene, men politiet gjør desverre sjeldent det. Så et register ville det gjort det ganske enkelt for meg å hverken få barn med denne mannen eller latt dette venneparet passe barnet mitt. 

Anonymkode: d6dff...71b

 

 

 Vi kan ta det i en bredere kontekst(fordi jeg skjønner nok mer enn du tror, da jeg har lest meg opp på dette fra ulike vinkler og gjort meg opp en mening deretter. Siden du mener jeg ikke forstår) :

 

Det er selvsagt tragisk at du har opplevd dette. Men faktum er: er du sikker på at dette ville vært unngått selv med et offentlig register? 

 

Kan enkelt- skjebner svare for om hvorvidt et register er behjelpelig eller ikke? Nei. Da må man faktisk se på studier som er gjort. Det er det man bygger konklusjoner rundt et offentlig register fra. Det er dokumentert effekt. Er det 100%sikkert at et offentlig register stopper personer fra å forgripe seg på nytt? Nei, det er det faktisk ikke. Det er ren ønsketekning å tro det, faktisk. Personlig tror jeg det er ren ønsketekning å tro at du kan få stopp på at mennesker begår kriminelle handlinger,men det er bare meg(folk har da tross alt drept hverandre minnst helt tilbake til Romas fall. Klarer vi å få folk til å slutte å drepe hverandre? Tvilsomt. Kan vi få til mer fred og Sam-eksistens? Godt mulig. Noen forskere mener jo dette ). Jeg er mer på den at man skal forebygge. Og da må man angripe det der man vet at det faktisk funker. Så langt er det ikke noen bevis på at et offentlig register funker, sorry, det er det ikke. Det er fakta. Slå det opp. Megans Law. Dokumentert positiv effekt? Nei. 

 

Jeg tror man løser dette mer med mer åpenhet slik at barn ser hva de blir utsatt for og snakker om det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan det tenkes at slike saker er vanskelig å oppklare, fordi det generelt sett er jævlig vanskelig å både etterforske, samt oppklare overgrepssaker?

På en side hadde det vært kjekt å kunne få domfelt alle overgripere, men på den andre siden, så kan man ikke sene standardene for etterforskning eller bevisbyrde - en kan jo tenke seg hvor galt det ville gått da, med tanke på uskyldige dømte (og, nei, loven følger ikke noe prinsipp der det er bedre med et par uskyldige dømte / justismord, dersom det hjelper å bure inn flere faktiske overgripere - før noen prøver seg på den argumentasjonen).

Anonymkode: 24f00...e64

Det er nok en del av det. Jeg synes det er helt ufyselig at generelt reflekterte mennesker faller ned i denne intellektuelle gjørma av mangel på logikk,forøvrig 

 

De kan jo starte med å lese Datatilsynets grunnlag, men noe sier meg at en viss AB over her mangler alle moralske skrupler til å ete den artikkelens innhold.

Men uansett: Mener å huske at spesielt voldtektssaker er vanskelig å etterforske. Har jo lest litt på Sverige og hva de gjør for å endre på lovverket slik at flere blir dømt for voldtekt og seksuallovbrudd. Synes folk kan utvide perspektivet litt. Ikke minnst fordi at å etterforske slike saker er vanskelig. Du kan ikke overlate en så vanskelig oppgave til privat- personer. Du skal vite ganske nøyaktig hva du driver med når man etterforsker slike saker. 

Endret av Mari Y
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Mari Y skrev:

 

 

 Vi kan ta det i en bredere kontekst(fordi jeg skjønner nok mer enn du tror, da jeg har lest meg opp på dette fra ulike vinkler og gjort meg opp en mening deretter. Siden du mener jeg ikke forstår) :

 

Det er selvsagt tragisk at du har opplevd dette. Men faktum er: er du sikker på at dette ville vært unngått selv med et offentlig register? 

 

Kan enkelt- skjebner svare for om hvorvidt et register er behjelpelig eller ikke? Nei. Da må man faktisk se på studier som er gjort. Det er det man bygger konklusjoner rundt et offentlig register fra. Det er dokumentert effekt. Er det 100%sikkert at et offentlig register stopper personer fra å forgripe seg på nytt? Nei, det er det faktisk ikke. Det er ren ønsketekning å tro det, faktisk. Personlig tror jeg det er ren ønsketekning å tro at du kan få stopp på at mennesker begår kriminelle handlinger,men det er bare meg(folk har da tross alt drept hverandre minnst helt tilbake til Romas fall. Klarer vi å få folk til å slutte å drepe hverandre? Tvilsomt. Kan vi få til mer fred og Sam-eksistens? Godt mulig. Noen forskere mener jo dette ). Jeg er mer på den at man skal forebygge. Og da må man angripe det der man vet at det faktisk funker. Så langt er det ikke noen bevis på at et offentlig register funker, sorry, det er det ikke. Det er fakta. Slå det opp. Megans Law. Dokumentert positiv effekt? Nei. 

 

Jeg tror man løser dette mer med mer åpenhet slik at barn ser hva de blir utsatt for og snakker om det. 

Det jeg opplevde kunne ikke ha blitt forhindret med et offentlig register. Jeg var første tilfelle som anmeldte. Det han derimot gjør nå kan med 100% sikkerhet forhindres med et offentlig register. Politiet kunne også forhindret det, men har ikke ressurser.  

Selvfølgelig er det vel og bra å snakke om det med barn, men de fleste overgrep begås av folk barnet har TILLIT til. En voksen som konstant skyver grensene til barnet og normaliserer det seksuelle. Jeg visste at fortalte jeg noen om overgrepene, havnet han i fengsel. Jeg trodde dette var noe jeg var skyld i, at jeg tok initiativet. Jeg stolte på han. Ikke visste jeg om all manipulasjon han hadde utsatt meg for, for å kunne gjøre det han gjorde. At han utnytte den tilliten jeg hadde til han. Tom voksne opplever slikt, hvor partneren er voldelig og man vet at vold er ulovlig. Men man blir lurt inn i en slags felle man ikke kommer ut av. Blir avhengig av den kriminelle. 

I tillegg, det tar gj.snitt 17 år før en anmelder overgriperen sin. Det er mye pga skam og redsel, selv som voksen og man vet godt at det som skjedde var feil. Ja, du kan lese så mye du bare ønsker, men det betyr ikke at du forstår det. Som jeg har sagt veldig mange ganger så er det forskjell på teori og praksis. 

Anonymkode: d6dff...71b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg opplevde kunne ikke ha blitt forhindret med et offentlig register. Jeg var første tilfelle som anmeldte. Det han derimot gjør nå kan med 100% sikkerhet forhindres med et offentlig register. Politiet kunne også forhindret det, men har ikke ressurser.  

Selvfølgelig er det vel og bra å snakke om det med barn, men de fleste overgrep begås av folk barnet har TILLIT til. En voksen som konstant skyver grensene til barnet og normaliserer det seksuelle. Jeg visste at fortalte jeg noen om overgrepene, havnet han i fengsel. Jeg trodde dette var noe jeg var skyld i, at jeg tok initiativet. Jeg stolte på han. Ikke visste jeg om all manipulasjon han hadde utsatt meg for, for å kunne gjøre det han gjorde. At han utnytte den tilliten jeg hadde til han. Tom voksne opplever slikt, hvor partneren er voldelig og man vet at vold er ulovlig. Men man blir lurt inn i en slags felle man ikke kommer ut av. Blir avhengig av den kriminelle. 

I tillegg, det tar gj.snitt 17 år før en anmelder overgriperen sin. Det er mye pga skam og redsel, selv som voksen og man vet godt at det som skjedde var feil. Ja, du kan lese så mye du bare ønsker, men det betyr ikke at du forstår det. Som jeg har sagt veldig mange ganger så er det forskjell på teori og praksis. 

Anonymkode: d6dff...71b

Gjør det det? Kansje i ett tilfelle, ja. Men det er ikke dermed sagt at det er slik på generelt grunnlag. Man vet faktisk ikke dette. Det er det dette dreier seg om. Som sagt, les deg opp. Det er ekstremt mye informasjon der ute som sier at det faktisk kan ha en verre effekt. Dette er ikke en behagelig vinkel å se det fra. Men man bør ta dette innover seg ikke desto mindre. Man vet ikke omfanget av tilbakefall osv. Politiet har forøvrig ikke ressurser nettopp fordi regjeringen har gitt politiet mindre ressurser(nærpoliti- reformen). 

 

Så du tenker ikke at å snakke med barn om sex ikke nødvendigvis handler om å normalisere sex med barn? At man bruker dette i barnehagen til og med, for å avdekke seksuelle overgrep. Når du nevner at det skjer med en barnet har tillitt til: Jepp det var også det jeg nevnte over her. Det er også en av flere grunner til at jeg er særdeles lite åpen for bruk av et offentlig register. Nettopp fordi det skjer nesten aldri fra en person barnet ikke kjenner. Både Vox og andre kilder har dokumentert at det var nettopp dette Megans Law ble designet til. Nettopp pga antagelsen om at iom at sex overgripere ikke kan styre seg, så må samfunnet gjøre det. Også pga antagelsen om farlige menn der ute. Så hva er da logikken når dette ikke stemmer i de fleste tilfeller? 

 

Vi vet alle de tragiske sidene ved overgrep. Problemet er at vi vet ikke at et offentlig register vil løse noe. Man er ikke sikker på det. Godt mulig det trengs mer forskning for alt jeg vet, men basert på det jeg vet så langt så vil jeg absolutt si at jeg tar ikke sjanse på å anta noe som helst. I hvert fall ikke at det gjør oss tryggere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det vel og bra å snakke om det med barn, men de fleste overgrep begås av folk barnet har TILLIT til. En voksen som konstant skyver grensene til barnet og normaliserer det seksuelle. Jeg visste at fortalte jeg noen om overgrepene, havnet han i fengsel. Jeg trodde dette var noe jeg var skyld i, at jeg tok initiativet. Jeg stolte på han. Ikke visste jeg om all manipulasjon han hadde utsatt meg for, for å kunne gjøre det han gjorde. At han utnytte den tilliten jeg hadde til han. Tom voksne opplever slikt, hvor partneren er voldelig og man vet at vold er ulovlig. Men man blir lurt inn i en slags felle man ikke kommer ut av. Blir avhengig av den kriminelle. 

Anonymkode: d6dff...71b

Slike traumatiske erfaringer du har gjort med mennesker du har hatt tillit til kan dessverre ikke forhindres av verken loven, mannegruppa ottar, et utuktregister eller politiet.

Hvordan? Det går ikke. Politiet kan ikke være hjemme hos deg 24/7. Mannegruppa Ottar kan ikke forhindre mennesker i å gjøre handlinger, politiet kan du kontakte etter at det er har skjedd noe, - og loven er like flyktig som den er uvirkelig.

Loven sier at det er forbudt å krenke menneskers privatliv, men det forhindrer ikke mannegruppa ottar i å bryte loven.

Det du fantaserer om, - en verden hvor riddere som mannegruppa ottar jakter og forhindrer monstre er bare eventyr.

At en person du har tillit til bryter tilliten hvordan kan vi forhindre det? Javel så brant du deg fordi du stolte på et menneske. Okay, illusjonene om livet brast, - handler det ikke om å komme seg videre? Skal du leve i fortiden? Vel du ble manipulert, - disse livserfaringene er jo gull verdt. Kanskje du fikk dem litt tidlig i livet og ikke senere i livet, men er ikke summen av alle erfaringene dine deg som resultat? Skulle du ønske du ikke visste om livets brutalitet? At du aldri hadde blitt utsatt for mistillit og falske løfter? At du ikke kjente til menneskeheten bakside og folks trang til å påføre andre skade?

Skulle du heller ønske du var naiv, uviten og godtroende?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Mari Y skrev:

Gjør det det? Kansje i ett tilfelle, ja. Men det er ikke dermed sagt at det er slik på generelt grunnlag. Man vet faktisk ikke dette. Det er det dette dreier seg om. Som sagt, les deg opp. Det er ekstremt mye informasjon der ute som sier at det faktisk kan ha en verre effekt. Dette er ikke en behagelig vinkel å se det fra. Men man bør ta dette innover seg ikke desto mindre. Man vet ikke omfanget av tilbakefall osv. Politiet har forøvrig ikke ressurser nettopp fordi regjeringen har gitt politiet mindre ressurser(nærpoliti- reformen). 

 

Så du tenker ikke at å snakke med barn om sex ikke nødvendigvis handler om å normalisere sex med barn? At man bruker dette i barnehagen til og med, for å avdekke seksuelle overgrep. Når du nevner at det skjer med en barnet har tillitt til: Jepp det var også det jeg nevnte over her. Det er også en av flere grunner til at jeg er særdeles lite åpen for bruk av et offentlig register. Nettopp fordi det skjer nesten aldri fra en person barnet ikke kjenner. Både Vox og andre kilder har dokumentert at det var nettopp dette Megans Law ble designet til. Nettopp pga antagelsen om at iom at sex overgripere ikke kan styre seg, så må samfunnet gjøre det. Også pga antagelsen om farlige menn der ute. Så hva er da logikken når dette ikke stemmer i de fleste tilfeller? 

 

Vi vet alle de tragiske sidene ved overgrep. Problemet er at vi vet ikke at et offentlig register vil løse noe. Man er ikke sikker på det. Godt mulig det trengs mer forskning for alt jeg vet, men basert på det jeg vet så langt så vil jeg absolutt si at jeg tar ikke sjanse på å anta noe som helst. I hvert fall ikke at det gjør oss tryggere. 

Som jeg har sagt tidligere, offentlig register eller ei, det viktigste er at barn blir vernet godt nok mot overgripere. Som jeg også har sagt ørten ganger, det skjer ikke i Norge. Skal vi da stå å se på, eller faktisk gjøre noe? 

Lese meg opp? Så vidt jeg husker var det jeg som ga deg linken om forskningen på et offentlig register i USA. Du ser veldig svart hvitt på det. Den andre linken du kommenterte gikk inn i hver stat og sa hva som fungerte og hva som ikke fungerte og hvorfor. At hver stat praksiserer dette ulikt. Noen stater har tom barn med på registeret. Også Mike på 70 år som blottet seg for Olga på 90 år. Det ville vært svært lite hensiktsmessig å ha med i et slikt register. Tror heller du burde lese deg opp, være med i selvhjelpsgrupper for overgrepsutsatte, jobbe for bedre vern for barn, føle på hvor håpløst det er, følge med på saker som handler om overgrep på barn osv. Det er ganske tydelig at du leser litt her og der uten å forstå sammenhenget, det er et svært kompleks tema og noen timer med Google søk gjør en ikke en ekspert. 

Så du mener vi ikke skal innføre et offentlig register fordi vi ikke vet om det hjelper. Vet du, de vet svært lite om hva som hjelper og ikke hjelper. Skal vi da bare la vær å gjøre noe? Nei, vi må prøve ut ting. De har nå prøvd ut samtaler med dømte overgripere. En undersøkelse fra England viste at dette førte til enda større tilbakefall. Da har de nå tatt vekk denne behandlingen og prøver nå noe nytt. 

Anonymkode: d6dff...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg har sagt tidligere, offentlig register eller ei, det viktigste er at barn blir vernet godt nok mot overgripere. Som jeg også har sagt ørten ganger, det skjer ikke i Norge. Skal vi da stå å se på, eller faktisk gjøre noe? 

Lese meg opp? Så vidt jeg husker var det jeg som ga deg linken om forskningen på et offentlig register i USA. Du ser veldig svart hvitt på det. Den andre linken du kommenterte gikk inn i hver stat og sa hva som fungerte og hva som ikke fungerte og hvorfor. At hver stat praksiserer dette ulikt. Noen stater har tom barn med på registeret. Også Mike på 70 år som blottet seg for Olga på 90 år. Det ville vært svært lite hensiktsmessig å ha med i et slikt register. Tror heller du burde lese deg opp, være med i selvhjelpsgrupper for overgrepsutsatte, jobbe for bedre vern for barn, føle på hvor håpløst det er, følge med på saker som handler om overgrep på barn osv. Det er ganske tydelig at du leser litt her og der uten å forstå sammenhenget, det er et svært kompleks tema og noen timer med Google søk gjør en ikke en ekspert. 

Så du mener vi ikke skal innføre et offentlig register fordi vi ikke vet om det hjelper. Vet du, de vet svært lite om hva som hjelper og ikke hjelper. Skal vi da bare la vær å gjøre noe? Nei, vi må prøve ut ting. De har nå prøvd ut samtaler med dømte overgripere. En undersøkelse fra England viste at dette førte til enda større tilbakefall. Da har de nå tatt vekk denne behandlingen og prøver nå noe nytt. 

Anonymkode: d6dff...71b

Dette er problemet ditt. Du er for følelsestyrt. Vi kan ikke lage lover og et rettssystem basert på følelser. Desverre. 

Du ønsker innføre et SVÆRT inngripende og omfattende system med register, selv om du ikke vet om det hjelper eller ikke. La oss bare prøve ut noe liksom, så får vi bare knuse noen egg på veien. Det er jo helt sinnsyk tankegang. 

Og så spør du retorisk om vi bare skal la være å gjøre noe. Svaret er nei. Det gjøres faktisk ganske masse i dag. Overgripere blir faktisk etterforsket og dømt av og til, men desverre ikke ofte nok. Man kunne selvsagt ha tatt flere, dersom man hadde hatt flere ressurser, men da måtte man igjen ha hentet pengene fra et sted. Så hva synes du skal ryke? Litt flere elever i hver klasse? Legge ned et sykehus i Nord Norge? Litt lavere pensjon for minstepensjonistene?

Poenget her er at alle skulle selvsagt ønske at det ble begått færre overgrep mot barn. Men for å få prioritert det, må noe annet nedprioriteres. Og det virker som om det er en balanse vi har funnet som de fleste nordmenn er nogenlunde tilfredse med. Derfor er det ikke denne voldsomme støtten i befolkningen som du ønsker deg. Derfor er det så vanskelig å få folk til å "åpne øynene". Folk er generelt fornøyd med dagens ordning. 

DET min venn, er det som kalles demokrati. Og det MGO gjør er å ta loven i egne hender. Det er ulovlig og udemokratisk. Hvis de har såååå lyst til å endre loven så får de starte et parti da, få flertall og så er det bare å endre. Hvorfor gjør det ikke det? Å, ja, stemmer FORDI DE HAR IKKE BRED STØTTE I BEFOLKNINGEN 🙄

Anonymkode: 313bd...c37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har vi han igjen ja, brått slutt på den konstruktive tonen.

Disse rednecks nabovarsler bøllene som greier å ødelegge livet til helt uskyldige mennesker, bare fordi de er så seriøse å forveksle navn!

Det er hevn og makt som driver disse menneskene, og det de holder på med er ulovlig og bør straffes.

Borgervern hører ikke hjemme i et demokrati!

Anonymkode: f43d7...3ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...