Gå til innhold

Mannegruppa Ottar og uthenging av pedofile

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du ser ingen problemer med at uskyldige mennesker dømmes?

Anonymkode: ba39a...990

Det har jeg ikke sagt. I overgrepssaker så skal det ganske mange og sterke bevis til for å bli dømt, derfor henlegges de fleste overgrepssaker. Mye strengere krav til bevis enn i de fleste andre saker. Så ikke så bekymret for at det skjer. 

Anonymkode: d6dff...71b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Mari Y skrev:

Da må man lese det i kontekst. For om du leser hele konteksten så ser du at de også skriver at resultatene er svake, at resultatene hevder ganske sprikende ting. Ergo, ikke et bevis for at det fungerer. 

Jo, det er forsket på. Det er også det kilden hevder. Den hevder ikke at det ikke er forsket på. Den hevder bare at forskning når det gjelder behandling for personer på registeret er begrenset. Det er bare å slå opp så ser du at det er forsket på. Men om det er begrenset eller ikke er ikke nødvendigvis et viktig argument. Man kan helt klart også komme frem til en solid konklusjon også med begrenset materiale. 

Det er det nok. Men det er ikke dermed sagt at det er et bevis på at registrert fungerer. Du har selv lenket til en kilde som hevder at det ikke finnes solide bevis. Jeg kan også lenke til flere kilder som hevder nettopp det samme. Bare det at det er sprikende peker i retning av at det ikke finnes håndfaste bevis. Så må man lese forskning med varsomhet

Det er akkurat det jeg også sier og sa fra starten av. Det er heller ikke bevis for at det ikke fungerer. Mer forskning må til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser ingen problemer med at uskyldige mennesker dømmes?

Anonymkode: ba39a...990

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller uskyldig fikk navn og bilde spredt utover som pedofil av Nabovarsel, fordi navnet ble forvekslet med en annens?

Anonymkode: f43d7...3ac

Ser dere ingen problem med at systemet slik det er i dag ikke fungerer godt nok eller beskytter barn i tilstrekkelig grad mot å oppleve seksuelle overgrep?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare takke deg for at du holder deg saklig og ikke kommer med personangrep 🙏 

Her er noe av det jeg påpekte ang gjentagelsefare og svar til Grøndahl: 

"Men er Grøndahls postander riktig? Hva sier egentlig forskningen om gjentagelsesrater for overgrep?

For det første har det liten hensikt å kun referere norsk forskning når det gjelder overgrep. Det skyldes at det produseres lite relevant forskning på temaet her hjemme. Tallene jeg henviser til her er derfor hovedsakling hentet fra USA der det forskes mye, og antall deltagere i studiene er høyere. Også Grøndahl og andre som forsker på overgrepsproblematikk må ut av landet for å hente kunnskaper. Når Grøndahl henviser til 10%, så betyr det tallet ikke hvor mange som begår nye overgrep, men hvor mange av de tidligere dømte overgriperne som blir tatt for, og på nytt dømt for seksuelle overgrep. Som du straks vil se, er henvisning til 10% gjentagelsesfare en øvelse med tall som indikerer at noen forsøker å snakke ned gjentagelsesfaren."

https://www.dagsavisen.no/debatt/usant-fra-forskerhold-om-gjentagelsesfare-for-sexuelle-overgrep-mot-barn-1.861913

Ang Barnas trygghet så er alt de gjør lovlig. De samarbeider med politiet, har foredrag på blant annet skoler og barnehager og jobber mye med forebyggende arbeid. Tenkte du kanskje på nabovarsel? 

Det er ikke slik at det Barnas Trygghet gjør er 100% lovlig. Her roter du. De ble kritisert av politiet senest i 2019 etter å ha aksjonert. Det å ta loven i egne hender for å drive selvtekt er ikke lov. 

Jeg synes uansett det virker som du blander her. For du tar ikke utgangspunkt i tilbakefall, men overgrep som ikke enda er avdekket. Jeg stoler på hva flertallet av ekspertene både i Norge og i resten av verden mener. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat det jeg også sier og sa fra starten av. Det er heller ikke bevis for at det ikke fungerer. Mer forskning må til. 

Tja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Mari Y skrev:

Det er ikke slik at det Barnas Trygghet gjør er 100% lovlig. Her roter du. De ble kritisert av politiet senest i 2019 etter å ha aksjonert. Det å ta loven i egne hender for å drive selvtekt er ikke lov. 

Jeg synes uansett det virker som du blander her. For du tar ikke utgangspunkt i tilbakefall, men overgrep som ikke enda er avdekket. Jeg stoler på hva flertallet av ekspertene både i Norge og i resten av verden mener. 

Så fordi overgrepene ikke er avdekket så går det ikke som tilbakefall? Jeg tar utgangspunkt i begge deler. Man kan ikke utelukke overgrep som ikke er avdekket, det er like mye overgrep og inngår selvsagt i statistikken. Såklart vil statistikken se mye bedre ut hvis vi kun tar med de som er dømt for andre gang, men det er jo langt i fra reelle tall, for det er ganske sjeldent at man blir dømt for overgrep. Tom han eksperten du henviste til sier jo at det er mørketall. 

En annen ting som ikke tas i betrakning er tidsperspektivet. Det sier ikke Grøndahl noe om som jeg fant ihvertfall, men som er svært relevant. Jo lengre tid fra en er dømt, jo større sannsynlighet for gjentagelse. 

Jeg forholder meg også til hva de fleste eksperter sier, hva regjeringen sier og hva politikere sier når det kommer til gjentagelsefare. Og det inkl alle tilbakefall, både dømte og ikke dømte. Så får vi heller være enige om å være uenige. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.thestar.com/news/insight/2013/12/22/is_pedophilia_a_sexual_orientation.html

Jeg synes at man skal være forsiktig med å stigmatisere en hel gruppe mennesker basert på hva de er tiltrukket av, i alle fall. Der har samfunnet lang vei igjen å gå. Å erkjenne at ikke alle pedofile er monstre som venter på å forgripe seg på barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabovarsel på instagram, der legger han ut bilder og nabn i storyen. Synes det er helt greit. Mye søppel rundt i nabolagene.

Anonymkode: 824bd...519

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så fordi overgrepene ikke er avdekket så går det ikke som tilbakefall? Jeg tar utgangspunkt i begge deler. Man kan ikke utelukke overgrep som ikke er avdekket, det er like mye overgrep og inngår selvsagt i statistikken. Såklart vil statistikken se mye bedre ut hvis vi kun tar med de som er dømt for andre gang, men det er jo langt i fra reelle tall, for det er ganske sjeldent at man blir dømt for overgrep. Tom han eksperten du henviste til sier jo at det er mørketall. 

En annen ting som ikke tas i betrakning er tidsperspektivet. Det sier ikke Grøndahl noe om som jeg fant ihvertfall, men som er svært relevant. Jo lengre tid fra en er dømt, jo større sannsynlighet for gjentagelse. 

Jeg forholder meg også til hva de fleste eksperter sier, hva regjeringen sier og hva politikere sier når det kommer til gjentagelsefare. Og det inkl alle tilbakefall, både dømte og ikke dømte. Så får vi heller være enige om å være uenige. 

Det er vel mer det at tall må sees justert etter hva man måler det opp mot. Jeg er ingen ekspert, men jeg synes det virker som lett trekker forhastede konklusjoner her? Jeg tror nok Grøndahl også vet at det er mange mørketall. Han jobber med denne problematikken,tross alt. Men jeg tenker at man bør skille mellom tall samlet sett og tall fordelt på grupper. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nabovarsel på instagram, der legger han ut bilder og nabn i storyen. Synes det er helt greit. Mye søppel rundt i nabolagene.

Anonymkode: 824bd...519

Det er ikke OK. Ikke minnst er det heller ikke lov. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mari Y skrev:

https://www.thestar.com/news/insight/2013/12/22/is_pedophilia_a_sexual_orientation.html

Jeg synes at man skal være forsiktig med å stigmatisere en hel gruppe mennesker basert på hva de er tiltrukket av, i alle fall. Der har samfunnet lang vei igjen å gå. Å erkjenne at ikke alle pedofile er monstre som venter på å forgripe seg på barn. 

Helt klart at ikke alle pedofile er overgripere og omvendt. Mange ønsker hjelp, men får ikke den hjelpen de trenger. Det må gjøres noe med, og vet at regjeringen jobber med saken. De har blant annet nå startet et lavterskeltilbud, etter å stengt det ned en periode, hvor disse kan henvende seg til. Det er vel og bra, å håper virkelig det hjelper de som trenger det og oppsøker tilbudet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, så du gjør bokstavelig talt ALT du kan for å forhindre overgrep mot barn?

Jeg får nemlig inntrykk av at du i teorien kunne gjort mer, men prioriterer ting som fritid, familien din, egen helse osv. 

Og hvis det er slik, at du i teorien kunne gjort litt mer for å forhindre overgrep, men prioriterer andre ting (som fritid, familie, helse osv.), hvordan kan du si at vi som mener MGO må slutte med det tullet sitt tar feil, når vi velger å prioritere ting som rettsstaten, vern mot lynsjemobber osv., uten å være en hykler? 

Poenget er at både dere som støtter opp om MGO, og vi som er mot det de driver med, begge sider, synes det er greit å "ofre" barn til overgripere, uten at noen av oss liker det. Vi som står mot det MGO driver med, ofrer barna for å blant annet opprettholde viktige rettsprinsipper som hele vårt demokrati og velferdssamfunn bygger på. 

Dere som er for MGOs nabovarsel ofrer barna for blant annet deres egen fritid. For det er en kjennsgjerning, at hvis sånne som deg virkelig ville, så kunne du LETT ha ofret om så bare å noen få timer ekstra i uken på å jobbe frivillig mot overgrep av barn. Og siden du velger å ikke gjøre det (jeg tror nemlig ikke på at du bokstavelig talt ikke har noe fritid uten barna dine), så er du en hykler siden du "lar" barn bli utsatt for overgrep. ("lar" som i den forstand at du kunne gjort mer for å forhindre det.)

Håper dette var forståelig 😊 hver dag er hver av oss nødt til å gjøre umulige, grusomme oppveinger av ting mot hverandre, og hver dag prioriterer vi bort noe kjempeviktig. Det betyr overhodet ikke at vi støtter det som skjer. Det betyr at jeg vi prioriterer noe annet enda høyere. 

Anonymkode: 313bd...c37

AB, jeg er mye enig i det du sier. Jeg tror det bare er kilden til en massiv skremselspropaganda. Bl a så kan man lese James Cantor, og jeg tenker det sier mye om at det sosiale stigmaet mot det å ha en pedofil legning er ikke OK. Som med mye annet. Det er overgriperne som må straffes. Og der må vi ha bedre og mer forsvarlig innsats for å forebygge og straffe. 

Når det er sagt, så synes jeg du kunne vært mer saklig

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, Mari Y skrev:

AB, jeg er mye enig i det du sier. Jeg tror det bare er kilden til en massiv skremselspropaganda. Bl a så kan man lese James Cantor, og jeg tenker det sier mye om at det sosiale stigmaet mot det å ha en pedofil legning er ikke OK. Som med mye annet. Det er overgriperne som må straffes. Og der må vi ha bedre og mer forsvarlig innsats for å forebygge og straffe. 

Når det er sagt, så synes jeg du kunne vært mer saklig

Ja enig, kunne absolutt vært mer saklig. Lot meg provosere, skal prøve hardere neste gang. Men jeg har jo rett læll 🤷‍♂️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, så du gjør bokstavelig talt ALT du kan for å forhindre overgrep mot barn?

Jeg får nemlig inntrykk av at du i teorien kunne gjort mer, men prioriterer ting som fritid, familien din, egen helse osv. 

Og hvis det er slik, at du i teorien kunne gjort litt mer for å forhindre overgrep, men prioriterer andre ting (som fritid, familie, helse osv.), hvordan kan du si at vi som mener MGO må slutte med det tullet sitt tar feil, når vi velger å prioritere ting som rettsstaten, vern mot lynsjemobber osv., uten å være en hykler? 

Poenget er at både dere som støtter opp om MGO, og vi som er mot det de driver med, begge sider, synes det er greit å "ofre" barn til overgripere, uten at noen av oss liker det. Vi som står mot det MGO driver med, ofrer barna for å blant annet opprettholde viktige rettsprinsipper som hele vårt demokrati og velferdssamfunn bygger på. 

Dere som er for MGOs nabovarsel ofrer barna for blant annet deres egen fritid. For det er en kjennsgjerning, at hvis sånne som deg virkelig ville, så kunne du LETT ha ofret om så bare å noen få timer ekstra i uken på å jobbe frivillig mot overgrep av barn. Og siden du velger å ikke gjøre det (jeg tror nemlig ikke på at du bokstavelig talt ikke har noe fritid uten barna dine), så er du en hykler siden du "lar" barn bli utsatt for overgrep. ("lar" som i den forstand at du kunne gjort mer for å forhindre det.)

Håper dette var forståelig 😊 hver dag er hver av oss nødt til å gjøre umulige, grusomme oppveinger av ting mot hverandre, og hver dag prioriterer vi bort noe kjempeviktig. Det betyr overhodet ikke at vi støtter det som skjer. Det betyr at jeg vi prioriterer noe annet enda høyere. 

Les hva jeg tidligere har skrevet om demokratiet, rettsystemet og nabovarsel. Hadde du lest det og forstått hadde du ikke trengt å kommet med den sammenligningen. 

Synes det er trist at jeg har blitt en søppelkasse her for jeg blir kalt alt fra pedofil selv, rednecks, monster, mislykka til hykler. At min overgrep historie ikke er sann, at jeg kun er etter hevn etc. Men jeg er med på "leken" så får vel tåle det? 

Du aner ikke hvor mye jeg har ofret for å hindre overgrep og det du skriver river faktisk ganske hardt i meg. Veldig unødvendig og sårende.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les hva jeg tidligere har skrevet om demokratiet, rettsystemet og nabovarsel. Hadde du lest det og forstått hadde du ikke trengt å kommet med den sammenligningen. 

Synes det er trist at jeg har blitt en søppelkasse her for jeg blir kalt alt fra pedofil selv, rednecks, monster, mislykka til hykler. At min overgrep historie ikke er sann, at jeg kun er etter hevn etc. Men jeg er med på "leken" så får vel tåle det? 

Du aner ikke hvor mye jeg har ofret for å hindre overgrep og det du skriver river faktisk ganske hardt i meg. Veldig unødvendig og sårende.  

Jeg er lei meg for at du blir lei deg, men poenget mitt står fortsatt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplever mye av det samme, men med motsatt fortegn. Fordi jeg er redd barn skal komme unødig til skade fordi folk ikke er forsiktige. Og de som da leser dette blir rasende. Jeg tror mange ikke fanger opp den siden ved borgervern som kan gjøre mer skade enn godt. Samtidig kan det også være et tegn på at samfunnet bør gjøre mer for å forebygge. Det sagt, tror jeg ikke at voldsomme skremselspropaganda osv funker 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...