Gå til innhold

White lives don't matter?

Rosa blomst

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Klossmajor skrev:

Angående de to videosnuttene....hvordan kan vi vite at ikke dette er to pøbeltilfeller der ofrene like gjerne kunne ha vært svarte?

Jo, de kunne vært. Poenget er at når hvite angripes, så er det ingen bevegelser, protester og anklager i rasisme. Og det er oppsiktsvekkende.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, Drizzt skrev:

Jo, de kunne vært. Poenget er at når hvite angripes, så er det ingen bevegelser, protester og anklager i rasisme. Og det er oppsiktsvekkende.

Nei, det er jo ikke oppsiktsvekkende i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2020 den 11.27, HalldirV2 skrev:

Så du mener høyreekstreme ikke driver aktivisme? Og hvilke ofre er det du mener jeg skylder på?

Jeg mener at utviklingen av det dårlige forholdet i stor grad skyldes høyrevridde aktivister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Klossmajor skrev:

Jeg vil trekke en parallell til et tilfelle på en skole i USA. Tilfellet vises fra ca 1:18 til 1:50 i denne YouTube-snutten. På et såkalt Multicultural Student Center informerer en svart kvinne om at det befinner seg for mange hvite i et område for fargede (eller POC - "people of color" som hun sier), så de hvite bes om å forlate området da hun hevder enkelte fargede blir ukomfortable med for mange hvite i rommet. Utspillet hennes blir møtt med applaus. Det er nesten så man ikke vet om man skal le eller grine. Opptrinnet er selvfølgelig av den skandaløse sorten, men hva jeg biter meg enda mer merke i er responsen til han som trekker fram dette. Officer Tatum, som han kaller seg, mener at hun bør utvises fra skolen for hva hun lirer av seg i videoklippet. Jeg mener imidlertid det ville vært en for sterk respons for noe hun antakelig gjør i god tro. I stedet for å kaste henne på hue og ræva ut, bør hun heller gis en grundig forklaring for hvorfor hennes opptreden er usmakelig, og gis en sjanse til å bedre seg selv. Det samme mener jeg burde være tilfellet for Burnleys reaksjon mot Jake Hepple. Det er 60 tilhengere som skal ha vært med å finansiere flyvningen med banneret. For en liten klubb som Burnley er det ikke et ubetydelig antall tilhengere de risikerer støter fra seg med en såpass nådeløs reaksjon. Møt dem med dialog, ikke umiddelbar ekskludering.

Artig eksempel. Se så hysteriske enkelte folk blir når en farget kvinne får noen privilegier som ikke hvite får. Det vi ser i videoen er jo måten afroamerikanere har blitt behandlet på av systemet i alle år. Nesten så jeg tror videoen av den afroamerikanske jenta er bevisst for å understreke nettopp dette poenget - hvordan de samme som mener svarte ikke har blitt diskriminert selv reagerer voldsomt når hvite blir utsatt for det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, likestilling skrev:

Hva tror dere ville skjedd hvis det var hvite som gjorde dette mot svarte? Det er vanskelig å være uenig i at det er systematisk rasisme i USA nå...

Her er en annen video med fyrverkeri... kreativt!

Ja, dette er jo egentlig også et symbol på hvordan svarte har blitt behandlet av hvite i USA. Når du nå reagerer på disse videoklippene, hvorfor måtte det oppstå en situasjon der rollene er snudd om for at du skal reagere? Hvorfor har du ikke reagert på den systematiske og systemiske undertrykkingen og diskrimineringen mot afroamerikanere gjennom alle år?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Jegern Puahate skrev:

Sånn går nå dagene.  Om oppegående folk i vesten enda ikke våkner opp etter alt dette åpenbare hysteriet og hykleriet så kan det gå til helvete for min del, da får en som fortjent.

Du skjønner ikke. Det er du og dine meningsfeller som fremstår som hyklere fordi dere har godtatt slikt mot svarte i alle år, mens dere klikker i vinkel når rollene blir snudd for en ørliten stund.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Drizzt skrev:

All lives matter. Sånn er det. Å ta avstand fra at hvite liv har verdi betyr bare at man er rasist mot hvite mennesker.

Hvem har tatt avstand fra at hvite liv har verdi? Det du gjør ved å si det betyr at du ikke anerkjenner BLM og deres agenda, noe som igjen viser at BLM har rett. Oops.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, jabx skrev:

Jeg mener at utviklingen av det dårlige forholdet i stor grad skyldes høyrevridde aktivister.

Jeg mener du tar feil, og at du er for ensidig og selektiv i din forståelse av problematikken. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Lodifor skrev:

Det er bare en myte at svarte blir dårligere behandlet enn hvite. Hvite blir faktisk tråkket på hele tiden. De kan ikke skrive at de betyr noe uten å bli angrepet.

Hvorfor skal hvite skrive at de betyr noe? Det er jo hvite som sitter med all makten og som har utøvd denne makten i alle år. Det blir litt patetisk at de som sitter med makten skal sitte og insistere på at de betyr noe. Hallo? Det er de som har makten, for faen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Drizzt skrev:

Fordi hvite ikke utsettes for systematisk og systemtisk rasisme på samme måte som svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Jeg mener du tar feil, og at du er for ensidig og selektiv i din forståelse av problematikken. 

Ikke noe mer ensidig og selektiv enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kontekst og sosial intelligens er nøkkelord her.

Det å peise på meg 'white/all lives matter' nå, vitner om både manglende forståelse for kontekst, samt fullstendig manglende sosial intelligens.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Jeg synes alle kan være enige om at alle menneskeliv er like mye verdt, og det tror jeg faktisk stort sett de aller fleste også mener og skjønner.

Med det som utgangspunkt kan vi også innrømme at "blacks" er overrepresentert i mange statistikker ingen ønsker å være i. Da kan vi løse problemer. Jeg har ingen tro på at svarte er ondere enn hvite. Ikke at de er mer kriminelle av natur heller. Her har både svarte og hvite, for å velge denne grove inndelingen, en stor jobb å gjøre. Men så lenge problemer ikke kan diskuteres åpent pga politisk korrekthet, da blir ikke problemene løst. Du løser ikke problemer ved å fortie og fornekte.

Merkelig at verden ikke klarer å reagere på annen måte enn med hysteri og demonstrasjoner. Det at statuer over hvite slaverimotstandere fra 1800-tallet rives ned er forresten en fin bekreftelse på hvor idiotisk mennesket er når det er hysterisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Drizzt skrev:

Saken dreier seg i bunn om systematisk rasisme, som gjør at svarte i langt større grad blir utsatt for negative hendelser, spesielt i USA.

Det er ingen som benekter at hvite også har vært utsatt for rasistisk motivert vold, men det kan ikke på noen som helst måte sammenliknes med systematisk rasisme. En slik systematisk diskriminering har aldri hvite i Vesten blitt utsatt for. 

Du må skille på hva du faktisk diskuterer. Det går nemlig an å ha flere problemstillinger på bordet samtidig...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
40 minutter siden, jabx skrev:

Artig eksempel. Se så hysteriske enkelte folk blir når en farget kvinne får noen privilegier som ikke hvite får. Det vi ser i videoen er jo måten afroamerikanere har blitt behandlet på av systemet i alle år. Nesten så jeg tror videoen av den afroamerikanske jenta er bevisst for å understreke nettopp dette poenget - hvordan de samme som mener svarte ikke har blitt diskriminert selv reagerer voldsomt når hvite blir utsatt for det samme.

Tidsperioden afroamerikanere ble systematisk behandlet tilsvarende må man flere generasjoner tilbake i tid for å finne. Den som blir hysterisk i dette klippet er jo svart selv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, jabx skrev:

Hvorfor skal hvite skrive at de betyr noe? Det er jo hvite som sitter med all makten og som har utøvd denne makten i alle år. Det blir litt patetisk at de som sitter med makten skal sitte og insistere på at de betyr noe. Hallo? Det er de som har makten, for faen!

At hvite sitter med all makten og har utøvd denne makten i alle år er en ekstrem overdrivelse. Har du glemt hvem som sist satt i presidentstolen i åtte år og hvem som var utenriksministre i periodene før det? Verden går framover.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, jabx skrev:

Fordi hvite ikke utsettes for systematisk og systemtisk rasisme på samme måte som svarte.

At svarte i USA har blitt utsatt for en systematisk rasisme vitner slavetiden om. At det fortsatt er systematisk rasisme av svarte i USA er det delte meninger om. F.eks er det ordninger på plass som gir svarte fordeler i utdanningssystemet - ordninger som særlig er til ulempe for gule.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, maskinisten skrev:

Saken dreier seg i bunn om systematisk rasisme, som gjør at svarte i langt større grad blir utsatt for negative hendelser, spesielt i USA.

Det er ingen som benekter at hvite også har vært utsatt for rasistisk motivert vold, men det kan ikke på noen som helst måte sammenliknes med systematisk rasisme. En slik systematisk diskriminering har aldri hvite i Vesten blitt utsatt for. 

Du må skille på hva du faktisk diskuterer. Det går nemlig an å ha flere problemstillinger på bordet samtidig...

Det er mange som benekter det. Verden er ikke bare Vesten og det er systematisk diskriminering av hvite i USA i utsatte strøk, for å kalle dem sånn. Det er et godt kjent, men veldig underkommunisert og ganske lite pk faktum. Som jeg skrev før i dette forumet - jeg savner nyansene i debatten og klare ståsteder mot rasisme uansett hvem som utsettes for det. Diskusjonen er ensidig, ensporet og dreier seg kun om rasisme mot svarte. For veldig mange er det slik at rasisme mot hvite ses på som noe positivt og/eller ikke-eksisterende.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...