Gå til innhold

Hvordan hive ut samboer og stesønn raskest mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du får gi ham en dato om en dag eller to og informere at du får politiet til å komme og hive ham ut etter det... blir kanskje ikke mer forhold, men høres jo ikke ut som et tap akkurat det heller....

du kan faktisk det, han er per nå en uønsket inntrenger, det er faktisk ikke lov å bo i andres hus uten invitasjon eller kontrakt...

Endret av pautina
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring politiet og si at du ba din eks om å flytte for en måned siden uten at han har gjort dette, og be om råd. Så har du ryggen fri hvis de sier at du kan skifte lås og kaste han ut på dagen.

Anonymkode: a5604...a58

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du bare være streng. Det handler om forholdet til sønnen din.  I morgen kjøper du ekser og plastposer. Hvis han selv ikke pakker gjør du det for han. Så bærer du det ut, og hvis han vil ha tingene sine får han følge etter. 

 

Anonymkode: 66d1e...a92

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når stesønn truer din egen sønn med juling er det ikke "noe å ta opp" men rett ut, din lykke er ikke verdt å traumatisere ditt barn på. Mener ikke å være Mister Dømmende Etterpåklok her, men synes det er verdt å si dette tilfelle andre er i samme sitiasjon.

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at han unnskylder med leiemarkedet er dårlig pga korona situasjonen er bare tull 😂

eksen min dro ut i lengre baner med å flytte pga dårlig leiemarked. Jeg tok flere Finn-søk og fant flere leiligheter. Kastet han ut og han bodde hjem til moren sin i 6 mnd før hun kastet han ut også. Fant seg leilighet fort da 😂😂 

kun unnskyldinger og alt er bare tull. Alle har familie å flytte til i mellomtiden. Du kan da være proaktiv og ta noen telefoner til folk som leier ut leiligheter? Skaff han visninger. Drar han ikke og finner seg leilighet så er det kun unnskyldninger for å slippe. 

Anonymkode: e2476...caf

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skrev ikke leiekontrakt, hadde kun en muntlig avtale (som han ikke har forholdt seg til). Jeg har sagt ifra igjen at han må forte seg med å finne leilighet, men fikk beskjed av han at det var tøft leiemarked pga koronaen. 

Anonymkode: fb908...76c

Det kan godt hende leiemarkedet er tøft, men i denne perioden, hvor jeg nå antar dere er ekser, og han venter på ny leilighet, så skal i hvert fall ikke sønnen komme på samvær! Han kan ha samvær med sønnen sin andre steder. Har du sjekket at det stemmer at leiemarkedet er vanskelig? Han må jo bare ta til takke med det han kan få, nytter ikke å være kresen når du bor i eksen hus og hun ikke vil ha deg der. 

Hvis det ikke blir endringer snarest, hadde jeg tatt en telefon til politiet og forhørt meg om hva slags rettigheter jeg har. Det er mulig barnevernet også kan bistå, for de kan vel kobles inn i forbindelse med at stesønnen din er voldelig mot din sønn og ta en alvorsprat med samboeren din. I og med at stesønnen din helt tydelig har et annet alternativ til bosted, et sted hvor han tydeligvis også egentlig skal oppholde seg i følge samværsavtalen, tror jeg det er en smal sak for barnevernet å nekte stesønnen din tilgang til boligen din. Samboeren din vil da havne i trøbbel med barnevernet hvis han ikke følger opp.

Anonymkode: 2a189...c1e

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt at tålmodigheten er brukt opp, nå har han fått mange muligheter. Om to dager skal han være ute. Det får ikke hjelpe om det er vanskelig leiemarked, du vil ikke ha husokkupant lengre.

Om to dager får du noen til å komme å hjelpe deg. Pakk sakene hans, sett de utenfor, skift lås. Be politiet om hjelp til å få ham ut om nødvendig. Stesønnen får ikke komme inn i din bolig mer, du er drit lei.

Anonymkode: fe8ff...692

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få dem ut! Du har ansvar for sønnen din,  og han er viktigst her.  Hvis de ikke vil flytte ut til neste helg,  kontakter du politiet! Stå opp for deg selv og sønnen din!!

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er utrolig lei av stesønnen min og den tafatte samboeren min. Samboeren min flyttet inn til meg for 2 år siden, det ble slik fordi jeg hadde størst plass og samboer kom dårlig ut av skilsmissen sin (ekskona hans fikk huset). Planen var at samboer skulle betale meg en husleie på 2000 i måneden (dette er veldig lite for å bo i et fint hus her i Oslo-området), samt halvparten av strøm, Internett, og andre månedlige utgifter. Samboers sønn skulle være her annenhver helg.

Dette gikk greit i noen måneder, men så begynte samboer å ligge etter med leia, eller ikke betalte for strøm og andre regninger. Han «glemte» alltid å handle i butikken, så jeg endte opp med å dekke 90 - 100 prosent av matutgiftene. Jeg lot det skurre å gå i nesten ett halvt år, før jeg satte ned foten. Synes det er merkelig at han lå etter med leie når han har en normal inntekt og full jobb. Når jeg satte hardt mot hardt, så betalte han leia, men han betalte ikke tilbake det han skylder meg fra tidligere. Samboer mener at jeg er gjerrig som krever dette av ham når jeg sitter så godt i det. 
 

Utfordringen nå er at stesønnen er her langt mer enn annenhver helg. I realiteten er han her 50-60%, 3-4 dager i uka. Tror han miler seg bedre her enn i leiligheten til sin mor.  Stesønn er 16 år og har litt adferdsvansker, kan og har ødelagt ting i huset, er ufin mot meg og min sønn som 7 år er redd han. Stesønn kommer ofte hjem med 2-3 kompiser, de tar over kjellerstuen og spiller til langt utover kvelden. Kompisene forsyner seg av mat og drikke når de er her. Min sønn tørr ikke å gå ned til kjellerstua når de okkuperer den. Går jeg ned dit for å be dem dempe seg blir jeg kalt stygge ting i påhør av kompisene og min sønn. Stesønn har ved flere anledninger truet min sønn med juling og vold. Jeg har selvsagt tatt dette opp med samboer, men det har ikke hjulpet. Samboer unnskylder sønnen med diagnoser og utfordringer, sier at han har pratet med han, men det hjelper ikke på oppførselen hans. Samboer mener jeg og sønnen min  må jobbe med å få en bedre relasjon til stesønn. Men det er jammen ikke lett når han nærmest torturer sønnen min til tider. 

Jeg er ikke en ond stemor som ikke unner min stesønn å være med sin biologiske far, men det er slitsomt å ha han her, ikke minst dyrt og ubehagelig når faren hans ikke betaler for han. Det verste er likevel min sønn som nå er så lei dette. Sønnen min har sagt at han vil bo mer hos sin far nå fordi «der trenger han ikke å være redd», han synes samboers sønn er skummel og har sagt til sin far at han vil bli sterk sånn at han slipper å være redd han. 

For to måneder siden sa min eksmann at han vil endre samværsavtalen hvis jeg ikke hiver ut stesønn snarest. Og han krever at sønnen vår aldri er alene sammen med stesønn.

Når jeg hørte dette, tok jeg en prat med samboer, ga han 2 alternativer: enten flytte ut med stesønn eller at stesønn er her Max annenhver helg slik at min sønn og stesønn aldri er her samtidig. Samboer gikk motvillig med på at stesønn kun er her annenhver helg, men har ikke forholdt seg til avtalen. Stesønn er her stadig vekk, dukker opp med venner i tide og utide. Som regel rett etter skoletid, og blir utover dagen og kvelden. Dette skjer også når min sønn er alene hjemme fra skolen og jeg på jobb. Det har hendt at min sønn har blitt truet eller slått i dette tidsrommet. 
 

For en måned siden sa jeg stopp. Ba samboer flytte ut så fort som mulig. Men nå har det gått en måned og samboer er her enda, sier det er vanskelig å leie bolig i nærområdet. Jeg er møkk lei.
 

Hva gjør jeg nå? Hvordan kan jeg kaste han ut raskest mulig? Min eksmann er forbanna og sier han ikke vil sende min sønn på samvær til meg før stesønn er helt ute av huset.



 


 

Anonymkode: fb908...76c

Jeg hadde pakket tingene hans, satt de utenfor, bytta lås og holdt meg hos venner en ukes tid for å være sikker på å ikke møte på han. Gjør det helt slutt og om han dukker opp på døra gjentatte ganger så ringer du politiet. 

Anonymkode: 038ae...9bc

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Blondie65 skrev:

Kanskje du bør melde han inn på et FINN søk? Du kan jo også være "hjelpsom" ved å sende han alt du kommer over.

Har du forresten sagt klart og tydelig fra at det er slutt?

Ja, ga klar beskjed om at det var slutt da jeg ba ham flytte for en måned siden. Har daglig sendt han finnannonser, men det har ikke hjulpet. 

Anonymkode: fb908...76c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må gi ham en dato han skal være ute. F eks 15. juli. Du kjøper også inn flyttekasser og poser og ber ham pakke. 

Stesønn er IKKE velkommen hjem til dere mer. Samvær kan skje andre steder. Jeg hadde også politianmeldt vold og trusler mot et barn. 

Er han ikke ute den bestemte dagen ringer du låsesmed. 

Du MÅ ta det alvorlig at sønnen din opplever vold og trusler i hjemmet! 

Anonymkode: 8d00e...f45

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
Home
Selskapet
LO-medlemmer
 
Søk
Min side - meld sak

Er det lov å kaste ut samboeren?

"Jeg flyttet inn til kjæresten min i august med 2 barn under 18 år, men det går dessverre ikke. Han truer med å kaste oss ut før vi har noen annen plass å bo. Kan han det?" Selv om svaret på dette kan være ja, tar det flere måneder å få noen kastet ut. Selve utkastelsen skal namsmannen stå for. 

_gr67876-1.jpg?anchor=center&mode=crop&w

Svaret på spørsmålet ovenfor, avhenger av flere forhold. Men det er uansett ikke slik at den ene bare kan kaste ut den andre. Selvtekt er ulovlig. I praksis tar det gjerne mer enn 6 måneder før namsmannen kan gjennomføre fravikelsen. 

Ved "sterke grunner" og samliv med mer enn to års varighet

Hvis samlivet hadde vart i mer enn to år før bruddet, kunne du i medhold av husstandsfellesskapsloven § 3 ha krevd midlertidig bruksrett (leierett) til boligen i en overgangsfase, hvis hensynet til barna tilsa at det var særlige grunner til å la deg bo der i noen måneder mot å betale vanlig husleie.

Men loven gjelder ikke samlivsbrudd etter kortere samliv, som i tilfellet ovenfor.

Muntlig eller skriftlig husleieavtale

I noen samboerforhold har den ene inngått husleieavtale med den andre. Dette betyr at den ene i praksis er leietaker hos den andre og betaler et fast, månedlig leiebeløp. Husleieavtalen kan være muntlig, og er nok i praksis ofte det mellom samboere.

Hvis det ikke er avtalt noe annet, er oppsigelsestiden tre hele kalendermåneder.

Dette er faktisk ikke helt avklart rettslig sett, men jeg mener at husleieloven gjelder i de tilfeller der en samboer leier av den andre. I så fall har husleieloven regler om oppsigelsestid. I følge husleieloven § 9-7 må utleier fremsette skriftlig oppsigelse som oppfyller formkravene i husleieloven § 9-7 (må bl.a. si noe om leietakers rett til å protestere skriftlig innen én måned). Hvis det ikke er avtalt noe annet, er oppsigelsestiden tre hele kalendermåneder regnet fra utløpet av den måned oppsigelsen ble fremsatt jf. husleieloven § 9-6 .

Rett til utkastelse - men ikke umiddelbart!

Hvis dere ikke har en husleieavtale, så er det dessverre ingen rettsregler som kommer deg til unnsetning. Huseieren kan be deg om å flytte ut straks. Hvis du ikke kan eller vil etterkomme oppfordringen om å flytte som snarest, kan du i praksis ikke bli satt på dør umiddelbart. Selvtekt er ikke tillatt. Tvangsfravikelse mot din vilje kan bare skje via namsmannen.

Først tingretten, så namsmannen

Den som eier boligen har neppe såkalt særlig tvangsgrunnlag, og må først sende begjæring til tingretten om å få rettens kjennelse på at du ikke har lov til å bo der lenger. Hvis tingretten gir medhold, sendes kjennelsen til namsmannen for tvangsfullføring. Denne prosessen tar flere måneder. Deretter tar det enda noen uker eller måneder fra retten har avsagt kjennelse til namsmannen tvangsfullbyrder kjennelsen ved en formell fravikelse (utkastelse). Den som blir hevet ut, blir sittende med et betydelig omkostningsansvar, så det er uklokt å klore seg fast hos eks'en. Den som må flytte ut, må være på aktiv boligjakt, og den som skal bli boende må forstå at det tar tid å finne seg nytt husvære. Om den som skal bli boende er utålmodig, kan den boligsøkende gjøre oppmerksom på at en tvangsfravikelse er en langsom prosess som en bør søke å unngå

 

https://www.help.no/fagomrader/samboer-ekteskap/samlivsbrudd/er-det-lov-a-kaste-ut-samboeren/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo sette i gang en prosess sporenstreks. Dette går utover sønnen din og sånn kan dere ikke ha det. Det er hans problem med og finne plass og bo eventuelt så får han bo hos andre i mellomtiden. Din sønn skal ikke gå og ha det vondt og være redd stesønnen din, dette er jo helt horribelt. Forstår godt din exmann at han ikke godtar dette. I tillegg har din samboer utnyttet deg på det groveste. Hvor tror du hans penger har blitt av?

Anonymkode: 04c76...d3d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, Hmmmmmm skrev:

Men han har vel adressa si hos deg? For da har han jo rettigheter som en leieboer

Den rettigheten har han muligens spolert når sønnen skremte eller slo yngstemann. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiv han ut. Ta deg en dag fri, pakk alle tingene og bytt lås. 

Anonymkode: 3b0b3...d27

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her hadde jeg gitt blanke i fan i evt samboers rettigheter. og uansett er de kriminelt og utøve vold og trusler. pakk sakene, sett de ut og skift lås! synes faktisk det er hårreisende at det er gått så langt. du skal være glad for at faren til sønnen din ikke har gått lengre, feks barnevern og 100% samvær.

Anonymkode: f879f...785

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...