Gå til innhold

Norge har sykt lave straffer for voldtekt, er provosert nå.

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Made4u skrev:

Nå tenker jeg at høyere straffer i seg selv ikke hjelper, greit nok at ved å fengsle noen så isolerer man dem fra å begå nye lovbrudd, men i første omgang så har det intet å si om strafferammen er 4 mnd. eller 8 år, de som er pedofile og disponibel til å voldta vil gjøre det i alle tilfeller.

Jeg tenker at om noen begår slike forbrytelser eller ikke beror på evnen de har til å sette seg inn i samt å forstå andre mennesker, eller rettere sagt manglende evne til nettopp det. Jeg tror det er felles for mange typer forbrytelser, også vold og drap, at det som begår slik har manglende evne til å føle empati.

Og da hjelper det heller ikke med lange fengselsstraffer, de som begår slik kriminalitet får ikke bedre utviklet empati av den grunn. Så jeg er i grunn imot at de dømmes til fengsel i det hele tatt, fengselsstraffer har aldri fungert og tilbakefallsstatistikken er horribel, jeg er mer for at de må gjennomgå et behandlingsopplegg da bare slik kan man gjøre noe med selve hovedproblemet,

Dessuten blir det feil å sammenligne den ene form for forbrytelse mot den andre, ser man mot E.Jensen dommen for eksempel, så kan man ikke bagatellisere innførsel av over 10 tonn hasj, det kan være med på å ødelegge så mange menneskeliv at det absolutt ikke er noen bagatell. Narkomane starter ikke på heroin, ofte ender de med det etter å ha startet å ruse seg på lettere stoffer og mange narkomane opplyser jo selv at de startet med nettopp hasj.

Tenker at rettsvesenet har gode begrunnelser for sine straffeutmålinger, da blir det feil at noen som langt ifra er jurist skal sitte her å synse etter eget forgodtbefinnende. I alle fall når det hele blir grunnleggende feil og ikke en gang baserer seg på kunnskap. Kunnskap sier jo tydelig at lange straffer ikke hjelper, snarere tvert imot kan man vel si, fordi de landene med best oppfølging av mennesker (altså en god vellferdsstat som ivaretar mennesker) har bedre kriminalyitetsstatistikk enn land med strenge og harde straffer. Se på Norden vs. USA for eksempel, det er der borte kriminaliteten blomstrer og ikke her til lands, hadde det du taler for stemt så skulle de hatt vesentlig mindre kriminalitet fordi de har veldig mye hardere straffer. Det de svikter på i forhold til Norden er derimot oppfølging av enkeltmennesket.

Dessuten endrer ikke straffer gjerninger som er blitt begått, ikke gjør de gjerningene bedre heller. Så hvordan skal vi så forholde oss til kriminaliteten, jo vi burde tømt fengslene og heller satset på behandlingssteder og oppfulgt dem som har begått kriminaliteten så de fikk en mer hensiktsmessig vei tilbake til samfunnet, uten at de begår slike handlinger igjen.

Klart det hjelper med høye fengselsstraffer. De blir ikke rehabilitert, men de blir holdt bak lås og slå, slik at de ikke får kommet seg ut i det fri for å voldta mer. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Rosebukett
Skrevet

Har ikke lest alle svarene.

Noe av grunnen til at straff for voldtekt er "lav", er at dersom straffen nærmer seg straff som for drap, vil det være større fare for at den som voldtar faktisk dreper offeret, da sjansen for å bli tatt blir mindre uten vitne.

Gjest Atheena
Skrevet
10 timer siden, Made4u skrev:

Nå tenker jeg at høyere straffer i seg selv ikke hjelper, greit nok at ved å fengsle noen så isolerer man dem fra å begå nye lovbrudd, men i første omgang så har det intet å si om strafferammen er 4 mnd. eller 8 år, de som er pedofile og disponibel til å voldta vil gjøre det i alle tilfeller.

Jeg tenker at om noen begår slike forbrytelser eller ikke beror på evnen de har til å sette seg inn i samt å forstå andre mennesker, eller rettere sagt manglende evne til nettopp det. Jeg tror det er felles for mange typer forbrytelser, også vold og drap, at det som begår slik har manglende evne til å føle empati.

Og da hjelper det heller ikke med lange fengselsstraffer, de som begår slik kriminalitet får ikke bedre utviklet empati av den grunn. Så jeg er i grunn imot at de dømmes til fengsel i det hele tatt, fengselsstraffer har aldri fungert og tilbakefallsstatistikken er horribel, jeg er mer for at de må gjennomgå et behandlingsopplegg da bare slik kan man gjøre noe med selve hovedproblemet,

Dessuten blir det feil å sammenligne den ene form for forbrytelse mot den andre, ser man mot E.Jensen dommen for eksempel, så kan man ikke bagatellisere innførsel av over 10 tonn hasj, det kan være med på å ødelegge så mange menneskeliv at det absolutt ikke er noen bagatell. Narkomane starter ikke på heroin, ofte ender de med det etter å ha startet å ruse seg på lettere stoffer og mange narkomane opplyser jo selv at de startet med nettopp hasj.

Tenker at rettsvesenet har gode begrunnelser for sine straffeutmålinger, da blir det feil at noen som langt ifra er jurist skal sitte her å synse etter eget forgodtbefinnende. I alle fall når det hele blir grunnleggende feil og ikke en gang baserer seg på kunnskap. Kunnskap sier jo tydelig at lange straffer ikke hjelper, snarere tvert imot kan man vel si, fordi de landene med best oppfølging av mennesker (altså en god vellferdsstat som ivaretar mennesker) har bedre kriminalyitetsstatistikk enn land med strenge og harde straffer. Se på Norden vs. USA for eksempel, det er der borte kriminaliteten blomstrer og ikke her til lands, hadde det du taler for stemt så skulle de hatt vesentlig mindre kriminalitet fordi de har veldig mye hardere straffer. Det de svikter på i forhold til Norden er derimot oppfølging av enkeltmennesket.

Dessuten endrer ikke straffer gjerninger som er blitt begått, ikke gjør de gjerningene bedre heller. Så hvordan skal vi så forholde oss til kriminaliteten, jo vi burde tømt fengslene og heller satset på behandlingssteder og oppfulgt dem som har begått kriminaliteten så de fikk en mer hensiktsmessig vei tilbake til samfunnet, uten at de begår slike handlinger igjen.

Det er også mye forskning på at dette er personer som er vanskelig å behandle og rehabilitere. Det har noe med den allmenn rettsoppfatningen at de generelt får for lave straffer. 

Så kan man jo spørre seg selv. Hva kom først? Høna eller egget. Det er sjokkerende hvor ofte rusmisbrukere har vært offer for overgrep som barn og annen vold fra nære omsorgspersoner. Kanskje var hasj inngangsporten til miljøet, men hva fikk de til å gå over grensen til å sette sprøyter eller å oppsøke tvilsomme miljøer? 

Skrevet
10 timer siden, Rosebukett skrev:

Noe av grunnen til at straff for voldtekt er "lav", er at dersom straffen nærmer seg straff som for drap, vil det være større fare for at den som voldtar faktisk dreper offeret, da sjansen for å bli tatt blir mindre uten vitne.

Godt poeng. Står det noen sted? 

Gjest Sirisiri10
Skrevet
10 timer siden, Rosebukett skrev:

Man etterlater vel potensielt mer spor ved drap samt de etterforsker drap nøyere enn voldtekter. 

I tillegg så henlegges de fleste voldtekter, så vil tro mange overgripere tenker de kommer unna med det. 

Skrevet (endret)
18 minutter siden, Sirisiri10 skrev:

Man etterlater vel potensielt mer spor ved drap samt de etterforsker drap nøyere enn voldtekter. 

I tillegg så henlegges de fleste voldtekter, så vil tro mange overgripere tenker de kommer unna med det. 

Generelt sett så tror jeg ikke overgripere eller de som begår drap klarer å tenke rasjonelt før de gjør dette, de forstår ikke konsekvensene før etterpå. 

Endret av klondrik
Skrevet (endret)
13 minutter siden, klondrik skrev:

Generelt sett så tror jeg ikke overgripere eller de som begår drap klarer å tenke rasjonelt før de gjør dette, jeg tror ikke de forstår konsekvensene før etterpå.

Jeg tror voldtekstmenn vet veldig godt hva de gjør. I mitt tilfelle var det i hvert fall iskaldt og kalkulert, og han prøvde å true meg til å ikke fortelle det til noen. Men han trodde vel det ikke kom til å få noen konsekvenser.

Endret av The Kitten
Gjest Sirisiri10
Skrevet
9 minutter siden, klondrik skrev:

Generelt sett så tror jeg ikke overgripere eller de som begår drap klarer å tenke rasjonelt før de gjør dette, de forstår ikke konsekvensene før etterpå. 

Nå skjer ikke de fleste overgrep og drap på impulser, men noen ja. 

Skrevet (endret)

Ok, mye mulige jeg tar feil

Endret av klondrik
Skrevet

Jeg synes ikke straffen for akkurat voldtekt er påfallende lav sammenlignet med vold og drap.

De fleste får 3-4 år når det ikke er brukt mye vold eller trusler. Overfallsvoldtekt gir kanskje 6 år. Julio Kopseng fikk 21 år. Et forsettelig drap gir 10-12 år, men det må være lov å si at drap er verre enn voldtekt.

Jeg skjønner at mange kan mene det er lavt, men man må sammenligne med andre ting. Knivranerne i Trondheim fikk 3 år. De terroriserte og traumatiserte mange ungdommer. En annen mann som umotivert knivstakk en annen 53 x i hodet ryggen så han ble lammet og invalidisert for livet fikk 4 års fengsel.

Hvem kan egentlig sammenligne? Jeg vil ikke uten videre godta at å bli utnyttet seksuelt i fylla er verre enn å få ryggmargen kuttet over og vansiret ansikt. En 20 åring som får juling og en kniv mot halsen av en ungdomsgjeng kan også få alvorlige traumer. Det går mye politikk i å få frem at voldtekt er alvorlig, men jeg mener straffenivået gjenspeiler alvoret sammenlignet med vold og drap. Problemet er heller elendig etterforskning og at de fleste slipper unna.

Kort sagt synes jeg straffene for vold og voldtekt er omtrent på linje. Man får faktisk 21 år for voldtekt i ekstreme tilfeller.

Jeg synes at dommen mot Jensen var helt ute av proporsjon, selv om jeg er enig i at det han gjorde var svært alvorlig.

Gjest Rosebukett
Skrevet
53 minutter siden, Heisann1234 skrev:

Godt poeng. Står det noen sted? 

Jeg diskuterte det med en jurist en gang for flere år siden, har ingen kilde 🙄

Skrevet
På 21.6.2020 den 0.11, Maleficenta skrev:

Det sykeste er at overgrep mot voksne gir strengere straff da enn overgrep mot barn. Er jo mot barn det skulle vært 15 år og oppover. 

Enig :( Overgrep mot barn er det verste som finnes.

Gjest Made4u
Skrevet
11 timer siden, Atheena skrev:

Det er også mye forskning på at dette er personer som er vanskelig å behandle og rehabilitere. Det har noe med den allmenn rettsoppfatningen at de generelt får for lave straffer. 

Så kan man jo spørre seg selv. Hva kom først? Høna eller egget. Det er sjokkerende hvor ofte rusmisbrukere har vært offer for overgrep som barn og annen vold fra nære omsorgspersoner. Kanskje var hasj inngangsporten til miljøet, men hva fikk de til å gå over grensen til å sette sprøyter eller å oppsøke tvilsomme miljøer? 

Jeg er enig i at det kan være vanskelig å behandle og rehabilitere dem som mangler empati, like fult blir terapeutisk behandling å foretrekke fremfor å låse dem inne i en fengsel-celle, det siste hjelper jo ikke. Dessuten vil det jo oppleves som en frihetsberøvelse og en straff også det, og så lenge de er under behandling så er samfunnet skjermet for dem på samme måte som om  de skulle sonet i et fengsel. Mitt poeng er uansett at når samfunnet uansett skal ta fra dem friheten, så er det i det minste en ide å forsøke å rehabilitere dem heller enn å ikke en gang prøve.

Riktig som du sier at det ikke er helt tilfeldig hvem som blir rusmisbrukere, kriminelle eller voldtektsmenn eller på andre måter faller utenfor. Hva gjelder pedofile så sies det at mange av dem er misbrukt selv... Statistikk viser at barn som har foreldre som ruser seg, har opplevd vold eller overgrep etc., de er overrepresentert i den negative statistikken. Men det trenger jo ikke være slik, hvilken venner noen får kan også få noen til å falle utenfor, så her er ingtet sort-hvitt selv om statistikken viser at visse faktorer gir overrepresentasjon.

Så her må staten også satse på de yngre. klart samfunnet med barnehager, skoler og SEFO etc. må bli flinkere til å  fange opp og ikke minst følge opp enkeltskjebnene, intet kan utrette mer enn forebygging.

Gjest Made4u
Skrevet
21 timer siden, Maleficenta skrev:

Klart det hjelper med høye fengselsstraffer. De blir ikke rehabilitert, men de blir holdt bak lås og slå, slik at de ikke får kommet seg ut i det fri for å voldta mer. 

Det blir de også om de blir sendt til et sted hvor de får rehabilitering, ingen som mener at noen som er pedofile eller noen som voldtar skal få fortsette med de aktivitetene.

Men å stenge dem inne i en fengselscelle hjelper ikke for noe som helst, da forsøker ikke en gang samfunnet å bedre dette, ved å forsøke å rehabilitere dem og få dem på et annet spor så er nødvendigvis sjansene større for at det kan ende bra.

For min del har jeg i alle fall mer tro på at noen som har gjennomgått en rehabilitering og fått hjelp, at den personen har større sjanser for å ikke begå nye forhold, enn noen som bare er buret inne for så å slippes fri igjen uten noen som helst rehabilitering og uten at forhold er lagt til rette for at det ikke skal skje igjen.

Skrevet
På 19.6.2020 den 12.06, The Kitten skrev:

Voldtekt går bare ut over den som faktisk blir voldtatt. Korrupsjon og narkotikakriminalitet går ut over hele samfunnet. 

Akkurat! Var nok skjerpende at han var politimann også. Vi skal ikke ha korrupt politi, og det er viktig for tilliten til politiet at slike råtne epler slås hardt ned på. 

• Liker 1
Gjest Made4u
Skrevet
21 timer siden, Sirisiri10 skrev:

Nå har vi hverken høye nok straffer for voldtekter og misbruk, ei heller godt nok rehabilitering for disse. Og så klart må vi ha høye nok straffer for dette. Har vi for lave straffer vil terskelen for å forgripe seg på andre være langt lavere. 

I Norge blir ofrene hardest rammet. Synes du det er greit? Hva med å heller bruke mer ressurser på å få ofrene tilbake til samfunnet? Hjelpe disse, da svært mange tar selvmord, sliter psykisk og fysisk, blir uføre etc. Disse personene er langt viktigere, men overgripere får langt bedre oppfølging. En overgriper kan gjerne ha flere ofre, så vi er langt mer tjent på å hjelpe ofrene og heller bure inn overgriperene så de ikke får mulighet til å gjøre det igjen, de kan heller gjøre nyte av seg i fengsel.......som du sier, de som er disponibel til å gjøre det, gjør det! 

Nei, mennesker som dreper barn, voldtar eller misbruker barn har jeg null sympati for og de har ingenting i samfunnet vårt å gjøre, rett og slett!! De burde bures inne for godt eller flyttes til en øy hvor de kan gå løs på hverandre. 

I så fall skulle det vært langt mindre voldtekter i land med langt strengere straffer enn her i Norge, men slik er det jo ikke. Så jeg tør fremme påstanden om at strenge straffer ikke er så preventivt som du skal ha det til, men greit nok, la dem få en lenger rehabilitering da - ikke fengselsopphold.

Hva som hindrer mennesker i å begå andre vondt eller urett, det er forankret i hvordan det føles for et menneske å gjøre andre vondt. Det er en skrekkelig følelse man ikke vil føle på - og det er den følelsen tenker jeg, som får folk til å ikke gjøre slike handlinger. Det handler om samvittigheten og at det ville føles ille å gjøre noe slik.

Og desto, dersom man mangler de følelsene, altså om man kan rive av halen på en katt uten å føle noe (men heller le), da mangler man noe... Der hvor jeg kommer fra, ei bygd, så var det en som mishandlet katter og andre dyr slik som barn (hele bygda kjenner han og vet hvem han er), han endte i fengsel og sågar med forvaringsdom for overgrep mot barn. Jeg tror ikke lengre straffer hadde stoppet slike, at han og dem som er slik mangler noe er for meg åpenlyst.

Spørsmålet er heller, hvordan skal vi som sammfunn forholde oss til slikt?

Å låse noen inn i en fengselcelle for å sitte der en viss tid, om det er 3 år eller 5 år beror i grunn på det samme, det er ikke til hjelp for noe som helst... Og igjen, samfunnet er skjermet for dem om dem blir påtvunget hjelp i psykriatisk helsevesen også - er INGEN som mener at de skal få gå fri og gjenta de samme handlingene mot andre.

Skrevet
13 minutter siden, Made4u skrev:

Å låse noen inn i en fengselcelle for å sitte der en viss tid, om det er 3 år eller 5 år beror i grunn på det samme, det er ikke til hjelp for noe som helst... Og igjen, samfunnet er skjermet for dem om dem blir påtvunget hjelp i psykriatisk helsevesen også - er INGEN som mener at de skal få gå fri og gjenta de samme handlingene mot andre.

Tror du er inne på noe helt vesentlig, men jeg mener at grove lovbrudd skal gi konsekvenser og jeg tror heller ikke det gjør stor skade med lengre fengselsstraffer så lenge oppfølgingen er bra. Det viktigste er at de skal lære å kjenne på den smerten de har forårsaket andre, deretter trenger de den omsorg og respekt som samfunnet krever av dem den dagen de slipper ut.

Gjest Made4u
Skrevet
3 minutter siden, klondrik skrev:

Tror du er inne på noe helt vesentlig, men jeg mener at grove lovbrudd skal gi konsekvenser og jeg tror heller ikke det gjør stor skade med lengre fengselsstraffer så lenge oppfølgingen er bra. Det viktigste er at de skal lære å kjenne på den smerten de har forårsaket andre, deretter trenger de den omsorg og respekt som samfunnet krever av dem den dagen de slipper ut.

Konsekvenser skal og må selvfølgelig lovbrudd få, jeg er også for at de konsekvensene kommer raskere enn hva de gjør i dag, ingen samfunn er tjent med at mennesker som har begått grove lovbrudd går fri i lange tider før saken kommer opp og de får sin dom.

Men uten at lovbryterne får hjelp så er i realiteten både dem og vi som samfunn sjanseløse, dessuten vil det kreves oppfølging også etter at de som har begått lovbrudd er satt fri i samfunnet igjen. Vet det vil koste og det må nødvendigvis prioriteres, men ser man på hvor mye kriminaliteten koster oss som samfunn så kan vi også spare inn igjen mye av utgiftene både økonomisk og menneskelig. Altså trenger det ikke å koste oss all verden likevel å bidra til et bedre samfunn.

Skrevet
Akkurat nå, Made4u skrev:

Men uten at lovbryterne får hjelp så er i realiteten både dem og vi som samfunn sjanseløse, dessuten vil det kreves oppfølging også etter at de som har begått lovbrudd er satt fri i samfunnet igjen. Vet det vil koste og det må nødvendigvis prioriteres, men ser man på hvor mye kriminaliteten koster oss som samfunn så kan vi også spare inn igjen mye av utgiftene både økonomisk og menneskelig. Altså trenger det ikke å koste oss all verden likevel å bidra til et bedre samfunn.

Kunne ikke vært mer enig, og det er ingen som helst tvil om at disse tiltakene gir en langsiktig investering.

Skrevet

Det er sjelden jeg er enig med Made4u, men i dette er jeg faktisk helt enig med ham. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...