Gå til innhold

Norge har sykt lave straffer for voldtekt, er provosert nå.


Heisann1234

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Sirisiri10 skrev:

Jeg mener at 21 års fengsel og millionstraff vil være innafor i de værste sakene. Minimum 5 år. Enkelte burde ikke få komme ut i samfunnet vårt igjen.

Jeg ble selv seksuelt misbrukt som barn i mange år, så og si hver bidig dag. Hundrevis av bilder av nakne små jenter på PCen. Gjerningsmannen innrømte det og det var beviser nok. Han fikk 2 år, et betinget og et ubetinget. Jeg fikk 250.000 i erstatning for tapt inntekt og behandling.  Dette er dog en del år siden, så håper inderlig straffen er lengre i dag.

Ja, han mistet jobben (heldigvis da han jobbet med barn), leiligheten, venner hadde han ikke annet enn barn og foreldrene deres. Men i dag har han både jobb, leilighet og nok engang barn og foreldre som "venner". 

Slike personer som han burde ikke få lov til å komme ut av fengsel. Jeg er nok ikke det eneste ofret, og ei heller ikke det siste. 

Fengsel i Norge skal være rehabiliterende, om det har vært det i ditt tilfelle kan ingen av oss vite. Det er ikke et mål at noen skal havne på gaten etter endt soning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, Heisann1234 skrev:

Kan jeg som vanlig samfunnsborger gjøre noe med dette? Går det ann å starte en underskriftskampanje slik at det blir tatt en gjennomgang av loven?? 

Tja du kan alltids prøve, men det er mer enn bare lovens bokstav som teller. Er vel og veldig høy maksstraff for voldtekt hvis jeg ikke husker feil.

Men det er en sedvane i Norge at retten følger gjengs straff for forbrytelser. Retten tar rett og slett utgangspunkt i hva tidligere dommer har vært for tilsvarende forbrytelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest er sted at straff for vinningsforbrytelser i Norge er såpass strenge, fordi mange ofte unnskylder slike forbrytelser.

»Det er greit å snyte på skatten, for den er altfor høy»

»Det er greit å snike på buss og tog, for det er så dyrt(Og det er ganske lett å gjøre det uten at noen merker det»

«Det er greit å stjele, for han rikingen har så mye penger likevel»

«Det er greit å smugle narkotika, for det er ganske «lett-tjente» penger, og det skader ingen direkte» (selvom det skader mennesker på sikt da. Men de menneskene ser ikke jeg noe til).

Men likevel synes jeg også at straffene ikke står i forhold til andre forbrytelser. Drap, mishandling og mord burde tross alt absolutt føre til strengere straffer enn vinningsforbrytelser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
22 timer siden, The Kitten skrev:

Fengsel i Norge skal være rehabiliterende, om det har vært det i ditt tilfelle kan ingen av oss vite. Det er ikke et mål at noen skal havne på gaten etter endt soning. 

Ikke jeg som satt inne. 

Vil tro det tar ganske mye lengre tid å rehabilitere pedofile enn slike som Jensen, så helt innafor med lengre straff for pedofile og voldtektsovergripere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sirisiri10 skrev:

Ikke jeg som satt inne. 

Vil tro det tar ganske mye lengre tid å rehabilitere pedofile enn slike som Jensen, så helt innafor med lengre straff for pedofile og voldtektsovergripere. 

Jeg skjønte jo det at det ikke var du som inne... Vi kommer nok ikke til å bli enig her, så jeg lar debatten ligge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
1 time siden, The Kitten skrev:

Jeg skjønte jo det at det ikke var du som inne... Vi kommer nok ikke til å bli enig her, så jeg lar debatten ligge. 

Nå vet jeg ikke helt hva vi er uenige om da du ikke har sagt så mye om dine meninger så vil ikke si vi har hatt noen debatt, men antar at du synes strafferammen for voldtekter og misbruk av barn er helt innafor. 

Men helt greit for meg at du vil la det ligge 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.6.2020 den 9.09, Heisann1234 skrev:

FULL STRAFF (21 års fengsel) for ekspolitimannen. For hva? Økonomisk kriminalitet, korrupsjon, medvirkning til narkotikakriminalitet osv. 

MEN hva slags straff får voldteksmenn/pedofile da? Jo, hvis du har voldtatt en ti år gammel jente i familien din og til tilstår, da får du 3 måneder fengsel og betale erstatning på 50 k kr. Det er helt sant, jeg hørte det på lokalradioen. Også finnes det flere lignende saker, der det er ikke tvil om at handlingene har foregått, men neida vi gir et par år/måneder så er alt greit. 

FAEN HELLER. Er det rart at folk ikke tørr å melde fra eller ikke gidder?? Skal love dere at dersom jeg noen gang blir offer for voldtekt så skal jeg ta saken i egne hender. Hvem vet om gjerningsmannen kommer etter meg og tar meg igjen etter en stakkarslig straff? 

Er det slik at loven har sympati for menn som voldtar unger? Til og med i utlandet der det er verre med likestillingen så blir folk straffet ordentlig for slike handlinger. 

Så jeg lurer virkelig på hvorfor det er sånn i Norge??? 

Jeg reagerte og på den der. Han der stefaren i Kristoffer saken fikk vel typ kun 8 år for å ha drept den lille gutten, men smugler du litt hasj så får du 21 år liksom. Helt på trynet. Og All slik økonomisk kriminalitet får man og skyhøye straffer for. Er tydelig at penger er det eneste som er verdt noe som helst. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2020 den 12.27, Capt. Obvious skrev:

Sant nok, men jeg synts hva lovbruddet gikk ut på også er avgjørende for hvor lang fengselsstraff det bør være, og om fengselsstraff bør være den foretrukne straffereaksjonen.

Selv om økonomisk kriminalitet/underslag osv. kan ramme mange, så er man ikke nødvendigvis en generelt farlig person ovenfor andre på generelt grunnlag. Mitt eget synspunkt er at lengre fengselsstraffer bør være forbeholdt de som bruker vold mot andre uten at det er selvforsvar eller voldtar. Som regel er det mye viktigere å bruke fengsel for å skjerme samfunnet fra voldspersoner. 

For de som er dømt for underslag osv. bør man heller bruker andre virkemidler som samfunnsstraff, eller at man på annen måte gjør opp for seg. 

Helt enig. Og det koster jo penger å ha folk innsatt. Så tjener egentlig samfunnet på å ha de sittende inne? De som er farlige og ikke burde ferdes fritt pga at de er til fare for andre menneskers liv og helse er mye viktigere å holde innesperret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2020 den 12.06, The Kitten skrev:

Voldtekt går bare ut over den som faktisk blir voldtatt. Korrupsjon og narkotikakriminalitet går ut over hele samfunnet. 

Man velger å røyke hasj/ta heroin . Man velger ikke å bli voldtatt 

Straffene for voldtekt er patetiske. "Men de kan rehabiliteres, for så å komme tilbake til samfunnet!" Ikke faen. Voldtar du noen, er du ikke verdig å være en del av samfunnet. Tåpelig snillisme, til å spy av 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2020 den 13.30, Skyskraper skrev:

Det ligger jo empiri bak dagens strafferammer. Vi har ikke et problem med at voldtekt gjentas etter straff, så straffen har tydeligvis den nødvendige rehabiliterende effekten. Det er lett å bli emosjonell og synse og føle mye om temaer som dette, men som ukvalifiserte lekfolk er det ikke så interessant hva vi mener.

Hvordan vet man det? At det ikke gjentas? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Kjetil E skrev:

Tja du kan alltids prøve, men det er mer enn bare lovens bokstav som teller. Er vel og veldig høy maksstraff for voldtekt hvis jeg ikke husker feil.

Men det er en sedvane i Norge at retten følger gjengs straff for forbrytelser. Retten tar rett og slett utgangspunkt i hva tidligere dommer har vært for tilsvarende forbrytelser.

Den høyeste straffen for voldtekt er 21 år, og dette ble jo Julio Koppseng dømt til. Men det er svært sjeldent noen får lang straff - Julio var den første til å bli idømt 21 års forvaring for voldtektene. Den neste fikk vel en 14/15 år, for å ha voldtatt 5 kvinner (tror jeg) med store gjenstander mens de var rusa

Det var noen som hadde vært med på to gruppevoldtekter som hadde gikk ofrene store psykiske og fysiske skader, de fikk 10 år 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ginavn skrev:

Den høyeste straffen for voldtekt er 21 år, og dette ble jo Julio Koppseng dømt til. Men det er svært sjeldent noen får lang straff - Julio var den første til å bli idømt 21 års forvaring for voldtektene. Den neste fikk vel en 14/15 år, for å ha voldtatt 5 kvinner (tror jeg) med store gjenstander mens de var rusa

Det var noen som hadde vært med på to gruppevoldtekter som hadde gikk ofrene store psykiske og fysiske skader, de fikk 10 år 

Det sykeste er at overgrep mot voksne gir strengere straff da enn overgrep mot barn. Er jo mot barn det skulle vært 15 år og oppover. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ginavn skrev:

Man velger å røyke hasj/ta heroin . Man velger ikke å bli voldtatt 

Straffene for voldtekt er patetiske. "Men de kan rehabiliteres, for så å komme tilbake til samfunnet!" Ikke faen. Voldtar du noen, er du ikke verdig å være en del av samfunnet. Tåpelig snillisme, til å spy av 

Du vet at Jensen ikke er dømt for å ha brukt narkotika... Voldtekt straffes med alt mellom 4 og 21 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.6.2020 den 9.09, Heisann1234 skrev:

FULL STRAFF (21 års fengsel) for ekspolitimannen. For hva? Økonomisk kriminalitet, korrupsjon, medvirkning til narkotikakriminalitet osv. 

MEN hva slags straff får voldteksmenn/pedofile da? Jo, hvis du har voldtatt en ti år gammel jente i familien din og til tilstår, da får du 3 måneder fengsel og betale erstatning på 50 k kr. Det er helt sant, jeg hørte det på lokalradioen. Også finnes det flere lignende saker, der det er ikke tvil om at handlingene har foregått, men neida vi gir et par år/måneder så er alt greit. 

FAEN HELLER. Er det rart at folk ikke tørr å melde fra eller ikke gidder?? Skal love dere at dersom jeg noen gang blir offer for voldtekt så skal jeg ta saken i egne hender. Hvem vet om gjerningsmannen kommer etter meg og tar meg igjen etter en stakkarslig straff? 

Er det slik at loven har sympati for menn som voldtar unger? Til og med i utlandet der det er verre med likestillingen så blir folk straffet ordentlig for slike handlinger. 

Så jeg lurer virkelig på hvorfor det er sånn i Norge??? 

Enig i at straffene for voldtekt og overgrep mot barn burde vært  langt høyere - straffenivået,  men 3 måneder er jo bare bullshit og ikke fakta.

Minstestraffen for voldtekt likestilt med samleie er 3 år, om det ikke har blitt hevet til 4 år. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Ginavn skrev:

Den høyeste straffen for voldtekt er 21 år, og dette ble jo Julio Koppseng dømt til. Men det er svært sjeldent noen får lang straff - Julio var den første til å bli idømt 21 års forvaring for voldtektene. Den neste fikk vel en 14/15 år, for å ha voldtatt 5 kvinner (tror jeg) med store gjenstander mens de var rusa

Det var noen som hadde vært med på to gruppevoldtekter som hadde gikk ofrene store psykiske og fysiske skader, de fikk 10 år 

Koppseng fikk  21 år fordi det var så mange voldtekter. Er vel generelt ytterst skjeldent at noen for maksstraff for en forbrytelse hvis det bare er gjort en gang. Da må det i såfall være svært rått og brutalt.

Og som sagt det er sedvane at retten ser til tidligere dommer i tilsvarende saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Made4u

Nå tenker jeg at høyere straffer i seg selv ikke hjelper, greit nok at ved å fengsle noen så isolerer man dem fra å begå nye lovbrudd, men i første omgang så har det intet å si om strafferammen er 4 mnd. eller 8 år, de som er pedofile og disponibel til å voldta vil gjøre det i alle tilfeller.

Jeg tenker at om noen begår slike forbrytelser eller ikke beror på evnen de har til å sette seg inn i samt å forstå andre mennesker, eller rettere sagt manglende evne til nettopp det. Jeg tror det er felles for mange typer forbrytelser, også vold og drap, at det som begår slik har manglende evne til å føle empati.

Og da hjelper det heller ikke med lange fengselsstraffer, de som begår slik kriminalitet får ikke bedre utviklet empati av den grunn. Så jeg er i grunn imot at de dømmes til fengsel i det hele tatt, fengselsstraffer har aldri fungert og tilbakefallsstatistikken er horribel, jeg er mer for at de må gjennomgå et behandlingsopplegg da bare slik kan man gjøre noe med selve hovedproblemet,

Dessuten blir det feil å sammenligne den ene form for forbrytelse mot den andre, ser man mot E.Jensen dommen for eksempel, så kan man ikke bagatellisere innførsel av over 10 tonn hasj, det kan være med på å ødelegge så mange menneskeliv at det absolutt ikke er noen bagatell. Narkomane starter ikke på heroin, ofte ender de med det etter å ha startet å ruse seg på lettere stoffer og mange narkomane opplyser jo selv at de startet med nettopp hasj.

Tenker at rettsvesenet har gode begrunnelser for sine straffeutmålinger, da blir det feil at noen som langt ifra er jurist skal sitte her å synse etter eget forgodtbefinnende. I alle fall når det hele blir grunnleggende feil og ikke en gang baserer seg på kunnskap. Kunnskap sier jo tydelig at lange straffer ikke hjelper, snarere tvert imot kan man vel si, fordi de landene med best oppfølging av mennesker (altså en god vellferdsstat som ivaretar mennesker) har bedre kriminalyitetsstatistikk enn land med strenge og harde straffer. Se på Norden vs. USA for eksempel, det er der borte kriminaliteten blomstrer og ikke her til lands, hadde det du taler for stemt så skulle de hatt vesentlig mindre kriminalitet fordi de har veldig mye hardere straffer. Det de svikter på i forhold til Norden er derimot oppfølging av enkeltmennesket.

Dessuten endrer ikke straffer gjerninger som er blitt begått, ikke gjør de gjerningene bedre heller. Så hvordan skal vi så forholde oss til kriminaliteten, jo vi burde tømt fengslene og heller satset på behandlingssteder og oppfulgt dem som har begått kriminaliteten så de fikk en mer hensiktsmessig vei tilbake til samfunnet, uten at de begår slike handlinger igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensikten med fengselsstraff er at den skal virke rehabiliterende, dvs at folk skal komme tilbake til samfunnet, men dette virker ikke. Tilbakefallsprosenten i Norge er like höy som i sammenlignbare land. Grunnen til at mange tror at rehabilitering virker, er at statistikken for tilbakefall blir sterkt manipulert (dette er ikke bare tilfelle for rehabiliteringsstatistikken. De fleste statistikker som gis ut av SSB er sterkt manipulert).

 

https://www.nrk.no/norge/norge-er-ikke-bedre-pa-tilbakefall-1.8055256

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, The Kitten skrev:

Du vet at Jensen ikke er dømt for å ha brukt narkotika... Voldtekt straffes med alt mellom 4 og 21 år.

Han er dømt for å smugle det, men folk velger jo selv om de kjøper det han har smuglet eller ikke.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
55 minutter siden, Made4u skrev:

Nå tenker jeg at høyere straffer i seg selv ikke hjelper, greit nok at ved å fengsle noen så isolerer man dem fra å begå nye lovbrudd, men i første omgang så har det intet å si om strafferammen er 4 mnd. eller 8 år, de som er pedofile og disponibel til å voldta vil gjøre det i alle tilfeller.

Jeg tenker at om noen begår slike forbrytelser eller ikke beror på evnen de har til å sette seg inn i samt å forstå andre mennesker, eller rettere sagt manglende evne til nettopp det. Jeg tror det er felles for mange typer forbrytelser, også vold og drap, at det som begår slik har manglende evne til å føle empati.

Og da hjelper det heller ikke med lange fengselsstraffer, de som begår slik kriminalitet får ikke bedre utviklet empati av den grunn. Så jeg er i grunn imot at de dømmes til fengsel i det hele tatt, fengselsstraffer har aldri fungert og tilbakefallsstatistikken er horribel, jeg er mer for at de må gjennomgå et behandlingsopplegg da bare slik kan man gjøre noe med selve hovedproblemet,

Dessuten blir det feil å sammenligne den ene form for forbrytelse mot den andre, ser man mot E.Jensen dommen for eksempel, så kan man ikke bagatellisere innførsel av over 10 tonn hasj, det kan være med på å ødelegge så mange menneskeliv at det absolutt ikke er noen bagatell. Narkomane starter ikke på heroin, ofte ender de med det etter å ha startet å ruse seg på lettere stoffer og mange narkomane opplyser jo selv at de startet med nettopp hasj.

Tenker at rettsvesenet har gode begrunnelser for sine straffeutmålinger, da blir det feil at noen som langt ifra er jurist skal sitte her å synse etter eget forgodtbefinnende. I alle fall når det hele blir grunnleggende feil og ikke en gang baserer seg på kunnskap. Kunnskap sier jo tydelig at lange straffer ikke hjelper, snarere tvert imot kan man vel si, fordi de landene med best oppfølging av mennesker (altså en god vellferdsstat som ivaretar mennesker) har bedre kriminalyitetsstatistikk enn land med strenge og harde straffer. Se på Norden vs. USA for eksempel, det er der borte kriminaliteten blomstrer og ikke her til lands, hadde det du taler for stemt så skulle de hatt vesentlig mindre kriminalitet fordi de har veldig mye hardere straffer. Det de svikter på i forhold til Norden er derimot oppfølging av enkeltmennesket.

Dessuten endrer ikke straffer gjerninger som er blitt begått, ikke gjør de gjerningene bedre heller. Så hvordan skal vi så forholde oss til kriminaliteten, jo vi burde tømt fengslene og heller satset på behandlingssteder og oppfulgt dem som har begått kriminaliteten så de fikk en mer hensiktsmessig vei tilbake til samfunnet, uten at de begår slike handlinger igjen.

Nå har vi hverken høye nok straffer for voldtekter og misbruk, ei heller godt nok rehabilitering for disse. Og så klart må vi ha høye nok straffer for dette. Har vi for lave straffer vil terskelen for å forgripe seg på andre være langt lavere. 

I Norge blir ofrene hardest rammet. Synes du det er greit? Hva med å heller bruke mer ressurser på å få ofrene tilbake til samfunnet? Hjelpe disse, da svært mange tar selvmord, sliter psykisk og fysisk, blir uføre etc. Disse personene er langt viktigere, men overgripere får langt bedre oppfølging. En overgriper kan gjerne ha flere ofre, så vi er langt mer tjent på å hjelpe ofrene og heller bure inn overgriperene så de ikke får mulighet til å gjøre det igjen, de kan heller gjøre nyte av seg i fengsel.......som du sier, de som er disponibel til å gjøre det, gjør det! 

Nei, mennesker som dreper barn, voldtar eller misbruker barn har jeg null sympati for og de har ingenting i samfunnet vårt å gjøre, rett og slett!! De burde bures inne for godt eller flyttes til en øy hvor de kan gå løs på hverandre. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...