Gå til innhold

Norge har sykt lave straffer for voldtekt, er provosert nå.


Heisann1234

Anbefalte innlegg

FULL STRAFF (21 års fengsel) for ekspolitimannen. For hva? Økonomisk kriminalitet, korrupsjon, medvirkning til narkotikakriminalitet osv. 

MEN hva slags straff får voldteksmenn/pedofile da? Jo, hvis du har voldtatt en ti år gammel jente i familien din og til tilstår, da får du 3 måneder fengsel og betale erstatning på 50 k kr. Det er helt sant, jeg hørte det på lokalradioen. Også finnes det flere lignende saker, der det er ikke tvil om at handlingene har foregått, men neida vi gir et par år/måneder så er alt greit. 

FAEN HELLER. Er det rart at folk ikke tørr å melde fra eller ikke gidder?? Skal love dere at dersom jeg noen gang blir offer for voldtekt så skal jeg ta saken i egne hender. Hvem vet om gjerningsmannen kommer etter meg og tar meg igjen etter en stakkarslig straff? 

Er det slik at loven har sympati for menn som voldtar unger? Til og med i utlandet der det er verre med likestillingen så blir folk straffet ordentlig for slike handlinger. 

Så jeg lurer virkelig på hvorfor det er sånn i Norge??? 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Voldtekt går bare ut over den som faktisk blir voldtatt. Korrupsjon og narkotikakriminalitet går ut over hele samfunnet. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tobias Juul Grythe

Helt jævlig at han der får så høy straff mens mordere, voldtektsmenn/kvinner og pedofile får lavere straff. Penger er viktigere enn liv. Til å spy av🤮

5 minutter siden, The Kitten skrev:

Voldtekt går bare ut over den som faktisk blir voldtatt. Korrupsjon og narkotikakriminalitet går ut over hele samfunnet. 

Har ikke noe å si. En voldtekt er mye mer alvorlig og ødelegger hele livet til folk. Samme med drap og pedofili.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tobias Juul Grythe skrev:

Helt jævlig at han der får så høy straff mens mordere, voldtektsmenn/kvinner og pedofile får lavere straff. Penger er viktigere enn liv. Til å spy av🤮

Har ikke noe å si. En voldtekt er mye mer alvorlig og ødelegger hele livet til folk. Samme med drap og pedofili.

Voldtekt ødelegger ikke alltid livet til offeret. Det kan gjøre det, men det er høyst individuelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, The Kitten skrev:

Voldtekt går bare ut over den som faktisk blir voldtatt. Korrupsjon og narkotikakriminalitet går ut over hele samfunnet. 

Njei, der er jeg nok litt uenig.

Ved en voldtekt frarøves samfunnet den voldtatte personen og bidrag vedkommende ville hatt hvis vedkommende ikke ble voldtatt. Og mens personen skal leges og gjenreises skjer dette på samfunnets regning. Så det går ut over samfunnet uavhengig av om du har voldtatt eller solgt narkotika, bare på forskjellige måter.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, The Kitten skrev:

Voldtekt går bare ut over den som faktisk blir voldtatt. Korrupsjon og narkotikakriminalitet går ut over hele samfunnet. 

Sant nok, men jeg synts hva lovbruddet gikk ut på også er avgjørende for hvor lang fengselsstraff det bør være, og om fengselsstraff bør være den foretrukne straffereaksjonen.

Selv om økonomisk kriminalitet/underslag osv. kan ramme mange, så er man ikke nødvendigvis en generelt farlig person ovenfor andre på generelt grunnlag. Mitt eget synspunkt er at lengre fengselsstraffer bør være forbeholdt de som bruker vold mot andre uten at det er selvforsvar eller voldtar. Som regel er det mye viktigere å bruke fengsel for å skjerme samfunnet fra voldspersoner. 

For de som er dømt for underslag osv. bør man heller bruker andre virkemidler som samfunnsstraff, eller at man på annen måte gjør opp for seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tobias Juul Grythe
7 minutter siden, The Kitten skrev:

Voldtekt ødelegger ikke alltid livet til offeret. Det kan gjøre det, men det er høyst individuelt.

Ofte gjør det det. Kanskje ikke hele livet ødelagt men mye kan bli ødelagt og det er ikke noe enkelt å komme over en voldtekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tobias Juul Grythe skrev:

Ofte gjør det det. Kanskje ikke hele livet ødelagt men mye kan bli ødelagt og det er ikke noe enkelt å komme over en voldtekt. 

Jeg har aldri påstått det er enkelt, bare så ingen tror jeg mener det. For min del kunne straffen gjerne vært høyere enn den er, men da kan det tenkes at det hadde blitt stilt enda strengere krav til bevis, som ville gjort det vanskeligere å få en person dømt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
49 minutter siden, The Kitten skrev:

Voldtekt går bare ut over den som faktisk blir voldtatt. Korrupsjon og narkotikakriminalitet går ut over hele samfunnet. 

Tja jeg tenker at det fort kan forplante seg videre nedover i generasjoner. Spesielt hvis det er snakk om overgrep av barn. En del pedofile kan fort forgripe seg på mange barn og så forplanter det seg videre. Så det er ofte ikke kun et liv som blir ødelagt. 

Når det gjelder narkotikamisbruk så kan du bli overrasket over hvor mange rusmisbrukere som faktisk har opplevd både voldtekt og overgrep som barn. Gjelder både kvinner og menn.

Vi kan også putte inn vold i nære relasjoner både mot barn og kvinner. Korte straffer der også og er noe som forplanter seg videre med gjerne omsorgssvikt, barneverns, rusmisbruk osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg som vanlig samfunnsborger gjøre noe med dette? Går det ann å starte en underskriftskampanje slik at det blir tatt en gjennomgang av loven?? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg ts. Det er helt horribelt at Jensen fikk lovens nesten strengeste straff, mens folk som voldtar unger og babyer kun får noen få år i fengsel. Jeg kjenner jeg er kraftig provosert. Når skal folk begynne å snakke om at passende straff for voldtekter, og da spesielt på barn, er 21 år i fengsel?

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, The Kitten skrev:

Jeg har aldri påstått det er enkelt, bare så ingen tror jeg mener det. For min del kunne straffen gjerne vært høyere enn den er, men da kan det tenkes at det hadde blitt stilt enda strengere krav til bevis, som ville gjort det vanskeligere å få en person dømt.

Rusmisbrukere "velger" å utføre handlinger som går utover dem selv, en 10 år gammel jente velger ikke å bli voldtatt av sin onkel eller stefar.  Hadde jeg vært en psykopatisk pedofil uten noe empati hadde jeg lett voldtatt barn og og voksne med de latterlige strafferammene. 50 tusen kroner kan jeg spare opp på tre måneder med den lønna jeg har i dag. Går ikke ann!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Heisann1234 skrev:

Jo, hvis du har voldtatt en ti år gammel jente i familien din og til tilstår, da får du 3 måneder fengsel og betale erstatning på 50 k kr

Har du referanse til denne saken?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, The Kitten skrev:

Voldtekt går bare ut over den som faktisk blir voldtatt. Korrupsjon og narkotikakriminalitet går ut over hele samfunnet. 

tull. voldtekt kan skape traumer som også påvirker de nærmeste rundt.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, maskinisten skrev:

Har du referanse til denne saken?

google det. jeg leste om samme saken i avisen forleden dag

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, galaxy skrev:

google det. jeg leste om samme saken i avisen forleden dag

Nope. Jeg ber om referanse fra personen som kom med påstanden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, maskinisten skrev:

Nope. Jeg ber om referanse fra personen som kom med påstanden.

så la vær da å lev i uvisshet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, galaxy skrev:

så la vær da å lev i uvisshet

Hvilken sak refererer vedkommende til da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Heisann1234 skrev:

Rusmisbrukere "velger" å utføre handlinger som går utover dem selv, en 10 år gammel jente velger ikke å bli voldtatt av sin onkel eller stefar.  Hadde jeg vært en psykopatisk pedofil uten noe empati hadde jeg lett voldtatt barn og og voksne med de latterlige strafferammene. 50 tusen kroner kan jeg spare opp på tre måneder med den lønna jeg har i dag. Går ikke ann!!

Selvfølgelig velger ingen å bli voldtatt. Strafferammene er endret, så hvis du refererer til den saken jeg tror du refererer til er den ikke representativ. Men så kan man jo fortsatt si strafferammen er for lav. For å svare på spørsmålet ditt lenger oppe. Ja, du kan starte en underskriftskampanje. 
 

Jeg for min del er egentlig ganske lei av at alle straffesaker skal sammenlignes med voldtekt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger jo empiri bak dagens strafferammer. Vi har ikke et problem med at voldtekt gjentas etter straff, så straffen har tydeligvis den nødvendige rehabiliterende effekten. Det er lett å bli emosjonell og synse og føle mye om temaer som dette, men som ukvalifiserte lekfolk er det ikke så interessant hva vi mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...