Gå til innhold

Norge har sykt lave straffer for voldtekt, er provosert nå.


Heisann1234

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Skyskraper skrev:

Det ligger jo empiri bak dagens strafferammer. Vi har ikke et problem med at voldtekt gjentas etter straff, så straffen har tydeligvis den nødvendige rehabiliterende effekten. Det er lett å bli emosjonell og synse og føle mye om temaer som dette, men som ukvalifiserte lekfolk er det ikke så interessant hva vi mener.

Vi har jo tross alt folk som sitter på forvaring for voldtekt, så straffene er ikke så lave som enkelte skal ha det til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, maskinisten skrev:

Hvilken sak refererer vedkommende til da?

Hei. Finner dessverre ikke skriftlig referanse på akkurat denne saken, men kom opp mange forskjellige eksempler på samme problemet på google. Hvis noen har funnet det så må de gjerne legge det ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Heisann1234 skrev:

Hei. Finner dessverre ikke skriftlig referanse på akkurat denne saken, men kom opp mange forskjellige eksempler på samme problemet på google. Hvis noen har funnet det så må de gjerne legge det ut :)

Hvis det kommer opp mange eksempler, så er det vel ikke noe problem for deg å legge ut noen eksempler?

Forøvrig er minimumsstraffen for voldtekt 3 år, men vanlig rettspraksis er 4 år. Det er også vanlig rettspraksis å bli tilkjent minimum 150 000 i erstatning, ikke 50 000.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, The Kitten skrev:

Hvis det kommer opp mange eksempler, så er det vel ikke noe problem for deg å legge ut noen eksempler?

Forøvrig er minimumsstraffen for voldtekt 3 år, men vanlig rettspraksis er 4 år. Det er også vanlig rettspraksis å bli tilkjent minimum 150 000 i erstatning, ikke 50 000.

De eksemplene jeg så var straffene maks opptil 5 år, det er altfor lite. Aaaaltfor lite selv om det er mer enn 3 mnd. 3 mnd var dråpen for meg bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Heisann1234 skrev:

De eksemplene jeg så var straffene maks opptil 5 år, det er altfor lite. Aaaaltfor lite selv om det er mer enn 3 mnd. 3 mnd var dråpen for meg bare. 

Om du ikke finner eksemplene så eksisterer de ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Heisann1234 skrev:

De eksemplene jeg så var straffene maks opptil 5 år, det er altfor lite. Aaaaltfor lite selv om det er mer enn 3 mnd. 3 mnd var dråpen for meg bare. 

Hva mener du er riktig straff da? Husk at gjerningspersonen ikke bare mister friheten i X-antall år, men risikerer også å miste: boligen, venner, kjæresten (selv om noen naut velger å bli) og jobben. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Paramount

Et stort problem med voldtekt er at de kan være veldig forskjellige. For meg er det en enorm forskjell på voldtekt av noen som er på joggetur i skogen, og en person som har sovnet i rus og er kledd særdeles uanstendig. Ingen voldtekt er akseptable selvsagt, uansett omstendigheter.
Dessverre gjelder voldtekt atskillig flere enn offeret. Det angår familie og venner, og voldtekt sprer frykt, og er en form for terror mot et velfungerende samfunn. Voldtekt rammer på sett og vis også overgriperen, og alle som kan identifisere seg med vedkommende, mer eller mindre perifert, på den ene eller andre måten. Det være seg pga samme kjønn, rase eller tilhørighet.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, maskinisten skrev:

Om du ikke finner eksemplene så eksisterer de ikke.

Ok 🤷‍♀️🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, The Kitten skrev:

Hva mener du er riktig straff da? Husk at gjerningspersonen ikke bare mister friheten i X-antall år, men risikerer også å miste: boligen, venner, kjæresten (selv om noen naut velger å bli) og jobben. 

Det kan jeg jo ikke si noe om, men jeg synes at 3 måneder er latterlig lavt. Selv om noen ikke tror på meg da jeg ikke har referanse, gjør det ikke saken mindre alvorlig. Jeg er ikke ute etter å juge om sånt (hva vinner man på det?) og blir faktisk oppriktig provosert over slike saker. Jeg er ikke engang offer for det selv, kan ikke engang tenke meg hva disse offerene føler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snødråpe

Trodde først det stod 50 kr, hehe

Men ja, spesielt de som har voldtatt en gang før er åpenbare gjengangere som ikke kan "rehabiliteres", så de burde få maks straff, 21 år. Voldtekt av barn burde straffes særskilt med minst 10 år, da det viser grov mangel på empati og destruktiv adferd som koster samfunnet millioner i psykologhjelp, potensielle tapte skattepenger fordi offeret faller utenfor samfunnet m.m. 

Mange av de som voldtar har lav grad av empati og/ eller bryr seg ikke om velferden til andre mennesker. Disse har ingenting i det fri samfunn å gjøre. Gjør man grov skade på andre mennesker, psykisk eller fysisk, hører man ikke hjemme i et empatisk samfunn og bør således bures inne. Gjerne drepes i de verste og groveste tilfellene (dødsstraff). 

Endret av snødråpe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Heisann1234 said:

FULL STRAFF (21 års fengsel) for ekspolitimannen. For hva? Økonomisk kriminalitet, korrupsjon, medvirkning til narkotikakriminalitet osv. 

MEN hva slags straff får voldteksmenn/pedofile da? Jo, hvis du har voldtatt en ti år gammel jente i familien din og til tilstår, da får du 3 måneder fengsel og betale erstatning på 50 k kr. Det er helt sant, jeg hørte det på lokalradioen. Også finnes det flere lignende saker, der det er ikke tvil om at handlingene har foregått, men neida vi gir et par år/måneder så er alt greit. 

FAEN HELLER. Er det rart at folk ikke tørr å melde fra eller ikke gidder?? Skal love dere at dersom jeg noen gang blir offer for voldtekt så skal jeg ta saken i egne hender. Hvem vet om gjerningsmannen kommer etter meg og tar meg igjen etter en stakkarslig straff? 

Er det slik at loven har sympati for menn som voldtar unger? Til og med i utlandet der det er verre med likestillingen så blir folk straffet ordentlig for slike handlinger. 

Så jeg lurer virkelig på hvorfor det er sånn i Norge??? 

Og svikt av sammfunnsopgaven hans. Om ingen har tillit i politiet bryter alt ned. 

Saken har ikke noe men barnslig  og usaklig diskusjon om voltekt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hedy Lamarr skrev:

Jeg kjenner ikke til saken TS nevner, men dette svinet fikk bare tre år: https://www.nrk.no/sorlandet/onkel-domt-for-grove-overgrep-mot-ettaring-1.15016026

Latterlig lav straff for grove seksuelle overgrep på flere barn rundt ett år, inkludert hans egen niese. 

Yepp, og der var det videobevis til og med. Jeg tror ikke gjerningsmannen er frisk mann med normale empatiske evner etter tre år. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, The Kitten skrev:

Jeg har aldri påstått det er enkelt, bare så ingen tror jeg mener det. For min del kunne straffen gjerne vært høyere enn den er, men da kan det tenkes at det hadde blitt stilt enda strengere krav til bevis, som ville gjort det vanskeligere å få en person dømt.

Det der er et veldig godt poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
7 timer siden, The Kitten skrev:

Hva mener du er riktig straff da? Husk at gjerningspersonen ikke bare mister friheten i X-antall år, men risikerer også å miste: boligen, venner, kjæresten (selv om noen naut velger å bli) og jobben. 

Og de burde de.

Ofre for seksuelt misbruk og voldtekter mister også ofte dette. Har man opplevd dette som barn mister man ofte mulighetene.

Et barn som blir seksuelt misbrukt eller voldtatt blir langt hardere straffet en gjerningsmannen, og da er det virkelig noe galt i samfunnet. Svært mange ofre har enten prøvd å ta selvmord eller tatt sitt eget liv. Det er grusomt hvor ødeleggende dette er for enkelt mennesker og samfunnet vårt. 

Helt hårreisende at Jensen fikk 21 år, mens grov misbruk av barn får noen få år og en liten sum de må betale. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Sirisiri10 skrev:

Og de burde de.

Ofre for seksuelt misbruk og voldtekter mister også ofte dette. Har man opplevd dette som barn mister man ofte mulighetene.

Et barn som blir seksuelt misbrukt eller voldtatt blir langt hardere straffet en gjerningsmannen, og da er det virkelig noe galt i samfunnet. Svært mange ofre har enten prøvd å ta selvmord eller tatt sitt eget liv. Det er grusomt hvor ødeleggende dette er for enkelt mennesker og samfunnet vårt. 

Helt hårreisende at Jensen fikk 21 år, mens grov misbruk av barn får noen få år og en liten sum de må betale. 

 

Joda, jeg er helt enig i at det er fortjent, men spørsmålet mitt gjelder fortsatt. (Mener gjerningspersonen fortjener det altså, ikke offeret.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cillian
10 hours ago, The Kitten said:

Voldtekt går bare ut over den som faktisk blir voldtatt. Korrupsjon og narkotikakriminalitet går ut over hele samfunnet. 

Voldtekt kan føre til traumer, for offer, pårørende og det koster samfunnet økonomisk å prøve å rette skaden.

De lave straffene, den lave raten av domfellelser, og påkjenningen av å gå gjennom rettssak, med fare for retraumatisering gjør at kostnad vs risiko for offer blir svært høy, og kostnad vs risiko for å begå seksuell kriminalitet blir svært lav. Det er absolutt ett samfunnsproblem! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Cillian skrev:

Voldtekt kan føre til traumer, for offer, pårørende og det koster samfunnet økonomisk å prøve å rette skaden.

De lave straffene, den lave raten av domfellelser, og påkjenningen av å gå gjennom rettssak, med fare for retraumatisering gjør at kostnad vs risiko for offer blir svært høy, og kostnad vs risiko for å begå seksuell kriminalitet blir svært lav. Det er absolutt ett samfunnsproblem! 

Voldtekt er fortsatt rettet direkte mot offeret, ikke at det gjør det greit på noe vis. 
 

Jeg har selv vært gjennom to runder i retten mot en som voldtok meg, så jeg vet godt hvor belastende det kan være. 

Men for min del har jeg blitt motivert til å få et bedre liv enn ham, så jeg klarer ikke hisse meg opp over at Jensen er dømt til en lengre straff enn ham.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
42 minutter siden, The Kitten skrev:

Joda, jeg er helt enig i at det er fortjent, men spørsmålet mitt gjelder fortsatt. (Mener gjerningspersonen fortjener det altså, ikke offeret.)

Jeg mener at 21 års fengsel og millionstraff vil være innafor i de værste sakene. Minimum 5 år. Enkelte burde ikke få komme ut i samfunnet vårt igjen.

Jeg ble selv seksuelt misbrukt som barn i mange år, så og si hver bidig dag. Hundrevis av bilder av nakne små jenter på PCen. Gjerningsmannen innrømte det og det var beviser nok. Han fikk 2 år, et betinget og et ubetinget. Jeg fikk 250.000 i erstatning for tapt inntekt og behandling.  Dette er dog en del år siden, så håper inderlig straffen er lengre i dag.

Ja, han mistet jobben (heldigvis da han jobbet med barn), leiligheten, venner hadde han ikke annet enn barn og foreldrene deres. Men i dag har han både jobb, leilighet og nok engang barn og foreldre som "venner". 

Slike personer som han burde ikke få lov til å komme ut av fengsel. Jeg er nok ikke det eneste ofret, og ei heller ikke det siste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...