Gå til innhold

Har du lest journalen din hos dps?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det jeg er mest redd for altså. Men er ikke hyggelig å få høre at jeg ser forferdelig ut uten sminke. Lite hyggelig å få høre at man ser syk ut, av å ikke få sove. Jeg har ikke valgt å ikke bruke sminke, jeg kan ikke på grunn av den helvetes huden min som ikke tåler noe som helst. 

Anonymkode: a4edd...454

Jeg tror ikke det blir kommentert på den måten, men mer som en observasjon de kan gå tilbake på oh holde en rød tråd på hvis du brått skulle endret deg ( f.eks hvis de er vant til at du ikke bruker sminke og en dag brått møter opp smørblid og stivpyntet, om det kan være grunn til bekymring osv ). I mine journaler så har det alltid blitt notert om hvordan jeg fremstår , alt i fra velkledd og pyntet/Sterkt sminket til ustelt  med sterk lukt av svette osv. 

Jeg har 18 år i psykiatrien bak meg nå og har lest både det ene og det andre om meg selv. Om man er så sårbar at man kan risikere å ikke møte opp til behandling mer eller ikke tør å være ærlig fordi man ikke liker noe som står i journalen og ellers har ett godt forhold og samarbeid med psykologen sin så anbefaler jeg å la være å lese. Ofte så kan det gjøre mer vondt enn godt.

Anonymkode: c6609...00e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo useriøst og ikke vanlig. 

Anonymkode: df149...bab

17 hours ago, AnonymBruker said:

"Hun var sur" f.eks

Anonymkode: eba07...1b1

Det er jo helt vanlig. En psykolog skriver om sinnsstemningen til pasienten ved psykisk sykdom. 

Anonymkode: f50c9...070

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt vanlig. En psykolog skriver om sinnsstemningen til pasienten ved psykisk sykdom. 

Nei. Psykolog/psykiater eller ikke, du kan aldri komme med påstander om andres sinnsstemning på den måten, det er fullstendig uprofesjonelt. Da skriver en heller "ga uttrykk for ..." osv. Dette vet alle som er helsepersonell, iallefall de som har oppdatert seg faglig eller er relativt nyutdannet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Psykolog/psykiater eller ikke, du kan aldri komme med påstander om andres sinnsstemning på den måten, det er fullstendig uprofesjonelt. Da skriver en heller "ga uttrykk for ..." osv. Dette vet alle som er helsepersonell, iallefall de som har oppdatert seg faglig eller er relativt nyutdannet. 

Mine psykologer og psykiatere opp gjennom årene har alltid skrevet om sinnstemningen min, men aldri bastant. Det har vært f.eks " pasienten virker svært nedstemt " , " pasienten gir uttrykk for at hun har miste håpet på en fremtid" eller " pasienten smiler og virker oppspilt , og virker å ha høyt stemningsleie " .

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Men vi vet ikke om TS gjengir eksakt hva behandler har skrevet. 

Skrevet (endret)

Jeg har ikke orket å lese min... Jeg bryr meg lite om hva de har skrevet om meg... De får skrive det de ønsker å skrive, tenker jeg... Jeg vet jo selv hva som stemmer og ikke stemmer...

Endret av Banankaka04
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Banankaka04 skrev:

Jeg har ikke orket å lese min... Jeg bryr meg lite om hva de har skrevet om meg... De får skrive det de ønsker å skrive, tenker jeg... Jeg vet jo selv hva som stemmer og ikke stemmer...

Det gjør du lurt i. Fokuser heller på behandlingen du får her og nå så lenge du har en god relasjon til behandleren din :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine psykologer og psykiatere opp gjennom årene har alltid skrevet om sinnstemningen min, men aldri bastant. Det har vært f.eks " pasienten virker svært nedstemt " , " pasienten gir uttrykk for at hun har miste håpet på en fremtid" eller " pasienten smiler og virker oppspilt , og virker å ha høyt stemningsleie " .

Nemlig. Det er vesentlig forskjell på å skrive det der, og f.eks "hun var sur". 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vi vet ikke om TS gjengir eksakt hva behandler har skrevet. 

Du henger ikke med. Nå var det snakk om noe min psykiater hadde skrevet i min journal. 

Skrevet

Jeg har lest alt, og jeg har rundt 2750 notater i min journal. Har altså lest det fortløpende. Det er såpass mye fordi jeg har vært mye innlagt. 

Stort sett har det vært nyttig for meg å lese hvordan jeg blir oppfattet. I tillegg glemmer jeg ofte en del fra samtalene da det kan svartne litt for meg når det blir tungt så da er det greit å kunne lese det i etterkant. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det blir kommentert på den måten, men mer som en observasjon de kan gå tilbake på oh holde en rød tråd på hvis du brått skulle endret deg ( f.eks hvis de er vant til at du ikke bruker sminke og en dag brått møter opp smørblid og stivpyntet, om det kan være grunn til bekymring osv ). I mine journaler så har det alltid blitt notert om hvordan jeg fremstår , alt i fra velkledd og pyntet/Sterkt sminket til ustelt  med sterk lukt av svette osv. 

Jeg har 18 år i psykiatrien bak meg nå og har lest både det ene og det andre om meg selv. Om man er så sårbar at man kan risikere å ikke møte opp til behandling mer eller ikke tør å være ærlig fordi man ikke liker noe som står i journalen og ellers har ett godt forhold og samarbeid med psykologen sin så anbefaler jeg å la være å lese. Ofte så kan det gjøre mer vondt enn godt.

Jeg har gått mange runder med meg selv, og behandler har selv sagt nei til å la meg lese journalen. Altså, jeg har jo all rett til å lese, uavhengig av hva psykolog sier. Men hun har nå sagt at jeg er "frisk nok" og vil nok tåle kritikk og andres synspunkter mer enn det jeg gjorde for 1 år siden. Da jeg har hatt generelt dårlig innsikt og forståelse for egen situasjon og psykisk helse. 
Det er behandler som har gitt meg grønt lys om å lese journalen og vi kan gjøre det sammen. Skal ha en samtale om det over sommeren, så jeg må bestemme meg innen da. 

22 minutter siden, Purple_Pixiedust skrev:

Jeg har lest alt, og jeg har rundt 2750 notater i min journal. Har altså lest det fortløpende. Det er såpass mye fordi jeg har vært mye innlagt. 

Stort sett har det vært nyttig for meg å lese hvordan jeg blir oppfattet. I tillegg glemmer jeg ofte en del fra samtalene da det kan svartne litt for meg når det blir tungt så da er det greit å kunne lese det i etterkant. 

Det er noe jeg sliter med, å huske hva som blir sagt og delt i timene. 

Anonymkode: a4edd...454

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Generelt anbefales det å lese journal sammen med behandler, hvis man absolutt må. 

Anonymkode: df149...bab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg finner ikke min i helsenorge. Hvor er den da?

Anonymkode: f6325...ca0

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hat hentet ut og lest journalen fra alle årene under dps. Sendt inn søknad nå om å få ut journalen for årene på ungdomspsyk. 

Jeg leser den mest for å få bedre innsikt i eget sykdomsbilde. Det hjelper meg å lese hvordan andre oppfatter meg. Journalen fra ungdomspsyk vil jeg ha litt av nyskjerrighet og for å få litt svar på hvorfor diagnosen min ikke ble plukket opp før. 

Anonymkode: 5899f...1ae

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Uatskillelig skrev:

Jeg har bestilt den i posten. Det er også mulig for deg 😊

Takk for svar 🙂 Skal jeg bestille den fra den DPSen der jeg var pasient? Bor et annet sted i landet nå.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar 🙂 Skal jeg bestille den fra den DPSen der jeg var pasient? Bor et annet sted i landet nå.

Tror du må sende søknad inn til distrikt sykehuset, somatisk sykehus, til arkivet. 😊👍

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Uatskillelig skrev:

Jeg har bestilt den i posten. Det er også mulig for deg 😊

Er det en stund siden?, hvordan var det å lese den?, hvor mange år gikk den over?

Anonymkode: ef034...fa9

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...