AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #21 Skrevet 18. juni 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har spurt litt om dette med pasientjournal her tidligere, men nå tror jeg at jeg har bestemt meg snart. At jeg skal ta ut journalen hos DPS for å gå igjennom. Det er 8 år med terapi. For å være ærlig så er jeg veldig redd for å se hva andre mennesker skriver om meg. Om de kun skriver hva som feiler meg og det jeg forteller i timene, så er det OK. Men deres observasjoner og tanker rundt meg er litt skumle. Hvordan taklet du å lese din journal? Har du noen eksempler på hva som kan stå i en journal? Er det gjengitt hva du har sagt eller er det også behandlers tanker og observasjoner? Kommenterer de klær, vekt, hygiene, humør og sånt også? Har du noen eksempler på dette? Angrer du på å ha lest din? Om det er direkte fakta feil som f.eks at du har 2 søsken når du bare 1, eller andre små faktafeil, rettet du dem og fikk du de rettet? Anonymkode: a4edd...454 Hva slags diagnose har du som får lov å gå i behandling på DPS i hele 8år? Er det borderline det er snakk om? Anonymkode: c70f9...57d
Gjest theTitanic Skrevet 18. juni 2020 #22 Skrevet 18. juni 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har spurt litt om dette med pasientjournal her tidligere, men nå tror jeg at jeg har bestemt meg snart. At jeg skal ta ut journalen hos DPS for å gå igjennom. Det er 8 år med terapi. For å være ærlig så er jeg veldig redd for å se hva andre mennesker skriver om meg. Om de kun skriver hva som feiler meg og det jeg forteller i timene, så er det OK. Men deres observasjoner og tanker rundt meg er litt skumle. Hvordan taklet du å lese din journal? Har du noen eksempler på hva som kan stå i en journal? Er det gjengitt hva du har sagt eller er det også behandlers tanker og observasjoner? Kommenterer de klær, vekt, hygiene, humør og sånt også? Har du noen eksempler på dette? Angrer du på å ha lest din? Om det er direkte fakta feil som f.eks at du har 2 søsken når du bare 1, eller andre små faktafeil, rettet du dem og fikk du de rettet? Anonymkode: a4edd...454 Det du skal nå er å plage deg selv. Du burde la det være og heller gjøre noe konstruktivt.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #23 Skrevet 18. juni 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen steder ligger den tilgjengelig på helsenorge.no. Jeg har lest. Står ikke noe særlig overraskende. Noen ganger står det litt om hvordan jeg fremstår. Det som overrasker meg mest er gjerne etter de timene jeg føler var helt meningsløse og alt bare ble feil, så har behandler likevel sett det jeg har forsøkt å formidle i sin vurdering. Jeg har funnet en og annen feil, noe er nok bare misoppfatninger av det jeg har sagt. Orker ikke å styre med å få noe endret eller slettet. Anonymkode: 814f8...84d Dette er noe av grunnen jeg ønsker å lese min. Jeg føler at jeg ble misforstått av mine tidligere psykologer. Såpass mye at det ødela hele opplegget. For de satt seg fast i angsten og snakket bare om angst, og alt annet ble dyttet vekk. Når angst var det minste problemet jeg hadde akkurat da. Så vil se hvor det gikk galt, fra psykologenes side. Og for å se hva jeg gjorde galt, slik at jeg kan unngå samme feil nå. Har også kommet langt i terapi og min nåværende og jeg er på riktig spor. Så jeg ønsker å se hvor det gikk galt med de andre, og se om nåværende faktisk er på rett spor. 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er bakgrunnen for å ville lese? Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner det. Jeg ville aldri lest min. Jeg tenker på det som behandlere arbeidsverktøy. Jeg måtte lese deler av journalen min for mange år siden pga søknad til nav. Det var svært tungt for meg, og gjør at jeg aldri kommer til å gjøre det igjen dersom jeg ikke absolutt må. Anonymkode: e3e44...734 Svaret over. Anonymkode: a4edd...454
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #24 Skrevet 18. juni 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags diagnose har du som får lov å gå i behandling på DPS i hele 8år? Er det borderline det er snakk om? Anonymkode: c70f9...57d Personlighetsforstryrrelse, spiseforstryrrelse, dystymi eller vedvarende depresjon, panikkangst, ocd, adhd og ptsd. Det er de jeg vet og hva som har blitt sagt høyt. Adhd er litt usikkert og det har vært snakk om bipolar, så det er planlagt utredning for å finne ut hvilken det er, borderline har også vært diskutert men fikk en annen. Jeg har hatt flere behandlere og alle har gitt meg en diagnose eller to før jeg ble sendt videre til en ny. Så for å være ærlig så aner jeg ikke hva problemet mitt er egentlig, sånn når det kommer til diagnoser. Eneste som jeg er 100% sikker på at jeg har og som er riktig er panikkangst, ptsd og depresjon. Det er også en stor del av hvorfor jeg ønsker å lese journalen, for å finne ut hva de har satt av diagnoser og hvorfor. Anonymkode: a4edd...454
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #25 Skrevet 18. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personlighetsforstryrrelse, spiseforstryrrelse, dystymi eller vedvarende depresjon, panikkangst, ocd, adhd og ptsd. Det er de jeg vet og hva som har blitt sagt høyt. Adhd er litt usikkert og det har vært snakk om bipolar, så det er planlagt utredning for å finne ut hvilken det er, borderline har også vært diskutert men fikk en annen. Jeg har hatt flere behandlere og alle har gitt meg en diagnose eller to før jeg ble sendt videre til en ny. Så for å være ærlig så aner jeg ikke hva problemet mitt er egentlig, sånn når det kommer til diagnoser. Eneste som jeg er 100% sikker på at jeg har og som er riktig er panikkangst, ptsd og depresjon. Det er også en stor del av hvorfor jeg ønsker å lese journalen, for å finne ut hva de har satt av diagnoser og hvorfor. Anonymkode: a4edd...454 Har du ikke vært inne å sett på helsenorge.no da? Men hvorfor har de satt en spiseforstyrrelsedisgnose på deg dersom du ikke har vesentlige problemer med mat? Anonymkode: c70f9...57d
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #26 Skrevet 18. juni 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har også kommet langt i terapi og min nåværende og jeg er på riktig spor Så fint at du er på god vei! Da ville jeg ikke gravd meg ned i gammel grums. Spør heller nåværende terapeut om dette med diagnoser og hva som egentlig står som dine diagnoser nå og hva hun tenker. Anonymkode: d0459...a53
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #27 Skrevet 18. juni 2020 Jeg synes mange av innleggene her beviser min påstand om at ingen har godt av å lese sine egne journaler. Slutt med det! Anonymkode: db379...997
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #28 Skrevet 18. juni 2020 Jeg leste epikrisen min fra DPS, fikk den i posten. Det var som å få et slag i magen. Den jevnaldrende og tydeligvis uerfarne psykologen min hadde beskrevet ganske nøye hvordan jeg så ut på utsiden: "Alltid pent kledd, ofte i kjole. Velstelt hår, pent sminket. Smiler og er hyggelig. Bla bla bla." Det var et hån å lese. Jeg hadde fortalt ham om selvmordstanker, mørke depresjoner, angst, ocd og spiseforstyrrelse. Og så skriver han en liten novelle om hvordan jeg ser ut? Jeg hadde da vitterlig sagt til han at jeg bar en ganske tung maske! Altså😡 Anonymkode: 28483...e0a 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #29 Skrevet 18. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste epikrisen min fra DPS, fikk den i posten. Det var som å få et slag i magen. Den jevnaldrende og tydeligvis uerfarne psykologen min hadde beskrevet ganske nøye hvordan jeg så ut på utsiden: "Alltid pent kledd, ofte i kjole. Velstelt hår, pent sminket. Smiler og er hyggelig. Bla bla bla." Det var et hån å lese. Jeg hadde fortalt ham om selvmordstanker, mørke depresjoner, angst, ocd og spiseforstyrrelse. Og så skriver han en liten novelle om hvordan jeg ser ut? Jeg hadde da vitterlig sagt til han at jeg bar en ganske tung maske! Altså😡 Anonymkode: 28483...e0a Slapp av. Dette gjør de med de fleste pasienter. De kommenterer utseende slik at de har noe å se etter om du plutselig en dag skulle dukke opp totalt motsatt. I min journal så gikk jeg fra å være "velstelt og sminket" til å "lukte sterkt av svette og se ustelt ut" løpet av det ene året jeg var der . De skriver om utseende og om hvordan du fremstår uansett hvor mye jævlig du forteller dem. selv har jeg sittet der med store blødende kutt fra armene samtidig som jeg så stelt ut, og dette ble da kommentert. Jeg er ganske sikker på at utseende ditt ikke var alt som stod i den journalen, og at du utelater en del for å stemme overens med din egen virkelighetsoppfatning. Anonymkode: c6609...00e
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #30 Skrevet 18. juni 2020 Var inn og ut i et par år, leste epikrisen. Ikke noe overraskende, kun om hva vi har snakket om - og hvordan jeg har fremstått. Hvorfor skal det være sårende å lese om hvordan man har fremstått? Hvis man var sur, uflidd og i dårlig humør en dag så var man jo det. Hvorfor er det «sårt»? Anonymkode: e2709...edd
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #31 Skrevet 18. juni 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste epikrisen min fra DPS, fikk den i posten. Det var som å få et slag i magen. Den jevnaldrende og tydeligvis uerfarne psykologen min hadde beskrevet ganske nøye hvordan jeg så ut på utsiden: "Alltid pent kledd, ofte i kjole. Velstelt hår, pent sminket. Smiler og er hyggelig. Bla bla bla." Det var et hån å lese. Jeg hadde fortalt ham om selvmordstanker, mørke depresjoner, angst, ocd og spiseforstyrrelse. Og så skriver han en liten novelle om hvordan jeg ser ut? Jeg hadde da vitterlig sagt til han at jeg bar en ganske tung maske! Altså😡 Anonymkode: 28483...e0a Oy den forstår jeg at du reagerer på! Det jeg er redd for også, at psykologen skal være opphengt i at jeg kommer uten sminke, enn at jeg åpner meg opp om voldtekt. Anonymkode: a4edd...454
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #32 Skrevet 18. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Slapp av. Dette gjør de med de fleste pasienter. De kommenterer utseende slik at de har noe å se etter om du plutselig en dag skulle dukke opp totalt motsatt. I min journal så gikk jeg fra å være "velstelt og sminket" til å "lukte sterkt av svette og se ustelt ut" løpet av det ene året jeg var der . De skriver om utseende og om hvordan du fremstår uansett hvor mye jævlig du forteller dem. selv har jeg sittet der med store blødende kutt fra armene samtidig som jeg så stelt ut, og dette ble da kommentert. Jeg er ganske sikker på at utseende ditt ikke var alt som stod i den journalen, og at du utelater en del for å stemme overens med din egen virkelighetsoppfatning. Anonymkode: c6609...00e Dette var en EPIKRISE, ikke en journal. Jeg jobber i helsevesenet selv, så vet godt forskjellen. Tyngden som var lagt på utseendet var overdreven, og svært lite sto om selve psyken min. Jeg ble flau og forbannet over hva som ble vektlagt i epikrisen, som også ble sendt fastlegen min, og han og jeg tok en prat om det. Han var ikke uenig med meg, for å si det sånn. Anonymkode: 28483...e0a 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #33 Skrevet 18. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Var inn og ut i et par år, leste epikrisen. Ikke noe overraskende, kun om hva vi har snakket om - og hvordan jeg har fremstått. Hvorfor skal det være sårende å lese om hvordan man har fremstått? Hvis man var sur, uflidd og i dårlig humør en dag så var man jo det. Hvorfor er det «sårt»? Anonymkode: e2709...edd Det var sårt for meg fordi jeg snakket en del med psykologen om at jeg spilte en rolle i samfunnet som velstelt, velutdannet, vekledd og den pakka der. At jeg hatet meg selv for å ikke tørre å vise mitt sanne jeg for noen, at jeg alltid så sminket og blid ut. At jeg var redd for å ikke bli likt dersom jeg skulle vise den "ugredde" versjonen av meg. Når han da skriver en epikrise stort sett basert på utseende - da hadde jeg jo aldri trengt å gå der i det hele tatt? Anonymkode: 28483...e0a
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #34 Skrevet 18. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oy den forstår jeg at du reagerer på! Det jeg er redd for også, at psykologen skal være opphengt i at jeg kommer uten sminke, enn at jeg åpner meg opp om voldtekt. Anonymkode: a4edd...454 Jeg gikk litt på SMSO pga voldtekt. De første tre gangene kom jeg subtilt sminket. Fjerde gang hadde jeg mer forseggjort sminke. Terapeuten min sa da at jeg så så veldig fresh ut, så ut som jeg hadde det mye bedre. Og så var vi liksom ferdig 🙄 Virkelig? Er det sminken som skal spille inn på hvor godt jeg har det psykisk? Anonymkode: 28483...e0a 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #35 Skrevet 18. juni 2020 Har lest min journal fra dps, da jeg mener jeg fikk den tilsendt. Jeg erindrer at behandler ba meg lese igjennom journalen og ev ta kontakt om det skulle stå noe der som jeg ikke kjente meg igjen i. Det er nok blitt skrevet ned noe som jeg ikke helt er enig i. Men har ikke kontaktet for å endre dette. I allefall ikke ennå. Nå er jeg blitt såpass mye bedre, så det er mulig jeg vil gjøre det. Mitt humør er selvsagt skrevet ned da dette er helt relevandt mht behandling av bla fatigue eller en depresjon. Behandling og timene på dps ble avsluttet pga at jeg sto litt på stedet hvil, mye av den samme tilstanden hver gang, og da blir man på en måte kastet ut av systemet. Selv om jeg fikk et par tre forespørsler i forkant om jeg ville avslutte. Jeg fikk lite ut av alle timene med snakk og tiltroelser. Tømte meg hver time og det varte ca 1 år 1-2 g uken. Ble dog noe klokere på meg selv.. Anonymkode: 5f8ee...683
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #36 Skrevet 19. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva slags diagnose har du som får lov å gå i behandling på DPS i hele 8år? Er det borderline det er snakk om? Anonymkode: c70f9...57d Min borderlinediagnose gir meg foreløpig maks 18 måneder. Anonymkode: 77be0...d65
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #37 Skrevet 19. juni 2020 Jeg leste de to første sidene...angret skikkelig...og brente resten.. Anonymkode: 5faf0...053 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #38 Skrevet 19. juni 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk litt på SMSO pga voldtekt. De første tre gangene kom jeg subtilt sminket. Fjerde gang hadde jeg mer forseggjort sminke. Terapeuten min sa da at jeg så så veldig fresh ut, så ut som jeg hadde det mye bedre. Og så var vi liksom ferdig 🙄 Virkelig? Er det sminken som skal spille inn på hvor godt jeg har det psykisk? Anonymkode: 28483...e0a Jeg er litt redd for hva som kan stå om utsende og klær/sminke. Er litt bekymret for dette med sminke, siden jeg bruker ikke sminke. Er så redd for at det skal påpekes. For jeg vet jo at når jeg er i en dårlig periode og ikke har sovet normalt på flere netter, så vises det jo i ansiktet. Jeg kan ikke sminke det vekk. Anonymkode: a4edd...454
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #39 Skrevet 19. juni 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er litt redd for hva som kan stå om utsende og klær/sminke. Er litt bekymret for dette med sminke, siden jeg bruker ikke sminke. Er så redd for at det skal påpekes. For jeg vet jo at når jeg er i en dårlig periode og ikke har sovet normalt på flere netter, så vises det jo i ansiktet. Jeg kan ikke sminke det vekk. Anonymkode: a4edd...454 hva er det du er redd for skal stå der angående det med mangel på sminke? Hvordan påvirker det behandlingen din om det er blitt påpekt i journalen/epikrise? Anonymkode: c6609...00e
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #40 Skrevet 19. juni 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: hva er det du er redd for skal stå der angående det med mangel på sminke? Hvordan påvirker det behandlingen din om det er blitt påpekt i journalen/epikrise? Anonymkode: c6609...00e Det er ikke det jeg er mest redd for altså. Men er ikke hyggelig å få høre at jeg ser forferdelig ut uten sminke. Lite hyggelig å få høre at man ser syk ut, av å ikke få sove. Jeg har ikke valgt å ikke bruke sminke, jeg kan ikke på grunn av den helvetes huden min som ikke tåler noe som helst. Anonymkode: a4edd...454
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå