Gå til innhold

Har du lest journalen din hos dps?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har spurt litt om dette med pasientjournal her tidligere, men nå tror jeg at jeg har bestemt meg snart. At jeg skal ta ut journalen hos DPS for å gå igjennom. Det er 8 år med terapi. For å være ærlig så er jeg veldig redd for å se hva andre mennesker skriver om meg. Om de kun skriver hva som feiler meg og det jeg forteller i timene, så er det OK. Men deres observasjoner og tanker rundt meg er litt skumle. 

Hvordan taklet du å lese din journal? Har du noen eksempler på hva som kan stå i en journal? Er det gjengitt hva du har sagt eller er det også behandlers tanker og observasjoner? Kommenterer de klær, vekt, hygiene, humør og sånt også? Har du noen eksempler på dette?
Angrer du på å ha lest din? Om det er direkte fakta feil som f.eks at du har 2 søsken når du bare 1, eller andre små faktafeil, rettet du dem og fikk du de rettet? 

Anonymkode: a4edd...454

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke poenget. 

Jeg ville i alle fall gått gjennom den med behandler. For ja, det er vurderinger av deg som kan virke brutale, men som er pålagt. Det er vanskelig å se seg selv objektifisert og vurdert som et slags objekt. Journaler er ikke referater av innhold, det er observasjoner og vurderinger av problematikk, behandlingsform, hvordan du responderer på denne osv. 

Anonymkode: df149...bab

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har spurt litt om dette med pasientjournal her tidligere, men nå tror jeg at jeg har bestemt meg snart. At jeg skal ta ut journalen hos DPS for å gå igjennom. Det er 8 år med terapi. For å være ærlig så er jeg veldig redd for å se hva andre mennesker skriver om meg. Om de kun skriver hva som feiler meg og det jeg forteller i timene, så er det OK. Men deres observasjoner og tanker rundt meg er litt skumle. 

Hvordan taklet du å lese din journal? Har du noen eksempler på hva som kan stå i en journal? Er det gjengitt hva du har sagt eller er det også behandlers tanker og observasjoner? Kommenterer de klær, vekt, hygiene, humør og sånt også? Har du noen eksempler på dette?
Angrer du på å ha lest din? Om det er direkte fakta feil som f.eks at du har 2 søsken når du bare 1, eller andre små faktafeil, rettet du dem og fikk du de rettet? 

Anonymkode: a4edd...454

Leste selv igjennom 5 år med terapi. Mye rart som sto der. Kunne helt sikkert gått til sak på det men gidder ikke. Møkka-psykiater.

Anonymkode: eba07...1b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke poenget. 

Jeg ville i alle fall gått gjennom den med behandler. For ja, det er vurderinger av deg som kan virke brutale, men som er pålagt. Det er vanskelig å se seg selv objektifisert og vurdert som et slags objekt. Journaler er ikke referater av innhold, det er observasjoner og vurderinger av problematikk, behandlingsform, hvordan du responderer på denne osv. 

De har ikke lov til å skrive nedsettende og hersende karakteristikker.

AnonymBruker
Skrevet

Stod egentlig fint lite om meg som person i mine journaler. Så det varierer nok hva de skriver fra person til person/ sted til sted

Anonymkode: 9b590...c19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde. Men det var et helvetes mas å få tilgang på journalen. Ba om å få se den, fylte ut skjema, men fikk aldri noe tilbakemelding, så jeg ga opp hele greia. 

Anonymkode: 03263...250

AnonymBruker
Skrevet

Nei så vondt vil jeg ikke meg selv. Tar meg lett nær av andres meninger om meg og overanalyserer og overtenker mye. Står ingenting i journalen min som jeg trenger å vite 

Anonymkode: b5e61...a29

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Noen steder ligger den tilgjengelig på helsenorge.no. Jeg har lest. Står ikke noe særlig overraskende. Noen ganger står det litt om hvordan jeg fremstår. Det som overrasker meg mest er gjerne etter de timene jeg føler var helt meningsløse og alt bare ble feil, så har behandler likevel sett det jeg har forsøkt å formidle i sin vurdering. 

Jeg har funnet en og annen feil, noe er nok bare misoppfatninger av det jeg har sagt. Orker ikke å styre med å få noe endret eller slettet.

Anonymkode: 814f8...84d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke lov til å skrive nedsettende og hersende karakteristikker.

Det er ikke nedsettende, men det er vurderinger gjort etter gitte kriterier som kan oppleves nedsettende og kjipt. Det er for de fleste av oss ganske vondt å se seg selv vurdert «utenfra» som et objekt. Det er ikke sikkert det fører noe godt med seg. 

Jeg ville i utgangspunktet begynt med å bare lese epikrisene i alle fall. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er bakgrunnen for å ville lese? Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner det. Jeg ville aldri lest min. Jeg tenker på det som behandlere arbeidsverktøy. Jeg måtte lese deler av journalen min for mange år siden pga søknad til nav. Det var svært tungt for meg, og gjør at jeg aldri kommer til å gjøre det igjen dersom jeg ikke absolutt må.

Anonymkode: e3e44...734

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du vil få ut av å lese? Skjønner at du er nysgjerrig - vi er alle litt selvopptatt - men tror det er større sjanse for at du leser noe som er uheldig for deg/du tar skade av enn at du får noe ut av det. Jeg har selv gått i terapi og håper jeg aldri får lyst til å lese noen journal. 

Anonymkode: db379...997

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nedsettende, men det er vurderinger gjort etter gitte kriterier som kan oppleves nedsettende og kjipt. Det er for de fleste av oss ganske vondt å se seg selv vurdert «utenfra» som et objekt. Det er ikke sikkert det fører noe godt med seg. 

Jeg ville i utgangspunktet begynt med å bare lese epikrisene i alle fall. 

Men jeg skrev at de ikke har lov til å skrive nedsettende eller hersende karakteristikker. Min psykiater gjorde det. Jeg er helsepersonell selv så jeg vet dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg skrev at de ikke har lov til å skrive nedsettende eller hersende karakteristikker. Min psykiater gjorde det. Jeg er helsepersonell selv så jeg vet dette. 

Javel. Det kan sikkert forekomme. Helt sikkert. 

Hva regner du som nedsettende da? 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nødvendigvis nedsettende, men kan være sårende for den som leser allikevel. Det er sårbart å gå i terapi og det er sårbart å lese andres vurdering av seg selv. Selvom den er forsøkt nøytral i formen.

Anonymkode: e3e44...734

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Javel. Det kan sikkert forekomme. Helt sikkert. 

Hva regner du som nedsettende da? 

"Hun var sur" f.eks

AnonymBruker
Skrevet

"Hun var sur" f.eks

Det er jo useriøst og ikke vanlig. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo useriøst og ikke vanlig. 

Ja det er jo der jeg mener. 

AnonymBruker
Skrevet

det*

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det fordi behandlingen ble brått stoppet da behandler ble akutt syk, og jeg fikk den tilsendt i posten. 

Ikke noe bra for selvbildet å lese meninger om meg selv som jeg ikke er enig i. 

Det som rystet meg var at behandler skrev at vi avsluttet behandlingen fordi jeg frisk nå og vi begge var enige i at det ikke var behov lengre.

Årsaken var at behandler ble sykemeldt!! Hun løy om årsaken! 

Anonymkode: 5acf5...80b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet det er mye stygt der og de mislikte meg inn til beinet. Kald empati hele veien i det systemet. Ingen overraskelse i grunn og det bekrefter bare oppveksten min.

Anonymkode: 34533...48e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...