Gå til innhold

Feil og logiske brister i Thorbjørn Egners univers

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sang meg nettopp raskt gjennom Kaptein Sorte Bill med minsten, og ser nå sangen med litt nye øyne. For hvilken grunn har kapteinen til å lyve på alderen?

Han sier selv at han er fra femtenhundre og fjorten. Deretter forteller han så at han var med på å røve den store skatten fra gullfregatten i femtenatten. Enten var kaptein Sorte Bill en svært så fremmelig fireåring, eller så gjør han som så mange av oss gjør når vi blir litt eldre: justerer litt på eget fødselsår. Usikker på hvilken av løsningene som er korrekt her?

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
På 29.6.2020 den 18.35, Minya skrev:

Dette gir fullstendig mening for meg, som er oppvokst med at det finnes smør (margarin) og "godt smør".
Soft flora og alle andre sånne bokser man bruker til å smøre brødskiva, var også smør, eller bordsmør, for det smøret man brukte som lå i blokk i kjøleskapet var også smør (feks melange margarin).

Sant det. Me hadde også smør (melange margarin), bordsmør (soft flora) og godt smør (altså tine smør) heime. 

Anonymkode: b9cf2...305

AnonymBruker
Skrevet
På 21.7.2020 den 13.13, AnonymBruker skrev:

De fleste på KG har fått med seg den legendariske godtesnop-tråden.

Egner hadde en lignende vri. I sangen om bursdagen til Bamsefar, så lyder en strofe slik: «blåbærsyltetøy med mye deilig sukker».

Men hvorfor presisere at sukker er «deilig»? Finnes det flere typer sukker? Deilig sukker er den ene og ekkelt sukker er den andre? Så for å presisere at det ikke var snakk om ekkelt sukker så følte Egner han måtte skrive at her var det deilig sukker det var snakk om?

Anonymkode: 30d3f...a8d

Syns det er unødvendig å presisere sukker i det hele tatt, alle vet jo at syltetøy består av frukt/bær og masse sukker. Så syltetøy med sukker blir smør på flesk, eller hus?

Anonymkode: 23d77...6c0

AnonymBruker
Skrevet
På 11.7.2020 den 8.50, AnonymBruker skrev:

Og det som også reageres på er at han «fyller 50 år omtrent på denne tida». Vet de ikke når han har bursdag, eller er de ikke så nøye med å feire på selve dagen? 

Hmm... Bjørnemor føder vel ungane under vinterdvalen. så kanskje ikkje så rart om ho ikkje fikk med seg datoen, sidan ho låg og sov 😊

Anonymkode: b9cf2...305

• Liker 4
Skrevet

Hva med den uheldige mannen, han var en skikkelig hardhaus:

"Det var en fredag morgen han skulle gå av sted
Men da han kom i trappa så snublet han og gled
Han rullet og han rullet den stakkars, stakkars mann
Og han fikk hull i hodet sitt og brakk en hjørnetann

Så kom han ut på gaten og vandret glad av sted"
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Boetica skrev:

Hva med den uheldige mannen, han var en skikkelig hardhaus:

"Det var en fredag morgen han skulle gå av sted
Men da han kom i trappa så snublet han og gled
Han rullet og han rullet den stakkars, stakkars mann
Og han fikk hull i hodet sitt og brakk en hjørnetann

Så kom han ut på gaten og vandret glad av sted"

Han blir vel sammen med sykepleieren som pleier han i siste vers, om jeg ikke husker feil. Håper det var verdt å miste autorisasjonen for...

Anonymkode: 282cf...96c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han blir vel sammen med sykepleieren som pleier han i siste vers, om jeg ikke husker feil. Håper det var verdt å miste autorisasjonen for...

Anonymkode: 282cf...96c

Ja, miste autorisasjonen for en sånn glatt fyr, som ikke påvirkes av noe!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 23.7.2020 den 21.43, AnonymBruker skrev:

Syns det er unødvendig å presisere sukker i det hele tatt, alle vet jo at syltetøy består av frukt/bær og masse sukker. Så syltetøy med sukker blir smør på flesk, eller hus?

Tja, blåbærsyltetøy om dagen fås med gjerne 80 % bær, så kanskje greit å presisere at det i dette tilfellet var snakk om syltetøy med mye, gjerne opp til 50 % sukker.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, blåbærsyltetøy om dagen fås med gjerne 80 % bær, så kanskje greit å presisere at det i dette tilfellet var snakk om syltetøy med mye, gjerne opp til 50 % sukker.

Ok, kjøper den, det er skikkelig gammeldags syltetøy det er snakk om 😁

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt man klarer å finne å bli krenka over. Hjelpes... :murvegg:

Anonymkode: 9191f...2de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det aller, aller morsomste med hele tråden, er de som ikke skjønner humoren 😂🤣

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt man klarer å finne å bli krenka over. Hjelpes... :murvegg:

Anonymkode: 9191f...2de

Krenka? 
De eneste som er krenka er de som har sørget for at Egners kanskje beste låt, om den vesle hottentotten Hoa, ble utelatt fra Egners samlede verker da ny utgave skulle trykkes.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Synes Egner har litt dobbeltmoral i Hakkebakkeskogen. Alt nevnt er grønnsakerspisesangen, hvor meningen nok er å påvirke barna som hører på til å spise mer frukt og grønt.

Men så til Bakermester Harepus og hans sang. Er jo bare kaker og sukker og, i tillegg til konditorvarer, søtt bakeverk! Usunt som bare det! Bakere står jo også for grovbrød for eksempel, men det blir ikke nevnt med et ord.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo opplagt mer å reagere på i Hakkebakkeskogen enn i Kardemomme By, men dette med den trikken i Kardemomme får jeg ikke helt til å stemme. 

Er dere klar over hvor liten Kardemomme By er? Sikter ikke bare til modellen i Dyreparken i Kristiansand, men i følge sangen om trikken heter det:

«Vi kjører rute hvert kvarter» og

«reisen vår tar ett minutt».

Det er jo fullstendig ulogisk at man skal gidde å lage trikkeskinner og operere en trikk som bare går noen hundre meter! Er jo fullstendig spinnvill dårlig prioritering av budsjettet! Folk kan jo bare gå! Fullstendig idiotisk. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder Barbermester Sørensen, så er det to ting å reagere på. For det første: han spiller altså en masse klarinett, men det behøver han jo begge hendene til. Passer veldig dårlig å kombinere dette med å klippe og barbere.

For det andre, så er det vel opplagt at Egner har moret seg med dobbeltbetydingen av ordet «klarinett». Hør bare på disse frasene:

«..spiller på min klarinett så ofte som jeg kan»

Ja, han har vel ingen kone, så da må han ty til høyrehånda..

Videre:

«Og så mens skjegget tørker tar jeg klarinetten fram
Og setter meg ved siden av, og spiller litt for ham»

Uff.. jaja, hadde jo vært verre om det hadde vært en ung pike, dvs «og så mens håret hennes tørker tar jeg klarinetten fram..»

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvem Mikkel Rev synes dere er den beste?

Knut «Askepott» Risan fra det gamle hørespillet?

Eller Stig Henrik «Hoffern» Hoff fra den nye Hakkebakkeskogen-filmen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men angående Kardemomme By.. hva er egentlig greia med det navnet? For det første er stedet altfor lite til at bystatus blir riktig å gi. Trikken bruker ett minutt gjennom «byen». Kardemomme Tettsted hadde vært mer korrekt, alternativt Kardemomme Landsby.

Men om det så hadde vært en by, så er dette med «By» til slutt i navnet noe stort tøv. Er jo ikke noe som er vanlig i Norge. Det heter ikke Oslo By eller Bergen By. I f.eks har man New York City, eller rettere sagt City of New York, men vi har ikke noe tilsvarende i Norge.

Så hvorfor ikke bare kalle byen for Kardemomme, og fortellingen for «Folk og røvere i Kardemomme»?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kalle det folk og røvere? Er ikke røvere folk de også? Syns det er stigmatiserende.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
På 26.7.2020 den 21.02, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder Barbermester Sørensen, så er det to ting å reagere på. For det første: han spiller altså en masse klarinett, men det behøver han jo begge hendene til. Passer veldig dårlig å kombinere dette med å klippe og barbere.

For det andre, så er det vel opplagt at Egner har moret seg med dobbeltbetydingen av ordet «klarinett». Hør bare på disse frasene:

«..spiller på min klarinett så ofte som jeg kan»

Ja, han har vel ingen kone, så da må han ty til høyrehånda..

Videre:

«Og så mens skjegget tørker tar jeg klarinetten fram
Og setter meg ved siden av, og spiller litt for ham»

Uff.. jaja, hadde jo vært verre om det hadde vært en ung pike, dvs «og så mens håret hennes tørker tar jeg klarinetten fram..»

He he, ja en annen logisk brist i alle Egner- universene er mangelen på hunkjønn, så det blir sikkert mye klarinettspilling.

Anonymkode: 80cde...bc8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kalle det folk og røvere? Er ikke røvere folk de også? Syns det er stigmatiserende.

Har faktisk tenkt på denne, jeg også. Historien kunne hett «Folk i Kardemomme», eller bare «Kardemomme» eller «Livet i Kardemomme», eller mye annet.

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...