Gå til innhold

Feil og logiske brister i Thorbjørn Egners univers


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

He he, ja en annen logisk brist i alle Egner- universene er mangelen på hunkjønn, så det blir sikkert mye klarinettspilling.

Anonymkode: 80cde...bc8

Dette er for så vidt greit. Kvinnene er husmødre, men det var de jo også på den tiden. «Fru politimester Bastian», har ikke eget navn engang. Men slik var det vel da.

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på hva slags mekanisme det er med paraplyen til Bestemor skogmus? Den "flyver av sted som en flymaskin", men hun har åpenbart kontroll for hun skal "dale litt" når hun kommer til huset til Morten skogmus.

Anonymkode: 23d77...6c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hva slags mekanisme det er med paraplyen til Bestemor skogmus? Den "flyver av sted som en flymaskin", men hun har åpenbart kontroll for hun skal "dale litt" når hun kommer til huset til Morten skogmus.

Anonymkode: 23d77...6c0

Ja, her har jeg tenkt at Egner selv selvsagt skjønner at dette er bare er artig påfunn som er helt spinnvilt, rent logisk, spesielt siden det i følge boken er hennes aller første flytur, så har latt den stå uomtalt foreløpig, siden det hele nok har vært ganske bevisst fra Egners side.

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er for så vidt greit. Kvinnene er husmødre, men det var de jo også på den tiden. «Fru politimester Bastian», har ikke eget navn engang. Men slik var det vel da.

Anonymkode: 30d3f...a8d

Vesle Kamomilla har vel ambisjoner om noe mer, slik som hun øver og øver. Eller kanskje det er tante Sofie som har ambisjoner på hennes vegne? Den første "stage mom"?

Anonymkode: 23d77...6c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og midt i byen har en slags lokal snåsamann like godt bygget seg et tårn. Anlagt profetskjegg. Makan til eksentriker. Flyter på godslighet, og deler ut spådommer om at når det er nordavind, ja da er vinteren her, og da trenger vi tykke klær!

Anonymkode: 23d77...6c0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nøtter som valuta i Hakkebakkeskogen er vel litt merkelig regulert. Har de virkelig så stor verdi som det blir forespeilet?

I Morten Skogmus sin nøtteplukkervise, så plukker han altså 15 nøtter til sin tante og 20 til seg selv. 8 spiser han, og de resterende 12 tar han med seg til Harepus for å bytte med en kake.

Men får man virkelig en hel kake for 12 nøtter, er det logisk? Nei!

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe annet som er fullstendig ulogisk, eller vitner om en helt latterlig karakter er Klatremus sin oppførsel når han går rundt omkring i skogen.

Like etter at Mikkel Rev har blitt lurt av Kråke-Per, slik at Morten Skogmus fikk anledning til å stikke av, så kommer Klatremus syngende og spillende, midt gjennom et livsfarlig område hvor det ferdes rever og pinnsvin og sikkert andre musespisende predatorer. Intet vesen ved sine fulle fem ville gjort dette. Som om en pen, blond kvinne hadde gått alene naken gjennom Sofienbergparken en sen kveld.

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Wikipedia skrev Egner teksten til Barnetimens kjenningsmelodi: «Nå kommer Barnetimen, nå kommer Barnetimen, hysj, hysj, hysj, vær stille som mus.»

Men er mus virkelig så stille? Nei! I følge en lenke:

«Musene lager mye lyd, spesielt om natten. Lydene er skrapelyder eller krafselyder. Har musene flyttet inn på loft eller i veggene er dette spesielt tydelig.»

https://www.felleskjopet.no/alle-artikler/alle-artikler-hjem-og-fritid/artikler-hus-og-hjem/4-sikre-tegn-pa-mus/

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser Hakkebakkeskogen-boka nå, og er litt sjokkert over at Morten Skogmus serverer ertekaffe til bestemoren sin!

Et forferdelig produkt, såkalt kaffeerstatning under krigen. Men svært mislykket, smakte søppel ifølge de fleste. Men mulig Egner selv likte det, siden han tok det med i boken?

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele tiden tenkt at Brumlemanns foreldre heter Bamsefar og Bamsemor. Men oppdaget nå at moren heter Bjørnemor!

Joda, jeg vet at «bamse» som regel refererer til en hannbjørn, men så kunne man med Bamsemor så er det jo likevel ingen tvil om kjønnet. Litt som navnet Kjell, et herremann, men Kjellrun, Kjellfrid osv er utvilsomt en kvinne. Men kunne alternativt kalt henne Binnemor, da.

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel ikke beskylde Thorbjørn Egner for å mangle fantasi, men det er likevel en sak som tyder på nettopp det.

Kråken, som blant annet lurer Mikkel Rev til å tro det er en jeger på lur bak et tre, heter Per, eller Kråke-Per.

Et av ekorn-barna heter også, hold dere fast, Per.

Dette holder ikke, Egner! Så mange navn som finnes, og så få _skikkelige_ navn som er i denne boken, så er det unødvendig at samme navn går igjen to ganger.

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slanger spiser jo mus, burde det ikke vært med en hoggorm i Hakkebakkeskogen?

Hva skulle i så fall hoggormen ha hett?

Helge Hoggorm?

Nei! Hogne Hoggorm!? 

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste teksten til Egners sang om Amandus Dokkemann.

For det første er teksten elendig, skulle ikke forundre meg om Egner skrev den da han gikk på barneskolen.

Men det er også noe som virkelig skurrer i teksten. Amandus faller altså ned en trapp og mister hodet, før eieren Kari syr hodet på igjen. 

Hvordan kan dette være mulig? Om hodet sys på, så indikerer dette at både hode og torso er laget av tøy. Men hvordan kan et hode på en tøydukke ramle av dersom dukken faller ned en trapp? Helt latterlig faktisk!

 

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Leste Karius og Baktus for guttungen, og må si bokens budskap står i en merkelig kontrast til Hakkebakkeskogen som Egner skrev senere. I Karius og Baktus er moralen at man må holde seg unna søtsaker, loff med sirup på osv, mens gulrøtter og grovt brød, det er det som er noe.

Mens i Hakkebakkeskogen, det har man Bakermester Harepus. Hva baker han? Grovt brød? Nei! Pepperkaker, bløtkaker, wienerbrød, sukkerbrød med sukker/vanilje, loff, boller med rosiner, kjeks og mazariner! Nesten kun søte bake- og konditorvarer!

Barna må jo bli helt forvirret av dette!

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egner har som kjent skrevet visen om lofottorsken, hvor første strofe er som følger:

«En ekte Lofottorsk jeg er, 
for jeg er født i Henningsvær.«

Men kjære Egner, en torsk er en fisk, ikke et pattedyr, som hvalen. Torsken føder ikke barn, den gyter. Dette er for dårlig!

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det blir ikke bedre senere i sangen.

I følge denne lenken heter det at en torsk kan legge opptil 10 millioner egg, men i snitt er det bare 2 av dem overlever og blir voksen. Greit nok, slik holdes bestanden stabil.

Men i følge Egner, så kan visst en torsk få flere barn enn dette:

«Nå er jeg selv blitt torskefar, 
og hundre tusen barn jeg har.»

Særlig.

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og det blir ikke bedre senere i sangen.

I følge denne lenken heter det at en torsk kan legge opptil 10 millioner egg, men i snitt er det bare 2 av dem overlever og blir voksen. Greit nok, slik holdes bestanden stabil.

Men i følge Egner, så kan visst en torsk få flere barn enn dette:

«Nå er jeg selv blitt torskefar, 
og hundre tusen barn jeg har.»

Særlig.

Anonymkode: 30d3f...a8d

Glemte lenken:

https://www.nrk.no/nordland/mer-enn-300-millioner-torsk-1.11774949

Anonymkode: 30d3f...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og verre skal det bli. Sild er som kjent en liten fisk, som i all hovesak lever av plankton.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Sild

«Silda er en utpreget stimfisk, som stort sett lever av plankton, og da hovedsakelig små krepsdyr»

Men hva har Egner tatt med i sangen sin?

«Da jeg var lite torskebarn,
jeg passet meg for krok og garn.
Jeg gjemte meg for sild og sei,
for alle ville spise meg.»

Nei, Egner! Silden var opptatt av helt andre ting.

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny, alvorlig feil er oppdaget, denne gangen om Hakkebakkeskogen.

Vi har som kjent festen for Bamsefar som fyller 50 år «omtrent på denne tida». Men det kan jo ikke stemme.

Det er nemlig slik at brunbjørner har parringstid om våren/forsommeren, og føder om vinteren mens de er i hiet. Da skulle jo bamsefar hatt bursdag på vinteren, mens han er i hiet. Handlingen i Hakkebakkeskogen foregår i hvert fall ikke om vinteren, så her viser Egner total mangel på inkompetanse (Bjørnebye) angående bjørner. For dårlig research!

Lenke om dette med parringstid osv:

https://rovdata.no/Brunbjørn/Faktaombrunbjørn.aspx

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2020 den 18.19, AnonymBruker skrev:

Man kan vel ikke beskylde Thorbjørn Egner for å mangle fantasi, men det er likevel en sak som tyder på nettopp det.

Kråken, som blant annet lurer Mikkel Rev til å tro det er en jeger på lur bak et tre, heter Per, eller Kråke-Per.

Et av ekorn-barna heter også, hold dere fast, Per.

Dette holder ikke, Egner! Så mange navn som finnes, og så få _skikkelige_ navn som er i denne boken, så er det unødvendig at samme navn går igjen to ganger.

Anonymkode: 30d3f...a8d

Og for ikke å snakke om boka "Da PER var ku". Her gikk det visst litt på tomgang, ja 😄

Endret av Boetica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...