Gå til innhold

Feil og logiske brister i Thorbjørn Egners univers


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det er nevnt, men Karius og Baktus er noen ondskapsfulle sadister!

Greit nok at deres levebrød i praksis medfører vondt i tennene til Jens, men når Karius på oppfordring fra Baktus dunker til med hammeren på et sted han vet det gjør veldig vondt for Jens, og så skrattler de av det.

Forferdelig!

Fremstiller det som om tortur er bra og noe morsomt!

Tenk hva barna lærer av dette!

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og hva er greia med denne tante Sofie? Når gamle Tobias kommer på besøk for å lokke henne med på festen, slik at vesle Kamomilla også skal få komme, så sier Tobias «kjære frøken tante Sofie» osv., og lignende gjentar seg når Sofie blir spurt om å synge sinna-visen sin på festen.

Men Sofie er da for pokker ikke gamle Tobias sin tante!? Tante er da ikke et navn! Det er kun Kamomilla som vi kjenner til som med rette kan kalle Sofie for tante.

For dårlig, Egner!

Eller var det vanlig på 50-tallet å titulere ugifte kvinner som tante på den måten?

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må jeg si at slutten, den er bare helt urealistisk på så mange måter!

At Kasper blir utnevnt til brannmester er greit nok, skandale at ingen har noe HMS-ansvar i byen fra før av, men det er nå så.

Men angående Kasper, så blir han altså gift med Sofie! Det er helt usannsynlig, gitt historikken deres, da Kasper gikk i bresjen for å kidnappe henne og bare kranglet med henne under fangenskapet. Han hadde aldri orket å være sammen med et slikt kvinnemenneske, ikke rart de røvet henne tilbake etter en dag. Ville blitt et forferdelig spetakkel hver eneste dag.

Og Jesper, sirkusdirektør, du liksom! Som en heltidsgeskjeft i en bitte liten by?! De fleste hadde sikkert møtt opp på første forstilling, så ville folk gått lei og det hadde blitt tomme tribuner ganske kjapt.

Jonathan som bakergutt er greit nok, men blir neppe lønnsomt, da han kommer til å spise opp halvparten av det han lager.

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Klatremus er et dårlig forbilde! Han er giddalaus, lurer andre til å gi ham maten deres og han stjeler. Leser boka for 6 åringen for tida, og til og med han reagerer på at Klatremus «egentlig lurer vennen sin». 
Det finnes jo folk som er som Klatremus, og det er ingen som irriterer meg mer enn slike typer. 

Anonymkode: 58b0d...c22

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg reagerer sterkt på denne rideturen Tommy tar på eselet Pontius. En tolv år gammel gutt rir alene langt utenfor byen, helt til røverhuset! HVOR er foreldrene!?

Helt fullstendig uansvarlig, og så liste seg bort til huset for å snike og overhøre hva røverne sa. Kunne vært farlig!

Og så ville han være med og fange røverne om natten også, men fikk ikke lov av pølsemakeren

Igjen spør jeg: HVOR er foreldrene?! Hvis pølsemakeren hadde svart ja, så hadde det vært greit? Liker ikke helt hva slags signal dette sender.

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må si jeg reagerer sterkt på denne rideturen Tommy tar på eselet Pontius. En tolv år gammel gutt rir alene langt utenfor byen, helt til røverhuset! HVOR er foreldrene!?

Helt fullstendig uansvarlig, og så liste seg bort til huset for å snike og overhøre hva røverne sa. Kunne vært farlig!

Og så ville han være med og fange røverne om natten også, men fikk ikke lov av pølsemakeren

Igjen spør jeg: HVOR er foreldrene?! Hvis pølsemakeren hadde svart ja, så hadde det vært greit? Liker ikke helt hva slags signal dette sender.

Anonymkode: 30d3f...a8d

Kanskje pølsemakeren har tatt han til seg og har hovedomsorgen pga uskikkede foreldre

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/7/2020 at 6:11 PM, AnonymBruker said:

Og hva er greia med denne tante Sofie? Når gamle Tobias kommer på besøk for å lokke henne med på festen, slik at vesle Kamomilla også skal få komme, så sier Tobias «kjære frøken tante Sofie» osv., og lignende gjentar seg når Sofie blir spurt om å synge sinna-visen sin på festen.

Men Sofie er da for pokker ikke gamle Tobias sin tante!? Tante er da ikke et navn! Det er kun Kamomilla som vi kjenner til som med rette kan kalle Sofie for tante.

For dårlig, Egner!

Eller var det vanlig på 50-tallet å titulere ugifte kvinner som tante på den måten?

Anonymkode: 30d3f...a8d

Det er ikke så langt i fra sannheten i alle fall! Jeg hadde mange jeg kalte tanter da jeg var liten; mine ekte tanter, alle gammel-tanter (tantene av mine foreldre), noen av søstrene til fille-gammeltantene, en kvinne jeg ikke var i slekt med som hadde jobbet på slektsgården (hun var gift), en ugift og barnløs kvinne som vi ikke var i slekt med men som var som endel av slekta til hun døde -og det mulig det finnes flere og. Og ja, det samme går for onkel-tittelen, jeg har mange jeg har kalt onkel opp igjennom.

Anonymkode: 50be5...8ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2020 den 20.52, AnonymBruker skrev:

Det er jo opplagt mer å reagere på i Hakkebakkeskogen enn i Kardemomme By, men dette med den trikken i Kardemomme får jeg ikke helt til å stemme. 

Er dere klar over hvor liten Kardemomme By er? Sikter ikke bare til modellen i Dyreparken i Kristiansand, men i følge sangen om trikken heter det:

«Vi kjører rute hvert kvarter» og

«reisen vår tar ett minutt».

Det er jo fullstendig ulogisk at man skal gidde å lage trikkeskinner og operere en trikk som bare går noen hundre meter! Er jo fullstendig spinnvill dårlig prioritering av budsjettet! Folk kan jo bare gå! Fullstendig idiotisk. 

Anonymkode: 30d3f...a8d

De holder jo minst en mann i full jobb da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Blålilla skrev:

De holder jo minst en mann i full jobb da. 

Men hvem betaler? Kunstige arbeidplasser er ikke lønnsomme! Trikken er gratis, skinnene har måttet legges, trikken kjøpt inn, vedlikehold osv, og lønn til Syversen, samt at det deles ut kaker.

Hvor får byen sine inntekter fra? Generøse statlige overføringer? Men et brannvern, det har de ikke tatt seg råd til! En skandale! Feilprioritering de luxe!

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I visen om den uheldige mannen, faller mannen sitt fly ned på vei til England. Han havner på sykehuset med brudd i hele kroppen og den stakkars mannen gifter seg med sykepleiern som behandler han på sykehuset. Jeg har i alle år lurt på om flyet ramlet ned i Norge eller England og om sykepleieren er norsk eller engelsk. Og dessuten har sykepleieren strengt tatt ikke lov til å innlede forhold til en pasient 😊

Anonymkode: f390f...caf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers virker relasjonen mellom 12 år gamle Tommy og gamle Tobias i tårnet ytterst tvilsom. Han er vel ikke bestefaren hans? Hvorfor har de to et så tett forhold? Tobias virker jo ganske enkelt som en tvilsom type.

Og det forbauser meg også på hvilken måte Sofie ble «overtalt» til å være med på festen, slik at Kamomilla også kunne bli med. Tobias inviterer henne, hun sier nei, men så sier Tobias at han skal synge en vise om været, og da sier hun at det er greit, hun blir med likevel! Ble hun bare lei av maset? Hun virker å være bestemt og egenrådig, så rart hun lar seg «overtale» på et så tynt grunnlag. Ganske svakt av forfatteren å ikke lage et mer forståelig argument.

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og politimester Bastian virker som en naiv skrue. Da han ønsker velkommen til Kardemommedagen, altså festen i byparken, så takker han Tobias for det pene været!? Greit nok at Tobias er regnet for å være den dyktigste i byen til å spå været, og han hadde meget mulig spådd pent vær. Men han hadde da ikke bestemt at det skulle bli pent vær! Det er noe helt annet å avgjøre hvilket vær man skal få, kontra å si hva man tror det vil bli. Hadde det blitt regn, skulle Tobias fått skylden da, liksom!? Nei, Bastian er ikke helt god.

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Leser Folk og røvere i Kardemomme by nå for guttungen på 4 år, i påvente av den nye filmen som kommer i romjula.

Reagerer på at Tobias får bl.a. en hundevalp til 75-årsdagen sin. Så uansvarlig! Egner selv ble 78 år gammel. Hva om Tobias sovner inn, og det går dager eller uker før noen oppdager at han er død? Tenk om valpen dør i mellomtiden pga. mangel på mat og drikke? Nei, dette var lite gjennomtenkt av Egner.

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.6.2020 den 19.52):

Sikter ikke til opplagte «feil» som er gjort med vilje, som at det bor en løve med røverne utenfor Kardemomme by, men derimot feil som Egner i hvert fall tilsynelatende ikke visste var feil. Finnes sikkert veldig mye, tar et par eksempler:

1. «Alle mus i alle land ligger nå og sover». Ja, sikkert logisk rent pedagogisk å synge dette, for å motivere den vesle til å sove, men i og med at planeter er runde, så er det ikke naturlig at mus i land på andre siden av kloden sover samtidig, da det er dag der når det er natt her. Minner litt om islam, hvor man ikke kan spise og drikke før sola går ned under Ramadan, her tenkte ikke Allah på at solen aldri går ned om sommeren i perioder i Nord-Norge..

2. [..tar man først en stekegryte og en kg margarin. Oppi gryta smelter smøret og det neste man må gjøre[..]

Her har plutselig margarinet blitt byttet ut med smør! Det er jo to helt ulike produkter, men Egner virker å tro at det er synonymer på samme måte som sukker og farin! At selve «oppskriften» aldri blir en skikkelig deig er nok «med vilje», så det blir en annen sak.

Flere eksempler?

Anonymkode: 30d3f...a8d

I 2001 eller 2002 var jeg på kino med min far og så den første Ringenes Herre filmen i Halden. (Min far har null interesse for scifi og fantasy. Jeg sier "null interesse", men det er egentlig et slags hat-forhold til begge sjangrene). Jeg likte filmen, og var voldsomt imponert av effektene og set designet. Min far så på meg da vi kom ut, og sa: "Michael du vet at det IKKE finnes troll?" 

Ok, tenkte jeg, han har lagt seg på det nivået. Jeg trodde først han spøkte, men han virket besynderlig oppriktig. 

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...