Gå til innhold

Feil og logiske brister i Thorbjørn Egners univers


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her er noe jeg har grublet på i alle år: Hoa våkner av at han hører skritt utenfor kråken og forstår at det er Babu-stammen som kommer for å røve. Og hva gjør han da? Han sniker seg til trommeslagerens hytte, griper de største trommene, trommer «vilt og brummende» - men hører Babu- folka det? Nei!!! Kun hottentottene, som står klare med pil og bue når Babuene kommer stormende. Svært ulogisk.

Anonymkode: 80cde...bc8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, det var sånn det var. Allikevel hadde jo ikke dette skjedd i virkeligheten. I virkeligheten er heller ikke røvere/tyver så snille som Kasper, Jesper og Jonatan. 

Anonymkode: 33f99...c7c

Der jeg kommer fra fikk den lokale skapsprengeren og en av de notorisk kriminelle i kommunen, jobb som vaktmester og vedlikeholdsarbeider med lederansvar. Det fungerte supert , for han var kjent for å være god på å jobbe, kunnskapsrik og være god på å snakke med folk.  Ikke uvanlig å se ham sitte ved samme kafebord som ordføreren og andre folk med såkalt "status". Når han fikk såpass mye jobb, sluttet han etterhvert med å gjøre brekk og gå så mye på fylla.

Ps. Jeg kommer ikke fra ei bygd oppdiktet av Egner. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her er noe jeg har grublet på i alle år: Hoa våkner av at han hører skritt utenfor kråken og forstår at det er Babu-stammen som kommer for å røve. Og hva gjør han da? Han sniker seg til trommeslagerens hytte, griper de største trommene, trommer «vilt og brummende» - men hører Babu- folka det? Nei!!! Kun hottentottene, som står klare med pil og bue når Babuene kommer stormende. Svært ulogisk.

Anonymkode: 80cde...bc8

Babu-stammen har en arvelig defek som gjør dem døve....

Anonymkode: 17e9b...f47

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2020 den 20.57, AnonymBruker skrev:

For barn er sanger nettopp sanger. De sitter ikke å tolker i hue og ræva som oss voksne. Hvorfor? Fordi barna bryr seg heller om at sangene er fine, de opplever hyggelige stunder med de rundt seg. La nå barna få beholde sine sanger, serier,  bøker og filmer uten at voksne skal ødelegge de fordi de har mistet alt av sitt barnslige jeg. 

Anonymkode: 9fb86...c54

 

På 14.6.2020 den 21.03, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal alt analyseres og være politisk korrekt hele tiden? Det er fantasi, og i fantasien går alt an. Fantasien og drømmer er uendelige. Lek og læring trenger ikke være så forbanna korrekt hele tiden... 

Anonymkode: 688eb...484

Nå er vel ikke denne tråden noe angrep på og forsøk på å sensurere Egners forfatterskap, snarere en parodi på politisk korrekthet - altså uskyldig og barnslig lek og moro, om enn med en snert?

Jeg stusser over at "peppernøtter" regnes opp blant grønnsakene. Det har da alltid vært en søt småkake?

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2020 den 22.25, AnonymBruker skrev:

Hva? Han er jo en godtroende fyr, tror det beste om alle.

Anonymkode: 30d3f...a8d

Det er vel ikke godheten eller mangel på sådan som definerer om noe er et diktatur eller ei. Bastian innehar både den lovgivende, dømmende og utøvende makt, i tillegg til mangelen på valg fører dette naturligvis til at han er en diktator og Kardemommeby et diktatur. 

Anonymkode: 7e268...ee9

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke godheten eller mangel på sådan som definerer om noe er et diktatur eller ei. Bastian innehar både den lovgivende, dømmende og utøvende makt, i tillegg til mangelen på valg fører dette naturligvis til at han er en diktator og Kardemommeby et diktatur. 

Anonymkode: 7e268...ee9

Men i så fall en god diktatur! Trenger ikke være negativt.

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/14/2020 at 8:52 PM, AnonymBruker said:

Sikter ikke til opplagte «feil» som er gjort med vilje, som at det bor en løve med røverne utenfor Kardemomme by, men derimot feil som Egner i hvert fall tilsynelatende ikke visste var feil. Finnes sikkert veldig mye, tar et par eksempler:

1. «Alle mus i alle land ligger nå og sover». Ja, sikkert logisk rent pedagogisk å synge dette, for å motivere den vesle til å sove, men i og med at planeter er runde, så er det ikke naturlig at mus i land på andre siden av kloden sover samtidig, da det er dag der når det er natt her. Minner litt om islam, hvor man ikke kan spise og drikke før sola går ned under Ramadan, her tenkte ikke Allah på at solen aldri går ned om sommeren i perioder i Nord-Norge..

2. [..tar man først en stekegryte og en kg margarin. Oppi gryta smelter smøret og det neste man må gjøre[..]

Her har plutselig margarinet blitt byttet ut med smør! Det er jo to helt ulike produkter, men Egner virker å tro at det er synonymer på samme måte som sukker og farin! At selve «oppskriften» aldri blir en skikkelig deig er nok «med vilje», så det blir en annen sak.

Flere eksempler?

Anonymkode: 30d3f...a8d

Jo da. Det betyr bare at Allah mener at folk ikke skal bosette seg i slike ukristelige områder.

Anonymkode: c18f7...b85

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo da. Det betyr bare at Allah mener at folk ikke skal bosette seg i slike ukristelige områder.

Anonymkode: c18f7...b85

Å, er det det som står i koranen?

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SVK skrev:

Liker denne tråden. :laugh:

Jeg er enig! Egner har puttet hele voksenlivet inn i bøkene sine. Han beskriver et byråkrati og et sosialistisk tenkesett slik samfunnet er idag. Og karakterene? De er som tatt ut av den virkelige verden, for det finnes slike voksne med de karaktertrekkene. Å lese Egner er morsomt for oss voksne også.

Anonymkode: 8a0c9...2bb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i så fall en god diktatur! Trenger ikke være negativt.

Anonymkode: 30d3f...a8d

Jo, et diktatur er alltid negativt. Hvorfor skal noen ha rett til å kontrollere og styre over andre, selv om de er såkalt gode?

Anonymkode: 7e268...ee9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, et diktatur er alltid negativt. Hvorfor skal noen ha rett til å kontrollere og styre over andre, selv om de er såkalt gode?

Anonymkode: 7e268...ee9

Diktatur kan være bedre enn demokrati, med den rette diktatoren. Om noe er Bastian litt for snill.

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Familien i den Glade Familie (sangen) tar kaka for meg. Når far kommer hjem klokken fem, og teller ungene sine, blir det liksom så åpenbart hvilke unger som ikke er så viktige for ham: «Der er Lise, og Truls, og så Per, og Kristine som spiller på klaver. Der er Lise, og mor, og han små’n fra i fjor, og se- der har vi Ellinor!»

Hvis faren min måtte huske på hvilket instrument jeg spilte for å huske navnet mitt, ville jeg nok slitt med ganske vesentlige barndomstraumer. «Åja, det er hun Marit som spiller klarinett!». For ikke å snakke om han småen fra i fjor. Stakkars, får seg aldri et navn :( Men Ellinor, liksom- hun skal heies fram! Fars øyensten!

En annen logisk brist er at disse 8 ungene som vasker opp, renser sild og passer på de små er så sykt GLADE. Hvem stormer frem for å hilse på far når man er 14? Høres mer ut som oppskriften på galehus. Dessuten sover de bare fra midnatt til kl. seks. Det kan umulig være bra for han småen fra i fjor.

Og han der Per som er storspist og lang og spiste 14 pannekaker på én gang? Det er røverhistorie, ass. Jeg spiste en gang 2 pannekaker på en gang, og det var et helvetes strev.

Anonymkode: ea8c6...cd8

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, en ting til: «her er kroker til klær og en stol til oss hver, her er plass nok til alle som er!» 
Altså, denne definisjonen på «plass nok» i en familie: at alle har en stol og sitte på og kroker å henge klærne sine på, er jeg forholdsvis skeptisk til. Straff-fanger internert i brakker under andre verdenskrig hadde også disse godene, liksom. 

Anonymkode: ea8c6...cd8

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har Kasper, Jesper og Jonathan nøkler til alle husene i kardemomme? Og hvorfor bytter de ikke bare alle låsene? 

Anonymkode: 89910...a9a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Diktatur kan være bedre enn demokrati, med den rette diktatoren. Om noe er Bastian litt for snill.

Anonymkode: 30d3f...a8d

Det er jeg helt uenig i. Hvordan kan det på noen som helst måte være rett å ta fra andre muligheten til å bestemme? 

Anonymkode: 7e268...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg helt uenig i. Hvordan kan det på noen som helst måte være rett å ta fra andre muligheten til å bestemme? 

Anonymkode: 7e268...ee9

De har da muligheten til å styrte Bastian gjennom opprør når som helst. Bastian har ingen hær. Er bare en enkelt person. At ingen gjør det tyder på at det fungerer med ham som sjef.

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utvilsomt et demokratisk underskudd i Kardemomme by, men om det er Bastian eller Tobias som er den øverste lederen, er jeg usikker på. Opprøret mot Tobias slås iallfall ned, og den patriarkalske maktstrukturen gjenopprettes.

I Hakkebakkeskogen praktiseres et skinndemokrati. Alle får stemme, men det er ikke lov å stemme noe annet enn flertallet. Og når reven ikke får lov til å spise skogens dyr, får han spise bondens dyr isteden. Mus og hare er forbudt, men skinke er greit, og høner er fritt vilt.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ta seg noen friheter når man skriver på rim. Er det så nøye da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...