Gå til innhold

Feil og logiske brister i Thorbjørn Egners univers


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som husker Egner-skulespillet «Byen vår» eller «Den nye byen» som det egentlig heter? Der var det både borgermester og lærer og glassmester og diverse, selv om byen ikke var bygget enda. Husker jeg lurte på hvor de bodde.

Anonymkode: 80cde...bc8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hørte det gamle kjente «hørespillet» om Kardemomme By nå nettopp i bilen, det som ble utgitt på kassett i sin tid og som nå er på Spotify bl.a. 

Reagerte spesielt på politimester Bastian. Skikkelig spydig fyr. F.eks da bakeren og pølsemakeren osv kom og fortalte om at de hadde blitt frarøvet diverse matvarer. Med en skikkelig sarkastisk tone sier Bastian: «uff, det var da søøøørgelig» og «ååååh, nei så leit..», og det skinner godt gjennom at han ikke bryr seg og er lei av denne klagingen samt antydningen om at han må ta noen grep.

Flere som har lagt merke til dette? Var det meningen at Bastian skulle gi sånn blaffen i tyverier, eller bare noe stemme-skuespilleren gjorde, uten at «regissøren» forstod hva han holdt på med?

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karius og Baktus som er tanntroll har tenner selv! I det minste én hver. Er det noen enda mindre tanntroll som hugger og hakker i tennene deres? 😂

Og da de ble spylt ut i havet ble de sittende på en flåte, hvor fikk de den fra? 

Fantastisk fantasi hadde den godeste Egner iallefall. Elsker han og det gjør barna mine også 😊 Alt trenger ikke henge på greip, d blir det kjedelig mener jeg 

Anonymkode: 80dd0...af7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørte det gamle kjente «hørespillet» om Kardemomme By nå nettopp i bilen, det som ble utgitt på kassett i sin tid og som nå er på Spotify bl.a. 

Reagerte spesielt på politimester Bastian. Skikkelig spydig fyr. F.eks da bakeren og pølsemakeren osv kom og fortalte om at de hadde blitt frarøvet diverse matvarer. Med en skikkelig sarkastisk tone sier Bastian: «uff, det var da søøøørgelig» og «ååååh, nei så leit..», og det skinner godt gjennom at han ikke bryr seg og er lei av denne klagingen samt antydningen om at han må ta noen grep.

Flere som har lagt merke til dette? Var det meningen at Bastian skulle gi sånn blaffen i tyverier, eller bare noe stemme-skuespilleren gjorde, uten at «regissøren» forstod hva han holdt på med?

Anonymkode: 30d3f...a8d

Politimester Bastian er en ekte statsansatt (byråkrat). Hvis det er noe som må gjøres så er det litt slitsomt. 

Anonymkode: 8a0c9...2bb

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hørte det gamle kjente «hørespillet» om Kardemomme By nå nettopp i bilen, det som ble utgitt på kassett i sin tid og som nå er på Spotify bl.a. 

Reagerte spesielt på politimester Bastian. Skikkelig spydig fyr. F.eks da bakeren og pølsemakeren osv kom og fortalte om at de hadde blitt frarøvet diverse matvarer. Med en skikkelig sarkastisk tone sier Bastian: «uff, det var da søøøørgelig» og «ååååh, nei så leit..», og det skinner godt gjennom at han ikke bryr seg og er lei av denne klagingen samt antydningen om at han må ta noen grep.

Flere som har lagt merke til dette? Var det meningen at Bastian skulle gi sånn blaffen i tyverier, eller bare noe stemme-skuespilleren gjorde, uten at «regissøren» forstod hva han holdt på med?

Anonymkode: 30d3f...a8d

😂😂😂😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logisk brist i Karius og Baktus fortellingen:

- Hører du noe, Karius?

- Ja, han sier au au au! Bank en gang til der det gjør vondt!

De lurer og spør hverandre om hva det er Jens sier. Han ene klatrer opp i tennene for å høre bedre på utsiden av munnen hva som blir sagt. Men de er jo inni munnen til Jens og må jo høre utmerket godt når han skrikerav full hals! Haha

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arti tråd 😁 Amandus dukkemann som bare ler og ler og ler, samme hva som skjer... spooky.

Bastian som har gjort kupp: "Jeg har laget en Kardemommelov som er for byen vår.."

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette med Bamsefar som er så «snill og rar»? Dette er Norge, ikke Danmark. Å mobbe noen for å være rar i bursdagssangen?

Så kan man si at det var vanskelig å finne noe bedre rim. Men det er det da ikke! Kunne feks gått for «hipp hurra for Bamsefar, en snill og grepa kar».

Og det som også reageres på er at han «fyller 50 år omtrent på denne tida». Vet de ikke når han har bursdag, eller er de ikke så nøye med å feire på selve dagen? Synes man bør holde seg på selve dagen, om det er mulig.

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at elgen fikk skryt for trolig verdenshistoriens dårligste bursdagstale sier sitt.

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og at elgen fikk skryt for trolig verdenshistoriens dårligste bursdagstale sier sitt.

Anonymkode: 30d3f...a8d

Her er talen. Et makkverk.

«Kjære gamle Bamsen vår
Du er femti år i år
Hipp hurra for bamsefar
Som er så snill og rar«

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noen av eksemplene du kommer med, TS, er logiske brister, bare ting du har issues med. 

Anonymkode: 185e2...999

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke noen av eksemplene du kommer med, TS, er logiske brister, bare ting du har issues med. 

Anonymkode: 185e2...999

Herregud skjønner ikke du heller at denne tråden er humoristisk ment? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke noen av eksemplene du kommer med, TS, er logiske brister, bare ting du har issues med. 

Anonymkode: 185e2...999

Å? Mener du virkelig at «alle mus i alle land» ikke er en logisk brist? Det er jo ikke natt alle steder på jordkloden samtidig.

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chillpill

Når jeg leser Egner for barnet mitt nå, slår det meg at han egentlig ikke skrev særlig godt... Mye kjedelig med Ekorn-Jensen osv i Hakkebakkeskogen i alle fall. 

Ellers må jo Bamsefar og Bamsemor ha startet ganske sent med barneproduksjonen, siden førstnevnte fyller 50 år, og Brumlemann vel er som et barn på... Tja, 3-5 år? Eller kanskje Bamsefar fant seg en yngre binne, eller til og med er på kone nr 2? 

Ellers regnes tydeligvis 50 år for å være hauggammelt, siden Bamsefar faktisk sovner ved bordet i sitt eget bursdagsselskap. 

Endret av Chillpill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Chillpill skrev:

Når jeg leser Egner for barnet mitt nå, slår det meg at han egentlig ikke skrev særlig godt... Mye kjedelig med Ekorn-Jensen osv i Hakkebakkeskogen i alle fall. 

Ellers må jo Bamsefar og Bamsemor ha startet ganske sent med barneproduksjonen, siden førstnevnte fyller 50 år, og Brumlemann vel er som et barn på... Tja, 3-5 år? Eller kanskje Bamsefar fant seg en yngre binne, eller til og med er på kone nr 2? 

Ellers regnes tydeligvis 50 år for å være hauggammelt, siden Bamsefar faktisk sovner ved bordet i sitt eget bursdagsselskap. 

Enig i denne betraktningen. Men så må vi huske på at Egner ikke var så gammel da han skrev dette. Da visen om Bamses fødselsdag ble sunget i barnetimen første gangen var Egner nettopp fylt 39 år. Men visstnok laget han dette nesten ti år tidligere, i følge artikkelen under med krangelen med Prøysen.

https://www.dagbladet.no/kultur/visekjemper-kranglet-om-mus/65656212

Så om Egner var rundt 30 eller litt over. Så tenkte han sikkert «50 år er hauggammelt». Det gjør jo mange, frem til de selv nærmer seg denne alderen.

 

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er talen. Et makkverk.

«Kjære gamle Bamsen vår
Du er femti år i år
Hipp hurra for bamsefar
Som er så snill og rar«

Anonymkode: 30d3f...a8d

Er det ikke ganske imponerende at en ELG har klart å lage en tale da?😅

Anonymkode: 33f99...c7c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det ikke ganske imponerende at en ELG har klart å lage en tale da?😅

Anonymkode: 33f99...c7c

Premisset er at dyrene er mennesker og kan snakke, og talen er elendig, når vi f.eks sammenligner med sangene til de andre dyrene i skogen.

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

INGEN som reagerer på at røverne flytter tante sofie i en hengekøye både frem og tilbake.

For ikke snakke om stakkars Kamomilla, som blir tvunget til å spille piano.

Synes hele Kardemomme er ganske doven, lat, og bryr seg mest om sitt. 

 

Hvorfor er det ikke mørkt hele tiden hos karius og baktus? Hvordan kom de inn i munnen til å begynne med?! 

 

Tror egner må ha røyka noe jazztobak når han fant på historiene sine. Akkurat logisk nok til en viss forankring i verden, men samtidig totalt Far Off.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, tranedatter skrev:

INGEN som reagerer på at røverne flytter tante sofie i en hengekøye både frem og tilbake.

For ikke snakke om stakkars Kamomilla, som blir tvunget til å spille piano.

Synes hele Kardemomme er ganske doven, lat, og bryr seg mest om sitt. 

 

Hvorfor er det ikke mørkt hele tiden hos karius og baktus? Hvordan kom de inn i munnen til å begynne med?! 

 

Tror egner må ha røyka noe jazztobak når han fant på historiene sine. Akkurat logisk nok til en viss forankring i verden, men samtidig totalt Far Off.

Nokså enig. Samme kan sies om mange av Prøysens historien. Det vi får ut av dette er at barn ikke er så kresne.

Anonymkode: 30d3f...a8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...