Boetica Skrevet 11. juli 2020 #81 Skrevet 11. juli 2020 Husker dere pølsedyret i "doktor dyregod"? Det må sies å være en logisk brist at pølsedyret har et hode i hver ende av kroppen 🤔😃
Gjest tranedatter Skrevet 11. juli 2020 #82 Skrevet 11. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nokså enig. Samme kan sies om mange av Prøysens historien. Det vi får ut av dette er at barn ikke er så kresne. Anonymkode: 30d3f...a8d Tja, når man tenker etter er jo veldig mye av det jeg leser også veldig merkelig. Kanskje putte Egner i Fantasy for barn? Lille øya Sandhamn utenfor Stockholm, sååå mange mord der, flere i året - det ene mer bestialsk enn den andre! Samme med Wallander i Skåne, sjukt mange spesielle mord, men de utreder tydeligvis veldig få vanlige mord som resten av landet har. Og feelgood-bøker: altså, hvordan kan det finnes så mange vimsete surrekopper, som alltid blir forelsket i den høye kjekke mannen, som er rik. Og han i sin tur faller ikke for fotomodeller og andre damer i storbyen, neida, det er det lille søte vimsekoppen med hodet i en bok! Romaner: Hvordan får folk betalt for hus og hjem, de er jo bare å tenker, filosoferer og reflekterer. Skulle likt jeg sa til sjefen, neidu, kan ikke jobbe idag, skal nemlig ut i skogen "å reflektere over barndommen min". Den der ferien (noen tar) er alltid tilgjengelig når personen får en livskrise. Aldri i november når regnet øser ned og jobbens inkorg er full.
Sam Jones Skrevet 11. juli 2020 #83 Skrevet 11. juli 2020 Endelig noen som tar dette på alvor! Jeg vil gjerne få legge til en ting jeg alltid har lurt på: Karius og Baktus er individer med hvert sitt navn. De banker i tennene til dem som ikke pusser dem. Men hva med alle andre mennesker foruten Jens? Man kunne tenke at det fantes millioner av slike troll, men det heter Karius og Baktus av en grunn, så da må det jo finnes millioner av Kariuser og Baktuser? De to kan ikke ta alle tennene samtidig. Det går jeg ikke med på. 7
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #84 Skrevet 11. juli 2020 På 14.6.2020 den 20.52, AnonymBruker skrev: Sikter ikke til opplagte «feil» som er gjort med vilje, som at det bor en løve med røverne utenfor Kardemomme by, men derimot feil som Egner i hvert fall tilsynelatende ikke visste var feil. Finnes sikkert veldig mye, tar et par eksempler: 1. «Alle mus i alle land ligger nå og sover». Ja, sikkert logisk rent pedagogisk å synge dette, for å motivere den vesle til å sove, men i og med at planeter er runde, så er det ikke naturlig at mus i land på andre siden av kloden sover samtidig, da det er dag der når det er natt her. Minner litt om islam, hvor man ikke kan spise og drikke før sola går ned under Ramadan, her tenkte ikke Allah på at solen aldri går ned om sommeren i perioder i Nord-Norge.. 2. [..tar man først en stekegryte og en kg margarin. Oppi gryta smelter smøret og det neste man må gjøre[..] Her har plutselig margarinet blitt byttet ut med smør! Det er jo to helt ulike produkter, men Egner virker å tro at det er synonymer på samme måte som sukker og farin! At selve «oppskriften» aldri blir en skikkelig deig er nok «med vilje», så det blir en annen sak. Flere eksempler? Anonymkode: 30d3f...a8d Det er eventyr han har skrevet, og han har selvfølgelig ikke tenkt på tidssoner og at han blander begrepene smør og margarin. Han har nok blandet inn både dialektord og riksmål kanskje ubevisst, ingen barn legge merke til dette og det burde ikke du gjøre heller! Jeg digger Thorbjørn Egner Anonymkode: a8fc0...9f5 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2020 #85 Skrevet 11. juli 2020 På 14.6.2020 den 20.58, AnonymBruker skrev: Ikke en feil akkurat, men synes jo Klatremus Lillemann er et ekstremt dårlig forbilde, på sett og vis den første NAV-er? Gidder ikke jobbe eller sanke nøtter, skal bare drive dank, virre rundt og spille og stjele nøtter. En kombinasjon av NAV-er, lassis/uteligger og narkoman på sett og vis.. Anonymkode: 30d3f...a8d 😂😂😂 Anonymkode: 2d743...4d7 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #86 Skrevet 19. juli 2020 Reagerer på Bakermester Harepus. Egner vet tydelegvis ikke hva yrket går ut på. Først skal Morten Skogmus skaffe seg en kake i anledning bestemorens besøk. Deretter mye mas om disse pepperkakene og alt rundt det som alle kjenner til. Hvem er det som lager denslags? Bakeren? Nei! Det er konditoren! Så det burde heller hett «Konditormester Harepus, er en dyktig konditor..» osv. i sangen. Eller for så vidt nevnes det noen bakervarer også i selve sangen, men da burde det vært presisert at han er begge deler. Enten «Bakermester Harepus er også en dyktig konditor..» eller «Konditormester Harepus, er også en dyktig baker..» Og bakergutten kunne like gjerne hett konditorgutten. Eller så kunne hann hatt to lærlinger, en bakergutt og en konditorgutt! Eller for å være politisk korrekt, en konditorjente. Uansett tydelig at Egner har liten peiling på disse yrkene. Anonymkode: 30d3f...a8d 9
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #87 Skrevet 19. juli 2020 På 14.06.2020 den 21.02, AnonymBruker skrev: Er ikkje mus nattaktive? 🤔 Anonymkode: b9cf2...305 Ikke NAV-musene. Anonymkode: ed5fa...abb 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #88 Skrevet 19. juli 2020 På 11.7.2020 den 19.19, Chillpill skrev: Når jeg leser Egner for barnet mitt nå, slår det meg at han egentlig ikke skrev særlig godt... Mye kjedelig med Ekorn-Jensen osv i Hakkebakkeskogen i alle fall. Ellers må jo Bamsefar og Bamsemor ha startet ganske sent med barneproduksjonen, siden førstnevnte fyller 50 år, og Brumlemann vel er som et barn på... Tja, 3-5 år? Eller kanskje Bamsefar fant seg en yngre binne, eller til og med er på kone nr 2? Ellers regnes tydeligvis 50 år for å være hauggammelt, siden Bamsefar faktisk sovner ved bordet i sitt eget bursdagsselskap. 50 år er veldig gammelt for en bjørn. De lever sjelden mer enn 25-35 år. Et annet problem er jo at bamsefar serverer tyvslakt og stjålne gulrøtter i festen. Anonymkode: 282cf...96c 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #89 Skrevet 19. juli 2020 På 11.7.2020 den 19.10, AnonymBruker skrev: Å? Mener du virkelig at «alle mus i alle land» ikke er en logisk brist? Det er jo ikke natt alle steder på jordkloden samtidig. Anonymkode: 30d3f...a8d Nei, det er ikke en logisk brist. Jeg tror ikke du vet hva en logisk brist er. Det er riktig at det ikke går an i den virkelige verden, men det gjør heller ikke snakkende mus. Men ingen av delene er logiske brister, det er jo en tekst med fantastiske elementer der realisme ikke betyr noe. Logiske brister i fantasytekster er når den indre logikken i fantasyuniverset ikke henger på greip, ikke at det ikke stemmer med den virkelige verden. Anonymkode: 185e2...999 2
Sørlandsjenta02 Skrevet 19. juli 2020 #90 Skrevet 19. juli 2020 På 14.6.2020 den 20.52, AnonymBruker skrev: Sikter ikke til opplagte «feil» som er gjort med vilje, som at det bor en løve med røverne utenfor Kardemomme by, men derimot feil som Egner i hvert fall tilsynelatende ikke visste var feil. Finnes sikkert veldig mye, tar et par eksempler: 1. «Alle mus i alle land ligger nå og sover». Ja, sikkert logisk rent pedagogisk å synge dette, for å motivere den vesle til å sove, men i og med at planeter er runde, så er det ikke naturlig at mus i land på andre siden av kloden sover samtidig, da det er dag der når det er natt her. Minner litt om islam, hvor man ikke kan spise og drikke før sola går ned under Ramadan, her tenkte ikke Allah på at solen aldri går ned om sommeren i perioder i Nord-Norge.. 2. [..tar man først en stekegryte og en kg margarin. Oppi gryta smelter smøret og det neste man må gjøre[..] Her har plutselig margarinet blitt byttet ut med smør! Det er jo to helt ulike produkter, men Egner virker å tro at det er synonymer på samme måte som sukker og farin! At selve «oppskriften» aldri blir en skikkelig deig er nok «med vilje», så det blir en annen sak. Flere eksempler? Anonymkode: 30d3f...a8d For det første så tenker ikke Allah. Allah er i likhet med Gud en oppdiktet skikkelse som hører fortiden til. Både bibelen og koranen kan sammenlignes med Asbjørnsen og Moe sine eventyrsamlinger. Den eller de som har skrevet koranen of diktet opp historien om Allah, hadde nok uansett ikke sett for seg at muslimene skulle finne veien nord eller sør for polarsirklene, og i alle fall ikke til kalde nord Norge. Hvem slår seg frivillig ned der oppe liksom Når det er sagt så er jo de fleste muslimske mus omskåret.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #91 Skrevet 19. juli 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke en logisk brist. Jeg tror ikke du vet hva en logisk brist er. Det er riktig at det ikke går an i den virkelige verden, men det gjør heller ikke snakkende mus. Men ingen av delene er logiske brister, det er jo en tekst med fantastiske elementer der realisme ikke betyr noe. Logiske brister i fantasytekster er når den indre logikken i fantasyuniverset ikke henger på greip, ikke at det ikke stemmer med den virkelige verden. Anonymkode: 185e2...999 Det er din mening, som ikke er den korrekte etter min. Anonymkode: 30d3f...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #92 Skrevet 19. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er din mening, som ikke er den korrekte etter min. Anonymkode: 30d3f...a8d Definisjonen av logisk brist er ikke akkurat min mening 😉 Anonymkode: 185e2...999 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #93 Skrevet 19. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Definisjonen av logisk brist er ikke akkurat min mening 😉 Anonymkode: 185e2...999 Jo, Egners logikk er at alle sover når det er natt, men glemmer at det ikke er natt alle steder samtidig. Anonymkode: 30d3f...a8d 2
Gjest Albbas Skrevet 19. juli 2020 #94 Skrevet 19. juli 2020 Jeg synger konsekvent "alle barn i dette land" for mine barn. Jeg har byttet ut mus med barn, og tar utgangspunkt i en rund jordklode. 😛 Men Hakkebakkeskogen ligger kanskje på en flat "planet"? Eller en planet uten landjord der mus kan bo på mesteparten av kloden? Jeg irriterte meg mer over dette da jeg var liten, faktisk. 😂
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #95 Skrevet 19. juli 2020 13 minutter siden, Albbas skrev: Jeg synger konsekvent "alle barn i dette land" for mine barn. Jeg har byttet ut mus med barn, og tar utgangspunkt i en rund jordklode. 😛 Det gjør jeg også!! Da lærer man ikke barnet feil. Anonymkode: 30d3f...a8d 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #96 Skrevet 19. juli 2020 herregud denne tråden 😂😂😂 Anonymkode: 3d38f...3dd 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #97 Skrevet 20. juli 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Reagerer på Bakermester Harepus. Egner vet tydelegvis ikke hva yrket går ut på. Først skal Morten Skogmus skaffe seg en kake i anledning bestemorens besøk. Deretter mye mas om disse pepperkakene og alt rundt det som alle kjenner til. Hvem er det som lager denslags? Bakeren? Nei! Det er konditoren! Så det burde heller hett «Konditormester Harepus, er en dyktig konditor..» osv. i sangen. Eller for så vidt nevnes det noen bakervarer også i selve sangen, men da burde det vært presisert at han er begge deler. Enten «Bakermester Harepus er også en dyktig konditor..» eller «Konditormester Harepus, er også en dyktig baker..» Og bakergutten kunne like gjerne hett konditorgutten. Eller så kunne hann hatt to lærlinger, en bakergutt og en konditorgutt! Eller for å være politisk korrekt, en konditorjente. Uansett tydelig at Egner har liten peiling på disse yrkene. Anonymkode: 30d3f...a8d Og angående Bakermester Harepus, så sier altså sangen at han er en dyktig baker. Det kan vel tenkes. Men han er IKKE en dyktig Bakermester! For en del av det å være mester/sjef er å vise godt lederskap. Og det å ansette en så udugelig fjott som bakergutten er utilgivelig, en som tømmer et helt kg pepper oppi en deig kan ikke være ved sine fulle fem, og det burde vært oppdaget i ansettelsesprosessen. Anonymkode: 30d3f...a8d 13
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #98 Skrevet 21. juli 2020 De fleste på KG har fått med seg den legendariske godtesnop-tråden. Egner hadde en lignende vri. I sangen om bursdagen til Bamsefar, så lyder en strofe slik: «blåbærsyltetøy med mye deilig sukker». Men hvorfor presisere at sukker er «deilig»? Finnes det flere typer sukker? Deilig sukker er den ene og ekkelt sukker er den andre? Så for å presisere at det ikke var snakk om ekkelt sukker så følte Egner han måtte skrive at her var det deilig sukker det var snakk om? Anonymkode: 30d3f...a8d 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #99 Skrevet 21. juli 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: I sangen om bursdagen til Bamsefar, Anonymkode: 30d3f...a8d I denne sangen er det noe annet det er all grunn til å reagere på. Etter at elgen har holdt den ellers korte og elendige talen sin, så heter det: «Og alle dyra klappet for den veldig fine talen. Og reven gråt en tåre som han tørket bort med halen.« Det er kun en rev med i historien, nemlig den slue «bad guy’en» Mikkel Rev. Det er fullstendig out of character at han skulle gråte, både pga. en bursdagstale og især en så dårlig en. For dårlig, Egner! Anonymkode: 30d3f...a8d 9
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #100 Skrevet 21. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: den slue «bad guy’en» Mikkel Rev Anonymkode: 30d3f...a8d Når det gjelder Mikkel Rev og Bakermester Harepus, så reagerer jeg spesielt på en ting: Han kjøpte over 30 pepperkaker, men fikk ingen kvantumsrabatt! Harepus burde ha tilbudt dette som en fast policy, men når han ikke gjorde det, så er det svært merkelig at ikke den «slue» Mikkel Rev fremsatte et krav om kvantumsrabatt. Også det «out of character». Virker som om Egner bare var opptatt av at alle de 31 resterende pepperkakene skulle koste nøyaktig 31 ganger så mye som en pepperkake (3 kr og 10 øre for 31 vs. 10 øre for en), men uten å tenke på markedsdynamikken som normalt slår inn ved storhandel. Svakt. Anonymkode: 30d3f...a8d 7
Anbefalte innlegg