Gå til innhold

Ikke invitert i bryllupet


Gjest Deltapiken

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, en stemor kan aldri bli del av en kjernefamilie. Hun har ikke vært med på å skape den familien, hun har kommet inn i den som en gjest. Ryker forholdet til brudgommens far, blir hun kjapt erstattet med en ny. I Polen og mange andre land har de skjønt dette med familieverdier, hva som er ekte og hva som er juks. Skjønner at det er lettvint og politisk korrekt å pynte på realitetene, men gir det ikke en vond smak i munnen? 

Anonymkode: db819...187

😂😂

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, en stemor kan aldri bli del av en kjernefamilie. Hun har ikke vært med på å skape den familien, hun har kommet inn i den som en gjest. Ryker forholdet til brudgommens far, blir hun kjapt erstattet med en ny. I Polen og mange andre land har de skjønt dette med familieverdier, hva som er ekte og hva som er juks. Skjønner at det er lettvint og politisk korrekt å pynte på realitetene, men gir det ikke en vond smak i munnen? 

Anonymkode: db819...187

Om hun har vært en del av familien siden brudgom var 4, er hun jo endel av familien. Hadde kanskje vært annerledes om hun hadde kommet inn i livet deres etter at gutten var voksen. 

Men penger ser de verdien av "i Polen" ( slike folk finnes sikkert overalt), siden pengene hennes ville de gjerne ha? 

 

Anonymkode: fbc90...f8a

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, han ofrer ikke nær familie, ærlig talt. Det er ikke moren hans! Og nå skal han gifte seg og starte et liv og en familie med sin kone, jeg tror faktisk ikke en tilfeldig stemor er særlig viktig i det bildet. 

Anonymkode: db819...187

Tilfeldig stemor? Denne kvinnen har fungert som mor for gutten siden han var 1 år gammel. Biologisk mor var svært fraværende. De har hatt en svært nær relasjon og hun har bidratt mye i guttens liv, og han har satt stor pris på henne, blant annet ved å arrangere stort selskap og holde taler for henne da hun fylte rundt år. Dette er ingen tilfeldig stemor, det er en person som i praksis har vært moren hans

Anonymkode: f5e7d...6b2

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Deltapiken skrev:

Jeg spør om deres mening for jeg er litt satt ut på vegne av en venninne. Hun traff mannen sin da hans barn var 1 og 4 år gamle. De giftet seg da barna var 7 og 4 år gamle. Og ungene har hun alltid sett på som sine. Hun har reist på ferie alene med de, og de har alltid hatt et godt forhold. ”sønnene” laget fest da hun fylte rundt tall og de holdt flotte taler. Så for 1 år siden møtet yngste mann sin kjæreste og de kom da for 2 mnd siden og fortalte at de ville gifte seg.

min venninne sa at hun mer enn gjerne ville dekke store deler av bryllupet da moren til gutta er dårlig stilt og min venninne ikke. Jenta har tatt med venninnen min ut for å se på brudekjole og ting til bryllupet. Moren hennes er ikke i landet pga at de er opprinnelig fra Polen men har bodd her siden hun var 6/7 år gammel men siden moren var der så har min venninne vært med. I går kom sønnen hjem og sa at det ikke ble til at min venninne kinne være med i det hele tatt verken på vielsen eller selskapet fordi hans kjære svigerforeldre ikke ville godta dette. 
 

min venninne ble så satt ut at hun sa at hun ikke visste hvilken fot hun skulle stå på, og at hun har ikke lyst å bidra med så mye. Man snakker om mye penger og at hun trodde at det var tull. Men nei da. Hun sender en SMS til jenta og spør og svaret er” vi har i min familie ikke for vane å be nye ektefeller og hun likevel håpet på samme sum da de hadde invitert en del folk som ikke kunne avbydes.

min venninne har lyst å si at de får klare seg med en liten sum , 4000 fra henne og resten får de skaffe selv. Bryllupet er i romjulen. Ikke i Norge men heller ikke i hjemlandet til bruden. 
hva hadde dere gjort?

Hadde ikke betalt fem flate øre om jeg ikke ble invitert! 

Anonymkode: 47f6e...f1a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes et mest rart i denne tråden, er at det er stemor som skal betale noe. Hvorfor er det ikke far og stemor?

Ellers viser tråden at det er mange utfordringer med ulik kultur. Vi skal være klar over at norske (voksne) barn er de i verden som er mest uavhengige av foreldrene sine. I veldig mange andre land er foreldrene vesentlig mer delaktig i barnas  valg og gjennomføring av slikt som bryllup. I veldig mange andre land er Gjestelisten til bryllup mer formelle enn hos oss. Det er ofte vanlig at både brudeparets sjefer og foreldrenes venner er invitert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kanskje er hun ikke så viktig som hun vil ha det til? En stemor er ikke en mor, uansett hvor fraværende biologisk mor har vært! Denne mannen skal gifte seg og skape en familie med sin kone, som kommer fra et land og en familie med tradisjonelle familieverdier. I en slik sammenheng er en stemor omtrent på linje med den snille nabodamen som serverte saft av og til, det vil si: Et hyggelig innslag i hverdagen, men ikke en man ber i bryllup. 

Anonymkode: db819...187

 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Og her får vi gå ut fra at motpartens prinsipper er noe sånt som familieverdier, slektsstolthet, navn og rykte, trofasthet, ryddighet mtp hvem som har hvilke roller, blant annet. Hva har brudgommens stemor å komme med her? Prinsippet om at alle skal være venner? Som i seg selv er et fint prinsipp, men ikke på en sånn dag! 

Anonymkode: db819...187

 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, han ofrer ikke nær familie, ærlig talt. Det er ikke moren hans! Og nå skal han gifte seg og starte et liv og en familie med sin kone, jeg tror faktisk ikke en tilfeldig stemor er særlig viktig i det bildet. 

Anonymkode: db819...187

Ikke rart mange vegrer seg for å innlede et forhold med noen med barn fra før. Stemorrollen må være verdens mest utakknemlige jobb. Her har hun vært en mor for ham og vil gi et betydelig beløp, men må vite son plass og godta at hun er som en tilfeldig nabo... 

Fy så stygg du er! 

Anonymkode: 97784...e72

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Ikke rart mange vegrer seg for å innlede et forhold med noen med barn fra før. Stemorrollen må være verdens mest utakknemlige jobb. Her har hun vært en mor for ham og vil gi et betydelig beløp, men må vite son plass og godta at hun er som en tilfeldig nabo... 

Fy så stygg du er! 

Anonymkode: 97784...e72

Utakknemlig jobb, kanskje det. Men den er også frivillig, damen visste hva hun gikk til. Verken brud, brudgom eller brudens familie kan lastes for at stemor innbilte seg at hun var viktigere enn hun er, det ansvaret må hun ta på egen kappe. Det er ingen dødssynd å innbille seg ting eller å overdrive egen betydning, det har vi vel alle gjort en gang eller flere, men da må man også ha såpass evne til ydmykhet og refleksjon at man lar seg jekke ned noen hakk når det trengs. 

Anonymkode: db819...187

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, ber de ikke nye ektefeller, så ber de ikke nye ektefeller, det må faktisk være lov. Du skriver de er fra Polen, og der har man en helt annen kultur og andre oppfatninger rundt ekteskap og samliv. Ikke bare det, men man har et mye strengere hierarki i samfunnet generelt - arbeidsliv, skole og så videre. Som stemor og kone nr 2 er din venninne nederst i dette hierarkiet, og det får hun finne seg i. Det sagt, så skal hun selvsagt ikke betale noe for dette bryllupet, det sier seg selv. 

Anonymkode: db819...187

Hun gifter seg med en Norsk mann. Da burde man kunne forvente at han har noe han skulle sagt!

Anonymkode: 68e60...374

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Utakknemlig jobb, kanskje det. Men den er også frivillig, damen visste hva hun gikk til. Verken brud, brudgom eller brudens familie kan lastes for at stemor innbilte seg at hun var viktigere enn hun er, det ansvaret må hun ta på egen kappe. Det er ingen dødssynd å innbille seg ting eller å overdrive egen betydning, det har vi vel alle gjort en gang eller flere, men da må man også ha såpass evne til ydmykhet og refleksjon at man lar seg jekke ned noen hakk når det trengs. 

Anonymkode: db819...187

Nå har da både mannen hennes og stesønnen sagt at de begge ønsker å henne der og at hun er familien deres. Så det du kommer med blir for dumt. Hun er verdsatt i sin rolle, og har fungert og blitt ansett som en mor for denne gutten. Bare den enkelte familie kan si noe om relasjonen. Virker slm du har hatt noen dårlige opplevelser med stemødre i ditt liv, du har hvertfall liten forsåelse for at for noen så kan en stemor være tilsvarende eller mer viktig i livet enn biologisk mor. 

At svigerfamilien har et syn på formaliteter rundt gjestelister er fair enough, men en brudgom må selvfølgelig få ha de han selv anser som viktige for seg i sitt eget bryllup. Svigers kan forholde seg til sin side av gjestelista som de selv vil, brudgommen må få ha ansvaret for sin side. Begge familiene i et par fra ulike kulturer må akseptere at noe ikke blir som de er vant til, og at paret selv må få velge hvilke deler av egen kultur som er viktig for dem å ta med seg. Og så må paret stå for vurderingen om hvilke ting fra den andre kulturen de ikke kan leve med og eventuelt om det er grunn for å ikke være sammen. Derfor hadde det kanskje vært lurt å være sammen litt lengre enn 1 år for å finne ut av slike ting før man forlovet seg. 

Anonymkode: 1c719...d02

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun gifter seg med en Norsk mann. Da burde man kunne forvente at han har noe han skulle sagt!

Anonymkode: 68e60...374

Vel, jeg er enig i at han også burde bli hørt. Men kan vi være sikre på at han egentlig vil ha stemor i bryllupet sitt? Når han vet at skilsmisse og gjengifte er skam i brudens hjemland? Jeg hadde valgt hensynet til kommende ektefelle fremfor hensynet til stemor når som helst. 

Anonymkode: db819...187

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, jeg er enig i at han også burde bli hørt. Men kan vi være sikre på at han egentlig vil ha stemor i bryllupet sitt? Når han vet at skilsmisse og gjengifte er skam i brudens hjemland? Jeg hadde valgt hensynet til kommende ektefelle fremfor hensynet til stemor når som helst. 

Anonymkode: db819...187

Vi kan jo ikke vite annet enn hva vi blir fortalt her naturligvis, men vi har blitt fortalt at han ønsker det og da må vi anta at det er sånn. 

Du hadde kanskje valgt det sånn, men andre hadde ikke det. For meg hadde det vært uaktuelt med et bryllup uten stemoren min. Da jeg giftet meg var det også uaktuelt å ha den biologiske moren min der. Stemoren min er Mamma. Moren min omtaler jeg med navnet hennes. Hun har ikke gjort stort mer for meg i livet enn å føde meg, og hun var den siste jeg ville ha i bryllupet mitt. Stemoren min har fungert som mammaen min hele livet. Det er hennes familie som er min familie. Hennes tantebarn som er mine kusiner og fettere. Hennes foreldre som er mine besteforeldre. Hvis svigerfamilien min ikke hadde akseptert henne og alle de andre i hennes familie som er selvskrevne gjester så hadde det rett og slett ikke blitt bryllup. Mannen min har ikke møtt min biologiske mor engang. 

Poenget mitt, man kan ikke vite hvordan andres relasjoner er. Men utifra hva som blir fortalt her er stemor hvertfall en viktig del av livet til brudgommen. 

Anonymkode: 1c719...d02

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis svigerfamilien min ikke hadde akseptert henne og alle de andre i hennes familie som er selvskrevne gjester så hadde det rett og slett ikke blitt bryllup.

Anonymkode: 1c719...d02

Dette klarer jeg ikke å tro på, beklager. Det er godt og positivt at du har et fint forhold til din stemor (jeg har aldri skrevet at det kan man ikke ha), men for meg blir det veldig lite sannsynlig at hun skulle være så viktig for deg at du dropper ditt eget bryllup og sjansen til å stifte familie. Det er sånt man ikke engang gjør for sine egne foreldre. 

Anonymkode: db819...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette klarer jeg ikke å tro på, beklager. Det er godt og positivt at du har et fint forhold til din stemor (jeg har aldri skrevet at det kan man ikke ha), men for meg blir det veldig lite sannsynlig at hun skulle være så viktig for deg at du dropper ditt eget bryllup og sjansen til å stifte familie. Det er sånt man ikke engang gjør for sine egne foreldre. 

Anonymkode: db819...187

Jo, om den jeg skulle gifte meg med eller familien hadde bestemt at en eller begge av mine foreldre ikke kunne komme hadde det ikke blitt noe giftemål. 

 

Anonymkode: fbc90...f8a

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette klarer jeg ikke å tro på, beklager. Det er godt og positivt at du har et fint forhold til din stemor (jeg har aldri skrevet at det kan man ikke ha), men for meg blir det veldig lite sannsynlig at hun skulle være så viktig for deg at du dropper ditt eget bryllup og sjansen til å stifte familie. Det er sånt man ikke engang gjør for sine egne foreldre. 

Anonymkode: db819...187

Men om en mann ikke hadde godtatt familien min, hvorfor skulle jeg ønske å stifte familie med han da? Altså, hvis dette var tilfellet så hadde vi vel aldri kommet så langt at det var aktuelt å gifte seg, hadde blitt slutt lenge før den tid. Men om dette nå ble et moment i bryllupsplanleggingen, så hadde det sagt så mye om hva slags mann dette var og hva slags familie han kom fra at det ville vært et massivt rødt flagg og grunn for å komme seg vekk. En slik mann er ikke for meg. Jeg hadde fint klart å vente med bryllup og barn for å finne en annen mann som passer meg.

At du ikke klarer å se for deg at noen kan ha andre familietilstander enn kjærnefamilien er jo spesielt. Jeg har ikke bare et fint forhold til min stemor, min stemor er min Mamma. Hennes familie er min familie. Min biologiske mor har jeg ikke noe forhold til. Jeg vet ikke hvor hun bor nå og har null kontakt med henne.

Anonymkode: 1c719...d02

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:


At du ikke klarer å se for deg at noen kan ha andre familietilstander enn kjærnefamilien er jo spesielt. Jeg har ikke bare et fint forhold til min stemor, min stemor er min Mamma. Hennes familie er min familie. Min biologiske mor har jeg ikke noe forhold til. Jeg vet ikke hvor hun bor nå og har null kontakt med henne.

Anonymkode: 1c719...d02

Dette er trist å høre, og jeg skjønner at det har vært godt for deg å ha en stemor som støtte i livet. Men la meg spørre deg: Om du kunne velge fritt, hva ville du helst hatt? En god mor, eller en god stemor? Svaret her er gitt, for alle vil ha "the real thing". Og bryllupsdagen er ikke tiden å bli minnet på at det har man dessverre ikke fått. 

Anonymkode: db819...187

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er trist å høre, og jeg skjønner at det har vært godt for deg å ha en stemor som støtte i livet. Men la meg spørre deg: Om du kunne velge fritt, hva ville du helst hatt? En god mor, eller en god stemor? Svaret her er gitt, for alle vil ha "the real thing". Og bryllupsdagen er ikke tiden å bli minnet på at det har man dessverre ikke fått. 

Anonymkode: db819...187

Hva i all verden har det med saken å gjøre? Det er ikke det som diskuteres her. Og hvem er det som ikke skal minnes på det man ikke har fått på bryllupsdagen? Det er ikke stebarnet, altså brudgommen som nekter stemoren å komme i bryllupet, men bruden og hennes polske familie.

Endret av ti10
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pengene kom fra min pung hadde den blitt lukket ganske så fort i en slik situasjon. Og det er virkelig høl i huet at hun ikke blitt bedt i dette bryllupet.

Jeg stusser likevel over denne fremstillingen. Det fremstilles her som om venninnen betaler for bryllupet, men hva med mannen hennes som er far til gutten`?. Det er litt merkelig at han ikke blir nevnt som økonomisk bidragsyter i det hele tatt, men at venninnen altså stemor står for hele kostnaden. Er nå det er riktig fremstilling i og med at de er gift? Er det ikke hans penger også, eller har de adskilt økonomi og det kun er fra hennes lommebok disse pengene kommer? 
For selv om det er umoralsk, noe jeg mener det virkelig er, selvfølgelig burde hun være bedt, så stiller saken seg litt annerledes økonomisk hvis det en utgift fra farssiden av familien, og at far i aller høyeste grad er med på denne betalingen. 

Jeg forsvarer ingen, dette er uhørt, men jeg kan til og med forstå om far også setter ned foten hvis konen hans gjennom mange år ikke blir bedt. Men jeg vil gjerne vite om det virkelig er slik at det er stemor som betaler og ikke far?

Anonymkode: f0d1c...655

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er trist å høre, og jeg skjønner at det har vært godt for deg å ha en stemor som støtte i livet. Men la meg spørre deg: Om du kunne velge fritt, hva ville du helst hatt? En god mor, eller en god stemor? Svaret her er gitt, for alle vil ha "the real thing". Og bryllupsdagen er ikke tiden å bli minnet på at det har man dessverre ikke fått. 

Anonymkode: db819...187

Dette blir jo et veldig filosofisk spørsmål fordi for meg er min stemor en god mor. Jeg har aldri følt noe annet. Jeg har vokst opp med henne som min mor fra jeg var baby og har derfor ikke kjent til noe annet. For meg er hun "the real thing".  Om jeg kunne velge fritt så hadde jeg skullet ønske at jeg delte genene mine med Mamma og at dette ikke var noe jeg måtte forholde meg til. Men jeg er utrolig takknemmelig for at min far fant seg en så flott dame som tok meg i mot med åpne armer, og at de også har gitt meg søsken som jeg kan ha i livet mitt når foreldrene mine ikke er her mer. Jeg var heldig med at jeg slapp å vokse opp med min mor. Det er selvfølgelig veldig synd på henne som ikke har hatt det lett i livet, men meg er det egentlig ikke synd på, jeg har hatt det veldig fint.

Men som sagt her:

7 minutter siden, ti10 said:

Hva i all verden har det med saken å gjøre? Det er ikke det som diskuteres her. Og hvem er det som ikke skal minnes på det man ikke har fått på bryllupsdagen? Det er ikke stebarnet, altså brudgommen som nekter stemoren å komme i bryllupet, men bruden og hennes polske familie.

hvordan slike relasjoner oppstår er til syvende og sist lite viktige i denne diskusjonen. Poenget mitt var jo bare at vi kan ikke vite hva slags relasjon denne stemoren og stesønnen har. Og må forutsette at det Ts sier stemmer.

Anonymkode: 1c719...d02

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg er enig i at han også burde bli hørt. Men kan vi være sikre på at han egentlig vil ha stemor i bryllupet sitt? Når han vet at skilsmisse og gjengifte er skam i brudens hjemland? Jeg hadde valgt hensynet til kommende ektefelle fremfor hensynet til stemor når som helst. 

Anonymkode: db819...187

Da bør de komme seg til 2020.

Anonymkode: 68e60...374

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...