Gå til innhold

Ikke invitert i bryllupet


Gjest Deltapiken

Anbefalte innlegg

Gjest Deltapiken

Jeg spør om deres mening for jeg er litt satt ut på vegne av en venninne. Hun traff mannen sin da hans barn var 1 og 4 år gamle. De giftet seg da barna var 7 og 4 år gamle. Og ungene har hun alltid sett på som sine. Hun har reist på ferie alene med de, og de har alltid hatt et godt forhold. ”sønnene” laget fest da hun fylte rundt tall og de holdt flotte taler. Så for 1 år siden møtet yngste mann sin kjæreste og de kom da for 2 mnd siden og fortalte at de ville gifte seg.

min venninne sa at hun mer enn gjerne ville dekke store deler av bryllupet da moren til gutta er dårlig stilt og min venninne ikke. Jenta har tatt med venninnen min ut for å se på brudekjole og ting til bryllupet. Moren hennes er ikke i landet pga at de er opprinnelig fra Polen men har bodd her siden hun var 6/7 år gammel men siden moren var der så har min venninne vært med. I går kom sønnen hjem og sa at det ikke ble til at min venninne kinne være med i det hele tatt verken på vielsen eller selskapet fordi hans kjære svigerforeldre ikke ville godta dette. 
 

min venninne ble så satt ut at hun sa at hun ikke visste hvilken fot hun skulle stå på, og at hun har ikke lyst å bidra med så mye. Man snakker om mye penger og at hun trodde at det var tull. Men nei da. Hun sender en SMS til jenta og spør og svaret er” vi har i min familie ikke for vane å be nye ektefeller og hun likevel håpet på samme sum da de hadde invitert en del folk som ikke kunne avbydes.

min venninne har lyst å si at de får klare seg med en liten sum , 4000 fra henne og resten får de skaffe selv. Bryllupet er i romjulen. Ikke i Norge men heller ikke i hjemlandet til bruden. 
hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Altså, ber de ikke nye ektefeller, så ber de ikke nye ektefeller, det må faktisk være lov. Du skriver de er fra Polen, og der har man en helt annen kultur og andre oppfatninger rundt ekteskap og samliv. Ikke bare det, men man har et mye strengere hierarki i samfunnet generelt - arbeidsliv, skole og så videre. Som stemor og kone nr 2 er din venninne nederst i dette hierarkiet, og det får hun finne seg i. Det sagt, så skal hun selvsagt ikke betale noe for dette bryllupet, det sier seg selv. 

Anonymkode: db819...187

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Polen er det ofte foreldrene til brudeparet som bestemmer gjestelista, selv om de ikke betaler en zloty av utgiftene. En av mine unge polske kollegaer fikk sammenbrudd på jobb etter en telefon fra mora en måned før bryllupet. Da var gjestelista oppe i 250, og brudeparet kjente ikke over halvparten av gjestene. For min kollega endte det med at de avlyste bryllupet og giftet seg i Norge med bare forlovere til stede. Foreldrene klikket fullstendig, beskyldte henne for å ha blitt for norsk, og brøt all kontakt.

Anonymkode: 247d0...3b4

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier mannen? Dette må manne  ta med sin sønn, men i mine øyne melder det unge paret seg ut av familien. Jeg  tror faktisk jeg som søsken heller ikke ville møtt i dette bryllupet. Faktisk kanskje ikke en gang som bio mor.

Anonymkode: c081d...52a

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snødråpe

Om hun "ikke er en del av familien", så skal hun selvsagt ikke bidra mer enn en normal venn ville gjort når det gjelder penger. Ville sagt til sønnen at dette var utrolig skuffende. Hun har sett på han som nærmest en sønn og være i bryllupet ville bety veldig mye osv. Men utover det kan hun ikke gjøre noe om de står på sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke bidratt med noenting om jeg ikke ble invitert i bryllupet. Makan til frekkhet 

Anonymkode: c12ff...499

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke bidratt med en krone, og har hun allerede betalt for noe ville jeg bedt om de pengene tilbake. Makan til griske og ufine mennesker!

Synes skikkelig synd på venninnen din, så utrolig sårende!

Anonymkode: 252fd...71e

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må nesten mannen ta med sin sønn. Hvis forholdet mellom stemor og sønn har vært godt siden de var små så vil det være naturlig at stemor er med. Noen bør informere paret om at etter norsk standard så er de fryktelig uhøflige. Skal bryllupet være i Norge?

Hva sier mannen om dette? Det er jo først og fremst han som bør stå opp for venninnen din.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er jo katolikker i Polen, og konservative katolikker aksepterer ikke gjengifte. De ser gjerne på din venninne som en umoralsk kvinne. Kan kanskje sammenlignes med reaksjonene her hvis brudgommens far kom sammen med sin kone OG sin elskerinne - altså noe litt uhørt og skamløst.

Jeg synes hun skal minimere pengestøtten (fortsatt gi litt, for stesønnens del), skrive det på kontoen for "ugreier religion steller til med", og ellers fortsette det gode forholdet til stesønnen og den blivende kona. 

Anonymkode: 065b3...d75

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deltapiken
8 timer siden, Anne 69 skrev:

Nye ektefeller? Har ikke venninna di vært gift med faren til brudgommen i over 20 år da? 

Jepp men det er visst kun biologiske foreldre som gjelder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deltapiken
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er jo katolikker i Polen, og konservative katolikker aksepterer ikke gjengifte. De ser gjerne på din venninne som en umoralsk kvinne. Kan kanskje sammenlignes med reaksjonene her hvis brudgommens far kom sammen med sin kone OG sin elskerinne - altså noe litt uhørt og skamløst.

Jeg synes hun skal minimere pengestøtten (fortsatt gi litt, for stesønnens del), skrive det på kontoen for "ugreier religion steller til med", og ellers fortsette det gode forholdet til stesønnen og den blivende kona. 

Anonymkode: 065b3...d75

Disse er ikke katolikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så sårt og vanskelig dette må være! Her bør mannen involvere seg. Hva sier han? 

Anonymkode: 55531...bd8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke bidratt med noe. Det er lov fir brudeparet å sette ned foten og, fuck tradisjon og utdaterte skikker. 

Anonymkode: c7f46...aaf

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke gitt dem så mye som en tier. Makan 

Anonymkode: 0ee81...7f2

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...