Gå til innhold

Hvordan fanger man utendørs kattunger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kattemor må uansett fanges for å kastreres, og kattungene vil være lettere å få tak i hvis mor ikke er der til å advare dem. 

Anonymkode: 34af9...47f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar! Kattemamma er kastrert, fått vaksiner og alt det der. Det gjorde vi i mai da vi først oppdaget henne, før vi visste at hun hadde kattunger. Det var den første gangen hun lot seg fange. 
 

Den andre gangen var noen dager etter at vi oppdaget at hun hadde kattunger. Jeg mistenker at hun lot seg fange for å forhindre at kattungene gjorde det. Hun er nemlig ekstremt skeptisk, sky og mistenksom. Det hun ikke visste var at vi hadde en felle til som vi satte utenpå den hun satt fanget i. Da kom to av de fire kattungene ut og vi fikk fanget dem. Det er de to vi har tatt til oss. 
 

Hun satt i fella i flere timer til, men da advarte hun de resterende to kattungene om å holde seg unna, og så forsvant kattungene i en måned etterpå. Moren kom en gang om dagen og spiste mat og lette etter de to vi hadde fanget, og da vi etter en måned begynte å se de andre to kattungene så har moren fulgt ekstremt nøye med. Hun går og spiser først for å se at det er trygt før de får slippe til. 
 

Siden de dukket opp igjen for halvannen uke siden så har vi prøvd å fange dem to ganger. Den første var på morgenen, og da så vi ikke tegn til noen på viltkameraet og kattungene ble helt borte i fire dager etter. Så prøvde vi på kvelden, og da etter at mor og barn allerede hadde vært der og sett at det var trygt. Etter det forsvant de i fem dager, så moren skjønner tydelig hva det er jeg prøver på. 
 

Samtidig så tikker klokka og sjansen for å klare å sosialisere de to kattungene på snart 14 uker som fremdeles er ute blir mindre for hver dag som går. Hvordan skal vi klare å fange dem? 

Anonymkode: 7c2ca...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det er bra hun er kastrert da. Men ja, har hun latt seg fange to ganger så vet hun å unngå fellen. Dere må nok benytte dere av noe annet nå, for hun skjønner hva felle betyr. Enten en manuell felle som dere drar i for å fange katten, men det krever tålmodighet og mye stillesitting. Eller så må dere kanskje bruke hov. Da får dere kanskje tak i kattungene hvertfall. Ville invitert venner eller familie over på en Koronasikker pizza- og pusefangekveld, hvis dere vet sånn ca hvor de er. Kjøp inn nett og store fiskehover og jakt i vei. 

Anonymkode: 34af9...47f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere prøve å lure henne inn i en bod eller garasje med mat? Et sted hun ikke har erfaring med å bli fanget i, så får hun ikke advart kattungene. Ellers synes jeg ideen om nett og hov var god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!
Jeg har begynt å sette ut et reisebur for katter med åpningen tapet fast så ikke døra går igjen og med snacks inni så de ikke skal være redd for det, og både moren og kattungene har gått inn og ut av dem. Det har jeg gjort med tanke på at det kan bli en måte å fange dem på ved å smelle igjen døra bak. 

Hver gang jeg prøver med felle nå så frykter jeg at den overbeskyttende mora kan komme til å flytte for godt med ungene på slep, og så kan de komme til å sulte, bli fulle av parasitter og begynne å få flere kattunger selv. Derfor er ikke de vanlige fellene aktuelle lenger. Nå kommer de i hvert fall hit for mat flere ganger, og jeg kan gi loppemiddel og ormekur gjennom maten deres. 
 

Heldigvis så et to av kattungene trygge inne  hos oss:

 

FDFFE187-CC77-4436-A442-100896557025.jpeg

Anonymkode: 7c2ca...7f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering fra meg:

Etter å ha fanget to av fire kattunger så har vi nå endelig klart å fange de to siste! Vi har prøvd i seks uker, og nå er de rundt 14 uker og vi risikerte at de bare ville bli borte, bli gravide, eller noe annet. Problemet var at moren passet så utrolig godt på dem at de holdt seg helt unna om fellene sto ute. I helga så jeg henne amme de store ungene sine, så hun har bok passet veldig godt på dem.

Men i går så fikk vi fanget dem likevel! Først  dukket den ene opp og fella slo igjen. Vi ble kjempeglade, men syntes det var dumt at vi bare fikk tak i en av de to siden vi ser hvor mye glede de to vi har fra før har av hverandre. Den siste av de fire er ei jente, og hun holder seg veldig nær mammaen sin, så vi tenkte at slaget var tapt. Likevel satte vi ut felle nummer to, og kort tid etter så slo den også igjen. Jeg var sikker på at det var moren, men det var nummer fire!! Hurra!!
 

Vi får hjelp og oppfølging av ei dame fra dyrebeskyttelsen, så nå ligger de nysteriliserte kattungene oppe på gjestebadet vårt der de to første kattungene bodde i begynnelsen. De er veldig redde og sky, så vi får se hvordan det går etterhvert. Vi håper alt ordner seg til det beste. 😻

Anonymkode: 7c2ca...7f2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en herlig oppdatering. Har lurt sånn på hvordan det går.

Takk for at du bryr deg TS❤

Anonymkode: 2368e...cbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! Bilder av de to siste? 😍

Anonymkode: 1be3b...1e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! 
Jeg har ikke sett snurten av dem siden de kom hjem etter veterinæren i dag, men jeg lover å komme med et bilde så snart jeg kan! 

Nå er de endelig reddet inn, og jeg kan senke skuldrene litt. Brødrene deres som har vært hos oss i seks uker bor på barna våre sine rom. De har store rom med et bad mellom rommene sine, så de første to har masse plass å løpe rundt på. Vi vurderer en gjenforeningen etterhvert. 😻 

Vi har også en voksen hunnkatt fra før som er litt stressa over alle de nye luktene, men hun har såvidt fått hilse på de to første vi tok inn, og det gikk greit. Likevel vil vi ta dette ganske varsomt, også av hensyn til hun som nå får hele territoriet invadert av store kattunger. Men alt ordner seg.

Takk for støtte og interesse! ♥️

Anonymkode: 7c2ca...7f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint! Ingenting er bedre enn at de fikk komme inn i varmen. Dere klarer nok å sosialisere dem, bare ha tålmodighet og mye god snacks. 

Anonymkode: 34af9...47f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Nå er det en uke siden vi klarte å fange de to siste kattungene. Det var virkelig i siste liten, for de var 14 uker gamle da og mora er veldig sky. De to kattungene er fremdeles på gjestebadet vårt der vi hadde de to første som vi tok inn seks uker før.
 

Selv om de nå har vært her i en uke så gjemmer de seg fremdeles for oss og hisser litt, spesielt om det ikke er jeg som kommer inn. Den første uka meldte jeg alltid fra at jeg skulle komme inn til dem og det var stort sett bare jeg som gikk inn der. De har jo også sett meg sette ut mat ute, så helt ukjent kan jeg vel ikke være? 
 

Jeg tenkte jeg bare skulle trygge dem og gi dem ro den første uka, og så begynne å utfordre dem litt mer denne uka. Jeg har lagt inn et stort kosedyr som de legger seg inntil under benken der vasken er, men jeg ser dem jo likevel ganske tydelig siden de ligger helt ytterst. I går snakket jeg mykt mens jeg prøvde å stryke den ene på ryggen, og da hisset den og flyttet på seg. Men det er vel bra at de ikke ligger helt inni hjørnet og er livredde, ihvertfall? 
 

Jeg snakket med dama fra dyrebeskyttelsen i dag om hva vi burde gjøre videre, og jeg spurte om det kunne være en idé å la dem hilse på brødrene vi tok inn først og som nå er veldig trygge på oss. Da vi sosialiserte dem så var den ene mye tøffere enn den andre, så jeg lot den reddeste se at det ikke var farlig at vi holdt dem. Det virket veldig bra, og kattedama mente at det kanskje kunne funke, men at vi burde la en og en hilse på. 
 

De kommer ut når vi ikke er der, heldigvis, de leker, spiser og utforsker, og i natt hadde de fått tak i en dorull som de tydeligvis hadde hatt mye moro med, og det er vel et godt tegn? 😄
 

Jeg er villig til å prøve det meste for å få dem sosialiserte så de kan adopteres bort. Kattedama sa at vi muligens kan komme til å måtte slippe dem ut om de aldri blir trygge. Det vil jeg helst ikke, og nå er kattemoren deres blitt borte også! Jeg så henne sist da hun spiste på torsdag kveld. Etter det har hun ikke vært her, og det har ikke skjedd siden vi begynte å mate henne for snart 6 måneder siden. Jeg frykter det verste, og nå kan vi ikke bare slippe ut kattungene i påvente av at moren er der heller. Kattungene er riktignok 15 uker nå, og klarer seg sikkert selv, men det er tross alt bare en uke siden jeg så henne amme dem, så de er tydeligvis fremdeles babyene hennes.

Planen min er å fortsette å gå inn til dem flere ganger om dagen, snakke med dem og prøve å leke med dem, men kanskje kikke mer på dem der de ligger og prøve å håndmate dem litt mer. Det virker som om man ofte vet om det vil gå an å sosialisere dem eller ikke. De kan få være hos oss så lenge de vil, men jeg vil ikke plage dem om de absolutt ikke takler det heller. Husk at dette ikke er kattunger fra en tam mamma, men fra en som antakeligvis aldri har hatt noe kontakt med mennesker før. Det mente både kattedama og veterinær.

Alle råd og tips mottas med takk! 

Anonymkode: 7c2ca...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal gi opp kattungene enda. De er jo bare 14 uker! At du blir rådet til å slippe dem ut snart er litt spesielt.

Tåler du å bli klort? Rull dem inn i en katteburrito og håndmat dem med det beste de vet. Gjerne våtfor eller tunfisk på boks. De må, selv om det høres litt brutalt ut, tvinges til å skjønne at mennesker bare vil dem godt. Nå har du latt dem få roe seg ned, så da må man sette i gang med den vanskelige jobben. Plukk dem opp, stryk dem, børst med tannbørste på hodet deres, gi dem god mat/maltpasta/annet godis fra fingeren. Du kommer til å se ut som en nålpute, men de er enda så små at de ikke kan gjøre så mye skade. Hopp i det med begge beina. 

Kattemor har sikkert bare gått videre, hun er kanskje i nærheten eller så har hun vandret litt. Hun er ferdig med babyene nå. Ammingen du har sett har nok vært mest for deres del, og fordi hun kan. De blir lei av ungene lenge før de er 14 uker, men det er fint for kattungene at de også har lært alt de skal av mammaen sin. Det som ikke er like fint er jo selvfølgelig at de er redd mennesker som følge av situasjonen, men det klarer du å snu om på :)

Anonymkode: 34af9...47f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at du ikke «må»  gjøre noe når du er der inne, du kan ta med deg en bok feks og bare sitte der.

Anonymkode: e1695...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg er ikke redd for dem, men er litt av den overempatiske typen som vegrer meg for å gjøre noe de tydeligvis ikke vil, om du skjønner. Dessuten skvetter jeg sånn når de plutselig freser, men  jeg vet at jeg må begynne å tvangskose dem snart, for det er det jeg leser overalt. Jeg har en salve jeg kan ta på når de klorer meg. Mannen min foreslo hagehansker, men jeg er redd det gjør dem enda reddere.

Jeg vurderer også å ta med en av brødrene deres som nå er blitt glad i mennesker inn til dem. Dama fra dyrebeskyttelsen trodde at det kanskje kunne hjelpe de nye. Det er sju uker siden de så hverandre sist, men de som har vært hos oss lengst reagerer veldig på lukta fra de nyankomne. Er det noen som har noe erfaring med noe sånt? 

Anonymkode: 7c2ca...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Bringebærer said:

Du ringer redd dyra, slik at de får lurt dem inn i en felle 

Takk, men de er blitt fanget for over en uke siden nå. Nå er det utfordringer på gang! 😻

Anonymkode: 7c2ca...7f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Nå er det andre utfordringer på gang», skulle d være.

Anonymkode: 7c2ca...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

«Nå er det andre utfordringer på gang», skulle d være.

Anonymkode: 7c2ca...7f2

Beklager, haha - har ikke lest kommentarene her😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oppdatering: 

Nå freser de mye mindre, og hun ene spiser fra hånda mi. Det går mye bedre, de virker komfortable og trygge. Først nå har vi kunnet se dem mer.

Jeg lovte bilder av de siste to når Jeg kunne ta det. Dette er den eneste jenta av de fire:

DB7B8EEA-ABC2-45F7-B820-37CA99B177CF.png

Anonymkode: 7c2ca...7f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...