Gå til innhold

Hvordan fanger man utendørs kattunger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er minst fire av dem, og de er rundt fem uker gamle, tror vi. De kommer ganske nær oss når vi mater dem, men freser når vi tar etter dem. Vi skal plassere dem på et bad, venne dem til mennesker og så adoptere dem bort via Dyreneskyttelsen. 

De er fremdeles med moren sin, og moren har fått vaksiner, blitt sterilisert og er sjekket av veterinær. Hun har aldri hatt kontakt med mennesker, tror de, så det spørs om hun kan bli tam. 

37F8C594-E477-40F2-B202-D5EDDD54CFC7.png

Anonymkode: 7c2ca...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tidligere skrevet om kattemammaen her. 
 

Et bilde til:

 

EE12CC48-C47E-4F3A-9023-1BA5F4FEA123.png

Anonymkode: 7c2ca...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo snakke med dyrebeskyttelsen, så får dere sikkert noen gode råd

Går an å lokke med mat, først nærme de gjemmer seg men så begynner dere å legge ut mat så de må gå ut for å få tak i, dere bruker litt tid og holder dere på avstand og etterhvert så blir det kanskje kanskje mulig å kaste teppe over dem.

 

Anonymkode: 8cd1b...e26

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Vi oppdaget dem for to dager siden, og snakket med en i Dyrebeskyttelsen i går, og jeg tenkte jeg kunne høre med noen her før jeg ringer dem igjen siden de har mye å gjøre nå.


Vi trodde det ville være enklere å komme nær dem siden de virket så uredde, men den som er tøffest av dem, den på bildene, freset mot meg da jeg kom litt nær med hånda, så jeg skjønner at det ikke blir så lett likevel. De i Dyrebeskyttelsen er redde for at kattungene skal vandre avgårde fra mora nå som de har begynt å smake på fast føde, og det er derfor de vil vi skal ta de inn såpass tidlig.

Anonymkode: 7c2ca...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke dyrebeskyttelsen foreslått å bruke felle??

Ellers, de freser kanskje mye men de kan ikke gjøre særlig skade. Fisk dem frem fra der de gjemmer seg og bare plukk dem opp. Det er bra at dere vet om dem nå, så de kan sosialiseres og bli kjæledyr. Lykke til :)  

Anonymkode: 34af9...47f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dessverre ingen råd, men må bare si at jeg syns det er helt fantastisk at dere tar vare på dem! Verden trenger flere som dere! :smilyblomst:

Endret av Vintereple
Skrivefeil
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være mulig å bruke en håv mens dere gir de våtfor eller lignende? Altså at dere sitter parat med en håv/teppe/håndkle til å kaste over når de spiser?

Anonymkode: e1695...4b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån felle av dyrebeskyttelsen. 

Har gjort det selv og fikk fanget inn mor, og 8 kattunger løpet av en uke. 

Anonymkode: f29b7...9ad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det er litt skummelt når de freser, men de freser fordi de er redde, ikke fordi de er sinte. Ta den i nakken, så kan den ikke gjøre deg noe og du skader den ikke når det bare er for å løfte den opp. Ellers er det som foreslått over her, bruk av felle som er det beste.

Det er kjipt med alle kattungene som blir født ute fordi folk ikke bryr seg, så bra at du gjør, ts!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 😻

Hun jeg snakket med foreslo felle, men jeg trodde fet ville bli lettere så jeg takket nei, men vi kan bare låne en om vi vil. De beveger seg mellom boksen der de bor og til under trappa, og flere ganger ser jeg dem snuse rundt uten å ane at vi ser rett ned på dem. Vi burde kunne plukke opp en og en, i hvert fall de som er minst redde, men hvordan vet vi hvor mange det er? Hver dag ser vi nye, og nå er vi oppe i fem. 
 

Vi har gjort om gjestebadet til kattungerom, og tok husets minste rom siden kattedama vi snakket med sa at hjemløse katter foretrekker små rom. Jeg har kjøpt inn mat til kattunger, kattesand som ikke klumper og kattungemelk om vi trenger det. Så har vi to lave kattekasser, flere lune sovesteder, et lite katteslott og noen leker og pappesker. 
 

Jeg tenker vi kan prøve å ta dem inn om et par dager. Er det noe mer vi burde forberede? Alle råd og tips er kjærkomne! Jeg kan ringe kattedama, men hun er veldig opptatt så jeg vil ikke plage henne med småting. 

Anonymkode: 7c2ca...7f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for svar! 😻

Hun jeg snakket med foreslo felle, men jeg trodde fet ville bli lettere så jeg takket nei, men vi kan bare låne en om vi vil. De beveger seg mellom boksen der de bor og til under trappa, og flere ganger ser jeg dem snuse rundt uten å ane at vi ser rett ned på dem. Vi burde kunne plukke opp en og en, i hvert fall de som er minst redde, men hvordan vet vi hvor mange det er? Hver dag ser vi nye, og nå er vi oppe i fem. 
 

Vi har gjort om gjestebadet til kattungerom, og tok husets minste rom siden kattedama vi snakket med sa at hjemløse katter foretrekker små rom. Jeg har kjøpt inn mat til kattunger, kattesand som ikke klumper og kattungemelk om vi trenger det. Så har vi to lave kattekasser, flere lune sovesteder, et lite katteslott og noen leker og pappesker. 
 

Jeg tenker vi kan prøve å ta dem inn om et par dager. Er det noe mer vi burde forberede? Alle råd og tips er kjærkomne! Jeg kan ringe kattedama, men hun er veldig opptatt så jeg vil ikke plage henne med småting. 

Anonymkode: 7c2ca...7f2

Ser ut som du har gjort mye bra til nå. Bruk mye tid på dem, de trenger kroppskontakt og å bli vant med å håndteres av mennesker. De er fremdeles unge nok til å formes, men det må skje nå. 

Begynn å fang ungene så fort dere har mulighet. Når de fem dere vet om er fanget, så kan dere jo sette ut en felle i tillegg for å være sikker på at det ikke er flere. Bare følg med i området, og sett ut mat. 

Anonymkode: 34af9...47f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertet mitt gråter 😔 fatter ikke at folk er så ondskapsfulle og dumper uskyldige og følende liv på denne måten. Råttent er det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, etter å ha observert en kattemor med unger rekende rundt seg langs en sidevei til butikken her jeg bor, ble jeg bevisste på at de måtte jeg ta hånd om. Jeg kjørte strekningen flere ganger for å se om jeg så dem, og det gjorde jeg en dag! Hadde heldigvis moren min med meg og vi stanset, tok på nødblink (lite trafikkert 40sone) og steg ut av bilen. Ikke hadde vi verken bur, mat, felle eller håv. Men de var sikkert noen uker gamle. Det var heldigvis et vann langs veien så det var veldig begrenset hvor de kunne gjøre av seg. Brukte 20min på å plukke de opp en etter en, klossete som de var på de store steinene. Måtte bare ha tålmodiget. De freste og klatret rundt inni bilen, fikk utrolig nok tak i moren også! Hun var helt sikkert en (ukastrert men) sosialisert ung frøken. 

Dyrebeskyttelsen tok imot! Vi fikk ordnet med en venninne til å adoptere en av ungene etter den var sterilisert.

Det eeeneste jeg fortsatt tenker på er at noen naboer (hengte opp lapper for å etterlyse eier) meente de hadde sett en grå kattunge i (mest sannsynlig) dette kullet. Ingen av de vi fikk tak i var grå. Gikk i flere uker etterpå å kikka etter det påståtte søskenet med vond samvittighet. Men så den aldri. Håper det bare var en dårlig observasjon.

 

Konklusjon: plukk dem opp. Just do it.

Anonymkode: a44db...f93

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du fikk fanget dem! Jeg er veldig glad i dyr og synes det er så fælt når de er plaget eller dør, men man må jo bare hjelpe, og så heller gråte litt etterpå om det ikke går bra med alle. Naturen er så nådeløs at jeg mister helt motet iblant.

Kattungene blir stadig tøffere og kommer lengre ut fra boksen sin, så jeg håper vi kan begynne å fange dem inn etter en dag eller to. Hun jeg snakket med sa hun vil hjelpe med adopsjon når kattungene er litt over en kilo hver. Jeg trodde det gikk på uker, men jeg har tydeligvis mye å lære. 🙂

Anonymkode: 7c2ca...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sant!:hoppendeglad:vi som bryr oss, må jo agere, ellers er det ikke håp.

For å si det enkelt, jo før jo bedre. Da er de mindre aggressive og det er mindre skaderisiko for hender. Det går nok ikke mange dagene/ukene før de vandrer lengre bort, blir mer redde for mennesker. 

Når det kommer til kattunger født i det fri, så vet man jo ikke uken de er født i, det blir bare tipping. Tenner er en god indikasjon når vi snakker år. Det er nok derfor damen du snakket med nevnte vekten deres 🙂 den er vel en relativt stabil indikator når de bare dier.

Masse lykke til! Håper du får tak i alle sammen. Oppdater oss gjerne med en solskinnshistorie!

Anonymkode: a44db...f93

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er Finn med blågrå pels og hvit mage til høyre, og oransje, lodne Teddy til venstre. Mamma passer på:

 

FCF65A8D-A7AB-499C-A84A-CCFD40AC7E40.jpeg

Anonymkode: 7c2ca...7f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vindu/dør eller noe som du kan ha åpent? Så sette du maten inne så kattene må inn for å få tak i mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, solsnartsommer skrev:

Hjertet mitt gråter 😔 fatter ikke at folk er så ondskapsfulle og dumper uskyldige og følende liv på denne måten. Råttent er det.

Hvordan vet du at de har blitt dumpet?

Anonymkode: 9c033...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, solsnartsommer skrev:

Hjertet mitt gråter 😔 fatter ikke at folk er så ondskapsfulle og dumper uskyldige og følende liv på denne måten. Råttent er det.

Det er jo ikke det som har skjedd, sannsynligvis. Det kryr av forvillede huskatter, som løper rundt ukastrerte og formerer seg i et kjør. Ville katter får unger overalt. De gjemmer dem gjerne under hus og uthus, tørre steder de finner.

Dette er et problem i de aller fleste land i verden; ville katter får unger og blir bare fler og fler. 

Det er også en kjent sak at vanlige huskatter som ikke er kastrerte, vil søke å gjemme seg bort for å føde, selv om de har et hjem og et hus med en familie å bo. Noen vil føde hjemme, men andre kan finne på å ville føde utendørs. De søker seg til et bortgjemt mørkt sted, som kanskje er utendørs et sted langt hjemmefra. Dermed blir ungene villkatter, og øker problemet enda mer. Om kattemoren kommer hjem igjen noen gang, er usikkert. Noen katter tar med seg ungeflokken hjem når kattemor føler de er gamle nok, andre ser man aldri ungene til noengang. De er borte og forvillede.

Endret av Million
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...