Gå til innhold

Villkatt i hagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Siden før jul har jeg innimellom sett en liten, tynn og sky katt utenfor huset. Jeg satte ut litt mat og vann og prøvde å følge med, men så den ikke på mange uker og glemte det.

For en uke siden så fikk jeg øye på den igjen, og den hoppet inn i en slags boks ved siden av huset. Det virker som den bor der, for den går inn og ut der når den ikke vet jeg følger med. Jeg hørte med naboene rundt, og ingen av dem kjenner til den eller har sett den før. I tillegg har jeg sett etter katter som har blitt borte i mitt område.


Vi har en innekatt fra før, så vi har kattemat i huset. Da jeg satte ut tørrfôr og vann så spist den alt jeg la ut, og det har jeg fortsatt med i snart en uke. går ringte jeg dyrebeskyttelsen. Jeg vil gjerne få den sterilisert så snart som mulig pga. årstiden, og det kan de hjelpe med om jeg får lokket den inn i fella. I mellomtiden skal jeg gi den ormekur og loppekur. Ellers hadde de ikke så mange råd å komme med.
 

Nå kommer jeg til stykket. Den er en nydelig liten kattepus, og siden den har søkt seg til oss så vil jeg gjerne ta meg av den. Om den vil forbli utekatt så kan vi lage et isolert lite hus, og hvis den vil bo hos oss så skal den få lov til det også. Men hvordan skal jeg klare å bli kjent med den når den er så sky? Jeg snakker mykt og med lys stemme når jeg setter ut maten, og når jeg ser den ute så stopper den opp et stykke unna og løper ikke vekk før jeg kommer nærmere. 
 

I kveld satte jeg meg i hagen, og fikk øye på den på parkeringsplassen 10 meter unna. Jeg snakket til den i noen minutter, og da la den seg ned. Jeg snakket litt mer, og så gikk jeg rolig inn mens den ble liggende. For noen dager siden så la jeg også ut en t-skjorte med min lukt ute der maten dens står, i håp om at den skal bli mer fortrolig med meg.

Jeg er så redd for å gjøre noe feil så den blir mer sky og redd. Har noen råd og tips å komme med? Jeg vil så gjerne hjelpe den. 

Anonymkode: 160be...e60

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres veldig bra ut det du gjør. Få hjelp til å fange den i felle for kastrering og ellers fortsett med det du gjør. Og hør med naboer om de kan sette frem mat og vann når du er på ferie. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at du vil ta deg av en hjemløs katt (vi har ikke villkatter i norge) ❤️ 
den må ha en vetrinær sjekk, så dette er noe du må ordne om du tar den til deg. 
den høres ikke fryktelig sky ut, så det er mulig du vil få en veldig fin pus som kan bo inne med deg, men først kastrering og helsesjekk :) 

 

Anonymkode: c96a9...210

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi gjorde for å få tillit til en hjemløs pus som dukket opp hos oss var å gi den fisk, da ble den mye tøffere for det var noe skikkelig godt. Noen kvelder senere dukket den opp igjen, og fikk tørrfôr og da fikk jeg løftet den. Jeg trodde jo at den skulle bli gal, men den var ganske rolig. Så fikk den bo på badet, før den flyttet til en i familien. Når den var på badet fikk den masse kos, så vi ble kjent med hverandre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Nå fikk jeg håp om at dette vil ordne seg! 😻

Anonymkode: 160be...e60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ønsker, er det veldig koselig med oppdateringer!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Nå fikk jeg håp om at dette vil ordne seg! 😻

Anonymkode: 160be...e60

Så bra ❤️ Håper du oppdaterer oss om hvordan det går 😍

Anonymkode: c96a9...210

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Veldig bra at du vil ta deg av en hjemløs katt (vi har ikke villkatter i norge) ❤️ 
den må ha en vetrinær sjekk, så dette er noe du må ordne om du tar den til deg. 
den høres ikke fryktelig sky ut, så det er mulig du vil få en veldig fin pus som kan bo inne med deg, men først kastrering og helsesjekk :) 

 

Anonymkode: c96a9...210

Jo det har vi da! Gaupe er jo en vilkatt

Anonymkode: 87dfb...80a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan ha den inne hos deg, på et trygt rom, etter du henter den hos veterinæren?
Du får låne bur hos dyrebeskyttelsen, og bærer den jo hjem i det👍🏼
Da får du gitt den smertestillende og god mat etter steriliseringen/kastreringen.

Kanskje den må ha litt mer pleie?

Om du får temmet den litt inne i 2-3 dager, kan det være det holder 💙 Så kommer den ut i hagen din igjen etterpå, da vil den sikkert bli værende. 
Må bare føye meg inn i rekken av de som sier du gjør alt riktig, dette er rørende! 
Jeg har selv jobbet som frivillig i dyrebeskyttelsen, og har hentet mange katter som denne. Det er dog ikke så mange Av melderen som er villige til å ta seg av pusene i ettertid.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det har vi da! Gaupe er jo en vilkatt

Anonymkode: 87dfb...80a

Her er det snakk om pusekatter, ikke ville dyr som hører hjemme i norsk fauna. 

Anonymkode: c96a9...210

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at mange svarer og fatter interesse for dette! Jeg synes det er vanskelig å finne konkret informasjon om hvordan jeg kan gjøre den mer fortrolig, men jeg skal se på YouTube i dag. Dette kan fort bli langt, for dette engasjerer meg veldig. 

På lørdag fikk den ormekur som jeg gjemte i våtforet. En ting jeg er usikker på er hvor mye mat jeg burde sette ut, for det spiser alt uansett. Jeg prøver å alltid ha tørrfôr tilgjengelig, også var planen å la den få en boks våtfor hver kveld. Det virker som om det sover fra tidlig morgen til ettermiddagen.
I går slukte den først en boks med våtfor, så jeg lot den få en til som den også slukte.  Etter det begynte den på tørrforet. Jeg vil gjerne at den spiser seg opp litt før jeg skal prøve å få den sterilisert senere i uka. Tror dere det er passelig med mat? Den har selvsagt alltid friskt vann også. 

Litt av utfordringen er at vi altså har en innekatt fra før. Den var opprinnelig hjemløs den også, og vi fant den via Dyrebeskyttelsen. Den er kun inne (etter Dyrebeskyttelsens pålegg), og vi vil ikke at den lille utekatten skal kunne smitte innekatten med noe nå før den har vært hos dyrlegen. 

Den lille hjemløse katten har en spesiell pelsfarge jeg ikke har sett før, den er nesten beige med spetter og marmorering av lysebrunt og grått. Ansiktet er delt på midten av en linje, og ene halvdelen er beige og den andre mer grå. Øynene er blekgrønne, og da jeg så den såvidt de første gangene trodde jeg det har en rev fordi den har tre striper på halen. 
 

Her er noen bilder:

177FF7AB-92DD-417E-A028-C48B3DB35907.png

42F969E2-4B21-414D-B704-C0ACC558D1CC.jpeg

Anonymkode: 160be...e60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke sette pus i karantene når den kommer inn? Også få vet til å sjekke for sykdommene som det er høyest sannsynlig at den har?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om den engang vil bo inne. Den er såpass sky at den bare spiser og så løper vekk. Vi er villige å tilrettelegge hva som helst, om den vil være inne eller ute, men før vi vet det så tenker jeg at vi uansett må skynde oss og få den sterilisert og undersøkt, så faller alt det andre på plass etterhvert. 
 

Den katten vi har fra før er veldig nyskjerrig og lytter og lukter ved kjøkkendøra der utekatten får maten sin. Jeg håper de kan bli gode venner. Den første katten har jo også opplevd å bo ute før vi tok den til oss, men den forstår eller husker kanskje ikke at det blir likt for denne nye. 
 

Er det noen som har navneforslag? Jeg tror det er en jente. Om det er gutt kan kanskje Janus passe pga det spesielle ansiktet.

Anonymkode: 160be...e60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vakker katt. Hunnkatt, ser det ut til :) Hun er skilpaddefarget. 

Etter hun er fanget og fått vaksine/blitt kastrert, så bør du isolere henne i et eget rom i et par uker. For å være sikker på at hun er frisk, men også venne de to kattene til lukten av hverandre. Det forutsier selvfølgelig at den ikke er microchippet eller har tatovering i øret, da har den jo kommet bort fra hjemmet sitt. Men oppførselen tyder jo kanskje på at den er hjemløs da. 

De fleste hjemløse katter som kommer inn til dyrebeskyttelsen må rehabiliteres, det vil si de blir ofte plassert ut i fosterhjem hvor de må være innekatter på ubestemt tid. Dette kan du også gjøre nå, for å få katten trygg på deg og bli vant til menneskelig kontakt. Hvis du etterhvert ønsker at denne katten skal få tilgang til utelivet, men holde den andre katten din inne, så finnes det kattedører med microchip-løsning. 

Anonymkode: 674e0...6c2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke noe kunnskap å bidra med, men takk for at du bryr deg ❤️ Gikk inn på denne tråden og forventet å lese om noen som ville få villkatten fjernet, og så var det istedet en vennlig sjel som brydde seg 😊 Er sikker på du kan få den tam ved å gi den tid og kjærlighet. Og masse bestikkelser i form av god mat;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpsomt innlegg! Jeg mistenker også at det er en hunnkatt, men tenker den kanskje kan være litt underernært og derfor litt liten om den er en hann.

Så når den kommer tilbake fra dyrebeskyttelsen/veterinær så burde den være frisk og fri for utøy og smitte? Jeg vegrer meg litt for å stenge den inne på et rom i flere uker om den bare vil være ute, men det er altså slik det burde gjøres? Katten vi har fra før synes det er greit å bare være inne, og jeg selv hadde foretrukket at denne katten også blir det, men hva om den vil fortsette å være ute og tar med utøy og smitte til innekatten? 

Jeg har så mange spørsmål, men først nå så får vi hente en felle så vi kan få den sterilisert, og så tar vi alt derfra, tenker jeg. Nå har den i hvertfall noen som bryr seg om den. 

Anonymkode: 160be...e60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thea82- Takk for det. Nå har den søkt seg til oss, og det sies jo at det er katten som velger seg eiere og ikke omvendt, så nå må vi bare gjøre det beste utav det. Den bor jo her okke som, og jeg føler meg faktisk veldig heldig og ydmyk av takknemlighet som har blitt tiltrodd slik tillit av en sånt nydelig lite vesen. Så det skulle bare mangle, men jeg vet jo at ikke alle tenker sånn. 
❤️

Anonymkode: 160be...e60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en jente. Bare jenter har den fargekombinasjonen. Du bør ta pus inn på ett eget rom og la den være der noen måneder hvor du nærmer deg med museskritt for å få tilitt. Pus bør også steriliseres pronto. Får pus unger ute vil den flytte ungene og de vil ende opp i bestefall som villkatter som fryser og sulter, eller som mat for fugler, grevling, rev og andre dyr. 

Jeg har jobbet frivillig med katter i mange år og har sett utrolig mye fælt. Første prioritet er å få pus inn. Og pus kommer til å bruke noen uker på å roe seg. 

Anonymkode: a7fb4...a0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...