Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Just now, Mari Y said:

Jeg bruker det akkurat slik jeg mener at det bør brukes, og dine forklaringer holder ikke. Hun har i verste fall støttet en person som har kommet med disse uttalelsene. 

Det er dessverre ikke slik at man bare kan bruke ord slik man selv mener de burde brukes. Ord eksisterer ikke i et vakuum. Hele poenget med språk er at man har en felles oppfatning av hva som kommuniseres. Det at du gjentar at ett ord betyr noe, gjør det ikke sant om det strider med alle andres definisjon av ordet.

Rowling har støttet en person i én spesifikk sak, ut fra linkene dine. Det er du som drar inn en annen sak.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Mari Y skrev (7 minutter siden):

Ehh.. Nei. Det er det ikke 

https://en.wikipedia.org/wiki/Sex–gender_distinction

Sorry 

I linken skilles det jo nettopp mellom sex og gender.

du beviser jo mitt poeng! Her tenker jeg at du tydeligvis ikke selv skjønner hva du svarer på? 

Slik jeg definerer kjønn så stemmer det med definisjonen av begrepet «sex» og «gender» tilsvarer det vi kaller «kjønnsidentitet». Det engelske språket har faktisk langt flere ord enn det norske og ikke alle ord er like enkle å oversette, men det din egen link tydelig viser er at man skiller mellom «sex» og «gender» og at dette ikke er det samme, det ene er biologisk definert og det andre er en individuell opplevelse. Det tilsvarer at måten begrepet «sex» brukes vil være likt måten vi bruker begrepet «kjønn» og begrepet «gender» er kjønnsidentitet.

The Oxford English Dictionary defines sex as "Either of the two main categories (male and female) into which humans and many other living things are divided on the basis of their reproductive functions;".[54] 

Sex generally refers to an organism's biological sex, while gender usually refers to either social roles typically associated with the sex of a person (gender role) or personal identification of one's own gender based on an internal awareness (gender identity).[2][3][4][5] While in ordinary speech, the terms sex and gender are often used interchangeably,[6][7] most contemporary social scientists,[8][9][10] behavioral scientists and biologists,[11][12] many legal systems and government bodies,[13] and intergovernmental agencies such as the WHO[14] make a distinction between gender and sex.

Endret av Full Ugle
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
yamask skrev (Akkurat nå):

Jeg har endret mening. Jeg var enig med deg for halvannet år siden, og jeg ble knust da jeg hørte at JK. Rowling var transfob. Det var da jeg satt meg inn i saken og prøvde finne hennes transfobiske ytringer det begynte å demre for meg at hun har helt legitime meninger. 

Så satt jeg meg ordentlig inn i hele transsaken og nå er jeg her. I begynnelsen følte jeg at jeg var i mindretall med min skepsis, men nå er stort sett alle jeg snakker med om dette enige med meg. 

Kanskje en vakker dag åpner du øya og ser hva som foregår du og :)

Dette kan faktisk være fordi folk  ikke ser transfobien. 

Jeg var også en stund usikker. Og er fortsatt usikker på om alle anklagene  transfobi som rettes mot såkalte 'terfs' er korrekt. Men når du ikke bare uttaler at Transkvinner ikke er kvinner. Når du i tillegg går så langt som og å støtte ganske tvilsomme personer. Da tenker jeg at det er ganske rart og å komme med at man ikke er transfob. Essayet til Rowling gir jo ingen mening i det hele tatt, annet enn og å nærmest bekrefte det motsatte. Ikke minnst også fordi hun støtter en teori som har fått ganske mye kritikk for og å være feil. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Rapid-onset_gender_dysphoria_controversy

Skrevet
Mari Y skrev (4 minutter siden):

Ehh.. Nei. Det er det ikke 

https://en.wikipedia.org/wiki/Sex–gender_distinction

Sorry 

Du er klar over at wikipedia er ett nettsted der hvem som helst kan legge til innhold? Og at wikipedia ikke på noe som helst måte er en gyldig kilde? 

Kan du vise til en eneste utdannet BIOLOG som kan støtte dine påstander? Jeg gjetter nei.. jeg ser du også ignorerte svaret mitt der jeg, once again, forteller deg hva sex og gender FAKTISK betyr. Ignorance is bliss, I guess. 

Det er tragikomisk å se deg si at VI må endre mening når mer eller mindre hver bidige person i denne tråden forteller deg at du tar feil. Du aner ikke hva du snakker om. Jeg gjetter på at du er mellom 16-25år, og jeg sier det igjen, du trenger å lese deg opp på disse temaene fra objektive ORDENTLIGE kilder. Slutt å ukritisk gjenta propeganda du har lest og sett deg ned å les ordentlige kilder SELV. Kom frem til din egne logiske konklusjon SELV.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Drizzt skrev (6 minutter siden):

Men hva annet enn hennes egne ord kan brukes som bevis for hennes egne holdninger?

Da er vi tilbake dit vi var for noen sider siden.

Er det hennes egne ord som definerer hva hun mener og hvem hun er eller er det andres tolkning av hennes egne ord som definerer hva hun mener og hvem hun er?

Når hun tydelig viser støtte for transpersoners rett å ikke bli diskriminert og å leve som de vil samtidig som hun setter tydelige grenser ut fra biologi, er hun egentlig transfobisk? Svaret er nei, det er hun ikke.

Kjønn er biologi. Bare kvinner har mensen. Man kan ikke bytte kjønn fordi man ikke kan bytte kropp. Kjønn er ikke kjønnsidentitet og kjønnsidentitet er ikke kjønn. Kjønn er målbart og objektivt, kjønnsidentitet er ikke-målbart og subjektiv.

Dette er rene fakta og ikke noe man kan føle seg bort fra uten å gå vekk fra vitenskap og over til ideologi.

Alt annet hun har gjort i mellomtiden, kansje? Jeg tenker at ens egne ord faller ganske på stein grunn når du sier én ting og gjør noe annet. Og å hevde at transkvinner ikke er kvinner er én ting. Og å støtte mennesker som kommer med ganske intollerante holdninger i tillegg er hakket verre 

Skrevet
Drizzt skrev (7 minutter siden):

Men hva annet enn hennes egne ord kan brukes som bevis for hennes egne holdninger?

Da er vi tilbake dit vi var for noen sider siden.

Er det hennes egne ord som definerer hva hun mener og hvem hun er eller er det andres tolkning av hennes egne ord som definerer hva hun mener og hvem hun er?

Når hun tydelig viser støtte for transpersoners rett å ikke bli diskriminert og å leve som de vil samtidig som hun setter tydelige grenser ut fra biologi, er hun egentlig transfobisk? Svaret er nei, det er hun ikke.

Kjønn er biologi. Bare kvinner har mensen. Man kan ikke bytte kjønn fordi man ikke kan bytte kropp. Kjønn er ikke kjønnsidentitet og kjønnsidentitet er ikke kjønn. Kjønn er målbart og objektivt, kjønnsidentitet er ikke-målbart og subjektiv.

Dette er rene fakta og ikke noe man kan føle seg bort fra uten å gå vekk fra vitenskap og over til ideologi.

Akkurat. Dette er sakens kjerne. Hele «transfobi» opplegget bunner i ønsket/behovet om å hevde at kjønn(sex) utelukkende er en «individuell opplevelse» og at biologisk kjønn nærmest ikke er eksisterende. Dette sees i form av at man hevder «transkvinner er kvinner» og at kvinner nå skal omtales som «cis-kvinner». Et begrep konstruert av en transbevegelsen om kvinner slik at kvinner nå skal være «noe annet» enn det kvinner faktisk er. 
«Kvinne» er ikke ett paraply begrep som både rommer kvinner og menn. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
Uni_me skrev (3 minutter siden):

Du er klar over at wikipedia er ett nettsted der hvem som helst kan legge til innhold? Og at wikipedia ikke på noe som helst måte er en gyldig kilde? 

Kan du vise til en eneste utdannet BIOLOG som kan støtte dine påstander? Jeg gjetter nei.. jeg ser du også ignorerte svaret mitt der jeg, once again, forteller deg hva sex og gender FAKTISK betyr. Ignorance is bliss, I guess. 

Det er tragikomisk å se deg si at VI må endre mening når mer eller mindre hver bidige person i denne tråden forteller deg at du tar feil. Du aner ikke hva du snakker om. Jeg gjetter på at du er mellom 16-25år, og jeg sier det igjen, du trenger å lese deg opp på disse temaene fra objektive ORDENTLIGE kilder. Slutt å ukritisk gjenta propeganda du har lest og sett deg ned å les ordentlige kilder SELV. Kom frem til din egne logiske konklusjon SELV.

Jupp. Men det finnes mye bra der. Man bør ikke la være og å bruke Wikipedia bare fordi det er et leksikon, hvem som helst kan redigere. 

Det finnes både data og forskning i den artikkelen. 

Skrevet
Uni_me skrev (4 minutter siden):

Linken vedkommende viser til skiller jo nettopp mellom sex og gender og vil tilsvare at «sex» er hva vi nordmenn definerer som «kjønn» (biologi) og «gender» er hva vi definerer som kjønnsidentitet. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Full Ugle skrev (14 minutter siden):

I linken skilles det jo nettopp mellom sex og gender.

du beviser jo mitt poeng! Her tenker jeg at du tydeligvis ikke selv skjønner hva du svarer på? 

Slik jeg definerer kjønn så stemmer det med definisjonen av begrepet «sex» og «gender» tilsvarer det vi kaller «kjønnsidentitet». Det engelske språket har faktisk langt flere ord enn det norske og ikke alle ord er like enkle å oversette, men det din egen link tydelig viser er at man skiller mellom «sex» og «gender» og at dette ikke er det samme, det ene er biologisk definert og det andre er en individuell opplevelse. Det tilsvarer at måten begrepet «sex» brukes vil være likt måten vi bruker begrepet «kjønn» og begrepet «gender» er kjønnsidentitet.

The Oxford English Dictionary defines sex as "Either of the two main categories (male and female) into which humans and many other living things are divided on the basis of their reproductive functions;".[54] 

Sex generally refers to an organism's biological sex, while gender usually refers to either social roles typically associated with the sex of a person (gender role) or personal identification of one's own gender based on an internal awareness (gender identity).[2][3][4][5] While in ordinary speech, the terms sex and gender are often used interchangeably,[6][7] most contemporary social scientists,[8][9][10] behavioral scientists and biologists,[11][12] many legal systems and government bodies,[13] and intergovernmental agencies such as the WHO[14] make a distinction between gender and sex.

Sex er biologisk kjønn. Gender er sosialt kjønn.

Kjønnsidentitet er 'Gender identity' 

'Begrepet kjønnsidentitet vokste frem som analytisk kategori i psykologien og samfunnsvitenskapen utover 1900-tallet. Den engelske ekvivalenten til kjønnsidentitet er gender identity. På engelsk brukes begrepet «gender» om de sosiale og kulturelle sidene ved kjønn, mens «sex» betyr biologisk kjønn. Kjønnsidentitet viser altså til de sosiale og kulturelle aspektene ved utviklingen av en opplevelse av kjønnstilhørighet, og hvordan mennesker forholder seg til sin egen kropp.'

https://sml.snl.no/kjønnsidentitet

Jeg har ikke hevdet at det er det samme, men at dette illustrerer at kjønn er mer enn biologi. 

Dvs at ditt sosiale kjønn er ikke det samme som ditt biologiske kjønn. 

Endret av Mari Y
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Full Ugle skrev (7 minutter siden):

Linken vedkommende viser til skiller jo nettopp mellom sex og gender og vil tilsvare at «sex» er hva vi nordmenn definerer som «kjønn» (biologi) og «gender» er hva vi definerer som kjønnsidentitet. 

Det samsvarer dog, ikke med det SNL skriver her.

På engelsk har man et eget ord 'gender identity'. Kjønnsidentitet er gender identity. 

Endret av Mari Y
  • Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Mari Y said:

Dette kan faktisk være fordi folk  ikke ser transfobien. 

Dette kan faktisk være fordi det ikke er noen transfobi å se.

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
Mari Y skrev (5 minutter siden):

Jupp. Men det finnes mye bra der. Man bør ikke la være og å bruke Wikipedia bare fordi det er et leksikon, hvem som helst kan redigere. 

Det finnes både data og forskning i den artikkelen. 

Så du klarer å svare meg, men likevel unngå å svare på det jeg har skrevet ang. kjønn. Hmm, hva med at du oppgir legitime kilder, fra utdannede biologer? 

En eneste ordentlig kilde? Har du anything, anything at all som kan underbygge noe som helst av det du sier? For du har bare klart å hoste opp wikipedia lenker, som kan bli skrevet av hvermansen. Ikke et eneste screenshot eller lenke av at JK Rowling har sagt noe som helst galt. Ingenting. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Mari Y skrev (3 minutter siden):

Sex er biologisk kjønn. Gender er sosialt kjønn.

Kjønnsidentitet er 'Gender identity' 

'Begrepet kjønnsidentitet vokste frem som analytisk kategori i psykologien og samfunnsvitenskapen utover 1900-tallet. Den engelske ekvivalenten til kjønnsidentitet er gender identity. På engelsk brukes begrepet «gender» om de sosiale og kulturelle sidene ved kjønn, mens «sex» betyr biologisk kjønn. Kjønnsidentitet viser altså til de sosiale og kulturelle aspektene ved utviklingen av en opplevelse av kjønnstilhørighet, og hvordan mennesker forholder seg til sin egen kropp.'

Jeg har ikke hevdet at det er det samme, men at dette illustrerer at kjønn er mer enn biologi. 

Dette blir semantikk for meg, da handler det om hvordan vi definerer det norske begrepet «kjønn» og at du mener dette inneholder både kjønns identitet og biologisk identitet.

Det er for så vidt greit men hva er da det norske ordet for «sex»? - jo jeg tror mange vil hevde at det er nettopp «kjønn»

Eller har du et annet alternativ ettersom vi ikke bruker ordet «sex» i det norske språk for å snakke om kjønn? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Gibralfaro skrev (Akkurat nå):

Dette kan faktisk være fordi det ikke er noen transfobi å se.

Eller fordi man ikke ser det. Jeg mener at når hun velger og å støtte oppunder folk med ganske tvilsomme holdninger, så minner det i verste fall ikke om at man fremstår veldig troverdig. Veldig uavhengig av hva man ellers måtte mene om kjønn og kjønnsidentitet. 

Skrevet
Full Ugle skrev (Akkurat nå):

Dette blir semantikk for meg, da handler det om hvordan vi definerer det norske begrepet «kjønn» og at du mener dette inneholder både kjønns identitet og biologisk identitet.

Det er for så vidt greit men hva er da det norske ordet for «sex»? - jo jeg tror mange vil hevde at det er nettopp «kjønn»

Eller har du et annet alternativ ettersom vi ikke bruker ordet «sex» i det norske språk for å snakke om kjønn? 

Jeg viser bare til SNL som hevder at Gender er sosialt kjønn. Jeg bør nok lese mer. Derimot er jeg ganske sikker på at kjønnsidentitet er 'Gender identity' på engelsk. 

Skrevet (endret)
Mari Y skrev (4 minutter siden):

Eller fordi man ikke ser det. Jeg mener at når hun velger og å støtte oppunder folk med ganske tvilsomme holdninger, så minner det i verste fall ikke om at man fremstår veldig troverdig. Veldig uavhengig av hva man ellers måtte mene om kjønn og kjønnsidentitet. 

Hvem har hun støttet som har «tvilsomme holdninger»? Hva består de «tvilsomme holdningene» av og på hvordan har hun «støttet»? Dette burde være enkelt for deg å spesifisere for oss «uvitende». Gjerne via en enkel link og ikke en 20 minutters YouTube video rant av noen i ett kostyme. 

Endret av Full Ugle
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Mari Y skrev (37 minutter siden):

Igjen, og å vise til én Tweet av Rowling ene og alene, holder ikke. Det holder ikke med hva hun skrev ene og alene. 

Det er det jeg har påpekt hele veien. Du kan vise til så mange Tweets du bare vil, men vil ikke endre på at det ikke er Twitter - meldingene ene og alene vi snakker om. 

Hva med å vise alle hennes Tweet innlegg da? 

Jeg har fortsatt ikke skjønt hva du snakker om all den tid det er snakk om hva hun selv skriver på X. 

Her er en til Tweet fra henne:

War is Peace. Freedom is Slavery. Ignorance is Strength. The Penised Individual Who Raped You Is a Woman.

Kunne du ikke gitt konkrete eksempler på det du personlig mener fjerner all tvil at Rowling er transfobisk?

Helt konkrete ting som er direkte koblet henne - ting hun har sagt, ting hun har skrevet, ting hun har gjort ... 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Uni_me skrev (6 minutter siden):

Så du klarer å svare meg, men likevel unngå å svare på det jeg har skrevet ang. kjønn. Hmm, hva med at du oppgir legitime kilder, fra utdannede biologer? 

En eneste ordentlig kilde? Har du anything, anything at all som kan underbygge noe som helst av det du sier? For du har bare klart å hoste opp wikipedia lenker, som kan bli skrevet av hvermansen. Ikke et eneste screenshot eller lenke av at JK Rowling har sagt noe som helst galt. Ingenting. 

https://www.nature.com/articles/ng0800_373a

Og nå er ikke temaet ene og alene hva J K Rowling har sagt , som sagt. Det er like mye hva og hvem hun har støttet opp under 

Skrevet (endret)
Mari Y skrev (6 minutter siden):

Jeg viser bare til SNL som hevder at Gender er sosialt kjønn. Jeg bør nok lese mer. Derimot er jeg ganske sikker på at kjønnsidentitet er 'Gender identity' på engelsk. 

Som sagt så har det engelske språket flere ord enn det norske. Personlig mener jeg at ordet «sex» slik det defineres i din egen link tilsvarer vår måte å definere «kjønn» på, det er derfor du får mye motstand på kommentaren din om at «kjønn er mer enn biologi» fordi i norsk talespråk bruker vi ikke kjønn om kjønnsidentitet, vi skiller de to fra hverandre, og har dermed kun to ord der hvor det engelske språket har tre ord: «sex», «gender» og «gender identity».

Jeg tror egentlig at strengt tatt ville de fleste oversatt «sex» og «gender» til «kjønn» og at vi i det norske språket fortolker dette som synonymer som beskriver samme fenomen (kjønn) - men slik «gender» faktisk defineres så ser jeg ikke hva forskjellen på «gender» og «gender identity» er. Det er disse som egentlig er synonymer. 

Ergo er egentlig «gender» og «gender identity» på norsk tilsvarende ordet «kjønns identitet» selv om de fleste assosierer «sex» og «gender» som det samme («kjønn») 

«sex» = kjønn

«Gender/gender identity» = kjønnsidentitet.

Endret av Full Ugle
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, Mari Y said:

Eller fordi man ikke ser det. 

Hørte deg den første gangen. 🙂 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...