Gå til innhold

Jeg har fått min kvinnelig sjef midt opp i halsen.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fordom nr. 1

Vi sladret ikke om bedriften mne vi sa rett ut at vi likte ikke smisk og det har vi vel lov til.Derfor skjønner jeg nå at kvinnelige sjefer ikke kommer så langt fordi de liker smisk og synes det er ok.Der er mannfolkene et hakk bedre gett som ikke liker den smiskekulturen.

Hvor har du konklusjonen din fra????? Ett eksempel?

Fordom nr. 2

Har hatt en omorganisering nå og jeg har heldigvis søkt meg vekk fra det laget,og kommet på et lag med bare mannfolk og fått en kvinnlig sjef som er av utenlandsk opprinnelse.Hun er det hjerte menneske det nytter ikke med smisking og tisking der. :D  

Så kvinner av utenlandsk opprinnelse kan man ikke smiske med? Og ikke menn? Basert på hvor mange erfaringer med utenlandske kvinnelige sjefer??? Nei, HALLO!!

Jeg har opplevd kvinnelige sjefer som har vært som stenstøtter uten verken hjertelag eller medfølelse. Og mannlige sjefer som blir som smør bare man smiler pent til dem. Jeg har opplevd en kvinnelig sjef med ikke-norsk etnisk bakgrunn som var så bitchy og så sladrete at du ikke vil tro det, og menn som aldri bryr seg nøkken om medarbeiderne sine. Fordommene dine vitner om manglende innsikt i at det er individene du har møtt her som du kan/ikke kan tolerere. At dette skal være kjønns- eller opphavsmessig betinget?? :o

Forundret over at en kvinne i yrkesaktivt liv kan ha slike holdninger jeg!

Nå er jeg glad for nå skal det bli gøy og jobbe,en av mine nye kolleger spurte meg om han kunne spørre sin nye sjef om han kunne få tidligere kveldsvakter da han nett opp hadde hatt sene kveldsvakter før omorganiseringa.Han tok det opp med oss før han skulle spørre sjefen,jeg sa at det går nok i orden bare spør sjefen på en pen måte.

Helt klart en sympatisk måte å gjøre det på, siden det sikkert går ut over dere når han ber om fri.

Beklager at jeg er litt streng med deg over, men jeg må innrømme at du virker veldig lite positiv i dine innlegg. Og mennesker som ikke er positive blir sjelden møtt positivt av andre. Pass på å smile masse til den nye sjefen din, da. Støtt henne i det hun gjør og rådgi henne om hun tråkker feil. Det er ikke smisking, det verste som kan skje er at du får en bedre hverdag.

Det er forøvrig ikke så uvanlig å ansette 50- åringer lenger, så det skjer noe på det området også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest indiangranny

Sissan

Nå må du ikke ta la min alder gå ut over meg da..Ja snakk for deg selv Sissan du følte deg vel truffet og sitter ien slik stilling,som ikke ser lenger enn din egen nesetipp.

Gett a life

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hæ???? :o

Du sier: "Sissan

Nå må du ikke ta la min alder gå ut over meg da..Ja snakk for deg selv Sissan du følte deg vel truffet og sitter ien slik stilling,som ikke ser lenger enn din egen nesetipp.

Gett a life"

Hvor i all verden ahr Sissan latt din alder gått utover deg????? hun nevner at det faktisk er blitt mer vanlig å ansette 50 åringer etterhvert, det er vel ikke akkurat å la det gå ut over deg???? Og det ER faktisk på vei til å bli mer ønsket! Til og med hos oss, blir 50åringer satt forran yngre, pga deres tyngde og erfaring!

Her er det faktisk du som ikke ser lenger en din egen nesetipp!! Sissan prøver jo faktisk opptil flere ganger å få deg til å se ting fra andre sider en kun din, men da blir du jo bare irritert fordi du ikke bare får forståelse!!

DU skriver jo faktisk at "kvinnelige sjefer liker smisking og slikt" for så å skrive at utenlandske kvinner og menn er så mye bedre!!!!! Det ER fordømmelse det!! Og så om Sissan er en kvinnelig sjef??? hva har det med saken å gjøre??

Jeg har også vært borti slike sjefer som sissan nevner, kvinnelige bitcher som ikke rikker en tomme, og mannlige sjefer som smelter bare du smiler til dem. Jeg har også vært borti kvinnelige sjefer som liker smisking, OG manlige sjefer som liker smisking!

Det Sissan prøver å si er jo at det er INDIVIDET som skaper sjefen, altså, den sjefen din var godt mulig en dårlig sjef, men det var pga henne som person!! Ikke pga henne som kvinne, eller henne som norsk, kvinnelig sjef!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest indiangranny

Hei aline :D

jeg har ikke merket at de ansetter folk på 50,jeg veit at vi har den fordelen at vi ikke blir borte grunnet svangerskap og det månedlige mensen som yngre sliter med.Jeg dro ikke alle kvinner over en kam se på overskriften i temaet.

Det er jo Sissan som står steilt på sitt og ser ikke at smisking ødlegger arbeidsmiljøet.Hun gadd jo ikke å se hva en annen hadde å si og gikk løs på meg.

Jeg kan ikke snakke om andre sjefer en den jeg har hatt og den nye vi får.

Dette virker jo mer positivt nå som vi er blitt omorganisert. :D

Jeg drar jo ikke alle over en kam og generaliserer,jeg har ikke vært utsatt for en drittsekk av mannligsjef,Men jeg sier ikke et det ikkr finnes drittsekker av dem.

hilsen

indianlady

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Du sier jo rett ut:

"Derfor skjønner jeg nå at kvinnelige sjefer ikke kommer så langt fordi de liker smisk og synes det er ok.Der er mannfolkene et hakk bedre gett som ikke liker den smiskekulturen"

Dette er generalisering Indianlady. Her skjærer du alle kvinnelige sjefer over en kam. Det du sier er heller ikke riktig, du trekker som Sissan sier konklusjonen etter en erfaring. Du generaliserer også mannfolkene og sier at de er mye bedre som ikke liker smiskekultur.

Jeg er enig i det Sissan sier og synes det virker som om du har blitt litt snurt fordi noen stiller spørsmål til historien din og at alle ikke støtter deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maiken/ike innlogget

indianlady - denne debatten begynner å bli en blåkopi av den forrige du startet med bitchy kvinnfolksjefer som ditt suverene utgangspunkt.

Det å angripe Sissan på den måten du nettopp gjorde vitner vel om at du muligens har et reaksjonsmønster som helt klart kan virke provoserende på en sjef også. Hvis du i arbeidslivet er like lite innstilt på en konstruktiv debatt som det du viser her, så kan jeg forstå at du har fått problemer på arbeidsplassen din, for å si det sånn.

Hvis, derimot, du føler at du har vært helt straight selv, ikke greier å se at du har gjort noen ting som ikke kunne vært gjort bedre i denne arbeidskonflikten som du hadde, så behøver du vel ikke all den støtten som du søker etter heller, eller? For i såfall har du jo opptrådd helt perfekt og ryddig. Hvilket i såfall er godt gjort. De færreste har hevd på den eneste sannheten.

Når du tar opp et problem, og ønsker en debatt rundt dette, så nytter det lite å gå i skyttergrava i det sekundet noen ikke synes synd på deg, kjøper argumentasjonen din rått eller til og med er uenig med dine vinklinger.

Sier ikke dette for å fornærme deg, men min erfaring fra yrkeslivet tilsier ihvertfall at saklighet og en viss grad av gehør for hva andre sier er en klar fordel. Og det har du ikke helt greid å fått frem hittil.

NB! Ut ifra alt hva jeg har lest av Sissan, så er jeg temmelig sikker på at hun allerede har et liv...Og hvordan du fikk innlegget hennes til å høres ut som et angrep er for meg en gåte :-?

Maiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser jo at andre har svart litt på vegne av meg allerede, men har allikevel lyst til å komme med et par tilleggskommentarer.

Jeg har ingen problemer med å se at noen blir forfordelt på enkelte, ja kanskje de fleste, arbeidsplasser.

Og jeg har ingen problemer med å se at dersom en persons fordel gir kollegene ulemper, f.eks. ved vaktordninger, vil en persons "smisking" kunne være provoserende.

Jeg skjønner at du er sint fordi du føler noen har fått fordeler du ville fortjent "mer".

Det jeg ikke ser at du har forståelse for er at nettopp disse tingene er noe av det som er vanskelig med å være sjef, kvinnelig eller mannlig, ung eller gammel. Det å rettferdig fordele fordeler og ulemper, skryt og irettesettelser, positive og negative signaler til de ulike ansatte.

Det virker ikke som om du forstår at det er lettere å gi avspasering eller enklere vakter til en person som er blid, positiv og som tar seg tid til å forklare sitt behov istedet for å "kreve sin rett" pga. ansiennitet.

Det å være vennlig hyggelig og profesjonell mot en overordnet bør faktisk være en selvfølge.

Nå må du ikke ta la min alder gå ut over meg da.

Det var du som trakk inn alderen din, jeg hadde ikke peiling på hvor gammel du var.

Jeg er ikke i nærheten av 50 enda, og jeg forstår ikke at en hel generasjon passiviserer seg ved å skylde på at "de er så gamle at ingen vil ha oss". Jeg ser i praksis at dette ikke er sant.

Jeg jobber i en krevende bransje, med sterkt salgsrettede mennesker, og jeg opplever de erfarne kollegaene som ettertraktede. De er ettertraktede som ledere, organisasjonsutviklere, pådrivere og som selgere. Så jeg kjenner ikke igjen bildet du (og andre) maler av at dere er så lite attraktive i arbeidsmarkedetet at dere MÅ bli på en arbeidsplass dere ikke liker.

Ja snakk for deg selv Sissan du følte deg vel truffet og sitter ien slik stilling, som ikke ser lenger enn din egen nesetipp.

Der kom nok en fordom. Mennesker i "slike stillinger" ser ikke lenger enn sin egen nesetipp. Jeg snakker for meg selv fordi jeg ikke forstår deg og ikke ønsker å generalisere mine meninger på alle andre.

Hva slags stilling snakker du egentlig om? Og hva har jeg skrevet som sier deg at jeg ikke kan se en sak fra flere sider? Dersom du var litt åpen for andres meninger, ville jeg kanskje blitt enig med deg til slutt.

Hvorfor føler du deg så angrepet av det jeg skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest indiangranny
Jeg ser jo at andre har svart litt på vegne av meg allerede, men har allikevel lyst til å komme med et par tilleggskommentarer.

Jeg har ingen problemer med å se at noen blir forfordelt på enkelte, ja kanskje de fleste, arbeidsplasser.  

Og jeg har ingen problemer med å se at dersom en persons fordel gir kollegene ulemper, f.eks. ved vaktordninger, vil en persons "smisking" kunne være provoserende.

Jeg skjønner at du er sint fordi du føler noen har fått fordeler du ville fortjent "mer".

Det jeg ikke ser at du har forståelse for er at nettopp disse tingene er noe av det som er vanskelig med å være sjef, kvinnelig eller mannlig, ung eller gammel. Det å rettferdig fordele fordeler og ulemper, skryt og irettesettelser, positive og negative signaler til de ulike ansatte.

Det virker ikke som om du forstår at det er lettere å gi avspasering eller enklere vakter til en person som er blid, positiv og som tar seg tid til å forklare sitt behov istedet for å "kreve sin rett" pga. ansiennitet.

Det å være vennlig hyggelig og profesjonell mot en overordnet bør faktisk være en selvfølge.

Det var du som trakk inn alderen din, jeg hadde ikke peiling på hvor gammel du var.

Jeg er ikke i nærheten av 50 enda, og jeg forstår ikke at en hel generasjon passiviserer seg ved å skylde på at "de er så gamle at ingen vil ha oss". Jeg ser i praksis at dette ikke er sant.

Jeg jobber i en krevende bransje, med sterkt salgsrettede mennesker, og jeg opplever de erfarne kollegaene som ettertraktede. De er ettertraktede som ledere, organisasjonsutviklere, pådrivere og som selgere. Så jeg kjenner ikke igjen bildet du (og andre) maler av at dere er så lite attraktive i arbeidsmarkedetet at dere MÅ bli på en arbeidsplass dere ikke liker.

Der kom nok en fordom. Mennesker i "slike stillinger" ser ikke lenger enn sin egen nesetipp. Jeg snakker for meg selv fordi jeg ikke forstår deg og ikke ønsker å generalisere mine meninger på alle andre.

Hva slags stilling snakker du egentlig om? Og hva har jeg skrevet som sier deg at jeg ikke kan se en sak fra flere sider? Dersom du var litt åpen for andres meninger, ville jeg kanskje blitt enig med deg til slutt.

Hvorfor føler du deg så angrepet av det jeg skriver?

Hei Sissan

Svar meg ærlig med hånden på hjertet synes ikke du det er feil at de som kommer inn ny i en bedrift får flere goder enn oss andre som gjør den samme jobben.Hadde du likt det hvis det skjedde deg ?

Ja er enig med at jeg dro inn alderen gi meg eksempel på hvor de nyansetter 50 åringer?

Da skal jeg fly avgårde med en gang og få ny jobb,grunnet til at de ikke ansetter oss som er så oppe i årene er at vi koster for mye for arbeidgivere med at vi er pensjonister om en 20 års tid.Da er det bedre for dem å ansette de unge som ikke koster så mye.

Det jeg gjør er at jeg selger månedskot og biletter til kunder,etter på har jeg å ta hele regnskapet så salget kan ligge på en ca 40 -50 tusen pr vakt.Jeg trives jobben grunnet kundene og liker å ha kontakt med folk,også er jeg glad i tall da som jeg må ordne opp i etterpå i regnskapet.

Håper at du forstod meg mer nå og du får ha en fin dag .

hilsen

indianlady

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar meg ærlig med hånden på hjertet synes ikke du det er feil at de som kommer inn ny i en bedrift får flere goder enn oss andre som gjør den samme jobben. Hadde du likt det hvis det skjedde deg ?

*Legger hånden på hjertet* Jeg syns det er FEIL dersom de som kommer nye inn i en bedrift får flere goder enn de som allerede er der og gjør den samme jobben. Jeg ville IKKE likt det om det skjedde meg.

Poenget mitt (husk at jeg ikke kjenner den nøyaktige situasjonen her, kjenner verken dere som var der eller denne nye eller sjefen - så dette er bare generelle betraktninger):

Dersom den nyansatte har problemer, f.eks. psykiske problemer fastslått av lege, kan dette virke inn på behandlingen av vedkommende. Personen kan ha angst, kan ha blitt utsatt for overfall e.l. Ting som den nyansatte kanskje ikke ønsker å dele med sine kolleger ved første møte, men som sjefen vet om. Sjefen kan med dette som bakgrunn allerede ved ansettelse av vedkommende ha gitt h*n forventninger om annerledes arbeidstid enn dere "friske og raske". Sjefen KAN altså ha annen og mer utfyllende informasjon enn dere kolleger. Videre KAN det at sjefen har tatt hensyn til dette ha gjort din nye kollega så takknemlig at vedkommende er meget blid og takknemlig mot sjefen. Denne blidheten kan deretter misforstås av de som har jobbet lenge, som smisking.

Skjønner du hva jeg mener? En sak har alltid mer enn en side, og jeg er redde for at dere har dømt veldig raskt her, fordi en nyansatt har fått noe dere ønsker.

Dersom dette er casen hos dere, vil jeg si sjefen deres har håndtert saken noe dårlig, men det er jo en annen sak. Det er ikke alltid enkelt...

Et annet, og uheldig, faktum er at nyansatte ofte kan forhandle seg frem til gode ordninger, ved rett og slett å sette det som krav for å ta stillingen. Dette har jeg sett mange ganger, og det kan helt klart føles urettferdig for ansatte med lang fartstid. Uansett er et yrkesforhold profesjonelt, og forhandlinger er viktig for å få oppfylt sine ønsker. Og man må være egoistisk (så lenge det ikke går ut over andre medarbeidere selvsagt) om man skal komme noen vei.

Ja er enig med at jeg dro inn alderen gi meg eksempel på hvor de nyansetter 50 åringer?

Jeg jobber i finans/eiendom (ønsker ikke å oppgi selskapsnavn grunnet anonymitet). Vi ansetter medarbeidere over 50 år. Vi ansetter kvinner og menn. Vi ansetter medarbeidere under 25 år også. OG vi ansetter mennesker med etnisk opprinnelse. Vi ansetter kort og godt medarbeidere etter kvalifikasjoner.

Da skal jeg fly avgårde med en gang og få ny jobb,grunnet til at de ikke ansetter oss som er så oppe i årene  er at vi koster for mye for arbeidgivere med at vi er pensjonister om en 20 års tid.Da er det bedre for dem å ansette de unge som ikke koster så mye.

Regner med at du her henviser til kostnader ved pensjonsforsikring? For så vidt jeg kan se er dette den eneste kostnaden relatert til arbeidstakere over 50? Eller er det høyere lønn for samme arbeid som er argumentet? Er litt usikker her....

Det jeg vet er at hos oss blir arbeidstakere over 50 sett som stabil arbeidskraft. Det er arbeidskraft vi kan regne med å beholde mer enn 2-3 år. Da forsvinner gjerne de unge og fremadstormende videre, etter å ha presset lønnen i et konkurrerende selskap (jada, her er jeg VELDIG generaliserende, men tendensen er der). Kravet som stilles til "eldre" arbeidstakere er at de er endringsvillige, villige til å lære seg nye virkemidler og er generelt oppegående på IT/verktøy. De samme kravene som stilles til alle andre.

Det jeg gjør er at jeg selger månedskot og biletter til kunder,etter på har jeg å ta hele regnskapet så salget kan ligge på en ca 40 -50 tusen pr vakt.Jeg trives jobben grunnet kundene og liker å ha kontakt med folk,også er jeg glad i tall da som jeg må ordne opp i etterpå i regnskapet.

Ære være deg for jobben du gjør. Skjønner at det kan være belastende, og at vaktordning kan gi problemer for dere...

Håper at du forstod meg mer nå og du får ha en fin dag .

Jeg forstår utgangspunktet ditt. Men jeg mente at du ikke evnet å se at saken kunne ha flere sider enn de du så. Kanskje fordi dere hadde hauset hverandre opp på jobb, og blitt enige om at dette var urettferdig. Håper du forstår meg litt bedre nå også. Jeg er ikke ute etter å "ta" deg, men å forsøke å få deg til å se et litt mer realistisk bilde.

Håper du får det bra med ny sjef, og at hun fungerer greit. Ønsker deg en god kveld, og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest indiangranny

*Legger hånden på hjertet* Jeg syns det er FEIL dersom de som kommer nye inn i en bedrift får flere goder enn de som allerede er der og gjør den samme jobben. Jeg ville IKKE likt det om det skjedde meg.

Poenget mitt (husk at jeg ikke kjenner den nøyaktige situasjonen her, kjenner verken dere som var der eller denne nye eller sjefen - så dette er bare generelle betraktninger):

Dersom den nyansatte har problemer, f.eks. psykiske problemer fastslått av lege, kan dette virke inn på behandlingen av vedkommende. Personen kan ha angst, kan ha blitt utsatt for overfall e.l. Ting som den nyansatte kanskje ikke ønsker å dele med sine kolleger ved første møte, men som sjefen vet om. Sjefen kan med dette som bakgrunn allerede ved ansettelse av vedkommende ha gitt h*n forventninger om annerledes arbeidstid enn dere "friske og raske". Sjefen KAN altså ha annen og mer utfyllende informasjon enn dere kolleger. Videre KAN det at sjefen har tatt hensyn til dette ha gjort din nye kollega så takknemlig at vedkommende er meget blid og takknemlig mot sjefen. Denne blidheten kan deretter misforstås av de som har jobbet lenge, som smisking.

Skjønner du hva jeg mener? En sak har alltid mer enn en side, og jeg er redde for at dere har dømt veldig raskt her, fordi en nyansatt har fått noe dere ønsker.

Dersom dette er casen hos dere, vil jeg si sjefen deres har håndtert saken noe dårlig, men det er jo en annen sak. Det er ikke alltid enkelt...

Et annet, og uheldig, faktum er at nyansatte ofte kan forhandle seg frem til gode ordninger, ved rett og slett å sette det som krav for å ta stillingen. Dette har jeg sett mange ganger, og det kan helt klart føles urettferdig for ansatte med lang fartstid. Uansett er et yrkesforhold profesjonelt, og forhandlinger er viktig for å få oppfylt sine ønsker. Og man må være egoistisk (så lenge det ikke går ut over andre medarbeidere selvsagt) om man skal komme noen vei.

Jeg jobber i finans/eiendom (ønsker ikke å oppgi selskapsnavn grunnet anonymitet). Vi ansetter medarbeidere over 50 år. Vi ansetter kvinner og menn. Vi ansetter medarbeidere under 25 år også. OG vi ansetter mennesker med etnisk opprinnelse. Vi ansetter kort og godt medarbeidere etter kvalifikasjoner.

Regner med at du her henviser til kostnader ved pensjonsforsikring? For så vidt jeg kan se er dette den eneste kostnaden relatert til arbeidstakere over 50? Eller er det høyere lønn for samme arbeid som er argumentet? Er litt usikker her....

Det jeg vet er at hos oss blir arbeidstakere over 50 sett som stabil arbeidskraft. Det er arbeidskraft vi kan regne med å beholde mer enn 2-3 år. Da forsvinner gjerne de unge og fremadstormende videre, etter å ha presset lønnen i et konkurrerende selskap (jada, her er jeg VELDIG generaliserende, men tendensen er der). Kravet som stilles til "eldre" arbeidstakere er at de er endringsvillige, villige til å lære seg nye virkemidler og er generelt oppegående på IT/verktøy. De samme kravene som stilles til alle andre.

Ære være deg for jobben du gjør. Skjønner at det kan være belastende, og at vaktordning kan gi problemer for dere...

Jeg forstår utgangspunktet ditt. Men jeg mente at du ikke evnet å se at saken kunne ha flere sider enn de du så. Kanskje fordi dere hadde hauset hverandre opp på jobb, og blitt enige om at dette var urettferdig. Håper du forstår meg litt bedre nå også. Jeg er ikke ute etter å "ta" deg, men å forsøke å få deg til å se et litt mer realistisk bilde.

Håper du får det bra med ny sjef, og at hun fungerer greit. Ønsker deg en god kveld, og lykke til!

Flott Sissan da forstår vi hverandre og jeg fikk svar på mine spørsmaål nå.

ja det er nok plass til oss begge to på arbeidsmarkedet.

Jeg kom med ide som firmaet adobterte for at vi kunne bli mer effektive i jobben.Jeg fikk en påskjønnelse fra ledelsen er det kurser og slikt er jeg en av de første som kommer med på det.

Jeg har overhodet ikke tenkt over at det kunne være noe angst eller psykiske problemer.Jeg skal gjøre mitt beste for bedriften men og slik som vi på gulvet ser det har hun handtert saken dårlig.Ja det var pensjons kostnedene jeg siktet til og ikke lønn.Så flott at dere ansetter alle slags folk av etnisk bakgrunn bare de har kompetansen.Glad for at du fikk meg til å se litt anderledes på saken og det er nok ikke lett å være sjef alltid.

Men jeg er glad for omorganiseringa og jeg tror et kommer noe godt ut av det .Jeg ser framover og men pågrunn av skift ordning kan det være vanskelig å ta vidreutdannelse ,jeg tenkte på deltid .

Jeg sier bare Cape Diem og det skal jeg fullføre.

Ha en fin kveld og takk for svarene Sissan :)

Hilsen

Indianlady :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...