Gå til innhold

Kollega som løper til sjefen og rapporterer om både stort og smått


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En sånn kollega hadde dessverre jeg også. 

En person har fått beskjed om å fikse noe, som skulle gjennomføres på en bestemt måte. Men en annen kollega fikk bare med seg at ting ble gjennomført på "helt feil" måte. I steden for å bare spørre denne kollegaen "Hvorfor gjør du egentlig sånn?" og dermed få vite hvorfor man egentlig gjorde noe på en bestemt måte, så valgte denne sutrekoppen i steden å løpe rett til avdelingslederen vår, og klage over hennes "dumme" kollegaer som viss nok hadde begått en del "feil" med noen arbeidsoppgaver. Noe avdelingslederen selvfølgelig ble ganske bekymret over, og måtte kaste bort masse tid på å gå gjennom alt arbeidet som viss nok var "feil" den dagen. Men så var det overhodet ikke noe ordentlig feil likevel. Det var sutrekoppen som hadde misforstått hvorfor en annen kollega hadde valgt å utfør enkelte oppgaver på en bestemt måte.  

Sånn skjedde hele forbanna tiden; Denne sutrekoppen klagde og bar seg på grunn av kollegaer som, i følge henne, hadde valgt å gjøre noe "veldig feil" en eller annen plass. Noe avdelingslederen hver eneste gang tolket som bekymringer fra en "snill" kollega som hele tiden ønsket det aller beste for arbeidsplassen deres. Men hver eneste episode så var det bare snakk om misforståelser, og at denne kjerringa ikke hadde fått med seg absolutt ALL informasjon som hun egentlig burde ha fått med seg FØR hun begynte å klage og sutre i det endeløse..          

Anonymkode: a63e2...87e

Ja, sånn er det. Hun er alltid enig med sjefen, og fremstår som snill og stillfarende. Og så er det synd på henne, fordi hun har opplevd en del vanskelige ting tidligere.

Anonymkode: 0e714...594

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste har begynt å få med seg nå at arbeidslivet er blitt ødelagt av den høyredreiingen i samfunnet som folket har tillatt å skje i en årrekke.

Min mening rundt dette er:

1) Hun som klager har seriøse psykiske problemer eller er en sadist som elsker "maktspill", drama og manipulering. Her er også den såkalte lederen et problem, siden hun som klager føler at hun ALLTID har et sted å gå for å klage for hver minste detalj.

2) Tanken på at ingen skal gjøre noen småfeil her og der er helt sykt. Vi er ikke roboter og i en bedrift bør det alltid være rom for å gjøre noen småfeil, det er rett og slett bare normalt. Hvis en forventer perfeksjon hele tiden, så kommer det til å klikke for flere ansatte til slutt og de blir sykemeldt. Det er ikke normalt for et menneske å gjøre ting feilfritt måned etter måned, år etter år. Det er tross alt noe som heter "livet" utenfor arbeidsplassen og den påvirker selve mennesket i minst like stor grad som jobben. Spesielt er det uheldig hvis en sliter med noe i livet utenfor jobben, så må en på jobb for å bli terrorisert psykisk i tillegg. Da er veien kort til sykemelding. 

3) Hun som klager gjør muligens feil selv, mest sannsynlig, men velger å kjøre "føre var" prinsippet og klage alle andre over bagateller, slik at det ikke fremstår som om hun er den eneste som gjør feil. Slik at det ser ut som "alle" gjør feil og ikke bare hun.

4) Denne her ligner litt på punkt 1, men det er også mulig at hun er bare en hjernevasket CV-fanatisk psykopat som ønsker å "klatre oppover", koste hva det koste vil, og gjør sitt ytterste for at ingen andre blir aktuelle for den neste stillingen hun har sett for seg. Sånne galninger er det mange av, siden vi er blitt en patetisk CV-nasjon. Det betyr at hun anser dere andre som en trussel for hennes Psycho Ambitions.

Men så kan jeg også legge til et spørsmål. Hvor mange av dere på jobben er organisert i fagforening? Liker dere sosialdemokratiet og fagforeninger på jobben og ordnede arbeidsforhold eller tilber dere kapitalistisk terror hele veien og synes at USA sine arbeidsforhold er noe av det beste som finnes på denne jorda? Bare svaret på dette kommer til å gi i stor grad svaret på hva som er problemet med hele arbeidskulturen på denne plassen.

 

 

Anonymkode: fea99...fba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 6.6.2020 den 3.03):

Har ingen råd og komme med, men jeg er en sånn som stadig har blitt kalt inn på teppet de siste årene, og mange ganger så kjente jeg meg ikke igjen i beskyldningene. Men uansett hva jeg sa så ble jeg ikke trodd. Dette resulterte i at jeg ble psykisk syk og har nå vært sykemeldt en god stund. Jeg føler meg urettferdig behandlet, tråkket på og mobbet bort fra arbeidsplassen. Det hører også med til historien at jeg ikke fikk lov til å ha med veileder, kun tillitsvalgt på et møte jeg var kalt inn til. Dette møtet ble stygt, og jeg ble plukket sønder og sammen under møtet og gikk derfra enda mer psykisk nedbrutt. Heldigvis har jeg referat fra det møtet som både lege og veileder har fått kopi av. 

Jeg har innsett at det blir for vanskelig for meg og gå tilbake til jobben min, og tør pr idag ikke tenke på å begynne på en ny arbeidsplass og måtte forholde meg til nye kolleger. Føler ikke at jeg har noe å "selge" meg inn hos til en ny arbeidsgiver, så om jeg noen gang klarer og gå ut i jobb igjen aner jeg ikke. Min selvtillit og selvbilde er totalt ødelagt. Det samme er tilliten til andre mennesker. 

Det kan få store helsemessige og arbeidsmessige konsekvenser og stadig bli kalt inn på teppet, spesielt hvis det er for ting som ikke stemmer. 

Anonymkode: 0c84f...855

Hvordan går det med deg nå? 

Anonymkode: 5d1d7...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 5.6.2020 den 22.39):

Ai. Jeg har dessverre ingen gode råd. Mitt problem er at jeg alltid havner i konflikt med den type mennesker, for jeg greier ikke å holde kjeft. Ikke gjør som jeg gjør ihvertfall, det er vel det beste rådet jeg kan gi akkurat nå. 

Anonymkode: 9a518...bfa

Jeg har vært borti endel mennesker, som vrir om det jeg sier slik at det blir negativt ladet. Deretter går de til ledelsen og sladrer.

Anonymkode: 8b8f9...30d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.6.2020 den 7.32):

Hva er det hun sladrer om da? Veldig relevant egentlig. For de dere en gjeng med latsabber så er det bare på sin plass at noen sladrer på dere. 

Anonymkode: 5c752...e89

Godt spørsmål 

Anonymkode: 5d1d7...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt spørsmål: hvorfor hører sjefen på henne i stedet for å finne ut av ting selv? 

Anonymkode: 5d1d7...033

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mitt spørsmål: hvorfor hører sjefen på henne i stedet for å finne ut av ting selv? 

Anonymkode: 5d1d7...033

Mitt inntrykk er at ansatte har opparbeidet tilitt over tid hos ledelsen. Enten ved å sminke med ledelsen eller på andre måter få ett godt inntrykk ved falske premisser.

Anonymkode: 8b8f9...30d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Ser jeg har fått litt forskjellige svar. Det rare er at jeg nok er faglig sterkere enn denne kollegaen, og har hjulpet henne mye. Jeg og hun har derfor hatt en god relasjon, frem til hun begynte å lage problemer for andre. 

Sjefen har en interessant relasjon til denne ansatte. Tror sjefen har mye sympati, fordi den ansatte har hatt noen vanskelige år. Og at denne ansatte fremstår som veldig lojal, fordi hun alltid er enig med sjefen.

Jeg har sagt fra. Ble godt mottatt av sjefen, men mistet dessverre relasjonen til kollegaen. Som mener at alle er ute etter henne.

Ting som ble rapportert til sjefen:

At en kollega hadde en skrivefeil i et dokument.

At en kollega så sliten ut.

At en kollega var uenig i en faglig diskusjon, og ble rapportert inn som kranglete.

Anonymkode: 0e714...594

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei! 

Ser jeg har fått litt forskjellige svar. Det rare er at jeg nok er faglig sterkere enn denne kollegaen, og har hjulpet henne mye. Jeg og hun har derfor hatt en god relasjon, frem til hun begynte å lage problemer for andre. 

Sjefen har en interessant relasjon til denne ansatte. Tror sjefen har mye sympati, fordi den ansatte har hatt noen vanskelige år. Og at denne ansatte fremstår som veldig lojal, fordi hun alltid er enig med sjefen.

Jeg har sagt fra. Ble godt mottatt av sjefen, men mistet dessverre relasjonen til kollegaen. Som mener at alle er ute etter henne.

Ting som ble rapportert til sjefen:

At en kollega hadde en skrivefeil i et dokument.

At en kollega så sliten ut.

At en kollega var uenig i en faglig diskusjon, og ble rapportert inn som kranglete.

Anonymkode: 0e714...594

Problemet her er ikke kollegaen, men sjefen som hører på dette og ikke setter grenser. 

Anonymkode: 5d1d7...033

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at dette ofte er ganske utbredt blant unge/uerfarne. Når man er fersk i arbeidslivet så er man veldig opptatt av å en stjerne hos sjefen, og tenker mer på vertikal tillit enn horisontal. Med tiden erfarer man at det ikke er det viktige; du skal samarbeide godt med dine kolleger, og så er sjefen fornøyd så lenge du gjør jobben din. Ledere er som regel mest opptatt av at teamene fungerer godt og at det er god stemning blant kolleger, og mindre av enkeltpersoner som stikker hodet frem. Å smiske gjør at du vinner lite hos leder, og taper mye blant kolleger.

Jeg har hatt en slik kollega, hun er ikke spesielt ung men er nok litt uerfaren i jobbmarkedet generelt og virker litt utrent sosialt. Hun satte vår leder på kopi på alle eposter, også når hun skrev til meg og korrigerte småting ("du har glemt et punktum der"). Det var irriterende for alle parter, også for vår leder som har mye å gjøre, og altfor mange eposter å ta høyde for i utgangspunktet. 

For min del så valgte jeg å bare ignorere dette. Jeg har en god relasjon til vår leder og får bare positive tilbakemeldinger på mitt arbeid, så hennes greier har null innvirkning på min anerkjennelse. Jeg hintet så vidt til det overfor lederen vår en gang, og han blåste det bort og det var ganske tydelig at han forsto at hun er litt "spesiell" og på samme måte som meg, ignorerte det. Jeg tror det egentlig gjelder de fleste ledere som er normalt sosialt oppegående.

Anonymkode: 20830...a8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 5.6.2020 den 22.40):

Søk ny jobb er rådet.

Anonymkode: 8b8f9...30d

Sånne folk finnes jo overalt

Anonymkode: 5d1d7...033

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/6/2020 at 10:11 AM, AnonymBruker said:

Hva hun sladrer på? Vanskelig å skrive anonymisert.

- At en kollega hadde kommentert at hun var sliten. (Ikke så farlig, men å fremstille det til sjefen som at denne kollegaen ikke er egnet til å gjøre jobben sin?)

- At jeg hadde skrevet en skrivefeil, i et internt notat. (Jeg hjelper henne stadig å lese over).

- Når jeg tok opp med henne at hun måtte gjøre en arbeidsoppgave, som kun hun er betalt for. Og som hun hadde latt være å gjøre gjennom hele koronaperioden. Da gikk hun til sjefen og sa vi baksnakket henne.

- At en kollega vurderte å bytte jobb.

- At en kollega sa, gjorde... Småtterier som bør tas dem i mellom. Eller ikke tas i det hele.

 

Alle "kundene våre" er veldig fornøyde med jobben jeg gjør, og jeg vet jeg jobber hardere enn denne kollegaen som sladrer. Men i og med at hun har fått en veldig tett dialog inn til sjefen, er det tydelig at kunder hun har problemer med blir sett på som vanskelige.

Anonymkode: 0e714...594

Har også en sjef som skal ta opp hver minste feil hun får høre om som et "varsel". 

Har vurdert å faktisk be om full varslingsoppvask neste gang jeg får høre om at noen har klaget på en skrivefeil, eller at jeg mobber fordi jeg ler mer av vitsene til den enn til den osv. Får se hvordan det møtet utspiller seg med tillitsvalgt, verneombud osv 

Anonymkode: 513f1...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...