Gå til innhold

Kollega som løper til sjefen og rapporterer om både stort og smått


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en fantastisk jobb, med utelukkende gode kollegaer. Men så er det en ting som har begynt å forsure arbeidsmiljøet. 

I starten tenkte jeg ikke så mye over det, annet enn at jeg umiddelbart så at denne damen var en som løp mye til sjefens kontor. Men nå har det vært et par ekle episoder, der folk har blitt irettesatt for ting som burde tas på et lavere nivå. Og folk har endatil blitt kalt inn på teppet, pga "rapportene".

Denne kollegaen er også alltid enig med sjefen, og setter seg alltid med sjefen i lunsj, på møter og på lønningspils. Jeg er vanligvis ikke en som gidder å henge meg opp i sånt, men kjenner at dette er på vei til å ødelegge et godt arbeidsmiljø. Noen tips til hvordan man kan gå frem i en sånn situasjon? Jeg er nok en som sjefen hører på, men liker dårlig å snakke om andre.

Anonymkode: 0e714...594

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som har gode råd?

Anonymkode: 0e714...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai. Jeg har dessverre ingen gode råd. Mitt problem er at jeg alltid havner i konflikt med den type mennesker, for jeg greier ikke å holde kjeft. Ikke gjør som jeg gjør ihvertfall, det er vel det beste rådet jeg kan gi akkurat nå. 

Anonymkode: 9a518...bfa

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk ny jobb er rådet.

Anonymkode: 8b8f9...30d

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags ting er det snakk om da? Hva du bør gjøre avhenger litt av hva denne kollegaen "sladrer" om. Det høres veldig rart med en arbeidsplass hvor de ansatte ofte gjør ting sjefen føler behov for å konfrontere dere om. Hvis det faktisk bare er bagateller tenker jeg at å finne seg en ny sjef kan være lurt, men hvis det er større ting så bør dere skjerpe dere og oppføre dere på en bedre måte så sjefen slipper å bruke så mye tid på å kjefte på dere.

Anonymkode: 1c287...0d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag

1: Speile personen for å gi lærepenge. Flere av dere stikker til sjefen og rapporterer hvert minste feilsteg en periode, så hun får kjeft også. Kanskje hun lærer. Kan gi krig.

2: Be om et møte med sjefen og sladrehanken, gjerne også tillitsvalgt/verneombud. Forbered deg godt, bruk eksempler. Vinkle det som at du er bekymret for arbeidsmiljø og trivsel, hvordan ble disse episodene håndtert, reflekter i plenum, har vi noen læringspunkter for hvordan lignende bør håndteres i fremtiden? Krever litt baller. Sørg for å holde en positiv tone, hensikt er forbedring ikke skittkasting.

3: Ta en prat på tomannshånd med sladrehanken, si din mening om at dettr ikke er særlig god kollegial oppførsel. Hvis hun er et nek vil det neppe føre frem. Jeg har derfor mer tro på nr 2.

Anonymkode: 8c492...048

  • Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ai. Jeg har dessverre ingen gode råd. Mitt problem er at jeg alltid havner i konflikt med den type mennesker, for jeg greier ikke å holde kjeft. Ikke gjør som jeg gjør ihvertfall, det er vel det beste rådet jeg kan gi akkurat nå. 

Anonymkode: 9a518...bfa

Der har du meg også. Så lenge hun bare pirket litt i overflaten, orket jeg ikke gjøre noe med det. Jeg hadde uansett bedre kontroll enn henne, og ønsket å gå godt overens med alle.

Men... Da folk begynte å bli kallet inn på teppet, for småtterier, begynte det å plage meg. Og det værste er at hun nå drar "de holder meg utenfor kortet". Noe som absolutt ikke stemmer.

Har stor respekt for sjefen min. Og det ligger langt inne å "sladre på en kollega". Men tror sjefen trenger litt hjelp til å se at situasjonen har flere sider. Liker spesielt dårlig at sjefen har vært litt kritisk mot to personer, som utad gjør en bedre jobb enn sladrehanken. (Det er henne "kundene" klager på). 

 

 

 

Anonymkode: 0e714...594

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapporter hver minste lille "feilsteg" hun gjør :). 

Anonymkode: 8e906...59c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en fantastisk jobb, med utelukkende gode kollegaer. Men så er det en ting som har begynt å forsure arbeidsmiljøet. 

I starten tenkte jeg ikke så mye over det, annet enn at jeg umiddelbart så at denne damen var en som løp mye til sjefens kontor. Men nå har det vært et par ekle episoder, der folk har blitt irettesatt for ting som burde tas på et lavere nivå. Og folk har endatil blitt kalt inn på teppet, pga "rapportene".

Denne kollegaen er også alltid enig med sjefen, og setter seg alltid med sjefen i lunsj, på møter og på lønningspils. Jeg er vanligvis ikke en som gidder å henge meg opp i sånt, men kjenner at dette er på vei til å ødelegge et godt arbeidsmiljø. Noen tips til hvordan man kan gå frem i en sånn situasjon? Jeg er nok en som sjefen hører på, men liker dårlig å snakke om andre.

Anonymkode: 0e714...594

Har ingen råd og komme med, men jeg er en sånn som stadig har blitt kalt inn på teppet de siste årene, og mange ganger så kjente jeg meg ikke igjen i beskyldningene. Men uansett hva jeg sa så ble jeg ikke trodd. Dette resulterte i at jeg ble psykisk syk og har nå vært sykemeldt en god stund. Jeg føler meg urettferdig behandlet, tråkket på og mobbet bort fra arbeidsplassen. Det hører også med til historien at jeg ikke fikk lov til å ha med veileder, kun tillitsvalgt på et møte jeg var kalt inn til. Dette møtet ble stygt, og jeg ble plukket sønder og sammen under møtet og gikk derfra enda mer psykisk nedbrutt. Heldigvis har jeg referat fra det møtet som både lege og veileder har fått kopi av. 

Jeg har innsett at det blir for vanskelig for meg og gå tilbake til jobben min, og tør pr idag ikke tenke på å begynne på en ny arbeidsplass og måtte forholde meg til nye kolleger. Føler ikke at jeg har noe å "selge" meg inn hos til en ny arbeidsgiver, så om jeg noen gang klarer og gå ut i jobb igjen aner jeg ikke. Min selvtillit og selvbilde er totalt ødelagt. Det samme er tilliten til andre mennesker. 

Det kan få store helsemessige og arbeidsmessige konsekvenser og stadig bli kalt inn på teppet, spesielt hvis det er for ting som ikke stemmer. 

Anonymkode: 0c84f...855

  • Liker 14
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

 

Jeg har innsett at det blir for vanskelig for meg og gå tilbake til jobben min, og tør pr idag ikke tenke på å begynne på en ny arbeidsplass og måtte forholde meg til nye kolleger. Føler ikke at jeg har noe å "selge" meg inn hos til en ny arbeidsgiver, så om jeg noen gang klarer og gå ut i jobb igjen aner jeg ikke. Min selvtillit og selvbilde er totalt ødelagt. 

Anonymkode: 0c84f...855

Men det må du jo bare klare. Ærlig talt. Dette er et tankemønster som eg mulig å snu :)

Anonymkode: c7e22...5e3

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det hun sladrer om da? Veldig relevant egentlig. For de dere en gjeng med latsabber så er det bare på sin plass at noen sladrer på dere. 

Anonymkode: 5c752...e89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør gå sammen om og ta en samtale med sjefen om slike saker. Det er ikke greit. har jobbet med en slik dame selv som fikk gjøre stort sett som hun ville, klagde på alle andre men slapp alltid unna, hvorfor... Jo fordi hun tidligere hadde vært kjærest med ene sjefen. Ingen turde gjøre noe. Skikkelig ufin i kjeften og stygg med kollegaene, hørte flere ganger hvordan hun kjefte og smelte og klagde til sjefen. Tok selv om med henne at slik oppførsel ikke er akseptabel, gjett hva hun gjorde, løp til sjefen . Glad jeg ikke jobber der lenger. 

Anonymkode: 702b6...566

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynne å gjøre jobben deres ordentlig? Tipper dere er en gjeng latsabber som lurer dere unna, noe gjør dere hvertfall feil i og med at sjefen deres gidder å tilbringe energi på det. 

Det er dere som ødelegger arbeidsmiljøet når dere ikke gjør ting riktig eller ikke utfører det i det hele tatt, da må noen andre gjøre dobbelt opp!

Anonymkode: 22154...3ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere bør snakke med sjefen om det, alle dere andre tar et møte der hun konfronteres direkte.

Aldri ser på ting, ta direkte konfrontasjon. Jeg går alltid rett på sak, godtar aldri å bli behandlet dårlig. Ta opp ting gjerne i lunsjen når alle sitter der. Elsker å se trynet på rævsleikerne da.

Ellers, finn deg en annen jobb. For det hørtes ikke ut som noe godt miljø. Idioter møter du over alt.

Anonymkode: 157c6...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er det hun sladrer om da? Veldig relevant egentlig. For de dere en gjeng med latsabber så er det bare på sin plass at noen sladrer på dere. 

Anonymkode: 5c752...e89

Var borte i et tilfelle en gang hvor en kollega ble kalt inn på teppet. Hun skjønte ikke hvor, men det var lett for oss andre å se hvorfor med hennes konstante private mobilbruk, lange toalettpauser eller perioder der ingen visste hvor hun var. Det lengste jeg registrerte var forsvinningsnummer på opp mot 1 time og 45 minutter i løpet av en arbeidsdag. Når forsvinningsnumrene skjer på jevnlig basis i tillegg til at arbeidsoppgaver ikke blir ivaretatt og andre måtte ta hele jobben må noe selvfølgelig gjøres. Har aldri vært borte i en større latskap og dårligere arbeidsmoral noen sinne hverken før eller siden.

Anonymkode: 632aa...424

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hun sladrer på? Vanskelig å skrive anonymisert.

- At en kollega hadde kommentert at hun var sliten. (Ikke så farlig, men å fremstille det til sjefen som at denne kollegaen ikke er egnet til å gjøre jobben sin?)

- At jeg hadde skrevet en skrivefeil, i et internt notat. (Jeg hjelper henne stadig å lese over).

- Når jeg tok opp med henne at hun måtte gjøre en arbeidsoppgave, som kun hun er betalt for. Og som hun hadde latt være å gjøre gjennom hele koronaperioden. Da gikk hun til sjefen og sa vi baksnakket henne.

- At en kollega vurderte å bytte jobb.

- At en kollega sa, gjorde... Småtterier som bør tas dem i mellom. Eller ikke tas i det hele.

 

Alle "kundene våre" er veldig fornøyde med jobben jeg gjør, og jeg vet jeg jobber hardere enn denne kollegaen som sladrer. Men i og med at hun har fått en veldig tett dialog inn til sjefen, er det tydelig at kunder hun har problemer med blir sett på som vanskelige.

Anonymkode: 0e714...594

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hun sladrer på? Vanskelig å skrive anonymisert.

- At en kollega hadde kommentert at hun var sliten. (Ikke så farlig, men å fremstille det til sjefen som at denne kollegaen ikke er egnet til å gjøre jobben sin?)

- At jeg hadde skrevet en skrivefeil, i et internt notat. (Jeg hjelper henne stadig å lese over).

- Når jeg tok opp med henne at hun måtte gjøre en arbeidsoppgave, som kun hun er betalt for. Og som hun hadde latt være å gjøre gjennom hele koronaperioden. Da gikk hun til sjefen og sa vi baksnakket henne.

- At en kollega vurderte å bytte jobb.

- At en kollega sa, gjorde... Småtterier som bør tas dem i mellom. Eller ikke tas i det hele.

 

Alle "kundene våre" er veldig fornøyde med jobben jeg gjør, og jeg vet jeg jobber hardere enn denne kollegaen som sladrer. Men i og med at hun har fått en veldig tett dialog inn til sjefen, er det tydelig at kunder hun har problemer med blir sett på som vanskelige.

Anonymkode: 0e714...594

Og dette er punkter som leder følger opp ved å kjefte på dere? En ting er at dere har en kollega som løper til leder med alt mulig, men at leder følger opp slike ikke-saker er verre. Jeg skjønner ikke at leder tenker at det er verdt å bruke tid på en skrivefeil i et internt notat..? Kanskje på tide å ta en prat med verneombud og/eller tillitsvalgt? Det er lurt å ta slike ting ved roten, og det tidlig, ellers får det vokse og gro til det forgifter hele arbeidsplassen. Be verneombud/tillitsvalgt ta dette med leder og forhør dere om leders mening om verdien av dette mtp arbeidsmiljøet. Se etter løsninger, ikke oppildne til større konflikt. 

Anonymkode: 1da66...e0c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begynne å gjøre jobben deres ordentlig? Tipper dere er en gjeng latsabber som lurer dere unna, noe gjør dere hvertfall feil i og med at sjefen deres gidder å tilbringe energi på det. 

Det er dere som ødelegger arbeidsmiljøet når dere ikke gjør ting riktig eller ikke utfører det i det hele tatt, da må noen andre gjøre dobbelt opp!

Anonymkode: 22154...3ef

Hadde driti i å spilt lotto om jeg var deg, siden tippinga di er mildt sagt elendig. Leseforståelsen er heller ikke mye å skryte av.

Anonymkode: 64b9d...fc5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva hun sladrer på? Vanskelig å skrive anonymisert.

- At en kollega hadde kommentert at hun var sliten. (Ikke så farlig, men å fremstille det til sjefen som at denne kollegaen ikke er egnet til å gjøre jobben sin?)

- At jeg hadde skrevet en skrivefeil, i et internt notat. (Jeg hjelper henne stadig å lese over).

- Når jeg tok opp med henne at hun måtte gjøre en arbeidsoppgave, som kun hun er betalt for. Og som hun hadde latt være å gjøre gjennom hele koronaperioden. Da gikk hun til sjefen og sa vi baksnakket henne.

- At en kollega vurderte å bytte jobb.

- At en kollega sa, gjorde... Småtterier som bør tas dem i mellom. Eller ikke tas i det hele.

 

Alle "kundene våre" er veldig fornøyde med jobben jeg gjør, og jeg vet jeg jobber hardere enn denne kollegaen som sladrer. Men i og med at hun har fått en veldig tett dialog inn til sjefen, er det tydelig at kunder hun har problemer med blir sett på som vanskelige.

Anonymkode: 0e714...594

Altså lederen deres kan jo ikke være riktig vel bevart om hun kommer å kjefter på dere pga ting som dette. Ville vært mer oppgitt over lederen enn "sladrehanken" 

Anonymkode: 5c752...e89

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lederen kjefter ikke mye, men kan ikke skrive om situasjonene der folk har blitt tatt inn på teppet. Ved et tilfelle hadde sladrehanken fremstilt det som om det var en kunde som klaget på en annen kollega. Jeg tok direkte konfrontasjon med denne kollegaen, siden dette ev kunne blitt en stor sak, men da var det bare sladrehanken som hadde overhørt en samtale og mistolket en kommentar. Kunden var såre fornøyd.

Men... Jeg gikk til sjefen og var helt ærlig. Sjefen sa hun satte stor pris på at jeg så fra, og ville ta tilbakemeldingene mine på alvor.

Anonymkode: 0e714...594

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...