Gå til innhold

Ett år på high school i USA?


Wonka

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke high-school, men gikk to år på middle school/junior high (ungdomsskolen). Jeg vet ikke hvordan det er videre, og det varierer sikkert fra stat til stat også, men kort sagt - da jeg kom tilbake til norsk skole lå jeg langt bak i flere fag - til tross for at jeg var "honor student" med såkalt straight-A.

Anonymkode: bb976...374

Flere kom tilbake til min klasse etter et år på high school. Alle hadde hatt straight As i USA. De var på igjen måte sekser-elever på norsk videregående, hverken da de dro, eller da de kom tilbake igjen.

Anonymkode: 48ead...04e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av de fire jeg kjenner godt som dro hadde en det fantastisk, en helt greit, og to helt grusomt med gjennomført sprø vertsfamilier. Av 5 andre jeg kjenner som gikk på internatskole i usa ble i hvert fall 3 så kristne at det fikk ut over deres evne til å leve normale liv i det norske samfunnet... (nekt av sex før ekteskap, alkohol, etc. to er fremdeles single og tviholder i midten av 30-årene fremdeles på alt av prinsipper..)

Det er en sjanse å ta. Ville absolutt heller anbefalt barnet ditt å dra til USA på  utveksling fra et norsk universitet istedet. Da er man eldre og kan bo på campus, altså uten en mer/mindre sprø familie.

Anonymkode: a2dd5...c23

Enig i det siste. Hvis man tar deler av (eller for den del hele) college i USA, slipper man det store wild card’et som vertsfamilien er. Noen er virkelig helt ville. Man kan også velge hvor man vil bo, og slipper da å havne i en bitteliten by i gokk i Kansas (med mindre det er det man vil). 

Anonymkode: 48ead...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også i USA et år da jeg var 17, og mener året har vært definerende på hvem jeg er i dag - på en positiv måte! Men, skjønner du er skeptisk slik det ser ut i dag;) 

Anonymkode: d05f9...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere kom tilbake til min klasse etter et år på high school. Alle hadde hatt straight As i USA. De var på igjen måte sekser-elever på norsk videregående, hverken da de dro, eller da de kom tilbake igjen.

Anonymkode: 48ead...04e

En kamerat var nestbest i engelsk i sin high school-klasse. På videregående fikk han (en svak) 5-er.

Anonymkode: 07b6e...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sammenlignbart, men jeg hadde et år på et universitet i USA, Nord-Dakota. Det var en opplevelse jeg ikke ville vært foruten 😊

Om ungdommen er åpen for input ville jeg nok heller anbefalt det fremfor high-school. Du får noe av den samme opplevelsen, men har mye større frihet til å gjøre det du selv vil. Over 21 er å anbefale 😁 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gjorde det helt middels på skolen her hjemme, men i USA var jeg også straight-A student med GPA på 4.0. Det faglige utbyttet av året var minimalt, men fordi nivået var lavere der enn hjemme. Det jeg lærte som "Senior" på high school i USA var vel pensum siste året på ungdomsskolen/første på videregående hjemme som jeg husker det. Jeg tenker at man tar et år på utveksling for å ha erfaringen, ikke for det faglige. I alle fall i USA. Men som du sier varierer det sikkert fra sted til sted, så jeg skal ikke svartmale hele landet.

Anonymkode: 1ff11...f49

Beskrivelsen din passer helt med hva jeg opplevde, sørstat og offentlig skole, men "dyrt" nabolag, fenced community osv osv. Tror det rett og slett bare går i ulikt tempo, men det skapte en del bry og hadde jeg vært klar over det skulle jeg lagt mer i å følge norsk pensum ved siden av - det hadde hjulpet meg mye.

Anonymkode: bb976...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ldri studert i USA, men jeg forstår virkelig ikke hvorfor USA er så attraktivt. Ja det ser flott ut på film, men det er ikke skuespillere på 25 som går på samme skole som deg. 

Om barnet ditt virkelig vil på utveksling kan du jo prøve å styre det til litt nermere hjemme. Storbritannia er helt fantastisk, og  Tyskland, Belgia, Spania og Frankrike er fantastiske om man vil lære et tredje språk. 

(og iallefall i Belgia kan man også få på den skandinaviske skolen, med undervisning på skandinaviske språk og engelsk. Man har en ekstra tryggheysfølelse med et supportsystem fra hjemme samtidig som man vokser opp mye. Det kan jeg virkelig anbefale!) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på utveksling med EF, og var svært uheldig. 

Jeg havnet med en svært fattig vertsfamilie som kun tok meg inn for pengene sin del. Jeg fikk verken mat eller drikke, og måtte oppholde meg på rommet stort sett hele dagen. Fikk kun ringe hjem en gang i uken. Ikke hadde de internett eller noe. 

De bodde i et svært fattig strøk, med mye kriminalitet. Jeg kunne ikke så mye gå som en tur alene på kveldstid fordi de var risikabelt. 

Skolen jeg gikk på var også veldig dårlig. Og jeg var den eneste hvite eleven på hele skolen. Fikk kommentarer i gangene hver dag på grunn av hudfargen min. 

Jeg reiste hjem etter bare noen måneder. Styr unna statene som grenser til Mexico. 

Anonymkode: 71d73...226

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Dupers said:

Jeg har ldri studert i USA, men jeg forstår virkelig ikke hvorfor USA er så attraktivt. Ja det ser flott ut på film, men det er ikke skuespillere på 25 som går på samme skole som deg. 

Om barnet ditt virkelig vil på utveksling kan du jo prøve å styre det til litt nermere hjemme. Storbritannia er helt fantastisk, og  Tyskland, Belgia, Spania og Frankrike er fantastiske om man vil lære et tredje språk. 

(og iallefall i Belgia kan man også få på den skandinaviske skolen, med undervisning på skandinaviske språk og engelsk. Man har en ekstra tryggheysfølelse med et supportsystem fra hjemme samtidig som man vokser opp mye. Det kan jeg virkelig anbefale!) 

Jeg kikket litt på skolen i Belgia, har bodd der selv, men det koster jo over 300.000 NOK å gå der (slik jeg leser skolepengeinfoen i hvert fall, 19000 EUR i skolepenger og 12000 EUR for å bo ++). De fleste har neppe råd til det. Kanskje verdt det for et år på et prestisjeuniversitet, men ikke for et år på videregående, eller?

Endret av Leeloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Leeloo said:

Jeg kikket litt på skolen i Belgia, har bod dee selva, men det koster jo over 300.000 NOK å gå der (slik jeg leser skolepengeinfoen i hvert fall, 19000 EUR i skolepenger og 12000 EUR for å bo ++). De fleste har neppe råd til det. Kanskje verdt det for et år på et prestisjeuniversitet, men ikke for et år på videregående, eller?

De fleste norske fylkene (iallefall før alle sammenslåingen) sender folk dit på stipend. I 2012 hadde trøndelag alene 8 stipendelever på tre forskjellige trinn ved skolen. Har blitt flere stipend med åra, i 2016 var det 15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er det jo galskap å sende en tenåring alene til USA nå, så problemstillingen er dessverre ikke sørlig aktuell vil jeg tro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dupers said:

De fleste norske fylkene (iallefall før alle sammenslåingen) sender folk dit på stipend. I 2012 hadde trøndelag alene 8 stipendelever på tre forskjellige trinn ved skolen. Har blitt flere stipend med åra, i 2016 var det 15

Ok, men da kreves det vel et visst akademisk nivå? Barnet mitt er kanskje ikke helt der, i hvert fall ikke per nå, selv om hun er god i språk. Utferdstrangen står det ikke på, og hun er smart nok, men hun er ikke så flink i realfag. Personlighetsmessig hadde hun nok passet godt inn i USA, sporty og utadvendt, men det er ikke først og fremst dit man ønsker å sende ungene sine akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sååå lyst til dette da jeg var ung, men foreldrene mine hadde ikke råd. Vi kommer til å ha råd til det, men jeg vil ikke la mine barn gjøre det. Jeg føler det er et lite sjansespill om man er heldig med vertsfamilien sin eller ikke, og den situasjonen vil jeg ikke sette ungene mine i. Jeg vil heller varmt anbefale utveksling under studietiden! Da er man eldre og står mer på egne ben. 

Anonymkode: 0277f...5e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Leeloo said:

Ok, men da kreves det vel et visst akademisk nivå? Barnet mitt er kanskje ikke helt der, i hvert fall ikke per nå, selv om hun er god i språk. Utferdstrangen står det ikke på, og hun er smart nok, men hun er ikke så flink i realfag. Personlighetsmessig hadde hun nok passet godt inn i USA, sporty og utadvendt, men det er ikke først og fremst dit man ønsker å sende ungene sine akkurat nå.

Det er ikke sikkert. Man kommer langt med en god søknad. Snakk med rådgiver på skolen, eller noen som kanskje har informasjon som jobber for fylkeskommunen. Mener å si at søknadsprosessen for de jeg kjenner som var i USA på vgs var tyngre akademisk enn søknadsprosessen til Belgia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Dupers skrev (På 6.6.2020 den 16.43):

Jeg har ldri studert i USA, men jeg forstår virkelig ikke hvorfor USA er så attraktivt. Ja det ser flott ut på film, men det er ikke skuespillere på 25 som går på samme skole som deg. 

Om barnet ditt virkelig vil på utveksling kan du jo prøve å styre det til litt nermere hjemme. Storbritannia er helt fantastisk, og  Tyskland, Belgia, Spania og Frankrike er fantastiske om man vil lære et tredje språk. 

(og iallefall i Belgia kan man også få på den skandinaviske skolen, med undervisning på skandinaviske språk og engelsk. Man har en ekstra tryggheysfølelse med et supportsystem fra hjemme samtidig som man vokser opp mye. Det kan jeg virkelig anbefale!) 

Storbritannia er ikke fantastisk, det er veldig oppskrytt! England generelt gir meg ingenting. Fins bedre steder enn stor fuckings britannia

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.6.2020 den 16.33):

Mesteparten av USA er virkelig ikke så ille som de fleste skal ha det til. Stedene du vil unngå er de langs østkysten, vestkysten og de som grenser til Mexico.

De tryggeste statene vil være de statene som grenser til Canada, som Minnesota, Washington (ikke D.C) eller Wisconsin.

 

Anonymkode: e34a0...5e1enkf 

Enig med deg. Vil og legge til at det kommer veldig ann på by/county også i staten. Noen er tryggere enn andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Guidet Kvinne skrev (På 6.6.2020 den 22.25):

Uansett er det jo galskap å sende en tenåring alene til USA nå, så problemstillingen er dessverre ikke sørlig aktuell vil jeg tro? 

Hvorfor er det galskap akkurat nå mener du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitch92 skrev (5 timer siden):

Hvorfor er det galskap akkurat nå mener du? 

Innlegget var skrevet i mai 2020…

Anonymkode: 48ead...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Innlegget var skrevet i mai 2020…

Anonymkode: 48ead...04e

Så ikke det jeg hehe, så bare posten var øverst under karriere, arbeidsliv og utdanning så tenkte den var ny. Hadde sikkert gått fint uansett. Tenåringer er ikke de som har høyest risiko for alvorlig covidsykdom uansett. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitch92 skrev (15 timer siden):

Så ikke det jeg hehe, så bare posten var øverst under karriere, arbeidsliv og utdanning så tenkte den var ny. Hadde sikkert gått fint uansett. Tenåringer er ikke de som har høyest risiko for alvorlig covidsykdom uansett. 

 

 

 

Det visste vi ikke så mye om i mai 2020😄

Anonymkode: 02948...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...