clyde Skrevet 5. juni 2020 #41 Skrevet 5. juni 2020 1 time siden, EnKoppTe skrev: Det jeg har sett står i en ganske grell kontrast til versjonen som norsk media formidler, det er i allefall sikkert. Jeg kjente med meg selv at dersom BLM innebærer slik vold, mot uskyldige mennesker bare fordi de er hvite, så jeg kan faktisk ikke støtte den. Jeg begynner også å få et temmelig skjevt blikk til de rundt meg som naivt "går fem på". Jeg blir kvalm av alle dem som tankeløst slutter seg til BLM. Folk må for faen få opp øynene for all den volden BLM står for. 15
Milky Skrevet 5. juni 2020 Forfatter #42 Skrevet 5. juni 2020 1 minutt siden, Lin11 skrev: @Fru Uperfekt Det er jo sant? Ikke min feil at det svir. Sa ikke en eneste hatefull ting i den kommentaren. Sjekk opp facts før du kommenterer. Vær litt realist herregud 6
Bøttemedhull Skrevet 5. juni 2020 #43 Skrevet 5. juni 2020 Dere kan jo begynne å gruble over HVORFOR det sitter så mange svarte i fengsel eller HVORFOR det er så mange svarte som gjør kriminelle handlinger. Alt er ikke så jævlig enkelt. Det handler om systematisk rasisme, om at mange av de er født og oppvokst i fattigdom. Dessuten leste jeg en statistikk om at svarte får mye strengere straff enn hvite for den samme handlingen. Dessuten igjen, finnes det svarte som har blitt satt i fengsel på falske grunnlag, uten beviser, men som blir brukt som gratis arbeidskraft i fengselet. Og ja, alle menneskeliv er like mye verdt, men før alle er enige om det og oppfører seg deretter, må vi godta Black Lives Matter. 13
ntrane Skrevet 5. juni 2020 #44 Skrevet 5. juni 2020 36 minutter siden, Lin11 said: Du er klar over at dette er hatefulle ytringer? Hei Lin, dette er ikke hatefulle ytringer. 10
Gjest Lin11 Skrevet 5. juni 2020 #45 Skrevet 5. juni 2020 Akkurat nå, ntrane skrev: Hei Lin, dette er ikke hatefulle ytringer. Nei, hvis du sier det så er det vel ikke det
nord og ned Skrevet 5. juni 2020 #46 Skrevet 5. juni 2020 59 minutter siden, Lin11 skrev: Du er klar over at dette er hatefulle ytringer? Nå får du roe deg ned og ta en bolle! 12
Gjest Lin11 Skrevet 5. juni 2020 #47 Skrevet 5. juni 2020 6 minutter siden, nord og ned skrev: Nå får du roe deg ned og ta en bolle! No shit 🙄
Becky Skrevet 5. juni 2020 #48 Skrevet 5. juni 2020 4 timer siden, esperanza00 skrev: Hvorfor kan ikke jeg være nøytral? Skal jeg tvinge meg selv til å mene noe jeg ikke har noe mening om? Selvom du ikke uttaler deg om en handling betyr ikke det at du vil at andre skal ha det vondt. Har ikke noe så si om personen er svart eller gul eller lilla. Det bør være likt for alle Når man har blitt undertrykt i 100vis av år, noe som fortsatt pågår i dag er det klart at det er viktig at du som et privilegert menneske, som ikke har vokst opp med rasisme ved siden av alle andre problemer viser at du er anti-rasist. Dette handler ikke kun om en mann, kanskje aller minst handler det om han, men om en rasisme som man har prøvd å bekjempe over lang tid, men aldri lykkes. Hvis du forblir nøytral og ikke lærer dine barn om anti-rasisme, vil verken du eller de etter deg forstå problemet. Når man ikke forstår problemet fører dette i det lange løp til aggresjon, sinne og kriminalitet. Mange mørkhudet har blitt plassert i bokser, måtte kjempe hardere enn oss for å få livet til å gå rundt. Så at du står der og lurer på hvorfor det er feil å være nøytral? Du bor i verdens rikeste land, du har så og si vokst opp med gullskje i munn den dagen du åpnet opp øynene dine. Uansett om livet ditt kanskje har vært vanskelig, eller om du har vært syk, eller slitt personlig så har du likevel hatt muligheten, muligheten til å få deg selv ut av det uten å bli konstant undertrykt på grunn av hudfargen din. Så nei, det er ikke på sin plass å være nøytral. I alle fall ikke for hvite, privilegerte nordmenn. 10
Milky Skrevet 5. juni 2020 Forfatter #49 Skrevet 5. juni 2020 1 minutt siden, Becky skrev: Når man har blitt undertrykt i 100vis av år, noe som fortsatt pågår i dag er det klart at det er viktig at du som et privilegert menneske, som ikke har vokst opp med rasisme ved siden av alle andre problemer viser at du er anti-rasist. Dette handler ikke kun om en mann, kanskje aller minst handler det om han, men om en rasisme som man har prøvd å bekjempe over lang tid, men aldri lykkes. Hvis du forblir nøytral og ikke lærer dine barn om anti-rasisme, vil verken du eller de etter deg forstå problemet. Når man ikke forstår problemet fører dette i det lange løp til aggresjon, sinne og kriminalitet. Mange mørkhudet har blitt plassert i bokser, måtte kjempe hardere enn oss for å få livet til å gå rundt. Så at du står der og lurer på hvorfor det er feil å være nøytral? Du bor i verdens rikeste land, du har så og si vokst opp med gullskje i munn den dagen du åpnet opp øynene dine. Uansett om livet ditt kanskje har vært vanskelig, eller om du har vært syk, eller slitt personlig så har du likevel hatt muligheten, muligheten til å få deg selv ut av det uten å bli konstant undertrykt på grunn av hudfargen din. Så nei, det er ikke på sin plass å være nøytral. I alle fall ikke for hvite, privilegerte nordmenn. Som jeg har skrevet er jeg en mørkhudet latina som ikke er født i norge. Og du aner ingenting om hvordan det er å bo i sør amerika for det er helt jævlig det. Der har man det mye værre en afroamerikanere i usa skal du vite. Nettopp man skal lære å være imot rasisme for ALLE og ikke bare for svarte afroamerikanere. Og nei de her ikke blitt undertrykt i 100 år. De som lever nå har ikke gårt gjennom det deres forfedre har. De er ikke eneste rase som blir undertrykt er hele poenget! Hvorfor er de viktigere enn arabere og latinoer for eksempel? Ingen som sier noe for dem 22
deedee_ Skrevet 5. juni 2020 #50 Skrevet 5. juni 2020 2 minutter siden, esperanza00 skrev: Som jeg har skrevet er jeg en mørkhudet latina som ikke er født i norge. Og du aner ingenting om hvordan det er å bo i sør amerika for det er helt jævlig det. Der har man det mye værre en afroamerikanere i usa skal du vite. Nettopp man skal lære å være imot rasisme for ALLE og ikke bare for svarte afroamerikanere. Og nei de her ikke blitt undertrykt i 100 år. De som lever nå har ikke gårt gjennom det deres forfedre har. De er ikke eneste rase som blir undertrykt er hele poenget! Hvorfor er de viktigere enn arabere og latinoer for eksempel? Ingen som sier noe for dem Det handler da for faen ikke om at noen er viktigere enn andre! Selvfølgelig er alle viktige, selvfølgelig er arabere, latinoer, aborginere, samer, asiatere etc viktige! Det er ikke sånn at om man støtter BLM bevegelsen så tenker man "fuck alle andre". Men akkurat sånn det er nå, så handler saken om politivold blant afroamerikanere, så det er det som blir tatt opp nå. For litt siden var det mye i nyhetene om Dubai og menneskerettighetene der nede, det har vært mye om å ta barna ut fra Moria når corona herjet som verst. Hvorfor skriker ingen "hva med latinoer? hva med barnemishandlere?" når det er snakk om slike ting - men med en gang folk engasjerer seg for BLM så er det plutselig overflod av whataboutism. Viser bare kanskje enda mer hvorfor det som skjer nå er nødvendig. 12
Milky Skrevet 5. juni 2020 Forfatter #51 Skrevet 5. juni 2020 2 minutter siden, deedee_ skrev: Det handler da for faen ikke om at noen er viktigere enn andre! Selvfølgelig er alle viktige, selvfølgelig er arabere, latinoer, aborginere, samer, asiatere etc viktige! Det er ikke sånn at om man støtter BLM bevegelsen så tenker man "fuck alle andre". Men akkurat sånn det er nå, så handler saken om politivold blant afroamerikanere, så det er det som blir tatt opp nå. For litt siden var det mye i nyhetene om Dubai og menneskerettighetene der nede, det har vært mye om å ta barna ut fra Moria når corona herjet som verst. Hvorfor skriker ingen "hva med latinoer? hva med barnemishandlere?" når det er snakk om slike ting - men med en gang folk engasjerer seg for BLM så er det plutselig overflod av whataboutism. Viser bare kanskje enda mer hvorfor det som skjer nå er nødvendig. Hvorfor må alle støtte det bare fordi du mener det er rett.. du må lære at alle er forskjellige 13
Becky Skrevet 5. juni 2020 #52 Skrevet 5. juni 2020 (endret) 30 minutter siden, esperanza00 skrev: Som jeg har skrevet er jeg en mørkhudet latina som ikke er født i norge. Og du aner ingenting om hvordan det er å bo i sør amerika for det er helt jævlig det. Der har man det mye værre en afroamerikanere i usa skal du vite. Nettopp man skal lære å være imot rasisme for ALLE og ikke bare for svarte afroamerikanere. Og nei de her ikke blitt undertrykt i 100 år. De som lever nå har ikke gårt gjennom det deres forfedre har. De er ikke eneste rase som blir undertrykt er hele poenget! Hvorfor er de viktigere enn arabere og latinoer for eksempel? Ingen som sier noe for dem Jeg trodde det var en selvfølge at bevegelsen handler om alt av rasisme? Så hvis du har opplevd rasisme så er jo denne bevegelsen også ment for deg? Skjønner ikke helt hvorfor det er noe å hisse seg opp over. Var jo masse nasjonaliteter i demonstrasjonen i Oslo i dag?? De er jo ikke viktigere enn arabere eller latinoer? Det ingen som har sagt det. Det ingen som har sagt at noen raser er viktigere enn andre, men akkurat nå er det et stort behov for denne bevegelsen, så da bør man jo støtte opp under. Endret 5. juni 2020 av Becky 9
Becky Skrevet 5. juni 2020 #53 Skrevet 5. juni 2020 (endret) 5 timer siden, ole olafsen skrev: Svarte begår massevis av kriminalitet. Ingen stiller dem til noe som helst ansvar for det. Det er uærlig ettersom hvite stilles for ansvar for svartes vilkår, skulle tro noe kunne vel gjøres internt også? Dessuten: hvis en er en støttespiller for ideen om systemisk rasisme, så kan jeg fortelle her at nigerianske (som også er svarte, også "rare" navn - dessuten den trenden av rare svarte navn begynte i 1960-tallene med black power bevegelsen og er fullstendig selvpåført, tipper en søknad med navnet bolulengans ville blitt kastet bort fort fordi bolulengans er ikke et reelt navn - er uærlig å sammenligne "hvite navn" som har vært i samfunnet i hundrevis av år med "svarte navn" når svarte ble lagd for 5 minutter siden og ingen har hørt det før). beklager lang parantes, men disse nigerianske innvandrene som sannsynligvis innvandrer med ganske så lite, presterer å ha en høyere "mean household income" enn gjennomsnittet. https://africacheck.org/spot-check/yes-nigerian-americans-do-well-but-arent-most-successful-ethnic-group-in-us/ i tillegg kan en sjekke https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ethnic_groups_in_the_United_States_by_household_income som forteller at det finnes en hel røys av innvandrene fra nasjoner som ikke er hvit og sannsynligvis var ganske fattig + rare navn som greier seg bedre enn svarte i usa i dag. Dermed (pga mer også naturligvis, man kan bare skrive så mye) konkluderer jeg at svartes tilstand er i høy grad selvpåført og min sympati for BLM og lignende gjenger er 0. Hvite damer som ukritisk tar i mot en skyldsfølelse som blir skubbet på dem av aktivister er i samme kategori av demografier jeg mister respekten fort for. Anbefaler folk som er uenig med meg om å lese forfattere som Thomas Sowell og høre på folk som larry elder. istedenfor "å lese deg opp" på hva systemisk rasisme er, kan dere også lese dere opp på hvorfor ideen ikke er reel. lese begge sidene av saken. og en kommentar til fortellingen fra youtube videoen over: har sikkert spilt en rolle men ikke et eneste tall blir representerti hele videoen, så en har ingen forståelse for hvor stort omganget er. i tillegg blir det svært uærlig og bare legge fram de måtene svarte har blitt negativt diskriminert når det finnes haugevis av tilfeller hvor de har blitt positivt diskriminert. @deedee_ @-lykke- Først må jeg si at argumentet ditt med at "ingen stiller svarte til ansvar for det" er vel å dra en kraftig overdrivelse. Unge svarte menn/ gutter i alderen 15-19 år, er 21 ganger mer sannsynlig for å bli drept av politi enn en hvit mann/gutt i samme alder. Svarte er under 13 % av befolkningen i USA, likevel er 31% av dem utsatt for alvorlige skader av politi-skyting uten å ha angrepet. Det er også viktig å påpeke at i mange av USA's stater "trenger man ikke" å rapportere inn alle tilfellene. Det florerer av skap-rasisme i USA som også gjennspeiler seg igjennom politiet, men som ikke alltid blir satt i lyset. Se vedlagt statestikk . Videre lesing: https://www.vox.com/2014/8/21/6051043/how-many-people-killed-police-statistics-homicide-official-black "The FBI is trying to get better data on police killings. Here's what we know now" Det at du også kan si at svartes tilstand er i høy grad selvpåført får det til å høres ut som du har sovet i alle historietimer på skolen eller at du er ekstremt kynisk. Info om: KKK https://www.history.com/topics/reconstruction/ku-klux-klan Slaveri i USA https://no.wikipedia.org/wiki/Slaveri_i_USA Bare med de to linkene over her kan du allerede se hvor systemisk rasisme startet. Dette betyr ikke at vi blindt støtter kriminalitet, men det betyr at det er et mye større system rundt dette som må endres for at kriminaliteten skal minskes. Det er ingen hemmelighet at fattigdom og rasisme fører til kriminalitet pga tap av muligheter. Det er likevel mange som klarer seg bra til tross for hudfarge eller nasjonaliteten sin, men det krever gjerne litt ekstra enn oss som er født og oppvokst i trygge Norge. Vi kan egentlig ikke snakke så brå-sikkert ut om situasjonen fordi vi ikke har gått i samme sko. Jeg har flere mørkhudet venner som har fortalt meg om rasistiske opplevelser her i Norge. Hvordan kan jeg som "hvit dame" lukke øyne og ører når jeg er glad i disse menneskene? Mennesker som er smarte og arbeidsomme men som har stått på ekstremt hardt pga rasisme. Du prater om kriminalitet, men majoriteten driver jo ikke med kriminalitet. Majoriteten prøver å leve et godt liv akkurat som du og jeg. Og hvorfor lar du deg påvirke av kvinners syn på rasisme? Hvorfor mister du respekt for kvinner som mener noe annet en deg? Du må i så fall leve et ganske ureflektert liv hvis det skal noe sånt til for at du mister respekten for andre mennesker. Jeg håper du er forsiktig med å ytre disse meningene foran barn og jeg håper at du tenker deg godt igjennom, som et medmenneske. Det er ingenting mer uattraktivt enn hvit mann som støtter rasisme. Annen interessant lesing: https://www.thenewprogressive.net/ultimate-white-privilege-statistics/#2 The Ultimate White Privilege Statistics & Data Post Endret 5. juni 2020 av Becky 10
Rosa blomst Skrevet 5. juni 2020 #54 Skrevet 5. juni 2020 4 timer siden, Lin11 skrev: @Fru Uperfekt Du kan ikke bare sitere hele innlegget og forvente at andre skjønner hva du mener. 3 timer siden, Lin11 skrev: Nei, hvis du sier det så er det vel ikke det Det er faktisk ikke hatefulle ytringer i innlegget du siterer. Du må gjerne forklare oss hva du mener er hatefulle ytringer. Gjerne hvorfor du mener det også, for det er ganske mange i tråden her nå som ikke skjønner hva som er hatefullt med innlegget du viser til. 5
Jajariktigriktig Skrevet 5. juni 2020 #55 Skrevet 5. juni 2020 Hei TS, jeg er så jævlig lei av rasisme! Er ikke du? 11
MandyMoore Skrevet 5. juni 2020 #56 Skrevet 5. juni 2020 7 minutter siden, Jajariktigriktig skrev: Hei TS, jeg er så jævlig lei av rasisme! Er ikke du? Jeg er drittlei rasisme selv, men rasisme er det langt flere mennesker enn svarte som blir utsatt for. Hva med dem? 9
Gjest kylling1 Skrevet 5. juni 2020 #57 Skrevet 5. juni 2020 BLM er en fin sak, men måten det håndteres på er jo bare omvendt rasisme. Sorry altså, men når BLM folka dreper hvite uskyldige politifolk, plyndrer butikker og overfaller uskyldige mennesker bare fordi de er hvite så mister jeg litt medfølelsen for hele greia. Er de virkelig så ignorante at de ikke forstår hvordan de oppfører seg og fremstiller seg selv? Når ble øye for øye, tann for tann løsning på noe som helst, og når ble man rasist fordi man synes at mange i BLM-bevegelsen (uansett hudfarge) oppfører seg som tullinger og derfor sliter med å støtte opp om dem? Jeg er absolutt imot rasisme, men det gjelder altså al rasisme, ikke bare hvit mot svart, og jeg sliter faktisk like med å støtte svarte rasister som hvite. Ikke kall meg rasist fordi jeg ikke bakker opp om BLM for annet enn ideen. Black lives matter, men det gjør alle andre liv også.
HalldirV2 Skrevet 5. juni 2020 #58 Skrevet 5. juni 2020 13 timer siden, esperanza00 skrev: Begynner å bli ganske provosert nå. Jeg synes det er kjempefint at folk demonstrerer og snakker ut om de forferdelige handlingene som flere svarte blir utsatt for, da hovedsakelig Floyd saken som alle snakker om. men blir jævlig forbanna når folk skal si: er du stille så er du med på det. Er du stille så er du en rasist, hvis du ikke snakker om det eller bruker stemmen din er du en del av problemet. What? hvordan blir jeg en rasist av å ikke velge å uttale meg på sosiale medier om dette? Har ikke noe behov for det. Skjer tusenvis av forferdelige handlinger hver dag. Barn blir mishandlet og drept, folk dør av fattigdom, IKKE BARE SVARTE blir undertrykt men også andre som latinoer. Så ALL LIFE MATTERS, ikke bare svarte. Hvis dette hadde skjedd mot en hvit person eller en kineser eller noe annet. Hadde det vært mer greit siden vi tydeligvis er priviligerte? I tillegg, så har jeg noe forståelse for at politi er mer mistenksomme mot fargede, da de gjør mer kriminelle ting. Er bare å se på statistikken. Undertall av usa er svarte og flertall fengslede er svarte. Også må man huske på at han Floyd gjorde faktisk en kriminell handling da han ble tatt, han betalte med falske sedler. Så det var ikke en uskyldig svart person minding their business som plustselig blir overgrepet. Her ser man, han gjorde en kriminell handling og det var rett av politiet å ta han. Derimot var det HEEELT feil måte, helt unødvendig å slemge han på bakken og presse han til døden. De politimennene fortjener livsstid. hva med alle som ikke nevner daglig barnemishanling, skal dere også si at vi er barnemishandlere eller at vi synes det er greit? Vi som ikke snakker om fattigdom og ikke donerer penger hver dag, er vi for fattigdom? Vi som ikke snakker om for eksempel latino folk som blir drept og mishandlet hver dag av staten og politiet, de landene har virkelig gått under. Ingen snakker om det? Folk lever jævlig bra i USA. Folk har det værre enn de. Hva er dette for noe tull. SLUTT Å SI AT MAN ER RASIST HVIS MAN IKKE UTTALER SEG. INGEN av disse norske kjendisene som legger masse ut, bryr seg egentlig. Dette er bare for å få flere likes Det er latterlig på så mange nivåer. Ikke bare er det en hersketeknikk og en stråmann, men det er også kontraproduktivt i forhold til å bekjempe rasisme. Slike utsagn provoserer og skaper bare mer polarisering, dessverre. 12
HalldirV2 Skrevet 5. juni 2020 #59 Skrevet 5. juni 2020 7 timer siden, esperanza00 skrev: Ts her. Virker sim svarte synes det er greit å oppføre seg sånn. De er akkurat like mye rasister. Det hater masse på hvite folk og drar alle under samme kam. Hvorfor skal folk rane butikker og sånt under demonstrasjonen? Det er å være akkurat like kriminell. og blir jæv irritert over at de prater om «vi har i hundrevis av år blitt diskriminert». Nei du som er 25 år gammel har ikke blitt diskriminert i hundre år. De later som at de har gått gjennom helt jævlige ting hele livet bare fordi de er svarte og det er ikke sannheten. Nei, det virker aldeles ikke ut som at svarte synes det er greit å oppføre seg sånn. Enkelte svarte synes det er legalt, liksom enkelte hvite synes det er legalt. 5
Gjest Peanut Skrevet 5. juni 2020 #60 Skrevet 5. juni 2020 I 2001 gikk det 40000 i tog for Benjamin Hermansen. Hvem husker ham? Noen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå