Aryamili Skrevet 15. juni 2020 #161 Skrevet 15. juni 2020 7 timer siden, Ingrediensen skrev: Du har min fulle forståelse og sympati. Noe av det verste jeg vet er når man faktisk sier ifra at man ikke godtar å bli harsellert med, og så får man den der "ikke vær så hårsår, det er jo bare en spøk!". Dette er forøvrig en veldig vanlig holdning blant mobbere. De tøyser jo bare, og evner ikke å se at de systematisk bryter ned et annet menneske med "morsomhetene" sine. Eller eventuelt bare ikke bryr seg. Uansett om det er mobbing eller fordommer/rasisme, er det viktig at de rundt står opp for de som blir utsatt for hets, mobbing og usakligheter, og sier klart i fra at dette ikke tolereres. Det er i sånne tilfeller jeg mener "silence is violence", og ikke når noen velger å ikke dele bilder og hashtags på instagram. Jeg syns også det er forskjell på å dra en spøk om noe noen har gjort, eller noe noen har på seg, eller andre ting som ikke er relatert til etnisitet, kontra å spøke om andre sin etnisitet eller opprinnelse. Begge deler kan såre, og ingen av delene er greit hvis det er nedlatende og sårende og det ikke er rom for å si fra, men det siste treffer ekstra, på en måte som kan være vanskelig å beskrive. Man skal være forsiktig med det, spesielt hvis man ikke kjenner personen. Helt enig med det du skriver, når man oppfatter at det er ubehagelig, enten man selv "tråkket i salaten" eller man er vitne til det - vær voksen nok til å si "beklager, det var teit av meg", eller "det der er ikke morsomt". Verre er det ikke i sånne tilfeller..
Example Skrevet 15. juni 2020 #162 Skrevet 15. juni 2020 16 timer siden, HalldirV2 skrev: Det du skriver her er en rekke selvfølgeligheter, @Example. Ingen seriøs samfunnsdebattant bør være ukjent med problematikken rundt det å dømme en historisk persons meninger og handlinger i lys av vår egen samtid. Poenget er ikke å begå et karakterdrap på Churchill, eller ribbe han for alle hans bragder eller fortjenester. Poenget er at vi også skal belyse de negative aspektene ved hans gjøren og laden. Gjør vi ikke det så sitter vi igjen med et glorifisert og feilaktig syn på historien, og det gagner ingen. Det er mange røster i denne debatten, noen saklige og kunnskapsfulle, andre ekstremistiske og destruktive. Når jeg skriver at jeg forstår kritikken, så skal ikke det tolkes som at jeg støtter opp om de sistnevnte, altså de som ønsker å fjerne Churchill fra historien. Det forstår jeg. Jeg vil dog hevde at å fjerne statuer er et karakterdrap. Churchill er omdiskutert i både litteraturen og på TV-skjermen. Problemet er vel heller det at de som ønsker å fjerne statuene ikke vet noe om det. De har sett et bilde med et sitat i sosiale medier, og dømmer ut i fra det. De har kanskje også et vagt minne fra historietimene om at han var statsminister i Storbritannia en gang i tiden. Aksjonistene tar ikke hensyn til menneskers kompleksitet. Man vil også kunne finne negative sider ved andre helter, som for eksempel Nelson Mandela. Spørsmålet er om det skal veie mer enn det de faktisk er mer husket for. Alt dette, samtidig som matyren man har hyllet den siste måneden sannsynligvis var et mye dårligere menneske enn de man vil fjerne statuene av. 9
WhiteSwan Skrevet 22. januar 2021 #163 Skrevet 22. januar 2021 Anbefaler alle å følge rasismen_i_norge på Instagram, de viser sannheten om kontoen «rasisme.i.Norge» som prøver å få utlendinger til å hate nordmenn og stemple alle som rasister. 4
Guri-Guri Skrevet 22. januar 2021 #164 Skrevet 22. januar 2021 AfricanQueen skrev (På 6.6.2020 den 10.09): Se for deg kompisen din har skadet beinet sitt, og du som medmenneske kommer i nød får å hjelpe, du ber tredje parten ringe hjelp, men han nekter fordi " my leggs matter too", det er akkruat sånn du høres ut, selvføgelig er "do all lives matter", men black lifes matter er en del av det. Akkurat nå trenger de også hjelp, jeg skjønner ikke hvorfor folk skal si mitt liv betyr noe når du ikke har opplevd noe sårbart eller traumatiske hendelser ! jeg som er svart her i Norge har opplevd rasisme daglig ! men jeg tipper 100% at du har ikke lik erfaring som meg. Vet du hva de fleste av etniske nordmenn sier til meg ? dette er ikke noe seriøst, vi bare tuller, du må vel tåle det siden du er en minoritet ! så si meg, hvorfor er du opprørt ! hvordan plager det deg direkte ! .... dette er så trist... man ber ikke om mye... bare forforståelse og kjærlighet Unnskyld meg, men å forvente forståelse og kjærlighet fra andre er totalt urealistisk. Hah. Da er jeg utsatt for massiv rasisme. 🙈 1
Klossmajor Skrevet 22. januar 2021 #165 Skrevet 22. januar 2021 WhiteSwan skrev (1 time siden): Anbefaler alle å følge rasismen_i_norge på Instagram, de viser sannheten om kontoen «rasisme.i.Norge» som prøver å få utlendinger til å hate nordmenn og stemple alle som rasister. Jeg vil heller anbefale å ikke følge noen av dem. Bare det å velge Instagram som sin primære plattform for politisk aktivisme er populistisk og useriøst. Har større tiltro til Antirasistisk senter enn disse to. 3
Blålin Skrevet 22. januar 2021 #166 Skrevet 22. januar 2021 Example skrev (På 15.6.2020 den 16.56): Det forstår jeg. Jeg vil dog hevde at å fjerne statuer er et karakterdrap. Churchill er omdiskutert i både litteraturen og på TV-skjermen. Problemet er vel heller det at de som ønsker å fjerne statuene ikke vet noe om det. De har sett et bilde med et sitat i sosiale medier, og dømmer ut i fra det. De har kanskje også et vagt minne fra historietimene om at han var statsminister i Storbritannia en gang i tiden. Aksjonistene tar ikke hensyn til menneskers kompleksitet. Man vil også kunne finne negative sider ved andre helter, som for eksempel Nelson Mandela. Spørsmålet er om det skal veie mer enn det de faktisk er mer husket for. Alt dette, samtidig som matyren man har hyllet den siste måneden sannsynligvis var et mye dårligere menneske enn de man vil fjerne statuene av. Leste du tankene mine, eller er vi kanskje mange som tenker det samme? Menneskets kompleksitet satt i historisk sammenheng/sin samtid. Og ingen mennesker er bare gode, fine og rettferdige. Slik er vi ikke skapt. Vi vil aldri komme i mål som samfunn hvis denne idealismen skal råde og utopien oppnås. Mennesket er også rasistisk av natur, lik dyrene. Det er en forsvarsmekanisme bl.a. Og det gjelder alle folkeslag, kulturer og hudfarger. 4
Blålin Skrevet 22. januar 2021 #167 Skrevet 22. januar 2021 rebony skrev (På 13.6.2020 den 8.15): Jeg og sikkert flere rapporterer alle innlegg som er direkte rasistiske og disse blir da slettet, vil tro det er en stor grunn til at det er vanskelig å finne eksempler. Og jo, rasisme er det samme som urettferdighet og mobbing når urettferdigheten og mobbingen skjer kun på grunn av hudfarge eller etnisitet. Vet du noe om hvordan hvite, svenske barn og unge har det i Sverige nå? Den utryggheten de lever i? De kalles Generasjon Villebråd. Det er en litt annen og uendelig mye mer alvorlig rasisme enn den svenskene eventuelt må ha utført. Dette ligger ikke vår kultur; Ran, fornedrelse, vold og drap. Den siste saken om de to guttene som ble ranet, voldtatt med pinner og torturert i timevis på kirkegården er rystende! Kun en SD-politiker tør det denne mannen torde, men jeg applauderer ham! Jeg trodde ikke svenskene (antagelig et av verdens minst rasistiske land) hadde vett eller stemme igjen Hvis noen har noen som helst motargumenter på det han sier her, vil jeg gjerne høre det! 4
rebony Skrevet 25. januar 2021 #168 Skrevet 25. januar 2021 On 1/22/2021 at 4:17 PM, Blålin said: Vet du noe om hvordan hvite, svenske barn og unge har det i Sverige nå? Den utryggheten de lever i? De kalles Generasjon Villebråd. Det er en litt annen og uendelig mye mer alvorlig rasisme enn den svenskene eventuelt må ha utført. Dette ligger ikke vår kultur; Ran, fornedrelse, vold og drap. Den siste saken om de to guttene som ble ranet, voldtatt med pinner og torturert i timevis på kirkegården er rystende! Kun en SD-politiker tør det denne mannen torde, men jeg applauderer ham! Jeg trodde ikke svenskene (antagelig et av verdens minst rasistiske land) hadde vett eller stemme igjen Hvis noen har noen som helst motargumenter på det han sier her, vil jeg gjerne høre det! Idc? Jeg har absolutt ingen interesse i å se en random video du linker til mens du siterer en kommentar jeg skrev for et halvt år siden og som i tillegg ikke har en dritt med det du skriver å gjøre. lol? 2
Blålin Skrevet 25. januar 2021 #169 Skrevet 25. januar 2021 rebony skrev (27 minutter siden): Idc? Jeg har absolutt ingen interesse i å se en random video du linker til mens du siterer en kommentar jeg skrev for et halvt år siden og som i tillegg ikke har en dritt med det du skriver å gjøre. lol? Videoen var ikke random. Den var nøye utvalgt. Takk for høflig svar. 5
Ansvar Skrevet 26. januar 2021 #170 Skrevet 26. januar 2021 De eneste jeg har hørt som er rasist er de som roper stygge ting om hvite mennesker, og hvor forferdelig de er, mens de blir voldelige også. Altså BLM og antifa og lignende terrorister. 6
rebony Skrevet 27. januar 2021 #171 Skrevet 27. januar 2021 16 hours ago, Ansvar said: De eneste jeg har hørt som er rasist er de som roper stygge ting om hvite mennesker, og hvor forferdelig de er, mens de blir voldelige også. Altså BLM og antifa og lignende terrorister. lol. ok. 3
Gjest someone_here Skrevet 27. januar 2021 #172 Skrevet 27. januar 2021 WhiteSwan skrev (På 22.1.2021 den 14.05): Anbefaler alle å følge rasismen_i_norge på Instagram, de viser sannheten om kontoen «rasisme.i.Norge» som prøver å få utlendinger til å hate nordmenn og stemple alle som rasister. Rasisme_i_norte hater hvite, og deler hvite og svarte med "våre" og "andre".
Skywalker Skrevet 29. januar 2021 #173 Skrevet 29. januar 2021 BLM er visst nominert til Nobels fredspris.. Black Lives Matter movement nominated for Nobel peace prize | Nobel peace prize | The Guardian 1
Klossmajor Skrevet 29. januar 2021 #174 Skrevet 29. januar 2021 Skywalker skrev (17 minutter siden): BLM er visst nominert til Nobels fredspris.. Black Lives Matter movement nominated for Nobel peace prize | Nobel peace prize | The Guardian Det ene året er det altså Donald Trump og det neste Black Lives Matter. Hvem presterer de å nominere neste år tro? 2
Skywalker Skrevet 29. januar 2021 #175 Skrevet 29. januar 2021 Klossmajor skrev (4 minutter siden): Det ene året er det altså Donald Trump og det neste Black Lives Matter. Hvem presterer de å nominere neste år tro? Antifa? 1
Ann Mo Skrevet 30. januar 2021 #176 Skrevet 30. januar 2021 (endret) Jeg har egentlig sett på oss som like. Ikke tenkt særlig over at det skal ha noe å bety hudfargen, bredde på nesa og form på øynene. Folk har vært folk. Selv om man har kunnet se forskjeller har man ikke tenkt over det. Men med all den galskapen med fokus på rase, fra BLM og alle de andre gærne antirasistene så har det blitt rase her og der og over alt. Legger derfor plutselig merke fin at ja, her er det sånn rase-skuespiller ja. Og der er det sånn. Og personen på butikken er sånn type menneske-bakgrunn-form, og der er en sånn.. Likte det mye bedre da alle var bare folk. Og ikke tenkte over hudfarge-bakgrunner. Morgan Freeman var bare den bra skuespilleren. Ikke den sorthudete på en skjerm. Samme med Denzel Washington, Will Smith osv. Hvem i all verden tenkte på at der er det rase bla bla bla. Man bare nøt personen som spilte så bra, glad for å komme over en film der han gode skuespilleren spilte, og tenkte ikke over at den var av formen bla bla bla. Men nå er alle skjermer blitt fylt opp med lærdom og innprenting om forskjell med mye drama til, kun på bakgrunn av formtype man er skapt i. Må det være tema??? Likte det mye bedre før dette fokuset på raser. I skolebøkene og lærestoffet til barna så er det også rasisme rasisme rasisme til tema. Prosjekter, tema, sangtekster, bøker, artikler, både i norsk og engelskfag. Semester etter semester etter semester. ...Hva gjør dette med barna? Både de hvite, brune, og andre fargede barn? Må de læres og innprentes om forskjeller og hvor alvorlig det er? Hvor mye må dette være hovedfokuset vårt? Endret 30. januar 2021 av Ann Mo 6
Elaine Marley Skrevet 30. januar 2021 #177 Skrevet 30. januar 2021 Tråden er ryddet for siteringer av innlegg skrevet av utestengt bruker. Elaine Marley, mod.
Fru Uperfekt Skrevet 30. januar 2021 #178 Skrevet 30. januar 2021 Skywalker skrev (20 timer siden): BLM er visst nominert til Nobels fredspris.. Black Lives Matter movement nominated for Nobel peace prize | Nobel peace prize | The Guardian Skal ikke så mye til for å nominere noen. https://www.nobelpeaceprize.org/no/Nominasjon#:~:text=Alle levende personer og aktive,via vårt nominasjonsskjema på nett.
Fuglen Skrevet 31. januar 2021 #179 Skrevet 31. januar 2021 VaniIIe skrev (På 6/5/2020 den 12.30): Detroit er et fint eksempel på hvordan disse folkene ødelegger for seg selv. På hvilken måte da, mener du? Kan du forklare?
Elaine Marley Skrevet 31. januar 2021 #180 Skrevet 31. januar 2021 Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå