Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
4 timer siden, IkkeAnonymBruker skrev:

Nei, det er jeg ikke enig i. Jeg vil veldig gjerne høre motargumenter for å forstå motstanden, og klikket meg derfor inn her for å bli litt klokere. Men akkurat å skulle uttrykke seg på vegne av hvordan andre blir behandlet, det går jo ikke. Ser ut til at gode motargumenter er mangelvare. 

Premissene for en debatt blir jo helt feil. 

Når tonnevis av mennesker demonstrerer mot rasisme, og man deltar i diskusjonsforum mot rasisme, så burde man enkelt klare å finne eksempler på rasisme hvis det virkelig er så ille som det påstås. Som man ser i denne tråden, er det ytterst få til ingen som foreløbig har kommet med rasistike innlegg, selv om flere mener det TYTER av de, visstnok. 

Det er ikke vi, som stiller oss kritisk til om rasismen virkelig er så utbredt, som skal bevise at rasisme IKKE er utbredt. Problemet er ikke mangel på motargument, men mangel på argument i utgangspunktet. 

Rasisme er ikke det samme som urettferdighet og mobbing. 

Endret av Mrs Robinson
  • Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 5.6.2020 den 17.18, deedee_ skrev:

Du kan selvsagt være nøytral, men da må du også godta at du er en del av problemet!

Til å bekjempe gruppetenking, som jo anti-rasisme baserer seg på, er du paradoksalt nok ikke fremmed for og sortere mennesker i grupper selv. Enda kjipere er det at du gjør det på et så tynt grunnlag, eller på et uærlig grunnlag bør jeg vel heller si. Du ber altså alle støtte opp om en stråmann, og de som ikke kjøper slik barnslig retorisk vissvass, de kaller du "en del av problemet" ?! Det kaller jeg et privilegium, og et jævla behagelig et også. Det er akkurat den samme retoriske plattformen rasister og andre ideologiske ekstremister bygger på. 

• Liker 12
Skrevet
4 timer siden, yes2yes skrev:

De aller fleste demonstrantene har vært fredfulle hele veien. At noen individer skaper bråk kommer man ikke unna når millioner av mennesker er ute i gatene, men det tar ikke fra BLM-bevegelsens legitime opprør mot samfunnet.

Samfunnsstrukturen vår har alltid favorisert hvite mennesker og det har gjennomgående preget våre holdninger til minoriteter. USA er et prakteksempel på akkurat det. 

Tenk om noen skulle snakke om samfunnsstrukturen til afrikanere - som om Afrika ikke bestod av et mangfold av ulike kulturer, etnisiteter, land og samfunnsstrukturer. Bare tanken er rasistisk og ignorant. Du graver din egen grav her. 

• Liker 9
Skrevet

Det er helt tydelig at usa har et kjempeproblem med politiet sitt uansett da? Trenger ikke være afroamerikaner for å bli nervøs av et trafikkstopp der. Og det igjen er kanskje delvis et resultat at det er for mange våpen i samfunnet. Uansett hva noen gjør av kriminelle handlinger så holder det når politiet har fått håndjern på dem ass, du trenger ikke knee dem på nakken til dem svimer av eller da kveletak på dem?

• Liker 1
Skrevet

Nå har det kommi en konto på instagram som har som hensikt og "expose" rasister.  (rasisme_i_norge) Vegard Harm blant annet er uthengt som rasist fordi han sa et sitat fra Cardi B og ordet "nigger" dukka opp i sitatet.

Videre diskuteres det om man som hvit kan være med og rappe og synge på sanger som har dette ordet i seg. 

Jeg har ikke ord.. Det er så jævlig latterlig! Her sitter jeg som hvit og kan ikke være med å synge en hel sang av Nikki Minaj kun fordi jeg er hvit.. Er ikke det veldig rasediskriminerende?! 

De leiter jo etter ting å ta folk på! 

Screenshot_20200612_160822.jpg

• Liker 13
Gjest Sirisiri10
Skrevet
1 time siden, Lundii skrev:

Nå har det kommi en konto på instagram som har som hensikt og "expose" rasister.  (rasisme_i_norge) Vegard Harm blant annet er uthengt som rasist fordi han sa et sitat fra Cardi B og ordet "nigger" dukka opp i sitatet.

Videre diskuteres det om man som hvit kan være med og rappe og synge på sanger som har dette ordet i seg. 

Jeg har ikke ord.. Det er så jævlig latterlig! Her sitter jeg som hvit og kan ikke være med å synge en hel sang av Nikki Minaj kun fordi jeg er hvit.. Er ikke det veldig rasediskriminerende?! 

Jeg har vært litt inne på siden å sett både innlegg og kommentarer. Det er skremmende og ikke minst leit.

Her er det fritt frem å henge ut andre og slenge dritt. Ville tro en del av demonstrasjonen handlet om et inkluderende samfunn, men slik de holder på her er alt annet. Hvordan tenker de at dette hjelper? Tenker de at de går frem som gode eksempler? At jo høyere de skriker, jo mer vil vi høre etter? Skal hvite godta alt, mens sier hvite noe så er det rasisme? Skal vi fortsette å gå på eggeskall i redsel for å bli kalt rasister og bli hengt ut? 

Nei, rasisme bekjempes ikke slik, dette har en motsatt effekt. 

Skrevet

BLM-bevegelsen får her hjelp av influencere som tar på seg black-face i sympati til bevegelsen: https://www.dailymail.co.uk/femail/article-8407103/Influencers-wear-BLACKFACE-solidarity-Black-Lives-Matter-movement.html?fbclid=IwAR3fyt4PLSE_kKTQq4am0Fo36aabBSpFqebjdLqxB-kg9Pc4e3JLJatRWWo

Rike, hvite, bortskjemt middelklasseungdom gjør alt for å komme i sentrum av debatten

image.png.77a61b0df2aba1d455e37ad8993ab8a0.png

• Liker 4
Skrevet (endret)
3 timer siden, Lundii skrev:

Jeg synes faktisk det er greit at vi hvite ikke bruker akkurat det ordet. Det er så utrolig ladet, og knyttet til så mye faenskap at det forstår jeg. Men ja, du har selvfølgelig et poeng. Skal man bekjempe rasisme så funker det dårlig å trekke opp skillelinjer. Men igjen, det er få som er så rasebevisste som rasister og ekstreme anti-rasister. Alt dreier seg om hudfarge og forskjeller. 

Endret av HalldirV2
  • Liker 4
Skrevet (endret)
12 timer siden, IkkeAnonymBruker skrev:

Den spesifikke grunnen til hvorfor denne politimannen kvalte Floyd, får vi nok aldri vite. Problemet er jo at dette skjer oftere mot svarte i USA enn noen annen gruppe.

De blir vel også arrestert og fengslet for kriminalitet oftere, så at det er en høyere % av arrestasjoner som går til helvete innenfor den gruppen er kanskje ikke så rart statistisk sett?  Om de også oftere motsetter seg arrestasjon  :vetikke:  

Den Floyd saken så jo på videon ut som et direkte drap, som selvsagt ikke kan forsvares, men han Floyd hadde visstnok i følge straffedokumentene tidligere vært arrestert flere ganger, og relativt nylig sonet en 5 års dom for å ha truet en gravid dame med pistol mot magen ved et hjemmeinnbrudd. Altså ,er du ofte nok i kontakt med politiet og kriminell så øker vel det sjangsen for at det går galt, uavhengig av hudfarge.

Han var også visstnok ruset på Fentanyl og Methamphetamin under pågripelsen i følge obduksjonsrapporten, og ble pågrept grunnet mistanke om bruk av falske sedler.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 8
Skrevet
6 timer siden, Lundii skrev:

At de leter etter ting å ta folk på er årets underdrivelse. Det hele har jo blitt helt patetisk!

De skal rives statuer av Churchill i Oslo og det er ikke måte på, og ...jæææ.......... SV etterlyste svar fra Erna Solberg fordi de mente hun hadde satt antirasister og nazister i samme bås i en kommentar. Håper hun bare svarer L O L.

• Liker 6
Skrevet
7 hours ago, HalldirV2 said:

Til å bekjempe gruppetenking, som jo anti-rasisme baserer seg på, er du paradoksalt nok ikke fremmed for og sortere mennesker i grupper selv. Enda kjipere er det at du gjør det på et så tynt grunnlag, eller på et uærlig grunnlag bør jeg vel heller si. Du ber altså alle støtte opp om en stråmann, og de som ikke kjøper slik barnslig retorisk vissvass, de kaller du "en del av problemet" ?! Det kaller jeg et privilegium, og et jævla behagelig et også. Det er akkurat den samme retoriske plattformen rasister og andre ideologiske ekstremister bygger på. 

"Du er en del av problemet"-holdningen rundt BLM har jeg sett mye av på instagram-profilene til norske kjendiser..

Som om alle som ikke støtter opp om kampanjen personlig er automatisk rasister? Det blir for tynt og irrasjonelt ass..

Enig med du.

• Liker 8
Skrevet

Satt å så på den omtalte episoden av "Hotell i særklasse"  som ble fjernet fra strømmetjenster i UK, 

https://www.nrk.no/kultur/episode-fra-_hotell-i-saerklasse_-fjernes-i-storbritannia-1.15050716

Helt utrolig trist, har ikke ord. Anbefaller alle å lese kommentaren til Therese Sollien i Aftenposten:

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/g7bzqk/aa-huske-er-aa-glemme-therese-sollien?

• Liker 5
Skrevet

En kødder ikke med Churchill, men veldig fint å få en vektig debatt om rasisme og meninger som var typiske for tiden de ble fremsatt i. Jeg tror feks at historien om forfølgelsen av jøder og bekjempelsen av jødehat tjener på at tilintetgjørelses leiren Auschwitz ikke er jevnet med jorden

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, Apis skrev:

En kødder ikke med Churchill, men veldig fint å få en vektig debatt om rasisme og meninger som var typiske for tiden de ble fremsatt i. Jeg tror feks at historien om forfølgelsen av jøder og bekjempelsen av jødehat tjener på at tilintetgjørelses leiren Auschwitz ikke er jevnet med jorden

Men fyren var en dritt på mange måter, og etter dagens standard en rasist. Jeg forstår kritikken.

• Liker 2
Skrevet

De store nyhetsformidlerne som f.eks cnn fox news er fiender av folket, de fører bare opinions uten fakta med statistikk og vitenskapelige, historiske fakta og drar ALT ut av kontekst for å skape klikk og likes, det er det de bryr seg om ikke fakta. Protestene som er i USA nå er det CNN som har stor skyld i med blod på hender. Disse burde miste status som journalister. 
Journalister drar frem fakta, ser sammenhengen og linker til det historiske og samler bevis for det faktiske, de hauser ikke opp og generaliserer hele befolkninger på grunn av hudfarge. Fuck medier fuck rasisme og fuck hele BLM. Ja systematisk rasisme i sin helhet må elimineres men systematisk rasisme tilhører IKKE BLM!  

Skrevet
17 hours ago, Mrs Robinson said:

Premissene for en debatt blir jo helt feil. 

Når tonnevis av mennesker demonstrerer mot rasisme, og man deltar i diskusjonsforum mot rasisme, så burde man enkelt klare å finne eksempler på rasisme hvis det virkelig er så ille som det påstås. Som man ser i denne tråden, er det ytterst få til ingen som foreløbig har kommet med rasistike innlegg, selv om flere mener det TYTER av de, visstnok. 

Det er ikke vi, som stiller oss kritisk til om rasismen virkelig er så utbredt, som skal bevise at rasisme IKKE er utbredt. Problemet er ikke mangel på motargument, men mangel på argument i utgangspunktet. 

Rasisme er ikke det samme som urettferdighet og mobbing. 

Jeg og sikkert flere rapporterer alle innlegg som er direkte rasistiske og disse blir da slettet, vil tro det er en stor grunn til at det er vanskelig å finne eksempler. 

Og jo, rasisme er det samme som urettferdighet og mobbing når urettferdigheten og mobbingen skjer kun på grunn av hudfarge eller etnisitet. 

• Liker 2
Skrevet
45 minutter siden, rebony skrev:

Og jo, rasisme er det samme som urettferdighet og mobbing når urettferdigheten og mobbingen skjer kun på grunn av hudfarge eller etnisitet. 

Er urettferdighet og mobbing mindre alvorlig når det ikke skjer på grunn av hudfarge eller etnisitet?

• Liker 4
Skrevet
48 minutter siden, rebony skrev:

Jeg og sikkert flere rapporterer alle innlegg som er direkte rasistiske og disse blir da slettet, vil tro det er en stor grunn til at det er vanskelig å finne eksempler. 

Men hvem sier at ALL urettferdighet og mobbing skjer pga hudfargen? 

Urettferdighet og mobbing skjer jo med hvite også. Slik jeg ser det går mørke ofte automatisk ut fra at de blir utsatt for urettferdighet og mobbing PÅ GRUNN AV hudfargen, når sannheten er at de ville nok opplevd mye av det samme om de var hvite. 

Alle rasister er rasshøl, men ikke alle rasshøl er rasister. 

• Liker 7
Skrevet
18 timer siden, Lundii skrev:

Hahahahaha! Det er jo helt latterlig. Jeg ler når jeg leser dette, men bør vel kanskje gråte? 😂

• Liker 4
Skrevet
8 timer siden, HalldirV2 skrev:

Men fyren var en dritt på mange måter, og etter dagens standard en rasist. Jeg forstår kritikken.

Da må man også kritisere alt og alle som noensinne har levd, det har eksistert stygge holdninger gjennom hele menneskets historie. Men det er selvfølgelig mest behagelig å bare velge seg ut en syndebukk. Tenker at folk bør ta for seg slektstrærne sine før de kritiserer andre, for går man langt nok tilbake er det nok å ta av! Det er bare å sette i gang med å brenne bilder av smårasistiske oldefar, rett skal faen meg være rett.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...