Gjest Sirisiri10 Skrevet 11. juni 2020 #101 Skrevet 11. juni 2020 Det har tat litt vel av dette med BLM. Kjenner jeg blir langt mer provosert, enn å ha sympati for det de demonstrerer for. Når man ser all plyndring, ødeleggelser, vold etc flere demonstranter gjør tenker jeg bare at dette ødelegger mer for dem, enn det hjelper. Tenker at hele opplegget i bunn og grunn har skapt et enda større skille. Mørkhudede er overrepresentert når det kommer til voldelig kriminalitet og drap, og slik de viser nå understreker jo dette. Mange sier at det er pga de vokser opp under fattigdom, men hvite som vokser opp med samme vilkår gjør ikke like mye kriminelt som mørkhudede. Det er faktisk mange som har hatt en helt jævlig oppvekst og voksen liv, men som ikke tyr til vold og drap og det gjelder alle hudfarger. Det kan selvsagt være andre årsaker og ting der borte er nok mer kompleks enn det de fleste nordmenn kan sette seg inn i, men kanskje de bør begynne å endre litt holdninger og oppførsel, så blir det nok litt enklere for både dem og andre. At folk sier "er du stille er du med på det" må jo være noe av det latterligste med dette. Alle har sine kjernekamper, og mine er blant annet bekjempelse av barnemishandling, voldtekter og seksuelt misbruk av barn, samt strengere straff for dette i Norge. I mine øyne er dette langt viktigere enn at noen mørkhudede i Norge blir krenket av ordet n**** etc. Men jeg forventer heller ikke at alle går aktivt ut å støtter dette, selv om de er enige.
Klossmajor Skrevet 12. juni 2020 #102 Skrevet 12. juni 2020 På 5.6.2020 den 19.33, Fru Uperfekt skrev: Har familie i USA som ikke hadde gått som hvite i Norge men som regnes som hvite der. USA oppfant og innførte sin en-dråpe-regel. Vi har ikke noe tilsvarende her. Hvem som går som hvite avhenger av hvilket rasekart som følges. Det er det ingen veldig klar konsesum om her i Norge. Men i det minste er alle av hovedsakelig europeisk herkomst regnet som hvite. Latin-amerikanere av hovedsakelig europeisk herkomst vil på denne siden av dammen bli regnet som hvite, mens amerikanerne båssetter dem like godt som latinos/hispanics - en bås man ikke opererer med her i gården. 1
Mrs Robinson Skrevet 12. juni 2020 #103 Skrevet 12. juni 2020 (endret) Synes dette tar fullstendig av. Noe alle burde reflektere litt over, er om mennesker bedriver rasisme eller mobbing. For jeg er overbevist om at mye av den påståtte "rasismen", er mobbing, kjipt eller urettferdighet . Ikke ok på noen måte, men helt ærlig - hadde det ikke vært hudfargen, hadde de funnet andre ting å mobbe for. Således er det faktisk helt innafor å skulle messe om at ALL lives matter. Enkelte mennesker er bare rasshøl, har mindreverdighetskomplekser, trenger å hevde seg eller trykke andre ned, uavhengig av hudfarge. En hvit dame får stygge kommentarer pga tynt hår - mobbing. En mørk dame får stygge kommentarer pga tykt hår - rasisme. En hvit mann får ikke lønnsøkning/tillegg/bonus pga manglende prestasjoner - that's life. Jobb hardere. Blir en mørk mann utsatt for det samme - rasisme. En 40 år gammel mann får ikke jobb etter oppsigelse pga alder - "ta en utdannelse, jobb hardere, flytt for å få jobb. Det er tonnevis av jobber å ta av" er tilbakemeldingene. Dette er aldersdiskriminering, men blir satt 0 fokus på det. En mørk ung mann blir utsatt for det samme - rasisme. Og sånn kan vi fortsette til EVIGHETEN. Alt av urettferdighet som mørke opplever, legges på rasisme - istedenfor å tenke at livet er urettferdig, shit happens, det ble ikke meg i dag. For helt ærlig - hvite blir pålagt guilt og vi har visstnok white privilige på ALT, til tross for at man ikke vet noe om det hvite enkeltindividet. Vi flyter ikke gjennom livet i kraft av å være hvit. Vi opplever også diskriminering, urettferdighet, vi kom ikke på jobbintervju fordi ansettelsen egentlig var forhåndsbestemt, mobbing, fattigdom, å ikke komme inn på studiet man ville etc. Klart det fortsatt finnes rasister, men den jevne hvite mann er ikke rasist. Vi kan faktisk ikke skylde på rasisme hver gang ting butter imot. Endret 12. juni 2020 av Mrs Robinson 22
IkkeAnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #104 Skrevet 12. juni 2020 1 hour ago, Mrs Robinson said: Alt av urettferdighet som mørke opplever, legges på rasisme - istedenfor å tenke at livet er urettferdig, shit happens, det ble ikke meg i dag. For helt ærlig - hvite blir pålagt guilt og vi har visstnok white privilige på ALT, til tross for at man ikke vet noe om det hvite enkeltindividet. Vi flyter ikke gjennom livet i kraft av å være hvit. Vi opplever også diskriminering, urettferdighet, vi kom ikke på jobbintervju fordi ansettelsen egentlig var forhåndsbestemt, mobbing, fattigdom, å ikke komme inn på studiet man ville etc. Jeg skjønner ikke hvordan du som hvit føler du kan definere hva sorte opplever og, mer spesielt, hva de selv legger i det? 3
Mrs Robinson Skrevet 12. juni 2020 #105 Skrevet 12. juni 2020 1 minutt siden, IkkeAnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hvordan du som hvit føler du kan definere hva sorte opplever og, mer spesielt, hva de selv legger i det? Problemet er jo at man ikke kan komme med NOEN motargumenter mot BLM uten at man får slengt kommentarer som du kommer med her. 17
IkkeAnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #106 Skrevet 12. juni 2020 On 6/6/2020 at 12:36 AM, kylling1 said: Når ble øye for øye, tann for tann løsning på noe som helst Regner med det var sånn ca da dem innså at nesten hundre år med fredfull protest ikke forandret stort
IkkeAnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #107 Skrevet 12. juni 2020 (endret) 8 minutter siden, Mrs Robinson said: Problemet er jo at man ikke kan komme med NOEN motargumenter mot BLM uten at man får slengt kommentarer som du kommer med her. Nei, det er jeg ikke enig i. Jeg vil veldig gjerne høre motargumenter for å forstå motstanden, og klikket meg derfor inn her for å bli litt klokere. Men akkurat å skulle uttrykke seg på vegne av hvordan andre blir behandlet, det går jo ikke. Ser ut til at gode motargumenter er mangelvare. Endret 12. juni 2020 av IkkeAnonymBruker 2
IkkeAnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #108 Skrevet 12. juni 2020 On 6/6/2020 at 1:48 AM, Jr.Garcon said: Politiet i USA tar livet av en afroamerikansk mann. Er det galt? Selvsagt. Satt han seg på nakken hans fordi han var afroamerikaner? Ikke vet jeg. Den spesifikke grunnen til hvorfor denne politimannen kvalte Floyd, får vi nok aldri vite. Problemet er jo at dette skjer oftere mot svarte i USA enn noen annen gruppe. 2
yes2yes Skrevet 12. juni 2020 #109 Skrevet 12. juni 2020 De aller fleste demonstrantene har vært fredfulle hele veien. At noen individer skaper bråk kommer man ikke unna når millioner av mennesker er ute i gatene, men det tar ikke fra BLM-bevegelsens legitime opprør mot samfunnet. Samfunnsstrukturen vår har alltid favorisert hvite mennesker og det har gjennomgående preget våre holdninger til minoriteter. USA er et prakteksempel på akkurat det. 5
Gjest Sirisiri10 Skrevet 12. juni 2020 #110 Skrevet 12. juni 2020 19 minutter siden, IkkeAnonymBruker skrev: Nei, det er jeg ikke enig i. Jeg vil veldig gjerne høre motargumenter for å forstå motstanden, og klikket meg derfor inn her for å bli litt klokere. Men akkurat å skulle uttrykke seg på vegne av hvordan andre blir behandlet, det går jo ikke. Ser ut til at gode motargumenter er mangelvare. Du kan jo klikke deg inn på de utallige mange intervjuene av folk som har en annen hudfarge. Det finner du på NRK, VG, tv2, Facebook etc. De fleste opplever akkurat de samme tingene som hvite nordmenn, men de kaller det rasisme. 16 minutter siden, IkkeAnonymBruker skrev: Den spesifikke grunnen til hvorfor denne politimannen kvalte Floyd, får vi nok aldri vite. Problemet er jo at dette skjer oftere mot svarte i USA enn noen annen gruppe. Nei, det skjer like mye med hvite mennesker, så her tar du feil. Mørkhudede gjør også mer voldelig kriminalitet og drap enn hvite, tross de er langt færre % av befolkningen. Det er større sannsynlighet for en hvit å bli drept av enn mørkhudede, enn omvendt. Forresten kan du ikke bruke svarte når du omtaler mørkhudede, det er rasistisk. Så allerede nå har du vært rasistisk i følge mange menesker. Skjønner du da litt av problemet?
Klossmajor Skrevet 12. juni 2020 #111 Skrevet 12. juni 2020 7 minutter siden, yes2yes skrev: De aller fleste demonstrantene har vært fredfulle hele veien. At noen individer skaper bråk kommer man ikke unna når millioner av mennesker er ute i gatene, men det tar ikke fra BLM-bevegelsens legitime opprør mot samfunnet. Samfunnsstrukturen vår har alltid favorisert hvite mennesker og det har gjennomgående preget våre holdninger til minoriteter. USA er et prakteksempel på akkurat det. USA kan aldri bli et prakteksempel på hvordan vårt samfunn fungerer. Det er jo et separat samfunn fra vårt. USA med sin en-dråpe-regel og lover de har hatt for å begrense innvandring fra Asia, har utvilsomt favorisert folk av europeisk opphav. Her i Norge hadde vi knapt noen innvandring fra fjerne strøk inntil starten av 1970-tallet. Som et nordisk/skandinavisk folk har vår identitet vært såpass smal at selv samer og ikke-skandinaviske europeere til en viss grad blir litt utenforstående. 2
IkkeAnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #112 Skrevet 12. juni 2020 (endret) 11 minutter siden, Sirisiri10 said: Forresten kan du ikke bruke svarte når du omtaler mørkhudede, det er rasistisk. Så allerede nå har du vært rasistisk i følge mange menesker. Skjønner du da litt av problemet? Hvor får du det fra? Noen som har fortalt deg det? Nå har ikke jeg vært i Norge på en stund, men man kan i det minste fint beskrive noen som svart i utlandet. Å skulle beskrive en som er svart som afroamerikaner i USA for eksempel, kan ofte bli feil, da tilfelle ikke er slik at om man er svart så er man automatisk afroamerikaner. Endret 12. juni 2020 av IkkeAnonymBruker 3
Humle Brumle Skrevet 12. juni 2020 #114 Skrevet 12. juni 2020 Jeg angrer på at jeg klikket på denne tråden her. Visste ikke at det fantes så mange rasister i Norge🙁 mye rart som kommer opp når folk kan gjemme seg bak brukernavn og anonyme brukere. 4
likestilling Skrevet 12. juni 2020 #115 Skrevet 12. juni 2020 40 minutter siden, IkkeAnonymBruker skrev: Den spesifikke grunnen til hvorfor denne politimannen kvalte Floyd, får vi nok aldri vite. Problemet er jo at dette skjer oftere mot svarte i USA enn noen annen gruppe. Kilde?
likestilling Skrevet 12. juni 2020 #116 Skrevet 12. juni 2020 1 minutt siden, Ny medlem skrev: Jeg angrer på at jeg klikket på denne tråden her. Visste ikke at det fantes så mange rasister i Norge🙁 mye rart som kommer opp når folk kan gjemme seg bak brukernavn og anonyme brukere. Det er når folk kan "gjemme seg" folk er ærlige, siden de fleste er livredde for r-ordet og ikke tør å si ærlige meninger om ting. Jeg synes det er langt mer interessant å høre ekte meninger, enn at alle skal sitte og være enige i at det ikke finnes noen nyanser her for å unngå å miste jobben, venner etc. Jeg har ikke lest hele tråden, men hva er det som er rasistisk her? Man er i alle fall ikke nødvendigvis rasist om man er uenig med BLM-organisasjonen og brenning av byer etc. Det er mulig du har grunn til å reagere, men du siterer ingen... 7
Gjest Sirisiri10 Skrevet 12. juni 2020 #117 Skrevet 12. juni 2020 15 minutter siden, IkkeAnonymBruker skrev: Hvor får du det fra? Noen som har fortalt deg det? Nå har ikke jeg vært i Norge på en stund, men man kan i det minste fint beskrive noen som svart i utlandet. Å skulle beskrive en som er svart som afroamerikaner i USA for eksempel, kan ofte bli feil, da tilfelle ikke er slik at om man er svart så er man automatisk afroamerikaner. Ja, har hørt det flere ganger at mange anser det som rasistisk. Lest det i en del intervjuer også. "Her hjemme får vi beskjed om også å unngå «svart mann», skjønt det er jo det personen er. Vi får beskjed om å si «afrikaner», men også det er problematisk både fordi det i Afrika er både hvite, svarte, indiere, kinesere med afrikanske statsborgerskap, samt at personen kan være en afro-amerikaner, altså en mørk mann fra USA." https://www.utrop.no/plenum/ytringer/27937/
Gjest Sirisiri10 Skrevet 12. juni 2020 #118 Skrevet 12. juni 2020 15 minutter siden, Ny medlem skrev: Jeg angrer på at jeg klikket på denne tråden her. Visste ikke at det fantes så mange rasister i Norge🙁 mye rart som kommer opp når folk kan gjemme seg bak brukernavn og anonyme brukere. Kan du komme med eksempler fra tråden her som er rasistiske?
Aryamili Skrevet 12. juni 2020 #119 Skrevet 12. juni 2020 På 6.6.2020 den 1.19, Ingrediensen skrev: Skal man gjøre noe som nytter må man jobbe mot rasisme i det daglige. Tør å ta debatten og ta til motmæle når folk kommer med rasistiske utsagn, si i fra når man ser mennesker bli behandlet dårlig på grunn av hudfargen, og vær et medmenneske, rett og slett. Stå opp for hverandre, uansett hudfarge! Jeg la ut støtte til BLM på instagram, men endte med å ta det bort fordi jeg fikk beskjed om at jeg hadde brukt feil hashtag og ødela BLM-kampanjen. Når det blir så innviklet bare med noen hashtager, så kan det heller være det samme. Siterte bare deler av innlegget ditt, og det er et godt poeng; hverdagsrasisme, den subtile diskrimineringen av minoriteter, fordommer, samt alt hatet i sosiale medier - det er viktige ting å ta tak i, og man må aktivt gå inn for å gjøre seg selv bevisst på disse tingene. Er selv minoritet i Norge, og mange tror at disse små tingene ikke betyr noe. Men alt det stygge jeg får høre - ofte forkledd som humor med en etnisk diskriminerende undertone, alt hatet jeg må lese på nettet, som både er marginaliserende og generaliserende, trusler av seksuell karakter på byen når jeg blir spurt om hvor jeg er fra, hvordan det forventes at jeg skal stå til rette og svare for hvorfor noen som tilhører samme etniske gruppe som meg har gjort noe feil - summen av alt gjør at i hvert fall jeg føler at jeg må forsvare meg hele tiden, mens de som står på andre siden ikke forstår hvorfor. Jeg sier ikke at det gjør folk til rasister å ta en "spøk" som bunner i uvitenhet og fordommer - men mange er ikke i stand til å reflektere over sine internaliserte diskriminerende holdninger som de har vokst opp med, og de er heller ikke i stand til å ta innover seg dette når jeg sier at jeg f.eks. ikke syns det er morsomt når min etnisitet er gjenstand for humor, og det forventes at jeg skal le med for ikke å bli oppfattet som hårsår. Det er ingen som står opp for meg i disse situasjonene, for de ser ikke problemet, de påvirkes ikke av de tingene jeg må håndtere fordi det ikke angår dem. 6
rebony Skrevet 12. juni 2020 #120 Skrevet 12. juni 2020 Du er lei av BLM ja.. Tenk hvor lei alle de som blir utsatt for rasisme hver eneste dag av livet sitt har det, de er ganske lei de også. Tror ikke du hadde blitt så sint og lei hvis du ikke hadde følt deg truffet av disse påstandene. Ingen krever at du skal poste og spamme sosiale medier med svarte bilder, men snakk opp når du er vitne til rasisme, dersom det er familie/venner som sier stygge ting eller dersom det er en ukjent som blir skjelt ut i gaten. Det er slike situasjoner vi mener når vi sier "de som tier er en del av problemet". 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå