Gå til innhold

Kredittgjeld


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, Fantorang1 skrev:

Mange som gir meningsløse råd om å kutte Netflix, spotify og å selge "alt" til folk uten formuesgjenstander for å betjene milliongjeld.  Har folk fullstendig mistet kontroll på sin økonomi er symbolske salg av en Playstation, iPhone og kutte 200,- hver måned på underholdning ingen nytte eller gir noen mening i å gjøre.  Annet enn å tilfredstille nedlatende mennesker som mener folk med gjeld skal leve "Farmen"-style..  Disse har nok mye fritid hjemme allerede og trenger nok både internett og Netflix da festivaler, konserter, uteliv, hytteturer, helgereiser og restaurantbesøk har falt utenfor rekkevidde.  De fleste har vel fått en forsmak på hva å være hjemme hver dag betyr i praksis, tenk på å gjøre dette i 7 år fremover.. 

Vel - jeg synes at dette er gode råd. Dersom pengebruken har vært litt ute av kontroll, kan det være at man ikke har helt kontroll på eiendeler eller abonnementer heller.

Kanskje har de abonnementer de har glemt at de har? Streaming, tidsskrifter de ikke lenger leser, e.l.? Kanskje har de ting de ikke lenger bruker, som bare tar opp plass? 

Selvfølgelig gir det mening å gjøre dette - både for å innstille seg mentalt på livsstilsendringen man er på vei inn i, og for å spare litt penger hver måned / få inn noen kroner på de tingene man uansett ikke har bruk for.

Det er ikke dermed sagt at de skal kutte Netflix, dersom det er noe de benytter seg mye av. Men dersom de for eksempel har et «sovende abonnement» på Netflix eller gamingskonsoller de ikke bruker, bør de kanskje vurdere å gi slipp. 

Jeg forstår ikke hvordan disse rådene er nedlatende. De fleste av oss kan nok kutte ned ganske mye på eiendeler og tilganger før det går vesentlig ut over livskvaliteten vår. Det handler om å være bevisst på hva man trenger og setter pris på, og være villig til å gi slipp på det øvrige. Dette er en læringsprosess, og den må de nok innstille seg på å ta.

Endret av Miss-Grey
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, Fantorang1 skrev:

Mange som gir meningsløse råd om å kutte Netflix, spotify og å selge "alt" til folk uten formuesgjenstander for å betjene milliongjeld.  Har folk fullstendig mistet kontroll på sin økonomi er symbolske salg av en Playstation, iPhone og kutte 200,- hver måned på underholdning ingen nytte eller gir noen mening i å gjøre.  Annet enn å tilfredstille nedlatende mennesker som mener folk med gjeld skal leve "Farmen"-style..  Disse har nok mye fritid hjemme allerede og trenger nok både internett og Netflix da festivaler, konserter, uteliv, hytteturer, helgereiser og restaurantbesøk har falt utenfor rekkevidde.  De fleste har vel fått en forsmak på hva å være hjemme hver dag betyr i praksis, tenk på å gjøre dette i 7 år fremover.. 

Du har ikke sett mye på Luksusfellen skjønner jeg. De små summene blir veldig fort mye penger, men er lette å kutte. En kaffekopp om dagen, ulike strømmetjenester, ei pølse på bensinstasjonen, alt koster og blir mye totalt.

Anonymkode: a4431...99b

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Vi har kommet i en skikkelig knipe der faste utgifter er på 46.000kr i mnd,  inntekten i huset er på 45.000. Disse 46.000 kr er ikke med noe utforsette regninger, eller noe til barna. 8000kr til mat, Har 3 barn. Kreditt gjeld på 900.000 og vi eier ingenting, vi leier et hus. Blir trekt 19.000 kr i mnd fra lønnskontoen. Hva skal man gjøre? Pengene er brukt på ingenting spesielt som kan selges, litt verktøy kanskje, eller ingenting i verdi.

Kan namsmannen hjelpe oss?

Anonymkode: 9af45...0b4

Vis oss budsjettet deres da, så kan vi gi råd til kutt.

Anonymkode: a4431...99b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du må få satt opp en økonomisk oversikt over inntekter, utgifter, formue og gjeld.

Videre er det nok sånn som en del sier at du må selge unna ting du faktisk ikke har brukt for.

Dette vil selvfølgelig ikke monne, men det viser betalingsvilje.

Det alle kreditorer ser etter er om du har vilje til å betale. Dette vil du bl.a. vise ved å begynne å selge unna ting du ikke MÅ ha. Det du får for disse tingene betaler du inn til kreditorene, uansett hvor lite dette er. Det at du mangler betalingsevne, altså ikke har penger til å betale med, når alle nødvendige utgifter er betalt, det er noe alle kreditorer skjønner.

Jeg kan bistå/hjelpe med å få satt opp en økonomisk oversikt.

Du kan gå inn på min profil å lese om hvem jeg er og min erfaring med silke saker som din.

Lage utkast til forskjellige brev til kreditorene, namsmannen, hjelp med søknad om gjeldsforhandlinger osv.

Hjelpen er gratis.

Jeg vil trenge en oversikt over

Inntekter

Utgifter

Formue

og gjeld

personalia, fødselsdato, ikke personnr. din adresse om du har barn, osv.

Jeg skal ikke ha oversendt dokumenter, da denne hjelpen baserer seg på full tillit.

Den informasjonen du gir, vil jeg anse som korrekt.

Hvis du synes dette høres interessant ut kan du kontakte meg på min e-post [email protected].

Med vennlig hilsen

TBergh

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, TBergh skrev:

Det alle kreditorer ser etter er om du har vilje til å betale. Dette vil du bl.a. vise ved å begynne å selge unna ting du ikke MÅ ha. Det du får for disse tingene betaler du inn til kreditorene, uansett hvor lite dette er. Det at du mangler betalingsevne, altså ikke har penger til å betale med, når alle nødvendige utgifter er betalt, det er noe alle kreditorer skjønner

For første gang er jeg IKKE enig med TBergh!  Innbetalinger på milliongjeld med enkeltbetaling på noen hundrelapper utenom betalingsplan utgjør INGEN forskjell for inkassobyråene og er irrelevant iht betalingsvilje.  Tankegangen oppfattes som en slags hevnmotivert rettferdiggjørelse at en som har høy gjeld også skal ha det så stusselig som mulig. 

At du ikke har nok penger er IKKE noe alle kreditorer skjønner; er man i trøbbel økonomisk prøver inkassobyråene å få skyldnere til å inngå separate bindende avtaler, dette gir denne forrang på sin gjeldspost og vil hindre at andre avtaler kan inngås, da slike avtaler gjerne er maksimalt hva skyldner kan klare totalt.  Andre kreditorer blir da stående uten noen dekning - som de da gjerne vil inndra av Livsoppholdet til folk.  De plages ikke av at skyldner skal klare seg med 3000,- i måneden og opplyser heller ikke noe i favør av skyldner, de beskytter sine egne interesser og har liten interesse av å opplyse om noe annet.

Men jeg er enig i å selge/redusere ting og levestandard som bare påfører utgifter; masse GB på mobil, motorsykkel, treningsabbonement og andre abbonementer og ting som ikke er veldig viktige og ellers alt som kan redusere utgiftene for å øke betalingsevnen maksimalt.  Men salg av brukte nyttegjenstander med beskjeden salgsverdi; tråsykkel, playstation og nedgradere til gammel Nokia gir ikke meningsfylt betjening av gjeld ute av kontroll, kun en ytterligere redusert livsutfoldelse for skyldner uten nevneverdig tilføyd verdi for kreditorer forøvrig - noe verken kreditorer eller Namsmann heller ikke forventer folk gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, newman01 skrev:

Dette er standardbudsjett for en familie på 5. Barnehage og SFO inkludert i budsjettet. image.thumb.png.8c23743aca7b34f884eff60b561e30d6.png

 

Ja men altså har ikke du og barnefar inntekt ? jeg er alene og betaler barnehage og SFO pluss husholdning og kos og jeg har ikke noe gjeld .. kreditt er ikke noe man tar opp og bruker til livsopphold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har man 900.000 så er ikke bil eller fritidsaktiviteter noe man kan unne seg heller ! møbler hver mnd ? Nei. Det burde ikke være vanskelig for 2 voksne å betale 32.000 hver mnd hvis begge har en inntekt på 20.000 da har man enda 10.000 man kunne spart. Det der hjalp ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Fantorang1 skrev:

For første gang er jeg IKKE enig med TBergh! 

Hei Fantorang1

Jeg vet dette basert på erfaring. Dette gjelder ikke absolutt alle tilfelle, men de fleste. Derfor oppfordrer jeg folk med betalingsproblemer om å vise betalingsvilje, for å unngå å få "den midt i fleisen" Så enkelt er det. Betalingsvilje er det første kreditorene ser etter. Hvis du ikke gjør dette, da blir dette brukt mot deg når du søker om gjeldsforhandlinger. Viser du betalingsvilje, blir dette som oftest ikke kommentert av kreditorene, eller de fnyser av av betalingsviljen, og kreditor sier da "disse småbelpene er helt uten betydning".

Slik jeg har forstått det har du en tvungen gjeldsordning. Hva var dine kreditorers innsigelser mot ditt frivillige forslag. Saklige og helt i tråd med loven, forskrifter, dommer, lovgivers intensjoner.

 

Enda en gang med vennlig hilsen

TBergh

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Fantorang1 skrev:

Innbetalinger på milliongjeld med enkeltbetaling på noen hundrelapper utenom betalingsplan utgjør INGEN forskjell for inkassobyråene og er irrelevant iht betalingsvilje.  Tankegangen oppfattes som en slags hevnmotivert rettferdiggjørelse at en som har høy gjeld også skal ha det så stusselig som mulig.

TS ønsker å ta tak i situasjonen sin, og ber om råd. 

Du skriver at noen - men det er uklart hvem - ønsker å ta hevn på folk med høy gjeld, og ønsker at man skal ha det stusselig, men presiserer heldigvis at det er din egen oppfatning. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å diskutere dette med en sosionom, psykolog eller lignende. Det kan hende at de kan bidra med noen nye perspektiver.

For det første - det er ingen som tar «hevn» på deg, de ønsker å få tilbakebetalt det du skylder, og vite at du er innstilt på å rydde opp. Ingen har rådet TS til å selge favorittkosebamsen til barna til høystbydene, eller selge nyttegjenstander som er i jevnlig bruk (hvorvidt PlayStation er en «nyttegjenstand» får jeg og du være uenige om, men dersom den er mye i bruk er det ikke sikkert at man skal kvitte seg med akkurat den...)

For det andre er det ofte snakk om verdier som utgjør mer enn «noen hundrelapper». Jeg har levd langt under fattigdomsgrensa store deler av mitt voksne liv, og har dermed hatt et ganske moderat forbruk og få dyre eiendeler. Da jeg bestemte meg for å kutte ned på eiendelene mine, var det for å ha mindre å vedlikeholde, vaske og rydde. Altså ikke økonomisk motivert. Men jeg bestemte meg for å legge ut alt til salgs på Finn, istedenfor å gi det til den lokale gjenbruksbutikken. I løpet av to måneder hadde jeg fått inn 25.000 kr, og det bare på å selge småting jeg ikke brukte - pynteputer, kjøkkenutstyr, klær og sko, etc.

Det ble mye penger, selv om jeg bare solgte småting, og ikke store ting som sykkel eller PlayStation. Leiligheten min er mye ryddigere nå, og pengene ble satt rett inn på boliglånet. Jeg skjønner at motivasjonen min er litt annerledes, fordi jeg ikke har økonomiske problemer. Poenget mitt er bare at de fleste av oss eier mye som vi kan klare oss fint uten.

Jeg har sett på Luksusfellen, og observerer at mange av deltakerne har lagt til seg en livsstil der de ikke setter begrensninger for seg selv. Man må lære seg å sette begrensninger for å komme seg ut av en slik situasjon. Det handler om livsmestring, ikke om «hevn» fra kreditorene.

Jeg har tro på TS, men synes at innspillene dine er farlige for noen i hennes situasjon - istedenfor å ta ansvar selv, skal hun se på rådene hun får om å begrense eget forbruk og eiendeler som «nedlatende» og «en hevn fra samfunnet». Den mentaliteten kommer man ikke langt med!

Anonymkode: 1e5b8...786

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Trine bb skrev:

namsmannen kan slette gjeld og hjelpe dere , hvis dere viser at dere prøver og selger ting og går med på en avtale eventuelt. Men 900.000 fordi man har brukt mye på matbudsjett ? 

Slette gjeld?

Anonymkode: 8bbcb...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slette gjeld?

Anonymkode: 8bbcb...4cb

Det er av og til det skjer. Jeg har ikke personlig fått slette gjeld da jeg ikke har gjeld , men en i familien min har fått slettet gjeld ja. Men selvfølgelig bare i spesielle tilfeller  

Endret av Trine bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slette gjeld?

Anonymkode: 8bbcb...4cb

Etter fem år i gjeldsordning blir restgjelden slettet. Altså ikke med en gang, men etter at skyldneren har levd i fem år på et tildelt "eksistensminimum". Man får en forhåndsbestemt, fastsatt sum til livsopphold, etter at dekning til husleie er gitt.  Summen kan også økes dersom det er hevet over enhver tvil at skyldner MÅ ha bil, f.eks. pga arbeidet sitt. Summen som gis til livsopphold er litt i underkant av 9000 i mnd. Den skal dekke alt, inkl mat, telefon, frisør, lege, klær, alt...

Mange som har vært vant til å leve med stor og tung gjeld i årevis sier at det er en lettelse å komme over på gjeldsordning, og at summen til livsopphold gir dem bedre råd enn de har hatt på årevis. De får fred fra kreditorene i tillegg, da alt ordnes gjennom namsmannen.

Anonymkode: 7daad...8b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TBergh skrev:

Hei Fantorang1

Jeg vet dette basert på erfaring. Dette gjelder ikke absolutt alle tilfelle, men de fleste. Derfor oppfordrer jeg folk med betalingsproblemer om å vise betalingsvilje, for å unngå å få "den midt i fleisen" Så enkelt er det. Betalingsvilje er det første kreditorene ser etter. Hvis du ikke gjør dette, da blir dette brukt mot deg når du søker om gjeldsforhandlinger. Viser du betalingsvilje, blir dette som oftest ikke kommentert av kreditorene, eller de fnyser av av betalingsviljen, og kreditor sier da "disse småbelpene er helt uten betydning".

Slik jeg har forstått det har du en tvungen gjeldsordning. Hva var dine kreditorers innsigelser mot ditt frivillige forslag. Saklige og helt i tråd med loven, forskrifter, dommer, lovgivers intensjoner.

 

Enda en gang med vennlig hilsen

TBergh

 

1 time siden, TBergh skrev:

Hei Fantorang1

Jeg vet dette basert på erfaring. Dette gjelder ikke absolutt alle tilfelle, men de fleste. Derfor oppfordrer jeg folk med betalingsproblemer om å vise betalingsvilje, for å unngå å få "den midt i fleisen" Så enkelt er det. Betalingsvilje er det første kreditorene ser etter. Hvis du ikke gjør dette, da blir dette brukt mot deg når du søker om gjeldsforhandlinger. Viser du betalingsvilje, blir dette som oftest ikke kommentert av kreditorene, eller de fnyser av av betalingsviljen, og kreditor sier da "disse småbelpene er helt uten betydning".

Slik jeg har forstått det har du en tvungen gjeldsordning. Hva var dine kreditorers innsigelser mot ditt frivillige forslag. Saklige og helt i tråd med loven, forskrifter, dommer, lovgivers intensjoner.

 

Enda en gang med vennlig hilsen

TBergh

Hva er forskjellen på tvungen gjeldsordning og "vanlig"? Hvem får hva?

Anonymkode: 8bbcb...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter fem år i gjeldsordning blir restgjelden slettet. Altså ikke med en gang, men etter at skyldneren har levd i fem år på et tildelt "eksistensminimum". Man får en forhåndsbestemt, fastsatt sum til livsopphold, etter at dekning til husleie er gitt.  Summen kan også økes dersom det er hevet over enhver tvil at skyldner MÅ ha bil, f.eks. pga arbeidet sitt. Summen som gis til livsopphold er litt i underkant av 9000 i mnd. Den skal dekke alt, inkl mat, telefon, frisør, lege, klær, alt...

Mange som har vært vant til å leve med stor og tung gjeld i årevis sier at det er en lettelse å komme over på gjeldsordning, og at summen til livsopphold gir dem bedre råd enn de har hatt på årevis. De får fred fra kreditorene i tillegg, da alt ordnes gjennom namsmannen.

Anonymkode: 7daad...8b5

Ja, det er ju noe annet. Men bare slettet gjeld  uten videre er det ju ingen som får! 

Anonymkode: 8bbcb...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TBergh skrev:

Slik jeg har forstått det har du en tvungen gjeldsordning. Hva var dine kreditorers innsigelser mot ditt frivillige forslag. Saklige og helt i tråd med loven, forskrifter, dommer, lovgivers intensjoner.

I forkant av en gjeldsforhandling legger man frem ALT av relevant informasjon om sin faktiske økonomi til Namsmann.  Ikke alt dette videreformidles, bl.a. medisinske opplysninger til kreditorfelleskapet. 

I mine forhandlinger var det kun en aktør som var vanskelig og ikke kunne godta utkast til løsning, de ville ikke godkjenne sykdom/bilbruk.  Dette løste seg greit da de fikk dette referert med min godkjennelse av Namsmann og første skisse til avtale ble da akseptert uten endringer; jeg fikk gjennom frivillig gjeldsordning på første forsøk uten mer bryderi.

Forøvrig har mange som har helt ruinert økonomi allerede realisert sine verdigjenstander.  Jeg hadde gjenstående et så lite  flyttelass at jeg nesten kunne bært med meg på bussen da jeg fikk gjeldsordning, det var intet å hente (eller selge) rett og slett.

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å diskutere dette med en sosionom, psykolog eller lignende.

Ingen grunn å være slem om du ikke liker det du leser, antar disse har folk med faktiske problemer de kan hjelpe..

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For det første - det er ingen som tar «hevn» på deg, de ønsker å få tilbakebetalt det du skylder, og vite at du er innstilt på å rydde opp. Ingen har rådet TS til å selge favorittkosebamsen til barna til høystbydene, eller selge nyttegjenstander som er i jevnlig bruk (hvorvidt PlayStation er en «nyttegjenstand» får jeg og du være uenige om, men dersom den er mye i bruk er det ikke sikkert at man skal kvitte seg med akkurat den...)

Flere høringsuttalelser har påpekt at symbolske oppoffrelser har blitt oppfattet av de som har blitt rammet som en "hevn-aktig" gjennomførelse av salg av gjenstander som har bare beskjeden verdi.  Er vel enig i at Playstation kan diskuteres som livsviktig :-) så den på en gammel Luksusfellen episode fra Sverige hvor de folka stampet ting i huset til skyldner og han selv syntes det på et senere intervju at det føltes som hevn å ta alle "attraktive" eiendeler han hadde.  De fikk inn par-tre tusen for tingene hans, vrak-pris og lite bidrag i totalgjelden der.  Mye lesestoff på GOA og høringsuttalelser på nett om dette.

Nå havner ikke alle utpå gjeldselendighet pga høy sigarførsel og klanderverdig livsførsel, det er mange historier som nok vekker mer sympati enn eksemplene på luksusfellen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frivillig gjeldsordning er når utkast er godkjent av alle uten videre protester, avvises dette og kreditorer mener de får en dårlig avtale kan denne disputten av avgjøres i Tingretten.  Utfallet her blir da om gjeldsordning godkjennes en "tvungen gjeldsordning".

Aleneboende får beholde 8874,- hver måned til "alt"  som skal dekke strøm, internett, mobil, mat, klær, etc. Rimelig husleie er utenom og kommer i tillegg.

Samboende får beholde 7513,- hver måned og halv husleie.  Dette kalles livsopphold og er bevisst satt litt over sosialstønad da dette er ment å være "varig" sats å overleve på.

Endret av Fantorang1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Fantorang1 skrev:

Frivillig gjeldsordning er når utkast er godkjent av alle uten videre protester, avvises dette og kreditorer mener de får en dårlig avtale kan denne disputten av avgjøres i Tingretten.  Utfallet her blir da om gjeldsordning godkjennes en "tvungen gjeldsordning".

Aleneboende får beholde 8874,- hver måned til "alt" utenom husleie, strøm, internett, mobil, etc.

Samboende får beholde 7513,- hver måned og halv husleie.  Dette kalles livsopphold og er bevisst satt litt over sosialstønad da dette er ment å være "varig" sats å overleve på.

Må man møte personlig noen plass for å få godkjent gjeldsordning? 

Anonymkode: 8bbcb...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man møte personlig noen plass for å få godkjent gjeldsordning? 

Anonymkode: 8bbcb...4cb

Vet ikke om du må møte opp fysisk for å søke, det er egne skjema som skal fylles ut i sin helhet med masse vedlegg.  Disse finner du på politiet.no.  Leverer du personlig vil jo den som tar i mot sjekke at din søknad er komplett, uansett er det først når den er blitt realitetssjekket; at det er en vurdert mulighet for gjeldsordning at du innkalles til møte.  Manglende oppmøte forkaster søknaden. Det er helt j..lig å gå på første møtet og en enorm lettelse når man gikk derfra; folka hos Namsmannen er meget dyktige og erfarne med slikt og viste i hvert fall meg stor respekt selv om jeg følte meg veldig tufs der jeg satt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kredinor 19000
husleie 7000
Strøm 1750
TV/internett 1100
Barnehage 6000
Mat 8000
Mobil 500/500/300
Snus/røyk ?
Bilforsikring 1000
Bensin 1000
Sum: 44.575kr
Barn 1
Barn 2
Barn 3
Utforsette regninger:

Det er vel noen andre ting, men med dette går vi nesten i minus. Jeg har 16.000 inn netto, mannen har 30.000 inn netto. Er det slik at man kan spørre kreditnor om flere år nedbetalingsplan? For dette er over 7år trur jeg. Hadde vært best med 15år nesten, selv om man betaler mye mer da.

Anonymkode: 9af45...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk gjerne SIFO referanse budsjett for å beregne hva dere burde beregne i utgifter.

https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet

https://www.sismo.no/no/pub/informasjonssider/livsoppholdssatser/livsoppholdssatser-trekk-i-lonn

Om dette går til inndriving fra Namsmann/SI vil dere får følgede budsjett å leve for:

Livsopphold for begge 15028,- + husleie 7000,- + sats for barn (de er litt forskjellig basert på alder, snitt 4k pr barn) ca 12.000,- = 34.000,- hver måned som vil dere beholde om dere må leve under en gjeldsordning eller får trekk fra Namsmann eller SI.  Som dere lever nå har dere ca 7.000,- mindre å rutte med enn det som forventes for å leve en nøktern levestandard.  Om dere legger dette frem for Kredinor og ber om lettelser, enten rentenedsettelse, avdragsnedjustering eller begge vil dere trolig komme dere ut av denne krisen.  Med så høyt press på avdrag skal bare en liten hendelse til før dere er helt uten økonomisk kontroll og dette blir veldig mye verre.  Husk at gjeldsordning kan vurderes om dere ikke kan klare å løse ut gjelden på ca 10-15 år, men gjeldsordning har noen lumske bakdeler som gjør at det er siste løsningen dere ønsker å komme under. 

Men bruk gjerne dette som argument i forhandlinger med Kredinor; de vil få NULL i renteinntekt om dere søker gjeldsordning, og tjener ca en mill om dere får 15 års nedbetaling, det bør være mulig å fremforhandle en løsning begge parter finner akseptabel.  Det er ofte dette de som gjør dette på vegne av andre argumenterer med; tror TBergh har god kompetanse på akkurat dette

Tilføyelse: ser i første posten at dere blir trukket 19.000,- hver måned allerede; antar dette er via SI eller Namsmann.  Sørg for at husleie er dokumentert, det er ofte den som gjør at trekkene er satt for høyt.  Har dere medisinske utgifter (fastlege) eller attestert bilbehov (arbeidsgiver/fastlege) og kan dokumentere dette vil trekket reduseres ytterligere.  Normalt dekkes ca 2.50,- pr km dere beregner årsforbruk av bil. Dere MÅ få dette raskest mulig avklart; ellers vil trekkene forbli for høye til dere har fått innlevert dokumentasjon.

Endret av Fantorang1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...