Gå til innhold

Kredittgjeld


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har kommet i en skikkelig knipe der faste utgifter er på 46.000kr i mnd,  inntekten i huset er på 45.000. Disse 46.000 kr er ikke med noe utforsette regninger, eller noe til barna. 8000kr til mat, Har 3 barn. Kreditt gjeld på 900.000 og vi eier ingenting, vi leier et hus. Blir trekt 19.000 kr i mnd fra lønnskontoen. Hva skal man gjøre? Pengene er brukt på ingenting spesielt som kan selges, litt verktøy kanskje, eller ingenting i verdi.

Kan namsmannen hjelpe oss?

Anonymkode: 9af45...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kutte kostnader, øke inntekten. Selg biler, verktøy, dropp alle medlemskap hos Netflix, Spotify, ekstra kanalpakker og kutt ned til billigste mobilabn. Selg iPhone og kjøp en telefon til 1000.

Av nysgjerrighet: Hvordan kom dere opp i 900'000 i kreditt/forbruksgjeld? Slike summer dukker ikke bare opp en dag. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, newman01 skrev:

Kutte kostnader, øke inntekten. Selg biler, verktøy, dropp alle medlemskap hos Netflix, Spotify, ekstra kanalpakker og kutt ned til billigste mobilabn. Selg iPhone og kjøp en telefon til 1000.

Av nysgjerrighet: Hvordan kom dere opp i 900'000 i kreditt/forbruksgjeld? Slike summer dukker ikke bare opp en dag. 

Øke inntekt er nesten umulig, men selge ting kan man. Det blir hardt å kutte masse på ting med 3 barn. Rett og slett brukt for mye å levd lang over behov med mat budsjett og andre ting, ikke noe spesielt ferie. Men namsmannen kan ikke hjelpe her trur du?

Anonymkode: 9af45...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Øke inntekt er nesten umulig, men selge ting kan man. Det blir hardt å kutte masse på ting med 3 barn. Rett og slett brukt for mye å levd lang over behov med mat budsjett og andre ting, ikke noe spesielt ferie. Men namsmannen kan ikke hjelpe her trur du?

Anonymkode: 9af45...0b4

namsmannen kan slette gjeld og hjelpe dere , hvis dere viser at dere prøver og selger ting og går med på en avtale eventuelt. Men 900.000 fordi man har brukt mye på matbudsjett ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Trine bb skrev:

namsmannen kan slette gjeld og hjelpe dere , hvis dere viser at dere prøver og selger ting og går med på en avtale eventuelt. Men 900.000 fordi man har brukt mye på matbudsjett ? 

Vi har jo ikke brukt noe spesielt. Mannen som har styrt med dette, men vi har levd bra. Heller ikke kjøpt noe spesielt utenom nye telefoner som kan være litt dyre.. kjørt endel på turer og kost oss. Pengene har tydeligvis flydd veldig fort. Da må jeg sjekke opp namsmannen om dette er veien å gå. 

Anonymkode: 9af45...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Trine bb skrev:

Dette blir for dumt. 900.000 og ikke brukt noe spesielt ? Hade 

Skjønner ikke hvorfor du blir sinna. 900.000 kan gå fort om man lever over sine evner.. og det er det som skjedde med oss.

Anonymkode: 9af45...0b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har jo ikke brukt noe spesielt. Mannen som har styrt med dette, men vi har levd bra. Heller ikke kjøpt noe spesielt utenom nye telefoner som kan være litt dyre.. kjørt endel på turer og kost oss. Pengene har tydeligvis flydd veldig fort. Da må jeg sjekke opp namsmannen om dette er veien å gå. 

Anonymkode: 9af45...0b4

Skjerp dere. Det er det eneste gode rådet jeg har.

Anonymkode: 66486...025

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sint , men du får ikke hjelp av namsmannen med det svaret der om hvor pengene ble av. Jeg forstår ikke dette så jeg kan ikke hjelpe deg 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er standardbudsjett for en familie på 5. Barnehage og SFO inkludert i budsjettet. image.thumb.png.8c23743aca7b34f884eff60b561e30d6.png

 

Endret av newman01
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal du få en liten realitetssjekk her. Jeg har gjeld da jeg måtte ta opp lån for å kunne få kreftbehandling i utlandet. Jeg ble frisk men lever med så store smerter at jeg ikke kan fortsette i jobb (foreløpig). Jeg er ufør. Jeg får ikke slettet gjeld. Du har levd 900.000 over evne og håper at gjelden bare skal bli slettet?

Anonymkode: 77b9d...400

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hva namsmannen kan gjøre... De pleier ikke å slette gjeld bare for å være snille. Dersom man er vedvarende ute av stand til å betjene gjeld kan man få gjeldsordning, men det er 5 meget kjiipe år som ikke åpner for særlig moro. Det er også vanskelig å få den ordningen. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, newman01 skrev:

Dette er standardbudsjett for en familie på 5. Barnehage og SFO inkludert i budsjettet. image.thumb.png.8c23743aca7b34f884eff60b561e30d6.png

 

Hvor kommer bolig inn i dette budsjettet? Skal de bo i telt?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NAV har visstnok en god gjeldsrådgivningstjeneste. Kanskje det er et greit sted å starte? De skal være gode å snakke med, og har hjulpet mange i lignende situasjoner før. Jeg har ikke brukt denne tjenesten selv, men jeg har hørt Hallgeir Kvadsheim fra Luksusfellen skryte av den.

Tror også at du bør be partneren din om en mer utførlig beskrivelse av hvor pengene har blitt av. Er det mulig at han sliter med en eller annen avhengighet, for eksempel spillavhengighet?

Heretter bør dere styre økonomien sammen, og du må få innsyn i alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokostnader er veldig individuelt. Man kan bo i indre Troms for 1500/mnd og man kan bo i Oslo for 18'000/mnd. Litt vanskelig å få slike kostnader inn i et standardbudsjett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, newman01 skrev:

Bokostnader er veldig individuelt. Man kan bo i indre Troms for 1500/mnd og man kan bo i Oslo for 18'000/mnd. Litt vanskelig å få slike kostnader inn i et standardbudsjett

Ja, men da er ikke det du viste til månedlige utgifter for hele husholdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Traktor said:

Ja, men da er ikke det du viste til månedlige utgifter for hele husholdet. 

Sleng på 1800kr for et hus i Finnmark da... Jeg har heller ikke peiling på om de får søskenmoderasjon i barnehagen, alder på barna eller om de har glutenallergi. Med en rævkjørt økonomi kan de kanskje få reduksjon i barnehagekostnadene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Vi har kommet i en skikkelig knipe der faste utgifter er på 46.000kr i mnd,  inntekten i huset er på 45.000. Disse 46.000 kr er ikke med noe utforsette regninger, eller noe til barna. 8000kr til mat, Har 3 barn. Kreditt gjeld på 900.000 og vi eier ingenting, vi leier et hus. Blir trekt 19.000 kr i mnd fra lønnskontoen. Hva skal man gjøre? Pengene er brukt på ingenting spesielt som kan selges, litt verktøy kanskje, eller ingenting i verdi.

Kan namsmannen hjelpe oss?

Anonymkode: 9af45...0b4

Namsmannen kan nok ikke gjøre noe. Dere har en grei inntekt inn, de som får hjelp via namsmannen må inngå en gjeldsordning. Denne kommer istand ved at du vil ha et varig problem med å betale gjelden din. Det har ikke dere. Her må dere inngå avtale med kreditor, så betale så mye dere kan hver måned. Det blir tøft, men hva trodde dere når dere levde over evne ? At pengene vokste på trær. 900 000 i tillegg i x hundre tusen i lønn i tillegg er veldig mye vi har kost oss vanvittig mye. Syntes ikke synd i dere, desverre

Anonymkode: 8132b...33f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renter alene koster minst 12-15.000,- hver måned for å holde et så stort forbrukslån i sjakk, at lånene ikke øker ytterligere.  Alt mindre enn dette ØKER lånet og forverrer situasjonen; altså dette er krise!  Rett instans å starte er kommunal gjeldsrådgiving, normalt håndtert av NAV der du bor. 

Begynn med å få full oversikt på ALL gjeld, list gjelden opp sammen med navn på kreditor, konto og KID.  Ta ut kopi av siste tre: skattemeldinger, lønnslipper (for begge) og husleiekontrakt.  Dette er informasjon som er nødvendig for å kalkulere betjeningsevnen du/dere har. Trolig vil rådgiver fortelle dere allerede er over stupet og kan initiere forhandlinger med kreditorer, fører dette ikke frem er Namsmann neste, dere må i så fall søke gjeldsordning.  Uansett må alle inntekter og utgifter fremlegges og dokumenteres for å unngå for stort lønnstrekk - det helst snarest.

Endret av Fantorang1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som gir meningsløse råd om å kutte Netflix, spotify og å selge "alt" til folk uten formuesgjenstander for å betjene milliongjeld.  Har folk fullstendig mistet kontroll på sin økonomi er symbolske salg av en Playstation, iPhone og kutte 200,- hver måned på underholdning ingen nytte eller gir noen mening i å gjøre.  Annet enn å tilfredstille nedlatende mennesker som mener folk med gjeld skal leve "Farmen"-style..  Disse har nok mye fritid hjemme allerede og trenger nok både internett og Netflix da festivaler, konserter, uteliv, hytteturer, helgereiser og restaurantbesøk har falt utenfor rekkevidde.  De fleste har vel fått en forsmak på hva å være hjemme hver dag betyr i praksis, tenk på å gjøre dette i 7 år fremover.. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...