Gå til innhold

Valg av etternavn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 timer siden, bergenser skrev:

Jeg har min fars etternavn som mellomnavn og min mors etternavn som etternavn.

Kjæresten min har et utenlandsk etternavn, som ikke klinger veldig godt på norsk. Så han vil heller at vi bruker mine etternavn når vi en gang får unge(r).

Han har vært gift med en norsk kvinne før, som tok hans etternavn, og ungene de fikk har deres etternavn. Han lurer egentlig fælt på hvorfor hun absolutt tok hans etternavn, og hvorfor ungene har endt opp med bare hans, når hennes fungerer mye bedre på norsk.

Min fars etternavn er vernet, da det bare er ca 50-60 personer i hele landet som har. Så store spørsmålet her er vel heller om det bare blir ett av dem eller begge to av mine etternavn når vi kommer så langt.

Bare sånn til info: det eksakte tallet finner du på www.ssb.no

 

Anonymkode: 5132a...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare sånn til info: det eksakte tallet finner du på www.ssb.no

 

Anonymkode: 5132a...a36

Vet det, men trengte ikke komme med eksakte tall for å skrive kommentaren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/4/2020 at 1:14 PM, AnonymBruker said:

Dere som velger bindestrek-etternavn, hvordan tror dere det blir i neste generasjon hvis alle har det? Skal barna deres igjen ha 4 etternavn da? Nei, noen navn må selvfølgelig vekk. Virker tungvint. Her har barnet fars etternavn. Baby har to fornavn, mer enn langt nok med tre navn til sammen. I tillegg har jeg et kjedelig etternavn som jeg ikke har noe behov for å videreføre. 

Anonymkode: 109bb...850

Ser ikke helt problemet. Når barnet kommet til punktet å bytte navn, så kan det jo legge til og fjerne etter eget ønske. Man må ikke bare legge på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, kaleidoskop said:

Ser ikke helt problemet. Når barnet kommet til punktet å bytte navn, så kan det jo legge til og fjerne etter eget ønske. Man må ikke bare legge på. 

Joda, men hvorfor vil ikke foreldrene gjøre det lettere for barna ved å ta en del av jobben i sin runde? Så slipper barna å stå der med 4 navn å velge mellom i steden for 2 når de selv skal giftes/får barn? Ingen trenger mer enn 1 etternavn, og mellomnavn er en greie bare fordi foreldrene ikke klarer å enes om 1 navn. Og det blir ikke enklere for barna som da har 2 navn de føler seg knyttet til og kanskje må velge bort ene siden av familien. Og barna har lov til å bytte etternavnet allikevel senere om de heller vil ha den andre forelderens etternavn.

Anonymkode: 60ada...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/4/2020 at 1:14 PM, AnonymBruker said:

Dere som velger bindestrek-etternavn, hvordan tror dere det blir i neste generasjon hvis alle har det? Skal barna deres igjen ha 4 etternavn da? Nei, noen navn må selvfølgelig vekk. Virker tungvint. Her har barnet fars etternavn. Baby har to fornavn, mer enn langt nok med tre navn til sammen. I tillegg har jeg et kjedelig etternavn som jeg ikke har noe behov for å videreføre. 

Anonymkode: 109bb...850

Altså, neste generasjon må jo uansett velge hvilke navn de vil videreføre, så dette ser jeg på som et ikke-problem. Vi valgte bindestrek fordi vi begge vil dele et navn med barnet, og jeg ville ikke gi opp mitt sjeldne etternavn for hans vanlige da vi giftet oss. (I tillegg kommer han fra et land der det er vanlig at både mor og barn tar mannens navn, så å bruke bare mitt hadde ført til antagelse om at han ikke var barnets far i enhver passkontroll osv. ) Kombinasjonen hans-mitt klinger fint, og er et kompromiss vi er fornøyde med. 

Anonymkode: d44ee...f99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså, neste generasjon må jo uansett velge hvilke navn de vil videreføre, så dette ser jeg på som et ikke-problem. Vi valgte bindestrek fordi vi begge vil dele et navn med barnet, og jeg ville ikke gi opp mitt sjeldne etternavn for hans vanlige da vi giftet oss. (I tillegg kommer han fra et land der det er vanlig at både mor og barn tar mannens navn, så å bruke bare mitt hadde ført til antagelse om at han ikke var barnets far i enhver passkontroll osv. ) Kombinasjonen hans-mitt klinger fint, og er et kompromiss vi er fornøyde med. 

Anonymkode: d44ee...f99

Okei, det gav mening. Hver enkelt må få gjøre det som passer sin familie 😊 Er nok bare at bindestreknavn er uvanlig her jeg bor, trenger kanskje å bli vant til det! En annen ting jeg har tenkt på, er at bindestreknavn ofte blir lange (for det blir vel som et navn hvis jeg ikke tar feil?) og litt upraktisk med tanke på e-post adresser, navn i sosiale medier, at andre husker navnet ditt osv. Da folk ofte bruker kun et fornavn og et etternavn når de presenterer seg/omtaler andre. Flisespikkeri men! 

Anonymkode: 109bb...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har det å være gift eller ikke med saken å gjøre?

Har vært gift i 12 år, og verken jeg eller mannen har tenkt tanken på å bytte ut et etternavn vi har hatt i 42 år (30 da vi giftet oss). 

Anonymkode: 78036...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Joda, men hvorfor vil ikke foreldrene gjøre det lettere for barna ved å ta en del av jobben i sin runde? Så slipper barna å stå der med 4 navn å velge mellom i steden for 2 når de selv skal giftes/får barn? Ingen trenger mer enn 1 etternavn, og mellomnavn er en greie bare fordi foreldrene ikke klarer å enes om 1 navn. Og det blir ikke enklere for barna som da har 2 navn de føler seg knyttet til og kanskje må velge bort ene siden av familien. Og barna har lov til å bytte etternavnet allikevel senere om de heller vil ha den andre forelderens etternavn.

Anonymkode: 60ada...a8f

I vårt tilfelle har både jeg og mannen sjelden etternavn. Under 30 stk som heter på begge sine. For meg er navn identitet, det sier om hvilken familie jeg kommer fra og gården til besteforeldre, hans er også noe tilsvarende. 

Jeg antar barna blir å ta siste etternavn når den tid kommer. Men det skal få bli eget valg, ser ikke på det som et problem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok mitt mellomnavn og samboers etternavn her! ☺️ Liker mellomnavnet mitt og så synes jeg samboers etternavn er så fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...