AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #41 Skrevet 5. juni 2020 Var store diskusjoner rundt etternavn til eldste. Begge hadde ganske uvanlige etternavn, men far hadde sin stefars etternavn, ikke noe egentlig tilhørighet til navnet. Ikke minst siden hans mor og stefar senere ble skilt. Jeg tapte, men far rotet til livet sitt slik etter at vi også gikk fra hverandre, at jeg ble sittende med all omsorg og alt foreldreansvar. Da endret jeg til mitt etternavn. Mine yngste har mitt navn som mellomnavn og fars etternavn. Helt ok for meg, for også spesielt etternavn, og far har tilhørighet til navnet, utover å hete det. Anonymkode: 49e38...674
Vhgj Skrevet 5. juni 2020 #42 Skrevet 5. juni 2020 Hvorfor er mellomnavn en ting? Etternavn har lite betydning i dagens samfunn i forhold til hvilken betydning det hadde før.
Gjest Lilli My Skrevet 5. juni 2020 #43 Skrevet 5. juni 2020 Vi gjør det som blir enklest for barna på sikt - kun ett etternavn (ingen mellomnavn). Dernest valgte vi det av våre navn som er enklest (ingen æ, ø, å) - så da ble det tilfeldigvis fars. Og mor fikk da velge fornavn.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #44 Skrevet 5. juni 2020 Vi kommer til å ha mitt navn som mellomnavn, og hans navn som etternavn. Han har et vanlig -sen navn, men siden faren hans ikke lever lenger og moren har et annet etternavn, føler han veldig sterkt for å videreføre farens etternavn. Jeg har en sterk tilknytning til mitt etternavn og det er mer sjeldent, så jeg vil ikke ta det bort. Men jeg lever fint med at det er et mellomnavn Jeg kommer til å ta samme navn som barna når vi gifter oss også, og jeg håper min forlovede vil gjøre det samme (men det tror jeg ikke, da han også har to etternavn idag, og er redd for å såre familien om han tar det ene bort). Bindestrek-navn vil vi ikke ha, de blir for lange og knotete synes vi selv. Anonymkode: 6fc2f...75a
Husfruen89 Skrevet 5. juni 2020 #45 Skrevet 5. juni 2020 Mine foreldre er gift og har vært sitt etternavn, så jeg fikk to. Når jeg giftet meg orket jeg ikke tanken på å velge bort et av de, eller at fremtidsbarna skulle ha tre etternavn 😂 så tok den enkle løsning at jeg tok mannen sitt 👍
bergenser Skrevet 5. juni 2020 #46 Skrevet 5. juni 2020 Jeg har min fars etternavn som mellomnavn og min mors etternavn som etternavn. Kjæresten min har et utenlandsk etternavn, som ikke klinger veldig godt på norsk. Så han vil heller at vi bruker mine etternavn når vi en gang får unge(r). Han har vært gift med en norsk kvinne før, som tok hans etternavn, og ungene de fikk har deres etternavn. Han lurer egentlig fælt på hvorfor hun absolutt tok hans etternavn, og hvorfor ungene har endt opp med bare hans, når hennes fungerer mye bedre på norsk. Min fars etternavn er vernet, da det bare er ca 50-60 personer i hele landet som har. Så store spørsmålet her er vel heller om det bare blir ett av dem eller begge to av mine etternavn når vi kommer så langt.
Mumsmums Skrevet 5. juni 2020 #47 Skrevet 5. juni 2020 Mine første har farens navn, for det var veldig viktig for han. Får jeg flere barn har jeg å kjæresten blitt enig om at de skal ha hans til mellomnavn og mitt til slutt, for det er ingen i min familie som fører navnet videre. Men sansynligheten for at vi får barn sammen er liten. Kanskje derfor han sa ja🙈
Lothlorien- Skrevet 5. juni 2020 #48 Skrevet 5. juni 2020 Kommer an på hvilke etternavn dere har. Etternavn som Jensen, Hansen, Johansen etc. er jo ikke unike akkurat, så om en av dere har et sånt -sen etternavn, kan jo det kuttes ut kanskje. Selv har jeg et veldig sjeldent etternavn, og barnas far også, så vi valgte at mitt etternavn er deres mellomnavn og farens etternavn ble etternavnet. Så ble det litt tradisjonelt i alle fall.
vesla1985 Skrevet 5. juni 2020 #49 Skrevet 5. juni 2020 Både jeg og min bror har barn første kom uten for ekteskap mine har mitt som mellom navn og fars etternavn min bror har gjort det samme morsnavn som mellomnavn og fars som etternavn. Har også en lagvenninne der hun og broren har forskjellige de er ekte søsken den ene med mors og den ene med fars. Jeg tenker det kan bli rot jeg kanskje bare i mitt hode . Pass kontroll og så reiser du gjerne med det barnet som ikke har ditt etternavn
vesla1985 Skrevet 5. juni 2020 #50 Skrevet 5. juni 2020 På 4.6.2020 den 10.48, AnonymBruker skrev: Jeg bestemte fornavn og exen etternavn på første. Barnet fikk fars etternavn. På andre bestemte exen fornavn og jeg etternavn. Barnet fikk mitt etternavn. Vi var begge enige i at barna ikke skulle ha mellomnavn, men jeg synes løsninga ble rar nå noen år senere. Helsøsken og forskjellige etternavn liksom🤦♀️ Anonymkode: b77c7...031 Hei kan dere ikke diskutere det da det er ikke så vanskelig å endre ha de med bindestrek
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #51 Skrevet 5. juni 2020 Vi har sjeldne etternavn begge to. Barnet fikk mitt som etternavn og fars som mellomnavn. Vi hadde begge lyst til å bruke vårt eget som etternavn, men en av oss måtte selvfølgelig gi seg. I denne saken ble det han. Det er ingen selvfølge at barnet skal ha fars etternavn. Anonymkode: 07f79...b89 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #52 Skrevet 5. juni 2020 Hadde aldri akseptert at mine egne barn skulle ha noe annet enn mitt etternavn som etternavn. Dersom dette hadde vært like viktig for far hadde vi måttet trekke lodd og ved flere barn hadde det blitt motsatt. Slapp heldigvis problemstillingen da mannen tok mitt etternavn da vi giftet oss. Anonymkode: a70c0...bcb 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #53 Skrevet 5. juni 2020 Mannen tok mitt etternavn når vi giftet oss. Det er slektsnavn som ikke mange har i Norge . mannen har sitt som mellom navn. Han har ymtet innpå at han kunne tenke seg at barna hadde hans som mellom navn, men for bli når de får velge selv. De er 15 og 17 år Anonymkode: 808f9...e98
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #54 Skrevet 5. juni 2020 Brukte begge etternavn med bindestrek. Nå er jeg gift og vi venter barn sammen. Babyen får også begges etternavn med bindestrek som meg. Anonymkode: 22157...814
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #55 Skrevet 5. juni 2020 Her fikk barnet kun mitt (mors) etternavn. Våre etternavn klinger virkelig ikke godt sammen, så da måtte vi velge. Fornavnene vi likte passet best sammen med mitt etternavn, så da ble det sånn. Hadde vi begge villet ha vårt etternavn på barnet hadde vi gått for loddtrekning. Anonymkode: 6f4ab...69c
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #56 Skrevet 5. juni 2020 Jeg har min fars etternavn som mellomnavn, og min mors som etternavn. Mine barn har mitt etternavn som mellomnavn og sin fars som etternavn. Valgte det som klinger best Anonymkode: abfea...02a
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #57 Skrevet 5. juni 2020 Ville definivt latt barna ha det samme etternavnet. Det er viktigere enn at dere begge «får viljen deres». Siden dere allerede har et barn med fars etternavn ville jeg nok latt nr to også få det. Men dere kan jo la både nr 1 og 2 få ditt etternavn som mellomnavn? Anonymkode: b33f7...9ca
Trine bb Skrevet 5. juni 2020 #58 Skrevet 5. juni 2020 På 4.6.2020 den 10.43, AnonymBruker skrev: Dere som er ugifte i forhold hvordan gjorde dere det med etternavn? Første har kun samboer sitt, noe jeg angrer på. Nå venter vi en til og jeg vil at de skal ha han sitt etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn. Vil det kunne by på problemer dersom jeg og barnet har ulike etternavn? Anonymkode: 0ea75...87f Jeg og mitt barn har ikke samme etternavn. Det er helt greit. Pappaen til mitt barn har ikke vært i bilde og jeg har et dårlig forhold til familien. Man kan hete hva man vil nå om dagen.
Trine bb Skrevet 5. juni 2020 #59 Skrevet 5. juni 2020 Akkurat nå, Trine bb skrev: Jeg og mitt barn har ikke samme etternavn. Det er helt greit. Pappaen til mitt barn har ikke vært i bilde og jeg har et dårlig forhold til familien. Man kan hete hva man vil nå om dagen. hva heter din samboer eller du til fornavn f.eks . Jeg har gitt mitt barn Mitt fornavn til etternavn.. Altså heter du Fredrik kan etternavn være fredrikson eller fredriksønn / sønn av Fredrik . Camillason.
Clefable Skrevet 5. juni 2020 #60 Skrevet 5. juni 2020 Vi har samme etternavn, mitt-bindestrek-hans. Så da får barna også det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå