Gå til innhold

Valg av etternavn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som er ugifte i forhold hvordan gjorde dere det med etternavn? Første har kun samboer sitt, noe jeg angrer på. Nå venter vi en til og jeg vil at de skal ha han sitt etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn.

Vil det kunne by på problemer dersom jeg og barnet har ulike etternavn?

Anonymkode: 0ea75...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå venter vi vår første, men vi velger å bruke begge etternavn, mitt først og hans til slutt.

Anonymkode: 00c07...30b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det byr ikke på problemer, men jeg ville aldri akseptert at barnet ikke hadde mitt etternavn. Vårt barn har bindestreknavn. 

Anonymkode: 34694...10c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå venter vi vår første, men vi velger å bruke begge etternavn, mitt først og hans til slutt.

Anonymkode: 00c07...30b

Da er ditt navn «bare» et mellomnavn. 

Anonymkode: 34694...10c

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestemte fornavn og exen etternavn på første. Barnet fikk fars etternavn.

På andre bestemte exen fornavn og jeg etternavn. Barnet fikk mitt etternavn.

Vi var begge enige i at barna ikke skulle ha mellomnavn, men jeg synes løsninga ble rar nå noen år senere. Helsøsken og forskjellige etternavn liksom🤦‍♀️

Anonymkode: b77c7...031

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er gift men har beholdt hvert vårt etternavn. Barnet fikk bindestrek-etternavn. Det var et greit kompromiss da vi begge gjerne ville dele etternavn med barnet, mitt etternavn er mye mer sjeldent enn hans, og vi syns kombinasjonen funker bra (ingen av etternavnene er lange). 

Anonymkode: d44ee...f99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutter får fars etternavn og jenter får mors. (Eventuelt motsatt som mellomnavn). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk barna etternavn fra begge foreldrene, men vi valgte å binde dem med bindestrek. 
Jeg har et veldig spesielt etternavn som ca 40 stk har i Norge, mens han har et vanlig -sen-navn, så vi valgte bindestrek for at dem ikke skulle velge bort mitt og kun bruke hans kjedelige:fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min har 2 slektsnavn som er navn fra der han kommer fra. Jeg har et veldig vanlig -sen navn, men jeg føler allikevel tilknytning til navnet mitt. Er meg liksom. Og er kun mine foreldre og søsken som heter det pga at både far og bestefar var enebarn. Dermed heter alle andre i storfamilien andre ting, selvom ene siden har et nesten likt navn da. Men det gjør at navnet mitt knytter meg veldig til foreldre og søsken, og synes det er rart å ikke ha det videre. 

Allikevel, for meg er det viktig at vi som ny familie har et familienavn som viser at vi er en familie sammen. Tenker også at barna skal få slippe lange og mange etternavn, og at det må tas valg etterhvert uansett. Om de finner seg en med dobbelt etternavn så må de jo velge vekk noe. 

Så derfor har vi blitt enige om at når vi får barn så skal han fjerne ene navnet sitt, og jeg ta det navnet han lar stå, og barna får også dette navnet. Viktigste er tross alt at navnet gir oss følelsen av at VI er en flokk og hører sammen. Hva man heter til etternavn utover det synes jeg er litt uvesentlig, slektsnavn vil dette av etterhvert med generasjonene uansett. 

Anonymkode: 60ada...a8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi
Akkurat nå, Fliip skrev:

Her fikk barna etternavn fra begge foreldrene, men vi valgte å binde dem med bindestrek. 
Jeg har et veldig spesielt etternavn som ca 40 stk har i Norge, mens han har et vanlig -sen-navn, så vi valgte bindestrek for at dem ikke skulle velge bort mitt og kun bruke hans kjedelige:fnise:

Men hadde ditt falt bort om det var det kjedelige? Jeg skjønner ikke sånn dette, alle barn som blir født rundt meg får mannens navn, samme hvor kjipe de er :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Vet ikke hvorfor, det var ingen voldsom diskusjon - det føltes bare naturlig for oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har beholdt etternavnet til eksen, så datteren til meg og den nye samboeren min har fått det ene av samboeren sine etternavn og jeg har tatt inn dette navnet som mellomnavn.

Anonymkode: a914f...972

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Fliip skrev:

Her fikk barna etternavn fra begge foreldrene, men vi valgte å binde dem med bindestrek. 
Jeg har et veldig spesielt etternavn som ca 40 stk har i Norge, mens han har et vanlig -sen-navn, så vi valgte bindestrek for at dem ikke skulle velge bort mitt og kun bruke hans kjedelige:fnise:

De kan jo fortsatt lett endre navn, så det argumentet skjønte jeg ikke. 

Ts, synes ihvertfall barna burde ha samme etternavn, noe annet blir bare rart. 

Anonymkode: 7ae00...078

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal bruke mitt etternavn. Det er litt fordi mitt er mer unikt, men også fordi jeg er så lei av at alle jeg kjenner automatisk gir barna mannens etternavn. De har ofte ikke en diskusjon engang, det er bare en selvfølge liksom..

Men jeg vil vise mine barn og mine søsken at det kan være kvinnens navn som står sist også. Det er tross alt 2020. 

Anonymkode: 70491...423

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal få samme etternavn. Lurer bare på hvordan jeg skal klare å bli enig med samboer. 

Anonymkode: 0ea75...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første har begges etternavn med bindestrek, min andre har farens etternavn som mellomnavn og mitt etternavn til sist. 
 

Beholdt mitt etternavn ved begge giftermål, samme gjorde mennene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal bruke mitt etternavn. Det er litt fordi mitt er mer unikt, men også fordi jeg er så lei av at alle jeg kjenner automatisk gir barna mannens etternavn. De har ofte ikke en diskusjon engang, det er bare en selvfølge liksom..

Men jeg vil vise mine barn og mine søsken at det kan være kvinnens navn som står sist også. Det er tross alt 2020. 

Anonymkode: 70491...423

Enig. Min mann tok mitt etternavn da vi giftet oss, og det er selvfølgelig det etternavnet barnet vårt har fått også. 

Anonymkode: 7ae00...078

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna har farens etternavn og mitt mellomnavn. Jeg syns mannens etternavn er finere enn mitt, og egentlig kunne vi godt brukt bare det. Men da førstemann var født og vi skulle sende inn navnemelding, syntes jeg plutselig ikke det var noe greit at hun ikke skulle hete det samme som meg, og jeg insisterte på å ta med mitt mellomnavn. Det kommer fra gården hvor bestefaren min vokste opp, og jeg er mer glad i det enn etternavnet mitt som er et vanlig -sen navn. Egentlig syns jeg vil skulle tatt mellomnavnet mitt som etternavn hele familien hvis jeg kunne velge alene 😅Det klinger fint med barnas fornavn også. 

Anonymkode: 336ac...c5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som velger bindestrek-etternavn, hvordan tror dere det blir i neste generasjon hvis alle har det? Skal barna deres igjen ha 4 etternavn da? Nei, noen navn må selvfølgelig vekk. Virker tungvint. Her har barnet fars etternavn. Baby har to fornavn, mer enn langt nok med tre navn til sammen. I tillegg har jeg et kjedelig etternavn som jeg ikke har noe behov for å videreføre. 

Anonymkode: 109bb...850

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fliip skrev:

Her fikk barna etternavn fra begge foreldrene, men vi valgte å binde dem med bindestrek. 
Jeg har et veldig spesielt etternavn som ca 40 stk har i Norge, mens han har et vanlig -sen-navn, så vi valgte bindestrek for at dem ikke skulle velge bort mitt og kun bruke hans kjedelige:fnise:

Bare husk at når barnet kanskje gifter seg får de kanskje et problem. Skal de da ha bindestrek-etternavn + nye ektefelles navn hvis de vil dele navn med ektefelle? Kan godt hende de dropper bindestreksnavnet, bare så du er forberedt på det :)

Jeg har et like sjeldent navn som deg, men vet ikke helt hva jeg vil om vi får barn. Jeg har ikke lyst på bindestrek på barn personlig av grunnen jeg skrev over, men mulig det ene navnet blir mellomnavn. Den tid, den sorg :) 

Anonymkode: cbda2...713

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...