Gå til innhold

Valg av etternavn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet har mitt etternavn og patronym som mellomnavn :) 

Anonymkode: d8e00...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboer sitt ble mellomnavn og mitt ble etternavn. Barna har ikke to fornavn. Fra noen som har to fornavn, et mellomnavn og etternavn så er det litt kjedelig innimellom så vi tok hensyn til det. Spesielt siden navnet mitt er langt også. 

Jeg sa til samboer når vi ble sammen om at vi noen gang fikk barn så var det mitt etternavn som skulle gies og det synes han var greit 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer på at jeg ikke fikk mitt etternavn som barnas etternavn. Det er ikke mange i Norge som heter det, mens farens etternavn er meget vanlig. Nesten så jeg håper de endrer det selv når de blir 18 år.....

Anonymkode: 0180b...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har fått farens etternavn som etternavn, og mitt mellomnavn som mellomnavn siden det klinget best. Mitt etternavn er utrolig kjedelig og jeg har ikke noe "forhold" til det. Mellomnavnet mitt er derimot spesielt og synes det er kjekt at barna også får det navnet. Farens etternavn er stedsnavn som familien hans har sterk tilknytning til. Men ingen av oss har beskyttede etternavn. Vi går ikke for bindestrek siden et av navnene sikkert må vike uansett når de selv får barn.. Hvis sønnen min heter Hansen-Jensen og hans fremtidige kjæreste heter Olsen-Johansen så må de jo uansett finne en løsning når de selv skal ha barn. Da lager de sikkert en ny kombo der noen av navnene forsvinner uansett. Så jeg gidder ikke tenke på videreføring av navn til neste generasjon for det har jeg ikke kontroll over uansett 😅

Anonymkode: 3ab7f...fe5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at det fort kan bli frytelig mange etternavn etterhvert som alle skal gi etternavn til barna, ville jeg gått den super tradisjonelle, og ikke akkurat kvinnerettighetsforkjemper veier, men hans etternavn. Hva om vi ikke er sammen for evig? Det problemet for da tas evt. den dagen det skjer.

Er forøvrig singel og uten barn, så det blir ikke et problem i nærmeste fremtid 😅

Anonymkode: 147f9...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også legge til at jeg ikke ser på det som et problem at barnet har fars etternavn selv om det skulle bli slutt? Sier seg selv at det er fars navn når vi ikke har samme etternavn liksom. For meg er det en ikke-sak (har selv alltid kun hatt min fars etternavn, foreldre mine gjorde det slutt når jeg var barn). 

Anonymkode: 109bb...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våre barn har mitt etternavn som mellomnavn, og mannens etternavn som etternavn. Vi har begge sjeldne etternavn, men hans er mer sjeldent enn mitt.

Anonymkode: efde9...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke barn, men om jeg hadde hatt, for meg ville det være naturlig at barnet får faren sin sitt etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss vil det kommende barnet få mitt navn som mellomnavn og fars som etternavn. Begge er beskyttede etternavn og begge vil ha med sitt videre. Rekkefølgen ble bestemt ut ifra hva som klinger best. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Sola de skrev:

Nå har jeg ikke barn, men om jeg hadde hatt, for meg ville det være naturlig at barnet får faren sin sitt etternavn.

Hvorfor er det naturlig? 

Anonymkode: 7ae00...078

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn har mitt etternavn som mellomnavn og mannen sitt som etternavn. Jeg ville helst ha mitt siden det er mest unikt (og jeg synes det er tullete at barn automatisk skal ta fars navn), men mannen mente at det ville såre foreldrene hans hvis vi ikke brukte deres etternavn. De ble litt såret av at jeg valgte å beholde eget navn da vi giftet oss, så da ble det et greit kompromiss sånn. Begge etternavnene og fornavnene til barna er korte og klinger fint sammen. 

Anonymkode: 3e475...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke barn, men har bestemt at hvis det skulle blitt, så skulle de få hans etternavn. Han har et sjeldent etternavn som bare hans familie og en til i hele Norge har. Mitt er ikke så uvanlig. Hadde det vært motsatt ville de fått mitt etternavn. 

Anonymkode: 0da7a...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fødte barnet, og holdt på å stryke med i prosessen, så her ble det "Navn Far Mor"!
Den dagen mannen min går gjennom 9 grusomme måneder med graviditet fra helvete, presser en 4,3 kg bowlingkule ut gjennom penisen, og blir så skadet at han må være sengeliggende i 3 måneder, så skal barnet få hete hans etternavn sist. 

Anonymkode: 5efd2...b72

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det slik at barnet fikk mannen sitt etternavn, og mitt etternavn som mellomnavn, fordi jeg fikk velge det fineste navnet jeg vet om til fornavn😊

Anonymkode: 4445d...bb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun mitt etternavn

Anonymkode: 3592a...222

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her blir det fars etternavn, noe som irriterer meg litt er at han faktisk tar det som en selvfølge? Uansett, jeg har et utenlandsk etternavn (og et norsk) men ønsker å viderebringe den utenlandske delen fordi jeg føler det er en viktig del av hvor grunnmuren på en måte ble bygd når min mor og far ble sammen. 

Har hatt mine år med å forklare uttalelse og staving, og ønsker at barnet skal få slippe det.

Anonymkode: 26a4d...e47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det mitt etternavn som mellomnavn og hans etternavn som etternavn om vi får barn. Eneste grunnen til at jeg ikke sto sterkere på å videreføre mitt etternavn som etternavn på eventuelle barn er fordi hans er såpass sjeldent (under 20 stk har det fra før). Synes det på ingen måte lenger bør være automatikk i at det er mannens etternavn som skal videreføres. Men ønsker begge det er det jo selvfølgelig greit.

 

Anonymkode: 20463...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fødte barnet, og holdt på å stryke med i prosessen, så her ble det "Navn Far Mor"!
Den dagen mannen min går gjennom 9 grusomme måneder med graviditet fra helvete, presser en 4,3 kg bowlingkule ut gjennom penisen, og blir så skadet at han må være sengeliggende i 3 måneder, så skal barnet få hete hans etternavn sist. 

Anonymkode: 5efd2...b72

😂

Anonymkode: 586ce...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi giftet oss beholdt han sitt, jeg tok bindestrek (hans-mitt) og barnet har mitt etternavn. Så vi er Ole Far, Kari Far-Mor og Datter Far-Mor. Så er det opp til henne når hun blir voksen hva hun gjør, jeg skal såklart fortelle henne at det blir ingen sure miner fra oss om hun endrer sitt navn 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...